kesärenkaat luiruttaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Moro

Kuluneet renkaatkin aiheuttavat ns. lirutusta. Itselläni SS:ässä 225/17545
Nokian uudet NR Z eikä kiemurtele urissa yhtään!
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja tripleT »

Nuts kirjoitti: Itselläni SS:ässä 225/17545
Nokian uudet NR Z eikä kiemurtele urissa yhtään!
onko mielestäsi muuten hiljaiset renkaat?
ostin viime kesänä just saman kokoiset vanhakoppaseen 9-3 ja melu oli kovempi mitä gislavedin talvirenkailla. nyt heitin saman setin 9-3ss vm-03 ja on muuten tod. äänekkäät ss:nkin alla 8O
lisäksi kuluivat ihan helkkaristi 15tkm:n aikana, mutta ovathan ominaisuuksiltaan huippuluokkaa ja kun on kyse urheilullisesta kumista lieneepä luonnollista verrattain nopea kuluminen.
tosiaan molemmat autot meni kuin juna ko. kumeilla
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Moro

No ei ne minun mielestä hirveen äänekkäät ole. Tiepinnat vaan ovat niin hemmetin paskassa kunnossa. Ostin muuten setin netistä, tuli DPD:n kuljettamana kotiovelle hintaan 495 €. Vastaava setti oli täältä ostettuna aivan helkkarin paljon kalliimpi.

Jaa että kuluu nopeasti.....saapas nähdä.


t. n
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Contin SportContact3:et (225-45/17) ja kävin sitten tarkistamassa paineet (2.6 eteen, 2.8 taakse).
Mitkäs ne suositukset tuollaisille gummeille nyt sitten olisi? Mahtaako saban ohjepumaskassa olla mainintaa (omaan en pääse käsiksi ihan heti)?[/quote]

Kyllä mahtaa, sivunumeroa en nyt muista ulkoa, mutta jossain 180 jälkeen se oli. Ja se paine on 17" 2,6 eteen ja taakse. Yli 160 kmh 2,8.

t. Tuomjussi
#406
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja tripleT »

Nuts kirjoitti:Moro

No ei ne minun mielestä hirveen äänekkäät ole. Tiepinnat vaan ovat niin hemmetin paskassa kunnossa. Ostin muuten setin netistä, tuli DPD:n kuljettamana kotiovelle hintaan 495 €. Vastaava setti oli täältä ostettuna aivan helkkarin paljon kalliimpi.
ovatpa tiet huonossa hapessa täälläkin, siis aivan mielöttömän karheena ajourat..
minä ostin renkaat+vanteet KM däckiltä haparandasta ja maksoi 605€ alv0% vanteet tosin oli spesiaali tarjouksessa, verollakin olis ollut tosi paljo halvemmat mitä mistään suomesta! Jännä juttu, kun noi nokian renkaat on ulkomailta hankittuna paljo halvemmat. Varsinkin hölmöltä tuntuu, ku nokian renkaitten tehtaat on aika lähellä, kun täällä asustaa.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Omassa autossa on renkaina 215/55 R16 (uudet) kesärenkaat. Ohjaus kaartaa jatkuvasti hieman oikealle ja ajolinjaa joutuu korjaamaan kokoajan. Onko kyseinen piirre yleistä tamän kokoisilla renkailla vai missä voisi olla vikaa. Vaikuttaako tien kallistus noin paljon asiaan. "Ohjauskulmat" vasta tarkistettu merkkiliikkeessä ja heidän mukaansa kaikki on ok. Vai onko kyseessä Saabin ominaisuus?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tuomjussi kirjoitti:Contin SportContact3:et (225-45/17)
Kyllä mahtaa, sivunumeroa en nyt muista ulkoa, mutta jossain 180 jälkeen se oli. Ja se paine on 17" 2,6 eteen ja taakse. Yli 160 kmh 2,8.
Ja lisäksi maininta, paremman polttoainetalouden persolla voi käyttää tuota 2,8bar kaikissa oloissa em rengaskoolla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

lamar kirjoitti:Omassa autossa on renkaina 215/55 R16 (uudet) kesärenkaat. Ohjaus kaartaa jatkuvasti hieman oikealle ja ajolinjaa joutuu korjaamaan kokoajan. Onko kyseinen piirre yleistä tamän kokoisilla renkailla vai missä voisi olla vikaa. Vaikuttaako tien kallistus noin paljon asiaan. "Ohjauskulmat" vasta tarkistettu merkkiliikkeessä ja heidän mukaansa kaikki on ok. Vai onko kyseessä Saabin ominaisuus?
Omassani oli heti oston jälkeen sama ilmiö.

Vein auton nelipyöräsuuntaukseen merkkiliikkeelle, josta auton olin ostanut. He olivat tarkistaneet sitten pyöräkulmat ja totesivat, että ovat OK - auto kuitenkin puolsi edelleen ja kysyinkin teittekö nelipyöräsuuntauksen, johon vastaus oli, että ei tehty, vaan tekivät jonkun aurauksen pikatsekkauksen tms. Sovittiin, että auto tulee sitten heti seuraavana aamuna nelipyöräsäätöön - näin tehtiin ja sen jälkeen puoltaminen luonnollisesti hävisi. Sain vielä mukaan dokumentit säädetyistä kulma-arvoista.

En tiedä ovatko jo yrittäneet tehdä autoosi nelipyöräsuuntausta, mutta selvästikkään se ei ole aivan onnistunut - kunnossa oleva auto ei puolla tasaisella. En tiedä onko autollasi ajettu paljon - kuluneet taka-akselin puslat voivat aiheuttaa myös sellaista, että takapyöriä ei saa säädettyä normiarvojen sisälle, uusimatta puslia.
Viimeksi muokannut Bob, Pe Huhti 20, 2007 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti:
tuomjussi kirjoitti:Contin SportContact3:et (225-45/17)
Kyllä mahtaa, sivunumeroa en nyt muista ulkoa, mutta jossain 180 jälkeen se oli. Ja se paine on 17" 2,6 eteen ja taakse. Yli 160 kmh 2,8.
Ja lisäksi maininta, paremman polttoainetalouden persolla voi käyttää tuota 2,8bar kaikissa oloissa em rengaskoolla.
Itse ajan ohjekirjan alle 190 km/h nopeuksille 225/45/17-renkaille suosittelemilla 2,4/2,4:n paineilla.

Yli 190:n nopeuksilla paineet pitäisi nostaa 2,8/2,8 arvoihin.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Bob kirjoitti:En tiedä ovatko jo yrittäneet tehdä autoosi nelipyöräsuuntausta, mutta selvästikkään se ei ole aivan onnistunut - kunnossa oleva auto ei puolla tasaisella. En tiedä onko autollasi ajettu paljon - kuluneet taka-akselin puslat voivat aiheuttaa myös sellaista, että takapyöriä ei saa säädettyä normiarvojen sisälle, uusimatta puslia.
Todennäköisesti huolto vain tarkisti aurauksen. Itsekkin mietin tuota nelipyöräsuuntausta seuraavaksi keinoksi. Autollani on ajettu 150 000km eikä alustassa ainakaan kuulosta olevan vikaa. Paljonkohan toi nelipyöräsuuntaus kustantaa?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

lamar kirjoitti:
Bob kirjoitti:En tiedä ovatko jo yrittäneet tehdä autoosi nelipyöräsuuntausta, mutta selvästikkään se ei ole aivan onnistunut - kunnossa oleva auto ei puolla tasaisella. En tiedä onko autollasi ajettu paljon - kuluneet taka-akselin puslat voivat aiheuttaa myös sellaista, että takapyöriä ei saa säädettyä normiarvojen sisälle, uusimatta puslia.
Todennäköisesti huolto vain tarkisti aurauksen. Itsekkin mietin tuota nelipyöräsuuntausta seuraavaksi keinoksi. Autollani on ajettu 150 000km eikä alustassa ainakaan kuulosta olevan vikaa. Paljonkohan toi nelipyöräsuuntaus kustantaa?
Valitettavasti en tiedä suuntauksen hintaa - myyjäliike/takuu vastasi kustannuksista. Suuntaukseen menee ehkä tunti, riippuen siitä miten paljon pitää säädellä ja lähteväkö "säätömutterit" suosiolla liikkumaan. Säätölaitteiden virittelyyn kuluu huomattavasti aikaa, ennen kuin mitään päästään varsinaisesti vielä säätämään.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

No niin, uusia kokemuksia rengasmaailmasta.
Tuossa minun "luiruttajassa" siis erikoinen rengastus alla aikaisemman omistajan toimesta. Edessä oli Goodyear eagle 215/55-16 ja takana Nokia NRHi 215/55-16, tiedä sitten mikä idea tuossa on ollut, olisiko eturenkaiden kulutus ollut kovempaa :D . No anyway, nuo goodyearit on noihin Nokialaisiin verrattuna kuin vanhan mummoni polkupyörön pallokumirenkaat.. Ajattelin että ennen suurempia asennuksia koitan Nokioita eteen ja godikset taakse... ja kas kummaa, suuntavakavuus parani ja ura herkkyys melkein katosi??!! Voiko noissa godiksissa olla jotain vikaa/olisiko jotenkin "löystyneet" vai mikä selitys tuohon olisi sopiva.

Kannattaisiko hankkia taaksekkin Nokialaiset samaa sarjaa?

Goodyearit olleet todennäiköisesti ensi asennus renkaat kun niiden valmistus vuosi oli 2004 (auto 2005) ja NRHi olivat 2006.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Nelipyöräsuuntaus tehty ja auto on kuin eri maailmasta. :D Vasta nyt saa todellisen tuntuman Saab:iin ja voi pojat kun ajaminen voi olla helppoa. Suosittelen kyllä muillekin epäilijöille tota suuntaushommaa jos tuntuu että auto ei kulje suoraan. Suuren kiitokset myös Lapin Kumin osaaville työntekijöille, suosittelen :wink:
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Lamar,
Mitä nelipyöräsuuntaus maksoi?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja lamar »

Hintaa tuli 84€. Kyseinen hinta sisälsi tarkistuksen ja etu/takapään säätämisen. Aikaa operaatioon meni reilu tunti. Tuolta löydät tarkat hinnat http://www.fullfitteam.fi/lapinkumi/
Vastaa Viestiin