Vaihdekepin nuppi
Vaihdekepin nuppi
Höh, näyttää taas yksi SS:n puutappiliitoksista löystyneen:
Vaihdekeppiä hämmentäessä on ruvennut kuulumaan terävä napsahdus joka myös tuntuu kämmenessä. Keppiin on ilmestynyt väljää, ja tarkempi tarkastelu paljastaa että kepin nuppi on löystynyt ja liikkuu vartta pitkin ylös ja alas ehkä millin. Vaihdettaessa ykköselle, kolmoselle ja vitoselle painaa käsi luonnostaan nuppia, ja vaihdettaessa kakkoselle tai neloselle tulee nuppiin herkästi vetoa. Vika on (ainakin toistaiseksi) kosmeettinen, mutta äänekäs napsahdus ja tunne kämmenessä ärsyttää.
Onko vinkkejä miten vaihdekepin nuppi irroitetaan / kiristetään? Kyseessä on nahkaversio (jos niitä muita edes onkaan).
En löytänyt haulla vastaavaa, mutta pistäkää ojennukseen jos uusi aihe oli aiheeton.
Vaihdekeppiä hämmentäessä on ruvennut kuulumaan terävä napsahdus joka myös tuntuu kämmenessä. Keppiin on ilmestynyt väljää, ja tarkempi tarkastelu paljastaa että kepin nuppi on löystynyt ja liikkuu vartta pitkin ylös ja alas ehkä millin. Vaihdettaessa ykköselle, kolmoselle ja vitoselle painaa käsi luonnostaan nuppia, ja vaihdettaessa kakkoselle tai neloselle tulee nuppiin herkästi vetoa. Vika on (ainakin toistaiseksi) kosmeettinen, mutta äänekäs napsahdus ja tunne kämmenessä ärsyttää.
Onko vinkkejä miten vaihdekepin nuppi irroitetaan / kiristetään? Kyseessä on nahkaversio (jos niitä muita edes onkaan).
En löytänyt haulla vastaavaa, mutta pistäkää ojennukseen jos uusi aihe oli aiheeton.
Mulla ponnahti vanhasta SS:stä toi vaihdekepin nuppi irti. Siellä oli jousi välissä, joten se nuppi oli aina lennähtänyt ties minne. Lattialta ja penkeiltä sitä sai aina etsiä. Laukas aina sillontällön hälyttimenkin päälle...
Siinä kepissä ja nupissa oli metalliset pystysuuntaset urat. Itse en keksinyt miten sen olis siihen kiristänyt... Napautin sen kiinni hieman "väärille jengoille". Sillain se pysy, mutta aavistuksen vinoon se tietysti jäi
Olinkin jo unohtanut koko asian. No nyt onkin automaatti, joten ei tule samaa ongelmaa!
Siinä kepissä ja nupissa oli metalliset pystysuuntaset urat. Itse en keksinyt miten sen olis siihen kiristänyt... Napautin sen kiinni hieman "väärille jengoille". Sillain se pysy, mutta aavistuksen vinoon se tietysti jäi
Olinkin jo unohtanut koko asian. No nyt onkin automaatti, joten ei tule samaa ongelmaa!
Jep, pitänee odotella että se irtoaa kokonaan, ja vasta sitten miettiä miten sen saa kiinni...
Hauska ominaisuus sinänsä, kun SS:ää on lehdistössäkin "puutappiliitoksista" haukuttu. Tuo vaihdekepin nuppi pysyi tässä muutama päivä sitten päivän verran jämäkästi paikoillaan, mutta silloin olikin sadekeli ja ilmeisesti puutappi turposi ilmankosteudesta.
Hauska ominaisuus sinänsä, kun SS:ää on lehdistössäkin "puutappiliitoksista" haukuttu. Tuo vaihdekepin nuppi pysyi tässä muutama päivä sitten päivän verran jämäkästi paikoillaan, mutta silloin olikin sadekeli ja ilmeisesti puutappi turposi ilmankosteudesta.
Re: Vaihdekepin nuppi
Päivällä kesken ajon vaihdekepin nuppi otti omankädenoikeuden ja hyppäsi paikoiltaan pelkääjän penkille. Kyllä meni hieman pasmat sekaisin, kun keppiä joutui hämmentämään ilman nuppia. Pakkia en aluksi meinannut saada päälle, mutta kyllä sekin sitten lopulta pienen hämmentämisen jälkeen löytyi. Nyt kun vielä saisi nupin jotenkin pysymään paikoillaan.
