-06 ja -07 SS

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

-06 ja -07 SS

Viesti Kirjoittaja agios »

onko mitään muuta eroa kuin mittaristoon on laitettu vähän kromireunaa.
Alempana oli jotain että on takaluukuun avausnappikin poistettu. Siis avaimestako? Ei ole ollut koeajoautona muuta kuin SC siinäpä niitä ei voi vertailla. Luulisi että "feissattu" olisi jo parempi ja ainakin nuo yleisimmät viat korjattu. Vai onko? Olisiko joku vertaillut.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: -06 ja -07 SS

Viesti Kirjoittaja hz81 »

agios kirjoitti:onko mitään muuta eroa kuin mittaristoon on laitettu vähän kromireunaa.
Alempana oli jotain että on takaluukuun avausnappikin poistettu. Siis avaimestako? Ei ole ollut koeajoautona muuta kuin SC siinäpä niitä ei voi vertailla. Luulisi että "feissattu" olisi jo parempi ja ainakin nuo yleisimmät viat korjattu. Vai onko? Olisiko joku vertaillut.
Ainakin ajotietokone on siistynyt mittaristoon -07 mallissa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Niinpä on ja kyynärnoja on nyt myöskin uutena. Oikeastaan en muuta huomannut kuin sitten hanskalokeron nuppi oli muotoiltu. Ihme kumma se nuppi kun -05 alkaa jo irtoamaan pinta vaikka kuinka nätisti on yrittänyt painella. Kun oli -03 niin uusitin koko napin. Katsotaan nyt mitä siinä-07 on sitten kun tulee. Luulisi että kun on "feissattu" niin olisi jotain parannuksia.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Molemmissa malleissa (9-3SS 2003-2006 ja 2007->) on sekä hyviä että huonoja puolia.

9-3SS 2003-2006 hyviä ja huonoja puolia:

-erillinen ajotietokoneen näyttö, radion näyttö (ES1) & kello lähellä tuulilasia. Ei tarvitse siirtää katsetta kauas tienpinnasta
-radio Saabin suunnittelema ja Clarionin tekemä. Toisaalta toimii väylätekniikalla, eli jos yksi laite väylässä menee pimeäksi, autosta katoaa kaikki äänet (myös vilkut)
-radion ohjelmalähteen (esim. radio, CD) pystyy valitsemaan ohjauspyörässä olevista painikkeista
-ilmastointilaite Saabin suunnittelemalla ohjauspaneelilla, jossa kunnollinen näyttö ja mahdollisuus valita yksi- ja kaksialueisen ilmastointijärjestelmän väliltä
-hansikaslokeron painike, vaihdekepin nupin ympärys ja kojetaulun painikkeet kumimaista muovia -> "kuoriutuu" helposti.

9-3SS 2007->
-ajotietokoneen näyttö ja radion&kellon näyttö erillisiä. Ajotietokoneen tietoja nähdäkseen täytyy katsoa mittaristoa, joka on alempana kuin aiempien vuosimallien ajotietokoneen näyttö. Kellon sijaitsee radion oikealla puolella. Jotta sen näkisi helpommin nopealla vilkaisulla, olisi parempi, että se olisi vasemmalla puolella
-hansikaslokeron ja vaihekepin nupin ympärys on muovia -> ei naarmuunnu/"kuoriinnu" niin helposti kuin aiemmissa vuosimalleissa.
-radio GM:n "konserniradio", valmistaja Fujitsu Ten. Selkeä näyttö, mutta kellon sijoitus ihmetyttää. Ilmeisesti suunnitteltu alunperin vasemmanpuolisen liikenteen autoihin.
-radion ohjelmalähdettä ei voi enää vaihtaa ohjauspyörässä olevista painikkeista (ainakaan minä en löytänyt sellaista painiketta ajaessani vm. 2007 9-3SC:llä)
-ilmastointilaitteen ohjauspaneeli GM:n konsernikamaa. Ei näyttöä, eikä mahdollisuutta valita yksi- ja kaksialueisen ilmastointijärjestelmän väliltä.
-ajotietokoneen asetuksia voi säätää ohjauspyörässä olevilla painikkeilla, ei tarvitse "kurotella" profiler -rotaatiokytkintä
-mahdollisuus bluetooth -handfreehen
-mahdollisuus soittaa MP3 -levyjä
-kojelaudan "alumiinikehys" peilaa ikävästi tuulilasista :evil:

Molemmista löytyy hyviä ja huonoja puolia. Aivan selvää on kuitenkin, että tarkoitus on säästää rahaa vaihtamalla radio ja ACC -ohjauspaneeli konsernimalleihin. Toisaalta voi miettiä, että mitä hyötyä siitä on? 9-3:n nykyistä mallia tehdään ehkä vuoteen 2009-2010 saakka ja kuitenkin noita vanhoja radioita ja ACC-ohjauspaneeleita täytyy valmistaa varastoon takuu- ja varaosa-asioita varten, joten kannattiko vaihtaa niitä kesken mallin elinkaaren? Ilmeisesti joku GM:n jenkkipomo on laskenut, että kannattaa :roll:

Ai niin, sellainen unohtui vielä kertoa, että vm. 2003-2006 kojelautaan sijoitettu 6CD:n jukeboksi ei oikein tykkää pakkasesta. Levyt nimittäin hyppivät tai sitten lukuvirhe voi olla niin paha, että näyttöön tulee "CD error" ja sen jälkeen ei kuulu mitään, ellei vaihda levyä tai vaihda radion puolelle. Vasta sitten, kun auton sisätilat ovat lämminneet, jukeboksikin toimii moitteettomasti :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Turbo Sensonic kirjoitti: 9-3SS 2007->
-mahdollisuus bluetooth -handfreehen
Onko kellään käsitystä millainen tuo bluetooth optio on ja mitä maksaa? Saabin sivuilla ei ole tuosta mitään tietoa kun viimeksi katselin.

Kun kyselin auton hankinnan yhteydessä sitä tietoja niin myyjä sanoi että pitää hommata puhelinkohtainen autoteline ja laittaa puhelin siihen. Käsittääkseni ei bluetooth sellaista tarvitse, kun yhteys menee langattomasti ja puhelin voi olla vaikka taskussa?

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
tniemi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 10:48

Viesti Kirjoittaja tniemi »

maverick kirjoitti:Onko kellään käsitystä millainen tuo bluetooth optio on ja mitä maksaa?

...Käsittääkseni ei bluetooth sellaista tarvitse, kun yhteys menee langattomasti ja puhelin voi olla vaikka taskussa?
Yks hinnasto tässä on edessä ja listahintaa näyttää olevan 800eur. Kyseessä siis TEL4.

Ja puhelin voi olla vaikkapa taskussa. Kait se teline on vaan akun lataamista varten.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

tniemi kirjoitti:
maverick kirjoitti: ...Käsittääkseni ei bluetooth sellaista tarvitse, kun yhteys menee langattomasti ja puhelin voi olla vaikka taskussa?
Ja puhelin voi olla vaikkapa taskussa. Kait se teline on vaan akun lataamista varten.
Puhelin voi olla vaikka taskussa ja ei tarvitse toimiakseen puhelinkohtaista telinettä. Puhelinkohtainen teline on tosiaan vain lataamista varten ja sen hinta tulee tuon mainitun 800€:n päälle.
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

tniemi kirjoitti: Yks hinnasto tässä on edessä ja listahintaa näyttää olevan 800eur. Kyseessä siis TEL4.

Ja puhelin voi olla vaikkapa taskussa. Kait se teline on vaan akun lataamista varten.
Pitänee siis mennä kyselemään myyjältä että onko tuo mahdollista asentaa jälkikäteen ja mitä maksaa asennus. Olisin tuollaisen halunnut auton hankinnan yhteydessä, mutta ei tuntunut millään löytyvän tietoa myyjältä.

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

uusi93 kirjoitti:
tniemi kirjoitti:
maverick kirjoitti: ...Käsittääkseni ei bluetooth sellaista tarvitse, kun yhteys menee langattomasti ja puhelin voi olla vaikka taskussa?
Ja puhelin voi olla vaikkapa taskussa. Kait se teline on vaan akun lataamista varten.
Puhelin voi olla vaikka taskussa ja ei tarvitse toimiakseen puhelinkohtaista telinettä. Puhelinkohtainen teline on tosiaan vain lataamista varten ja sen hinta tulee tuon mainitun 800€:n päälle.
Aika kova hinta, omaani matkapuhelin valmius maksoi 150€, siihen Nokian BT-sarja http://www.nokia.fi/lisalaitteet/ck1w/ noin 100€ + liitin hf-sarjan ja auton väliin (Saabilta) noin 30€, vajaa tunti töitä ja homma oli valmis. Telinelle ei ole ollut tarvista, sen verran vähän tulee puhuttua autossa, irrallinen laturi on riittänyt mainiosti.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Siis vm. 2006 9-3:iin ei tietääkseni ole mahdollista saada tuota Bluetooth HF -valmiutta. Se tuli vasta vm. 2007 autoihin, joissa on tuo Fujitsu Tenin valmistama GM:n konserniradio.

Ilmeisesti vm. 2007-> saa vielä tuota "TEL1":ksi kutsuttua lisävarustetta, jolla puhelimen saa kuulumaan auton kaiuttimista HF -laitteiston avulla. Tämä sopii sekä Bluetoothtomille, sekä Bluetoothin omaaville puhelimelle, mutta vaatii tosiaan puhelimen oman HF -sarjan, sekä Saabilta ostettavissa olevan 28-30 euron hintaisen liitoskaapelin.

