hifi kysymys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

hifi kysymys

Viesti Kirjoittaja tripleT »

terve,
siksi laitan ensinnäki tämän kysymyksen tänne, koska moni varmaan on parantanut ss:n äänentoistoa.
ajattelin hommata subbarin ja vahvarin jotta matalat äänet tulisi peliin mukaan. kävinkin hifiliikkessä kyselemässä saako vahvistimella lisättyä bassoa, kun "lähtötaso" on noinkin huono(siis matalia ääniä ei juuri lainkaan). elikkäs, takakajareiden piuhoista pystyy varastaan äänen vahvistimeen ja bassoa pitäs sitten tulla riittämiin subbarin avulla.
onko joku sattumoisin tehnyt ko. tavalla parannusta ääneen?
onko tosiaan näin helppoa?
mielellään kuuntelisin viisaampia+käyttökokemuksia
hakutoimintoa käytin, mutta löytyvä tieto ei ole ihan kansanomaistakieltä ts. menee tavan jätkältä ohi 8O
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

On kai tuo parissa threadissa jo käyty läpi, mutta:

Jos sulla ei ole jo sitä 13:n kaiuttimen systeemiä niin sieltä takakaiuttimilta niitten bassojen ottaminen ei kannata kun niitä ei sinne tule. Eli noissa 4:n ja 7:n kajarin systeemissä takakaiuttimille menevästä signaalista on leikattu (oliko se nyt) kaikki alle 40 Hz:n kama pois.

Eli basso etukajareilta subbarille, näitähän täällä on muutamalla.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Itse parannellut audiota 7 kaijuttimen järjestelmään jolloin matalille taajuuksille signaalin saa toisesta vahvarista, joka sijaitsee kuskin penkin alla. Tarkemmin sanottuna ovikaijuttimien lähdöistä. Aiemmin kirjoitetuissa jutuissa mainitaan, että takakaijuttissa signaali 85Hz jälkeen alkaisi vaimentua selvästi ja varsinainen taajuuden leikkaaminen olisi 35Hz kohdalla.

Et ole maininnut minkä ikäisestä SS:tä on kyse, mutta jos on ennen faceliftiä oleva malli, niin suosittelen ovikaijuttien vaihtoa laadukkampiin, pientä muokkausta äänieristyksessä ovien sisällä ja riittävän laadukasta 10" subbaria takakonttiin. Itsellä ovissa ja etudiskantteina 6.5 DLS Pro Slimline series erillissarja ja peräkontissa 10" DLS Magnesium series subbanen. En pidä mistään teini jumputuksesta, vaan laadukkaasta toistosta, jossa ei paikat pärise. Mielestäni nyt SS:n toisto on niin hyvä kuin pienellä vaivalla aikaan saa.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

miSa kirjoitti: Itsellä ovissa ja etudiskantteina 6.5 DLS Pro Slimline series erillissarja ja peräkontissa 10" DLS Magnesium series subbanen. En pidä mistään teini jumputuksesta, vaan laadukkaasta toistosta, jossa ei paikat pärise. Mielestäni nyt SS:n toisto on niin hyvä kuin pienellä vaivalla aikaan saa.
Ajaako sulla vahvistin noita etuoven kaiuttimia vai onko suoraan vaihdettu nykyisten tilalle nuo kaiuttimet? Nuo sun kaiuttimet näyttäisi olevan 4ohmin ja alkuperäiset on 2ohm niin kiinnostaisi tietää miten toimii, jos ovat kiinni suoraan alkuperäisessä vahvistimessa. Itse olen myös suunnitellut 7 kaiuttimen setupin parantamista ovikaiuttimet vaihtamalla ja lisäämällä hattuhyllylle 6*9:t. Ajattelin ottaa kuskin penkin alta ovikaiuttimien lähdöstä signaalin ja viedä se vahvistimen kautta näille 4 kaiuttimelle (etuovet ja hattuhylly).
Oletko tehnyt itse jotain parannuksia oviverhoilun kiinnitykseen ettei resonoi?
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 966 »

