Pärinä katossa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
spb
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 21:11
Paikkakunta: Tampere

Pärinä katossa

Viesti Kirjoittaja spb »

Kun yhden räminän paikkaa, niin toinen pärinä ilmestyy. Tällä kertaa hermoja kiristää pärinä katon verhouksessa noin taaemman kattovalon ja jarruvalokotelon puolessa välissä. Eli suurinpiirtein hainevän etureunan kohdalla.

Pärinä kuulostaa siltä, kuin jokin johto tärisisi katon verhousta vasten. Pärinä häviää kun katon verhousta painaa sormella kevyesti tarkalleen taaemman kattovalon ja jarruvalokotelon puolesta välistä.

Tuolla kylmässä ja märässä pääsin jo niin pitkälle, että irroitin taaemman kattovalon, sekä jarruvalokotelon. Mutta luovutin kun en päässyt kumpaakaan kautta näkemään mitä siellä välissä on.

Osaako kukaan kertoa miten se jarruvalo kotelon edessä oleva kattoverhouksen kiinnike irtoaa niin, että sen saa vielä ehjänä takaisinkin? Tai vaihtoehtoisesti muita vaimennuskeinoja vastaanotetaan.

--
9-3 SS -03 1.8t Linear
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Se räminä tulee todennäköisesti lisäjarruvalosta. Mulla oli täsmälleen sama ongelma ja kun käytin auton viimeisessä takuuhuollossa, niin huomautin asiasta. Tekivät sitten huollossa siihen jonkun fiksauksen, jonka jälkeen ei ole enää kuulunut kattoon liittyviä räminöitä.

Nyt rämisee pelkääjän oven sisäkahva (siis se, josta saa avattua oven). Täytyisi tsekata se, kunhan löytyisi jostain aikaa...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
spb
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 21:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja spb »

Ehei lisäjarruvalo on vaimennettu jo aikoja sitten. Tämä ääni mitä todennäköisimmin tulee hainevän johdotuksesta. Kävin tänään muutenkin huollossa ja samalla katsottiin huoltomestarin kanssa esittelyautosta kuinka se jarruvalon etupuolella oleva kannake irtoaa. Ja sehän irtoaa ihan vaan reilusti voimaa käyttämällä suoraan alas vetämällä. Ja hajotessaan uusi maksaa 1,28€

Noh jos viikonloppuna hajottaisi oman niin voisi sitten ensi viikolla tilata uuden.
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

en viitsisi olla ilkeä, mutta kuten joskus
aikasemminkin oon todennut, jotta
joidenkin kuskien päässä toisinaan
pärisee turhankin helposti. Tämähän on
vain mun mielipide, eli jos joku haluaa autonsa
äänettömäksi, niin onhan kaikki neuvot siihen
suuntaan tavoitteen lähentymistä.
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
spb
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 21:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja spb »

No juu se on tiedossa että tässä päässä pärisee ja surisee milloin mikäkin, mutta tuo ääni ottaa jo emännänkin korvaan vaikka radion volyymia kuinka lisäisi.

Eikä se mitään kukin hyväksyy purkkinsa juuri sellaisena kuin haluaa. Itse vaan on tottunut sen toisen ruotsalaismerkin kanssa lähes äänettömyyteen niin ei niitä jaksa tuossakaan koslassa kuunnella. Varsinkaan jos ne saa pienellä vaivalla taltutettua.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Onhan se niinkin että esim. mulla on kovin herkkä korva kaikille hälyäänille.
Mutta siitä huolimatta on kolmas SS tilattuna. Jotenkin vain tuntuu että se on sen verran mukava ajettava että jonkun verran niitä pärinöitä sietääkin. On niitä kyllä edellisistä etsitty ja laitettukin kuntoon. Kuitenkin hintaan nähden hälyääniä on liikaa tai auto on niin hiljainen että kuulee kaiken. Toivottavasti on jotain uuteen parannettu.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Autot on valitettavasti aikalailla yksilöitä. Noihin natinoihin ja napsumisiin kun ei paljoa hiljaisessa autossa tarvita. Kun tuota uutta autoa etsittiin, niin tuli kokeiltua muutamia merkkejä. Samanlaista rapsahtelua ja satunnaisia rutinoita kuului kaikista joilla oli jo jonkin verran ajettuna.

Itselle eniten ärsytystä aiheuttavia rapinoita on kojelaudasta ja etuovista kuuluvat äänet. Edellisessä tonnarissa ostettaessa piti kojelaudan puupinta sopivissa nopeuksissa todella hermoja raastavaa räpinää tosin sen sai onneksi korjattua.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tzeipii
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 23:26
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tzeipii »

Hyvää myöhäisiltaa kaikille, aihetta sivuten voin sanoa, että kyllähän se omistajaa/haltijaa harmittaa uudessa kalliissa autossa kaikenmaailman sirinät ja pärinät, tuntuu vaan jotenkin siltä kun olen näitä kirjoituksia lukenut, ettei vaan suunnitteluvaiheessa/kustannusleikkauksessa olisi saabilla ollut vähän enemmänkin löysäämistä. :? Muistelen vaan aikoja kun omistin 9000 CD:een ei sirissy/narissu mistään :wink: :? , auto tosin oli tehtaan viimmeisiä CD-malleja ennen uuden 9-5:sen lanseeraamista vuonna 1997.
Hyvät yöt lukijoille! :wink:
Teknistä etumatkaa odotellessa
spb
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 21:11
Paikkakunta: Tampere

Silencio

Viesti Kirjoittaja spb »

No ny ei pärise (paitsi päässä). Sain tuon verhoilun kiinnikkeenkin ehjänä irti, kun hieman eteenpäin väänsin. Ei se verhoilu kunnolla irronnut, mutta sen verran että sain käden verhoilun ja katon väliin. Hainevässä ei ole sisuskaluja vaan käsikopelolla tutkittuna epäilisin että äänen aiheutti hainevän kohdalla verhoilussa oleva muovinen kaapelikiinnike. Laitoin hieman vaimennusta katon ja verhoilun väliin ja auttoi ainakin hetkeksi.

Jos tuo viritys jossain vaiheessa pettää, niin seuraavalla kerralla pitää irroittaa c-palkkien verhoilut, sekä takapenkkien kauhukahvat, jotta saa tuon kattoverhoilun reilummin raolleen.

--
9-3 SS -03 1.8t Linear
Vastaa Viestiin