Aika suolaisen hintainen tuo Bluetooth -valmius 8O Sillä hinnallahan hommaa jo tuon TEL1:n, liitäntäkaapelin ja Bluetooth HF -sarjan ulkomaalaisesta nettikaupasta. Suomesta ei kannata ostaa, koska paikallisilla puhelinkaupoilla on niin suolaiset hinnat :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Aivan selvää on kuitenkin, että tarkoitus on säästää rahaa vaihtamalla radio ja ACC -ohjauspaneeli konsernimalleihin. Toisaalta voi miettiä, että mitä hyötyä siitä on? 9-3:n nykyistä mallia tehdään ehkä vuoteen 2009-2010 saakka ja kuitenkin noita vanhoja radioita ja ACC-ohjauspaneeleita täytyy valmistaa varastoon takuu- ja varaosa-asioita varten, joten kannattiko vaihtaa niitä kesken mallin elinkaaren?
Tähän vastauksena ainakin osittain silti lienee, että varsinkin ameriikan mantereella, autolehdissä yms testeissä edellistä kojelauta/ACC paneeli yhdistelmää moitittiin sekavaksi. Uusi taas on saanut poikkeuksetta kehuja parannuksesta. Itse en ainakaan ole onnistunut lukemaan yhtään testiä/kommenttia Saab-foorumeita lukuunottamatta, jossa uutta layouttia ois morkattu entistä huonommaksi.

Muuten nuo muutokset 06 vs 07, onko ne parannuksia vaiko heikennyksiä, menee kyllä aikalailla mutu puolelle. Yleensä 03-06 mallilla ajelevat tuntuu olevan sitä mieltä että vanha on parempi :D Ja se heille suotakoon.

Odotellaan nyt sitä tulevaa face-liftiä nelivetoineen. Toivottavasti jokunen asia paranisi myös kyseisen uudistuksen mukana. Ja samaten se nelivetomallin hinnoittelu. Kilpailijoiksi vois lukea jotain Subaru / Audi / VW ja ties mitä malleja. Hieman pelottaa, että menee hinnat tappiin ja neliveto tarjotaan Volvon tavoin vain malliston kärkipäähän. Itsellä vakaa aikomus hommata kyseinen neliveto jossain vaiheessa, mikäli se tulee tarjolle Dieselin jatkeeksi ja hinta pysyttelee kohtuudessa. Aika näyttää. Siihen asti täytyy ajella tyytyväisenä nykyisellä kiesillä :wink:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:Tähän vastauksena ainakin osittain silti lienee, että varsinkin ameriikan mantereella, autolehdissä yms testeissä edellistä kojelauta/ACC paneeli yhdistelmää moitittiin sekavaksi. Uusi taas on saanut poikkeuksetta kehuja parannuksesta. Itse en ainakaan ole onnistunut lukemaan yhtään testiä/kommenttia Saab-foorumeita lukuunottamatta, jossa uutta layouttia ois morkattu entistä huonommaksi.
Jenkeillä pitäisi ilmeisesti olla yksi nappi, josta kaikki toiminnot toimisivat ja tietty automaattivaihteisto :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

SportSedan kirjoitti: Aika kova hinta, omaani matkapuhelin valmius maksoi 150€, siihen Nokian BT-sarja http://www.nokia.fi/lisalaitteet/ck1w/ noin 100€ + liitin hf-sarjan ja auton väliin (Saabilta) noin 30€, vajaa tunti töitä ja homma oli valmis. Telinelle ei ole ollut tarvista, sen verran vähän tulee puhuttua autossa, irrallinen laturi on riittänyt mainiosti.
Mullakin on sama setuppi ollut kaikissa Saabeissa. Ja todella tyytyväinen olen ollut. Etenkin kun omalla puhelimella ei toimisi puhelinluettelo Saabin systeemissä, kun Noksun eri puhelimet tukee bluetoothia eri standardeilla tai ties mistä johtunee (vanhalla puhelimella siis toimi)...
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Pakko heittää tähän pari kommenttia...

07-mallin ilmastoinnin käyttöpaneeli on mielestäni erittäin onnistunut; selkeä ja helppokäyttöinen. Miksi ihmeessä *auton* pitäisi olla täynnä kaiken maailman vimpaimia ja nappuloita???

Uusi kromikehys kojelaudassa peilaa kyllä tuulilasista, mutta ei mielestäni kovinkaan häiritsevästi. Väitän kyllä menevän plussa puolelle ulkonäköasiassa, varsinkin kun sitä katselee liikennevaloissa viereisestä autosta... :wink:

Mainittakoon muuten, että tein Saabin ostopäätöksen -06 -mallin perusteella tietämättä 07:n muutoksista. Olisin siis ottanut Saabin joka tapauksessa, mutta uudistukset tulivat kyllä erittäin positiivisena yllätyksenä. Tosin aiempi ylempänä oleva SID olisi voinut olla ihan hyvä juttu.
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Vastaa Viestiin