120tkm huolto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
93Tids
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 11:29
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 93Tids »

Itse kyselin auton oston jälkeen dieselin öljynvaihdosta, ja huoltopäällikkö sanoi, että SID ilmoittaa kun on vaihdon tarve.
Tästä pidettiin kiinni ja eka öljynvaihto tuli noin 30th kilometrissä.
Ensimmäisen 30th:n aikana öljyä kului jonkin verran ja SID kyllä herjasi aika herkästi öljyn lisäämisestä. Kun sitten lisäsi öljyä, niin sitä sai menemään korkeintaan kahvikupillisen.
9-3 SS 1.9TiDS -06
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

On tämä ihmeellinen tämä saabin huolto touhu kun mulla on ollut -03,05 ja nyt -07 kaikki SS:ä. Jokaisessa eri huoltovälit ja jokaisella merkkiliikkeellä vielä eri ohjeet. Yhdet vielä erilaiset maahantuojalla. Täytyy alkaa käyttämään maalaisjärkeä ja vaihtaa kerran vuodessa.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Nyt on 120tkm huolto takana (merkkiliikkeessä) ja siitä operaatiosta lompakko keveni noin 610 eurolla. Tässä ei vaihdettu ilmansuodatinta (kun on jo JR filtteri kiinni). Kyseessä -04 SS, 2.0t automaatti.

Vaihtoivat tässä huollossa siis öljyt, automaattilootan öljyt, moniura-hihnan, polttoainesuodattimen, raitisilmasuodattimen (40,65€ ja ei edes aktiivihiilisuodatin? Onkohan tässä hieman enemmän tuota ilmaa, kuin suodatinta?), sekä tulpat (yht 124,60€ 8O).

Bob tuossa mainitsi Mobil 1 LL 0W-40 käytöstä. Olivat näköjään pistäneet Shell Helix Ultra AG 5W-30 tököttiä sisälle. Olisikohan ehkä fiksua vaihtaa sitten 135tkm paikkeilla Mobilia tilalle?
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Gryphon kirjoitti: Olivat näköjään pistäneet Shell Helix Ultra AG 5W-30 tököttiä sisälle.
Jännä juttu, Saab ei suosittele 5W-alkuisia öljyjä lainkaan näihin SS/SC:n bensaturboihin - dieseleihin kylläkin...

Katsoin Shellin sivujen öljyvalitsimella heidän omaa suositustaan näihin bensaturboihin ja näyttäisivät sielläkin suosittelevan 0W-alkuista eli Helix Ultra AC 0W-30 -öljyä.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Käytin hieman googlea ja hakua apuna ja metsästin tällaisen threadin:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31906

Siinä nimimerkki mek sanoo näin:
Esim. Neste Sity Pro LL 0W-40 näyttää täyttävän molemmat standardit. Samoin Shell Helix Ultra AG 5W-30 täyttää molemmat, mutta Shell Helix Plus S 5W-40 täyttää vain B-normin (Diesel). Myös Mobil 1 0W-40 näyttäisi täyttävän molemmat normit. Teboilin öljyistä ei löydy GM:n Longlife -normeja täyttäviä öljyjä ja yllämainittua Diamond Plus II:ta saa käyttää vain VW:n Longlife -dieseleissä.
Toivottavasti tämä on näin.. Tai olen kohta vaihtamassa öljyjä itse.. :)
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Gryphon kirjoitti:Käytin hieman googlea ja hakua apuna ja metsästin tällaisen threadin:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31906

Siinä nimimerkki mek sanoo näin:
Esim. Neste Sity Pro LL 0W-40 näyttää täyttävän molemmat standardit. Samoin Shell Helix Ultra AG 5W-30 täyttää molemmat, mutta Shell Helix Plus S 5W-40 täyttää vain B-normin (Diesel). Myös Mobil 1 0W-40 näyttäisi täyttävän molemmat normit. Teboilin öljyistä ei löydy GM:n Longlife -normeja täyttäviä öljyjä ja yllämainittua Diamond Plus II:ta saa käyttää vain VW:n Longlife -dieseleissä.
Toivottavasti tämä on näin.. Tai olen kohta vaihtamassa öljyjä itse.. :)
Tuo viestiketju käsitteli nimenomaan diesel-moottoristen öljyjä.

