120tkm huolto
Itse kyselin auton oston jälkeen dieselin öljynvaihdosta, ja huoltopäällikkö sanoi, että SID ilmoittaa kun on vaihdon tarve.
Tästä pidettiin kiinni ja eka öljynvaihto tuli noin 30th kilometrissä.
Ensimmäisen 30th:n aikana öljyä kului jonkin verran ja SID kyllä herjasi aika herkästi öljyn lisäämisestä. Kun sitten lisäsi öljyä, niin sitä sai menemään korkeintaan kahvikupillisen.
Tästä pidettiin kiinni ja eka öljynvaihto tuli noin 30th kilometrissä.
Ensimmäisen 30th:n aikana öljyä kului jonkin verran ja SID kyllä herjasi aika herkästi öljyn lisäämisestä. Kun sitten lisäsi öljyä, niin sitä sai menemään korkeintaan kahvikupillisen.
9-3 SS 1.9TiDS -06
Nyt on 120tkm huolto takana (merkkiliikkeessä) ja siitä operaatiosta lompakko keveni noin 610 eurolla. Tässä ei vaihdettu ilmansuodatinta (kun on jo JR filtteri kiinni). Kyseessä -04 SS, 2.0t automaatti.
Vaihtoivat tässä huollossa siis öljyt, automaattilootan öljyt, moniura-hihnan, polttoainesuodattimen, raitisilmasuodattimen (40,65€ ja ei edes aktiivihiilisuodatin? Onkohan tässä hieman enemmän tuota ilmaa, kuin suodatinta?), sekä tulpat (yht 124,60€ ).
Bob tuossa mainitsi Mobil 1 LL 0W-40 käytöstä. Olivat näköjään pistäneet Shell Helix Ultra AG 5W-30 tököttiä sisälle. Olisikohan ehkä fiksua vaihtaa sitten 135tkm paikkeilla Mobilia tilalle?
Vaihtoivat tässä huollossa siis öljyt, automaattilootan öljyt, moniura-hihnan, polttoainesuodattimen, raitisilmasuodattimen (40,65€ ja ei edes aktiivihiilisuodatin? Onkohan tässä hieman enemmän tuota ilmaa, kuin suodatinta?), sekä tulpat (yht 124,60€ ).
Bob tuossa mainitsi Mobil 1 LL 0W-40 käytöstä. Olivat näköjään pistäneet Shell Helix Ultra AG 5W-30 tököttiä sisälle. Olisikohan ehkä fiksua vaihtaa sitten 135tkm paikkeilla Mobilia tilalle?
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Jännä juttu, Saab ei suosittele 5W-alkuisia öljyjä lainkaan näihin SS/SC:n bensaturboihin - dieseleihin kylläkin...Gryphon kirjoitti: Olivat näköjään pistäneet Shell Helix Ultra AG 5W-30 tököttiä sisälle.
Katsoin Shellin sivujen öljyvalitsimella heidän omaa suositustaan näihin bensaturboihin ja näyttäisivät sielläkin suosittelevan 0W-alkuista eli Helix Ultra AC 0W-30 -öljyä.
Käytin hieman googlea ja hakua apuna ja metsästin tällaisen threadin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31906
Siinä nimimerkki mek sanoo näin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31906
Siinä nimimerkki mek sanoo näin:
Toivottavasti tämä on näin.. Tai olen kohta vaihtamassa öljyjä itse..Esim. Neste Sity Pro LL 0W-40 näyttää täyttävän molemmat standardit. Samoin Shell Helix Ultra AG 5W-30 täyttää molemmat, mutta Shell Helix Plus S 5W-40 täyttää vain B-normin (Diesel). Myös Mobil 1 0W-40 näyttäisi täyttävän molemmat normit. Teboilin öljyistä ei löydy GM:n Longlife -normeja täyttäviä öljyjä ja yllämainittua Diamond Plus II:ta saa käyttää vain VW:n Longlife -dieseleissä.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Tuo viestiketju käsitteli nimenomaan diesel-moottoristen öljyjä.Gryphon kirjoitti:Käytin hieman googlea ja hakua apuna ja metsästin tällaisen threadin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31906
Siinä nimimerkki mek sanoo näin:Toivottavasti tämä on näin.. Tai olen kohta vaihtamassa öljyjä itse..Esim. Neste Sity Pro LL 0W-40 näyttää täyttävän molemmat standardit. Samoin Shell Helix Ultra AG 5W-30 täyttää molemmat, mutta Shell Helix Plus S 5W-40 täyttää vain B-normin (Diesel). Myös Mobil 1 0W-40 näyttäisi täyttävän molemmat normit. Teboilin öljyistä ei löydy GM:n Longlife -normeja täyttäviä öljyjä ja yllämainittua Diamond Plus II:ta saa käyttää vain VW:n Longlife -dieseleissä.