Jos autossasi on 7-kaiuttimen systeemi niin melko hyvän parannuksen saat seuraavasti.Hanki esim. Vibroplast vaimennuslevyä (2-pakkausta)esim.www.powerset.fi/autohifi ja tarvikkeet ja vaimennus, 39€/pakkaus, linjamuunnin esim Helix ACC, http://www.fanaticaudio.com ja tarvikkeet ja rca-kaapelit ja tarvikkeet 85€, tai halvemmalla vaikka Biltemasta jos kantti kestää.10" subbari esim Peerless Resolution R10, esim http://www.hifitalo.fi 119€ ja vahvistin sille+tarvikkeita,esim syöttökaapeli,sulake,ym.Tavaratilaan tulee kyllä subbarivahvistimen syöttökaapeli (ainakin SC),mutta se on ohuehko,voi kyllä riittääkin ainakin jos lisää kondensaattorin ja silloin välttyy paksun kaapelin vedolta läpi auton (työläs).Halvin ja hyvin Autohifi-lehden testissä pärjännyt on McLemonaudion myymä Toxic 1000, 49€.Eristät etuovet hyvin,sekä ulko-että sisäpelti,irrota kaiutinkiinnityskehys ja liimaa "sikaflexillä" tiiviisti ja alkuperäiset pultit kiinni.Eristyksestä on hyvät ohjeet Powersetin sivuilla Kalliomäen Seattiinsa tekemänä.Ennen kuskin penkin irrotusta ota akkukenkä irti ja odota n.puoli tuntia (sivuairbag) ja kytke linjamuunnin kaiutinlähtöihin.Vahvistimen kyljessä on kytkentänastat kuvattuna.Rca-johto vahvariin ja siitä subbariin.Esim. yllämainittu Peerless tyytyy 14litran koteloon (mdf-levyt sahattuna oli 10€) ja se on helppo sijoittaa taakse,itse laitoin (SC) varapyöräsyvennykseen.(paikkasarja). Alkuperäiskaiuttimetkin soi kohtuullisesti ovet vaimennettuna ja subbarilla tehostettuna,etkä menetä varoitus- ja infoääniä esim. vilkun naksutus.6x9:t ei korvaa subbaria, eikä takakaiuttimiakaan juuri kannata vaihtaa "parempiin".Vahvistimen "heräte" on ongelma 93:ssa ja itse kytkin sen tupakansytytinpistokkeen johtoon johon tulee virta virtalukon "on" asennossa, eli subbari toimii vain ajossa ,tosin on mulla vaihtokytkin jolla kytketään "suora" virta herätteeseen parkissakuuntelua varten.Myöhemmin olen vaihtanut eteen laadukkaan 3tie-sarjan ja sille oman vahvistimen, mutta parannusta tuli enää yllättävän vähän, ja esim. vilkuille piti "kehittää" naksutus,turvavyöpiippauksen poisjäänti oli vain plussaa ja peruutustutka on tarvikemalli, joten se toimii. Itsekäynnistys DLS-vahvistimissa ei toimi 93:ssa kuin satunnaisesti, jokin can-väylän
datapulssi häiritsee käynnistystä,olen ollut yhteydessä maahantuojaan,joka kysyi valmistuttajalta Ruotsista,mutta heille se oli aivan uusi asia-lupasivat toki tutkia mutta näin viikkojenkaan päästä ei ole kuulunut mitään joten autostart-toiminnon perusteella ei vahvistinta kannata ostaa.Tosin DLS on muuten kyllä hyvä vahvistin joskin hinnakas.
PS. edellä mainitut laitteet voit tietysti valita mielesi mukaan, itse käytin näitä ja laitoin siksi ne tähän vain esimerkin vuoksi, että pääsee vertailussa alkuun.Ja vielä, vertailu alkuperäiskaiuttimet ja hyvin vaimennetut ovet / laadukaskin erillissarja ja ovet vaimentamattomana-tulos kyllä yllättää, ja vaimennuksen jälkeen voi tietysti vaihtaa kaiuttimetkin jos "nälkä kasvoi syödessä". 966.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Ajaako sulla vahvistin noita etuoven kaiuttimia vai onko suoraan vaihdettu nykyisten tilalle nuo kaiuttimet?
4-kanavainen Genesis ajaa erillissarjaa ja subwooferia.
jattelin ottaa kuskin penkin alta ovikaiuttimien lähdöstä signaalin ja viedä se vahvistimen kautta näille 4 kaiuttimelle (etuovet ja hattuhylly).
Juuri näin olen itsekin kytkennän totettanut mutta 6*9 tilalla subbari.
Oletko tehnyt itse jotain parannuksia oviverhoilun kiinnitykseen ettei resonoi?
Sikaflexillä hieman parantelin mutta vaatii vielä jatkotoimenpiteitä. Nyt saa parantelu odotella kevätauringon lämpöä. Sikaflexistä vaan varoituksen sana että kannattaa miettiä etukäteen tarkoin mitä aikoo kiinnittää ja miten sillä aiemmista kokomuksista oppineena hyvä aine oikeassa paikassa mutta joskus toimii vähän liiankin hyvin. :oops:
Vastaa Viestiin