Mites kauan ja miten "jäähdyttelette" moottoria reippaanlaisen motaritaipaleen jälkeen, ennenkuin sammutatte koneen. (esim. pientä kisaa joitakin kymmeniä kilometrejä)
Jos vetää rampin ylös ja huoltsikan pihaan ja sammuttaa koneen heti, niin siitä ei ainakaan hyvää seuraa.
Sekään ei kai ole hyvä jos pyörittää konetta tyhjäkäynnillä, koska silloin öljy ei kierrä "kuumassa" turbossa hyvin vaan alkaa sakkaantua ja kun sammuttaa koneen kökköjä saattaa jäädä juuri sopivasti pahaan paikkaan seuraavaa käynnistystä ajatellen jne.
Onko se vanha keino kuitenkin paras, että pari kolme minuuttia 1500rpm, niin lämmöt tasaantuu ja öljyn kierto toimii hyvin joka paikassa.
Turbon / koneen jäähdyttely
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Noi usean minuutin jäähdytykset on sen verran historiaa että ne kannattaa uudempien koneiden kanssa unohtaa hätävarjelun liioitteluna.
SS:ssä ei ole kone poksahtanut kun on suoraan rampilta huoltikselle vedettäessä laskenut parkkipaikalle pysähdyttäessä hitaasti kymmeneen. Siinä ehtii turvavyön aukoa ja etsiä lompakon.
SS:ssä ei ole kone poksahtanut kun on suoraan rampilta huoltikselle vedettäessä laskenut parkkipaikalle pysähdyttäessä hitaasti kymmeneen. Siinä ehtii turvavyön aukoa ja etsiä lompakon.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Turbon / koneen jäähdyttely
Jep, eiköhän nuo konstit voi jättää 70-80 luvun pelkästään öljyjäähdytteisiin turbovermeisiin...eikä se niissäkään ole enään ihan NIIN tarkkaa, kun nuo nykyajan synteettiset öljyt on hieman kehittyneet kolmenkymmenen vuoden takaisista mineraaliliemistäapu,apupoika kirjoitti: pihaan ja sammuttaa koneen heti, niin siitä ei ainakaan hyvää seuraa.
Sekään ei kai ole hyvä jos pyörittää konetta tyhjäkäynnillä, koska silloin öljy ei kierrä "kuumassa" turbossa hyvin vaan alkaa sakkaantua ja kun sammuttaa koneen kökköjä saattaa jäädä juuri sopivasti pahaan paikkaan seuraavaa käynnistystä ajatellen jne.
Onko se vanha keino kuitenkin paras, että pari kolme minuuttia 1500rpm, niin lämmöt tasaantuu ja öljyn kierto toimii hyvin joka paikassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jaa-a. Mun mielipide ilman ihmeempiä faktapohjia on, että kovan ajon jälkeen parikymmentä sekuntia jäähdyttelyä ei ole haitaksi. Vaikka on vesijäähdytteiset ahtimet, niin jäähdytyskierto lakkaa tasan siihen kun kone sammuu. Jos ahtimen lämpötila on useita satoja asteita niin siellä käy öljyt kuumana laakereissa. Jostain syystähän niitä "juuttuvasiipisiä" ahtimia on esim 9-5 malleista löytynyt yllättävän paljon.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red