Sport Combista pakkasella ja muutenkin...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Sport Combista pakkasella ja muutenkin...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Moi,

Pari juttua, joista kuulisin mieluusti muidenkin kokemuksia. Pakoputken takapöntön ympärille kertyy lunta ja jäätä sinne puskurin kuoren väliin. Kolisee startatessa ja joskus kuoppasella tiellä. Sporttiputkiko perään ja hieman lisää tilaa, vai?
Pysyykö takalasinpyyhin muilla oikeassa paikassa, siinä ylimääräisten lämmitysvastusten päällä käytön jälkeen. Mulla on tuossa mekanismissa himan välystä (sulan päästä käännellen n.15mm). Säädin vinkkarin kohdalleen, mutta tuo välys hieman mietityttää.

Ja vielä, käytin auton öljynvaihdossa 1tkm sitten. Alkuperäinen öljy oli Mobilia ja nyt koneessa Castrolit. Kylmänä koneen käyntiääni muuttui, siihen tuli semmonen vinkuva lisäsävy. Itse ja vaimo huomattiin asia heti öljynvaihdonjälkeen. Koneessa on normaalimäärä öljyä. Mites muilla?

Ulkomaanelävillä tuntuu (Saabcentral) olevan "ongelmia" TCS:n kanssa ja joutuvat ottamaan joskus pois päältä päästäkseen liukkaalla liikkeelle. En ole kertaakaan joutunut ottamaan sitä pois, vaikka oltu jo semmosessa tilanteessa, että tonnari taikka og-satku ei ois ainakaan eteenpäin enää lähtenyt omin voimin. Eli mun kokemusten mukaan TCS on erittäin fiksu systeemi. Ei muuta kuin painaa reilusti kaasua ja antaa elektroniikan hoitaa. Eli semmosta tilannetta ei ole mulle tullut että TCS estää täysin liikkumisen. Päin vastoin. Mites teillä?

SC:n ikkunat pysyy käsittämättömän hyvin auki jopa -30 asteen pakkasella. Oli sitten autossa porukkaa vähän tai paljon. Jopa takimmaiset sivuikkunat pysyy auki, silloinkin kun kontissa oli kaksi lumeen sotkettua karvaturria läähättämässä.

Juuri reilu viikko sitten tuli koeajotteua uusi 9-5 t pilot 2,0tA. Hyvää vertailua oli ysikolmoseen. Todella monella osa-alueella 9-5 vie voiton aika selvästi, mutta ajettavuudessa ja käsiteltävyydessä 9-3 on aikalailla omaa luokkaansa. Toki asiaan vaikutti 9-5 vakio alustalla + kitkat ja 9-3 sportti alustalla + nastat. Tästä voikin jatkaa (flame) kommentilla, että kyllä ei kitkat sovellu tänne pohjanmaan korkeudelle. Ei ainakaan tosi talvikelille.. :oops:

Parempaa 9-5:ssä: takatilat (myös kontti), penkit (Linear vs 9-3:n Vector), hiljaisempi, laadukkaamman oloiset sisämateriaalit.
Ja 9-3:ssa parempaa: Näkyvyys, ajettavuus, moottori (1,8t vs 2,0t), ulkonäkö. Mielipiteitäni siis...

Saa kommentoida.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Eipä ongelmia. En osaa sanoa, onko TiDS:n pakoputkikonstruktio erilainen. Toisaalta mulla on tapana seurailla ja potkiskella kaikki ylimääräinen lumi/jää pois helmoista ja rengaskoteloista.

31-asteen pakkanen kovinta mitä toistaiseksi koettu. Eber+Defan "on-line" akkulaturi rules...

Juu, ja ikkunat ei jäädy.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Meillä on omassa TidS:ssä kitkat enkä osaa kyllä moittia. Tietysti jos olisi vertailtavana piikkipyöräinen auto niin...en tiedä.
Saatiin vähän taas makua oikeista pakkasista eikä saappi ollut moksiskaan - lämpöä riitti oikein hyvin eikä auton sisällä muutenkaan hoksannut keliä, paitsi SID:stä :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