Tässä on pari eri asiaa kysymyksessä, siis mitä saa laittaa GM:n normien GM LL A (bensakoneet) ja GM LL B (dieselit) mukaan ja mitä Saab suosittelee käytettäväksi eri konetyypeissä.
Elämä on valintoja...
Huolto on kuitenkin laittanut koneeseen täysin GM:n normit täyttävää öljyä eli ei sinun tarvitse vaihtaa tietenkään öljyä jälkikäteen. Suositukset ovat asia erikseen, tosin jokin siellä tehtaalla on ollut mielessä, kun tuollainen suositus on tehty.
Väitätkö, että autovalmistaja Saab suosittelee nyt viskositeetiltaan 5W-30 öljyjä SS/SC-bensaturboihin?Mimmi kirjoitti:Saabin suositus on muuttunut 1.3 2007. Saab suosittelee GM-LL-A 025 (bensa) tai LL-B 025 (diesel) öljyjä, eikä enää erittele niiden merkkejä.
Merkkierittelyistähän tässä ei edes keskusteltu. GM LL A/B luokituksethan eivät ota kantaa viskositeetteihin.
Ei nyt ihan 120 huollosta eikä öljystäkään mutta kuiteskin huollosta.
Omalla nyt ajettu 7000 ja rapiat päälle mutta huolto ajankohta alkaa olemaan jo 35% päässä. Mahtanee johtua ihan siitä vuoden rajasta, kun noinkin lähellä.
Mitäs huoltoa suosittelisitte Tampereen nurkilla tai vaikkapa Hml:n? Auton kyl ostin Hml:stä, joten ei kai sillä merkitystä takuun kannaltamissä huoltelee?
Omalla nyt ajettu 7000 ja rapiat päälle mutta huolto ajankohta alkaa olemaan jo 35% päässä. Mahtanee johtua ihan siitä vuoden rajasta, kun noinkin lähellä.
Mitäs huoltoa suosittelisitte Tampereen nurkilla tai vaikkapa Hml:n? Auton kyl ostin Hml:stä, joten ei kai sillä merkitystä takuun kannaltamissä huoltelee?
Saabin suositus on nykyään vuosi tai 30 tuhatta. Se näköjään muuttuu vuoden välein kun joka vuoden malleja on ollut. Ainoastaan -04 puuttuu.
Kyllä se huoltokirjassa on mutta aika huomaamattomasti mainittu.
Kyllä se on muutettu W0-W40.Aika ihmeellistä mutta totta.
Se vielä että maksoi 146€ öljyt +suodatin ja ilmansuodatin. Mutta nykyisin sen saa käydä huollattamassa muuallakin ja takuu säilyy. Minä ainakin katson halvemman valtuutetun ja löytyy niitä. Puhun siis bensa koneesta.
Kyllä se huoltokirjassa on mutta aika huomaamattomasti mainittu.
Kyllä se on muutettu W0-W40.Aika ihmeellistä mutta totta.
Se vielä että maksoi 146€ öljyt +suodatin ja ilmansuodatin. Mutta nykyisin sen saa käydä huollattamassa muuallakin ja takuu säilyy. Minä ainakin katson halvemman valtuutetun ja löytyy niitä. Puhun siis bensa koneesta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo