olltoro kirjoitti:Summa summarum; kyseessä on oltava perustavaa laatua oleva suunnitteluvirhe, jota ei pystytä korjaamaan kuin suunnittelemalla uusi laatikko/siirtomekanismi.
Eihän tämä mikään vika ole, vaan selkeä osoitus siitä, että sporttisedani on "aito" Saab eikä mikään ooppeli Jo og900:n ajoista on takerteleva vaihteensiirto ollut saabismin kulmakiviä
Jooh, mutta kieltämättä aika ikävä piirre muuten niin paljon eteenpäin mm. ajettavuudessa harpanneella mallilla, ja vielä tuossa hintaluokassa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
täytyypä piruuttaa hakea tollanen 6vaihteinen koeajoon päiväksi ja kysellä sitten myyjältä mitä argumentteja sillä on jakaa: hinnanalennus, ylimääräiset ilmaiset huollot, ilmaset vanteita, parempaa stereo
Eli heti varaamaan tommosta kiusa se on pienikin kiusa
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Kuusivaihteinen poistettiin markkinoilta heti kun enemmän valituksia sen viallisuudesta alkoi ilmaantua. Luulenpa, että kaikki koeajo-Aerot ovat 5-vaihteisia. Toki mielenkiinnosta kannattaa käydä koejamassa toimivatko ne niin kuin tämän hintaiselta autolta sopisi odottaa.
Teille jotka harkitsette ostaa 93 SportSedania, niin suosittelen sitä lämpimästi. Se on TODELLA mahtava auto ajaa. Varsinkin mutkasilla pikkuteillä se on kerrassaan lyömätön, tuntuma tiehen on mahtava eikä kiiku ja kaaku.
Itse olen ostanut ja omistanut monen merkkisiä uusia autoja jotka on just tullut markkinoille, ja rehellisesti voin sanoa että SAABEISSANI on ollut kaikista harmimmittomat kehitysversioiden viat. Onneksi kuitenkin itselläni on 5 vaihteinen laatikko joka toimii TODELLA hyvin.
6 vaihteisissa näköjään ongelmia.
Huom! itselläni on 04 1.8t SS. Eikä ole vielä kuulunut minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä. Muutta polttoaine mittari näyttää todennäköisesti väärin, kun tankkaan tankin täyteen se ei nouse ihan ylös, mutta ajo ominaisuudet ei siitä heikkene, ja kyllä se varmaan saadaan vielä kuntoon.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Olen samaa mieltä auton ajo-ominaisuuksista, niissä Saab on kyllä onnistunut (puhun nyt Aerosta) ja sen madallettu alusta istuu mutkaiseen tiehen erinomaisesti. Haittapuolena voisi ehkä mainita leveiden renkaiden uraohjautuvuuden ja äänekkyyden.
Mutta, mutta..monessa muussa asiassa on vielä parannettavaa, ehkä -04 malleissa on jo edetty oikeaan suuntaan ja päästy eroon räminöistä ja kolinoista, parannettu äänentoistojärjestelmää, itselleni tarjottiin viidennen korjaamolla käynnin jälkeen uutta -04 Aeroa pienellä välirahalla, mutta en uskonut, että Saab pääsee niin lyhyellä ajalla eroon kaikista laatuongelmistaan. Joten oman autoni 'rakentamista' jatkettiin. Nyt kun tämä viimeinen vaihteisto-ongelman korjausyrityskään ei onnistunut niin uskoni tehtaan kykyyn korjata ongelmia alkaa mennä. Varmasti tästä vielä joskus saadaan hyvä auto, mutta ennen sitä taidan jo ajella toisella merkillä.
...Vielä noista vaihteistoista... On aivan käsittämätöntä ettei saabilla saada tuota manuaalia sujuvatoimiseksi ! Koe ajaneena MY -04 95:n Aeron manuaalina sekä automaattina ... Voin sanoa että mielestäni tuo manuaalin vaihteensiirto, on aivan yhtä surkea ja takerteleva kuin omassani MY 99 2.0t :ssä . Jossa on lisäksi vaihteisto remppa eessä toimimattomien synkronointien takia ! Elikkä kehitys ei ainakaan ole tuossa asiassa kulkenut eteenpäin. Inhottava piirre muuten niin hyvässä Autossa/Merkissä. Automaatti sitten onkin aivan toista luokkaa !!!
Olen havainnut, että tuulilasin tuntumassa on pientä natinaa SS:ssä vm.2003. Johtuuko renkaiden ilmanpaineesta; joku on suositellut, että pitäisi olla hieman vähemmän kuin huoltokirja suosittelee??
Omassa SS:ssä (2003 TiD) oli alusta asti ylimääräisiä ääniä renkaissa, varsinkin ajettaessa 60 - 80 km/h. Äänet loppuivat nyt kun 16 tuumaiset alkuperäiset renkaat vaihdettiin Nokian NRHi.hin (todella iso ero rengasmelussa). Renkaat jouduttiin tosin vaihtamaan muusta syystä; aurauskulmat jo kaksi kertaa metsässä (79 000 km), takuuhan yltää vain 10 000 km:iin tässä asiassa. Alustasta kuulunee tosin vieläkin ylimääristä lotinaa...
Myös ovenkahvat meni vaihtoon kun alle vuoden ikäisenä lähti maalit pois.
Maahantuojanhan asenne asiassa on aina että autoilija on aina syyllinen eli minullekin on ehdotettu että ajan huonoilla teillä (ajan asvaltilla), pesen automaattipesuissa (käyn harjattomassa, mutta kyllä kai SAAB pitäisi harjatkin kestää?), kulmat on väärin säädetty (SAAB:n oma huolto), yms.
No kävin koeajamassa Volvo V50:stä ja valitettavasti toinen ruotsalainen vaikutti paremmalta eli vaihto tulee.