Tässä on pari eri asiaa kysymyksessä, siis mitä saa laittaa GM:n normien GM LL A (bensakoneet) ja GM LL B (dieselit) mukaan ja mitä Saab suosittelee käytettäväksi eri konetyypeissä.

Elämä on valintoja... 8)

Huolto on kuitenkin laittanut koneeseen täysin GM:n normit täyttävää öljyä eli ei sinun tarvitse vaihtaa tietenkään öljyä jälkikäteen. Suositukset ovat asia erikseen, tosin jokin siellä tehtaalla on ollut mielessä, kun tuollainen suositus on tehty.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mimmi kirjoitti:Saabin suositus on muuttunut 1.3 2007. Saab suosittelee GM-LL-A 025 (bensa) tai LL-B 025 (diesel) öljyjä, eikä enää erittele niiden merkkejä.
Väitätkö, että autovalmistaja Saab suosittelee nyt viskositeetiltaan 5W-30 öljyjä SS/SC-bensaturboihin?

Merkkierittelyistähän tässä ei edes keskusteltu. GM LL A/B luokituksethan eivät ota kantaa viskositeetteihin.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Ei nyt ihan 120 huollosta eikä öljystäkään mutta kuiteskin huollosta.
Omalla nyt ajettu 7000 ja rapiat päälle mutta huolto ajankohta alkaa olemaan jo 35% päässä. Mahtanee johtua ihan siitä vuoden rajasta, kun noinkin lähellä.

Mitäs huoltoa suosittelisitte Tampereen nurkilla tai vaikkapa Hml:n? Auton kyl ostin Hml:stä, joten ei kai sillä merkitystä takuun kannaltamissä huoltelee? :P
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Nitzgu kirjoitti: Mahtanee johtua ihan siitä vuoden rajasta, kun noinkin lähellä.
Eikös uudemmissakin tuon pitäisi olla 2 vuotta?
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Saabin suositus on nykyään vuosi tai 30 tuhatta. Se näköjään muuttuu vuoden välein kun joka vuoden malleja on ollut. Ainoastaan -04 puuttuu.
Kyllä se huoltokirjassa on mutta aika huomaamattomasti mainittu.
Kyllä se on muutettu W0-W40.Aika ihmeellistä mutta totta.
Se vielä että maksoi 146€ öljyt +suodatin ja ilmansuodatin. Mutta nykyisin sen saa käydä huollattamassa muuallakin ja takuu säilyy. Minä ainakin katson halvemman valtuutetun ja löytyy niitä. Puhun siis bensa koneesta.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Nojoo nyt on 120tkm huolto tehty. Hintaa tuli 360€ :D

Tuohon tuli siis öljyn, ilman ja sisäilmansuodattimien vaihto, öljyt ja laatikkoöljyt sekä moniurahihnan vaihto. Tulppia siis en vaihdattanut.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Nojoo nyt on 120tkm huolto tehty. Hintaa tuli 360€
Oliko Saapaksen merkkiliike?

No joo tulpissa säästää jo sen 120e :roll:
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Kyllä se merkkiliike oli. Autoåström Kokkola. Olivat vielä vaihtaneet toisen parkkipolttimon. Pirullinen homma itse tehdä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Miika79 kirjoitti:Nojoo nyt on 120tkm huolto tehty. Hintaa tuli 360€ :D

Tuohon tuli siis öljyn, ilman ja sisäilmansuodattimien vaihto, öljyt ja laatikkoöljyt sekä moniurahihnan vaihto. Tulppia siis en vaihdattanut.
Muistatko mitä maksoi originaali moniurahihna?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vaihdetaanko moniurahihnan kiristäjää? kuuluuko sen pyörässä olla syvennys hihnaa varten vai onko omani kulunu sellainen?
Vastaa Viestiin