saab93f kirjoitti:Meillä on omassa TidS:ssä kitkat enkä osaa kyllä moittia. Tietysti jos olisi vertailtavana piikkipyöräinen auto niin...en tiedä.
Joo, oli ehkä turhan radikaali kommentti mulla tuossa edellä. Kyllä kai ne kitkatkin menee. Sain vain niin rajun vertailukohdan, kun ajelin ensin kaupungilla 9-3:lla nastoilla, ja heti perään n. tunnin 9-5:llä kitkoilla, ja taas perään 9-3:lla. Ero on todella järkyttävän suuri nimenomaan liukkaaksi liippautuneilla risteysalueilla ja esim kiillottuneilla liikenne ympyröillä. MIten lienee sitten ääritilanteet.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Kun auto on riittävän hyvä niin vaikka kesätassuilla...
Totta on, että ne kiillottuneet liikenneympyrät ja vastaavat saavat ESP:n töihin mutta noin yleensä pito on tosi hyvä. Tuleeko sitten tietoisesti ajeltua "ennakoivammin" kun tietää ettei ole piikkejä - hope so.

Vähän offtopic mutta...meillä on töissä yksi ovlov-kuski, joka on saarrettu. Kolme parkkialuetta ja jokaisessa SC!! Itsekin kyllä haluaisi Saabin mutta pitää periaatteesta pistää hanttiin :D
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Mää oon Marko tullut tässä siihen tulokseen, että tuo sport alusta vaikuttaa reippaasti auton käytökseen ja pitoon myös kitkoilla. Nyt kun on taas ollut hyvää testikeliä niin uudella alustalla 9-5:n alla kitkat on toiminut hyvin. Ei mun tarvinut aikaisemminkaan huolissaan olla, mutta nyt ero on ihan huomattava :lol:
Onhan tässä toki ollut ajotyylissäkin vielä kokeilunhaluisia muutoksia....
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

No osallistutaan tähän kitkakeskusteluunkin nimimerkillä 10+ vuotta kitkoilla ilman mälliä (huomenna tietysti kolahtaa).

On kelejä, jolloin kitkoilla ei tee mitään. Otetaan esim. kovan pakkasen jälkeen vesikeli ja polanteinen tai jyrsimätön (sivu)tie. Kitkoilla ei pääse eteen eikä taaksepäin. Ja tämä on se hyvä pidon osuus. Sivuttaispitoa ei ole ollenkaan. Jos ette usko, niin kokeilkaa itse. Varsinkin ABS:t aiheuttavat sen, että auto ei pysähdy ollenkaan.

Sitten taas ns. normaalikelillä kitkoilla pärjää kuten nastoilla, kunhan pitää järjen päässä ja välit kunnossa. Ääritilanteet on sitten erikseen, mutta ojanpohjalla on mahdoton tietää olisiko auto pysynyt lapasessa nastoillakaan.

Liukkaat risteysalueet selvittää hakemalla pitoa kaistojen välistä ja pientareelta. Yleensä nastarenkaalliset ovat jääneet viereiselle kaistalle raapimaan, kun minä olen mennyt. Ilmeisesti 350 Nm ei vain jaksa vääntää tarpeeksi jotta kitkarengas irtoaisi tienpinnasta, tai sitten kyse on siitä miten kaasua käyttää?
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Nyt SC:llä takana 19tkm, pääosin talvella.
Minulla ei normaalialustan kanssa ole ollut ongelmia jäänmuodostuksesta, tosin aina ohimennessäni kolistelen jääpaakkuja alas.

Huuruuntumattomuudesta olen samaa mieltä, huomattavasti paremmin pysyy lasit kirkkaana kuin SS:ssä. Ilmeisesti ilma kiertää helpommin. Jopa 4 hikisen miehen kuormalla -15 asteessa riittää, kun nostaa puhallinnopetta parilla pykälällä, ja taas saavat matkustajat ihmetellä Saabib talviominaisuuksia.

Tuohon hallitavuuteen ja rengaskysymykseen olen päässyt perehtymään Saabin järjestämissä rata-ajotilaisuuksissa (kesä ja talvi) hyvin vertailtavissa olesuhteissa.
Onhan tuo 9-3 hallittavuudessa aivan kuin "eri vuosikymmeneltä" (kuten onkin) kuin 9-5. Ero korostuu asfaltilla, mutta jo jääradan kitkaolosuhteissa on huomattava ero 9-3:n eduksi.

Renkaiden suhteen Saabin talviajokoulu antaa hyvän vertailupohjan. Oli sitten alla 9-3 tai 9-5, sportti- tai vakioalustalla, on tilanne sama. Kitkoilla kyllä pärjää niin pitkään kun alla on jyrsitty lumipolanne. Valitettavasti sitä on Suomessakin tarjolla merkittävästi vasta napapiirin pohjoispuolella.
Suurinpana ongelmana kitkoilla on mielestäni se, että alkanut sivuluisu ei meinaa loppua sitten millään. Eli pitoa TUNTUU olevan, mutta kun sen menettää, ei uutta pitoa meinaa löytyä mistään.
Toinen usein esiintyvä ongelma on olematon pito märällä asfaltilla, mitä täällä etelä-Suomessa on tarjolla lähes läpi vuoden (kun pitää suolata kitkarenkaiden ja raskaan liikenteen takia).

Hyviä kevätkilometrejä!
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Ulkomaanelävillä tuntuu (Saabcentral) olevan "ongelmia" TCS:n kanssa ja joutuvat ottamaan joskus pois päältä päästäkseen liukkaalla liikkeelle. En ole kertaakaan joutunut ottamaan sitä pois, vaikka oltu jo semmosessa tilanteessa, että tonnari taikka og-satku ei ois ainakaan eteenpäin enää lähtenyt omin voimin. Eli mun kokemusten mukaan TCS on erittäin fiksu systeemi. Ei muuta kuin painaa reilusti kaasua ja antaa elektroniikan hoitaa. Eli semmosta tilannetta ei ole mulle tullut että TCS estää täysin liikkumisen. Päin vastoin. Mites teillä?
Samat on kokemukset TCS:stä, eli helpottaa mielestäni liikkeellelähtöä. Mielestäni on varsinkin automaatissa tosi hyvä juttu.

Vertailupohjanani on viimeiset kolme automaattikiesiä, joista ensimmäisessä (-93 Corolla) ei ollut mitään härveltimiä (ei edes ABS:ää).

Edellisessä "autossa" (05 Megane) olikin sitten jo sutimisen estoa ym. kilkettä ja se oli mukavampi nytkäyttää liukkaaltakin liikkeelle. Saabbi on kyllä vielä parempi.

Mielestäni TCS:ää huonona/vaarallisena pitävän kuljettajan kannattaisi tarkastaa omaa ajotyyliään. 8)
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Ulkomaisia TCS mielipiteitä värittää se, että se toimii erilailla eri autoissa. Ja se heijastuu sitten ympäristöön.
Tzeipii
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 23:26
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tzeipii »

Vähän menee off-topic, mutta laitetaan tänne kun täällä on näitä SportCombi omistajia/haltijoita. Näin eräästä autolehdestä faceliftatun SportCombin ja täytyy todeta, että onnistunut lopputulos. Jotenkin harmoonisempi kuin paljon kohua saanu parinvuoden takainen 9-5:sen facelift, tämä tosiaankin vain minun mielipide.
Sitten kysyisin, onko tässä 9-3 SportCombissa takavalot toteutettu ledi-polttimoilla vai ainoastaan jarruvalot?
Teknistä etumatkaa odotellessa
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Tzeipii kirjoitti:Vähän menee off-topic, mutta laitetaan tänne kun täällä on näitä SportCombi omistajia/haltijoita. Näin eräästä autolehdestä faceliftatun SportCombin ja täytyy todeta, että onnistunut lopputulos. Jotenkin harmoonisempi kuin paljon kohua saanu parinvuoden takainen 9-5:sen facelift, tämä tosiaankin vain minun mielipide.
Sitten kysyisin, onko tässä 9-3 SportCombissa takavalot toteutettu ledi-polttimoilla vai ainoastaan jarruvalot?
Ledeillä............ja harmi....

:cry: :twisted: :evil:
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

ptme kirjoitti:Tuohon hallitavuuteen ja rengaskysymykseen olen päässyt perehtymään Saabin järjestämissä rata-ajotilaisuuksissa (kesä ja talvi) hyvin vertailtavissa olesuhteissa.
Onhan tuo 9-3 hallittavuudessa aivan kuin "eri vuosikymmeneltä" (kuten onkin) kuin 9-5. Ero korostuu asfaltilla, mutta jo jääradan kitkaolosuhteissa on huomattava ero 9-3:n eduksi.
9-3 on mielestäni rasittava ajettava 9-5:een verrattuna. 9-3:ssa saa olla jatkuvasti tarkkana, mihin suuntaan auto on menossa - 9-5:ssä riittää suunnilleen se, että pihasta lähtiessä valitsee suunnan ja perille päästyä jarruttaa. ;-) (Vertailen tässä 9-5 Aeroa 9-3SS:ään ja 9-3SC Aeroon (josta tosin vain koeajokokemuksia).) Tosin 2007-mallinen 9-5 Aero tuntuu tässä mielessä jotenkin huonommalta kuin 2002 - kaipa se on olevinaan kehitystä, mutta maantiellä tuntuu, että joutuu ohjaamaan enemmän kuin edellisessä.
ptme kirjoitti:Renkaiden suhteen Saabin talviajokoulu antaa hyvän vertailupohjan. Oli sitten alla 9-3 tai 9-5, sportti- tai vakioalustalla, on tilanne sama. Kitkoilla kyllä pärjää niin pitkään kun alla on jyrsitty lumipolanne. Valitettavasti sitä on Suomessakin tarjolla merkittävästi vasta napapiirin pohjoispuolella.
Suurinpana ongelmana kitkoilla on mielestäni se, että alkanut sivuluisu ei meinaa loppua sitten millään. Eli pitoa TUNTUU olevan, mutta kun sen menettää, ei uutta pitoa meinaa löytyä mistään.
Toinen usein esiintyvä ongelma on olematon pito märällä asfaltilla, mitä täällä etelä-Suomessa on tarjolla lähes läpi vuoden (kun pitää suolata kitkarenkaiden ja raskaan liikenteen takia).
Minulla on menossa kuudes talvi kitkoilla Pohjois-Savossa eikä ole valittamista (muussa kuin suolalla pilatuissa teissä). Ajelen paljon sulalla moottoritiellä, mutta myös mutkaisilla ja mäkisillä pikkuteillä, joita ei suolata eikä edes yleensä hiekoiteta. Lunta riittää ja ajoittain jäätäkin, mutta hyvin olen kitkoilla pärjännyt. Pahinta on paksussa sohjossa luistelu, mutta siinä tuskin nastoistakaan olisi mitään iloa.

Kitkarenkaiden takiahan ei TODELLAKAAN tarvitse teitä suolata. Ei ainakaan täällä, missä talvella on lunta ja pakkasta.
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Hieman otsikon vierestä, mutta tartuinpa täkyyn koskien TCS:ää ja kitkoja ja vähän suolauksestakin.

Itse olen toistakymmentä vuotta ajellut kitkoilla, ja voin valehtelematta rehellisesti myöntää hallitsevani autoni lähes kelissä kuin kelissä paremmin kitkoilla kuin nastoilla. Väittäisin, että monen kokema nykyaikaisten nordic-kitkojen äkkipikaisuus ja arvaamattomuus johtuu suurilta osin kokemuksen puutteesta, koska minä koen tilanteen päinvastaisena ajellessani harvemmin nastoilla kuin kitkoilla. Muutama talvi siinä kitkoilla harjoittelussa meni, enkä ole nähnyt aihetta yhtä pitkään harjoittelujaksoon nastoilla kun kitkoilla pärjää aivan hyvin.

Mitä TCS:ään tulee, niin mielestäni se on vaaraton mutta turha. Kitkoilla ajettaessa TCS sallii liikaa luistoa ennen kuin se puuttuu peliin, ja jos on oikein kinkkinen tilanne pääsee liikkeelle nopeammin ja varmemmin hölläämällä itse kaasua sutimisen alkaessa ennen kuin TCS aktivoituu. Tämänhetkinen kalustoni on SS-04 vakioalustalla ja 215/55/16 Nokian RSi kitkoilla.

Niin, ja suolauksen voisi puolestani lopettaa, koska sillä aikaansaadaan keinotekoisesti monesti juuri kitkarengaskuskeille hankalimmat olosuhteet, eli vettä sileän jään päällä vaikka pakkaslukemat antaisivat olettaa kuivaa jäätä jolla rengas pitää hyvin. Lisäksi liuossuolaus monesti kastelee muutoin kuivan tien joka jäätyy jossain vaiheessa pakkasen kiristyessä. Puhumattakaan suolasumun aiheuttamasta näkyvyysähaitasta... Paras lopettaa ennen kuin pääsen purnaamisen vauhtiin. :)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

jmarin kirjoitti:...9-3 on mielestäni rasittava ajettava 9-5:een verrattuna. 9-3:ssa saa olla jatkuvasti tarkkana, mihin suuntaan auto on menossa...
Täysin päinvastaista mieltä. Molemmilla on tullut ajettua "muutamia" tuhansia kilometrejä.

9-3:n osalta ollut tosin kyseessä SS eikä SC - eroja niiden välillä en kuitenkaan usko juurikaan olevan.
Vastaa Viestiin