Taisi protestoida hyvänäpitoa, kun juuri oli laitettu uudet Hakkapeliitta seiskat alle ja varattu määräaikaishuolto perjantaiksi...
Taisi protestoida hyvänäpitoa, kun juuri oli laitettu uudet Hakkapeliitta seiskat alle ja varattu määräaikaishuolto perjantaiksi...
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Vaihdekepin nuppi
Joo, omasta pomppas nuppi irti aina kun lämpötila nousi yli +30c:n viime kesänä. Oli aina kivasti lentäny työpäivän jälkeen ja sitä seurasi aina kiva etsiminen No tippa liimaa ja menoks.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Vaihdekepin nuppi
Kyllähän tuo jäi itselläkin vaihdekepin nuppi syksyllä käteen harva se päivä, ensioireet juuri aloittajan kuvaamia naksahduksia ja pikku välyksiä. Laitoin lopulta tangon päähän ja nupin perälle vähän liimaa ja länttäsin tiukasti kiinni. Vielä on ainakin pysynyt paikallaan.
9³ SC 1.8t
Re: Vaihdekepin nuppi
Juu, löytyihän se nuppi eräänä päivänä takapenkiltä, tälläsin väliin paperia, pysyi jonkin aikaa kiinni, tälläsin väliin liimaa, pysyi jonkin aikaa kiinni, junttasin sen hieman vinoon, pysyi jonkin aikaa kiinni... heitin jousen miljoonalaatikkoon ja nupin paikoilleen - hyvin on pysynyt, kunhan muistan varoittaa autonlainaajia että nuppi jää käteen jos siitä vetää. En keksi miksi rakenne on noin pöljä, eihän se ole tehty kestämään, eikä sitä jousta siinä tarvita mihinkään kun se vaahtomuovi ajaa saman asian riittävällä tarkkuudella.
Re: Vaihdekepin nuppi
Nuppi, nuppi vaihdekepin nuppi, takapenkille pommpaasi.
Ja jäi välillä käteen kesken ajon vielä toissakesänä. Laakkosella laittoivat jotain mönjää väliin ja sillä on pysynyt, myös viimekesän helteet.
Ja jäi välillä käteen kesken ajon vielä toissakesänä. Laakkosella laittoivat jotain mönjää väliin ja sillä on pysynyt, myös viimekesän helteet.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: Vaihdekepin nuppi
Sama vika omassa -03 ss. Lopulta vaihdoin kokonaan uuden vaihdekepin (mustaa nahkaa ja metallia) nupin. Jousta joutui noin 1/3 lyhentämään, jotta saa pakin päälle. Tarvike ja muissakin myytävissä nupeissa on erikokoisia muovisia sovittimia mukana ja kiristys tulee yleensä kolmella kuusiokolo ruuvilla. Nyt on pysynyt hyvin ja näin toimien saa haluamansa näköisen nupin sisustaa komistamaan. Ei sillä, etteikö alkuperäinenkin olisi kelvannut.
Alkuperäisestä nupista muuten lähti jo jokin aika sitten nahkaverhouskin nupin ympäriltä irti.
Kuvat...
Alkuperäisestä nupista muuten lähti jo jokin aika sitten nahkaverhouskin nupin ympäriltä irti.
Kuvat...
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: Vaihdekepin nuppi
Käytin auton viime viikolla huollossa enkä maininnut nupista mitään. Oli vissiin jäänyt koeajolla nuppi käteen huoltomiehelle, koska nyt nuppi on niin tiukassa, ettei hievahda vaikka kuinka yrittää.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Vaihdekepin nuppi
Jaahas. Tämähän näkyykin olevan aivan yleinen ongelma. Nimittäin joku päivä sitte olin kaverin kanssa motarilla menossa, niin yhtäkkiä vaihekepin nuppi pomppasi oikein voimalla takapenkille. Seurasi 2 sekunnin hiljaisuus ja sitten vänkärin puolella totaalinen repeäminen. Ruotsalaisesta premiumista jotain irvaili. Tieten kovilla pakkasilla ja kuivalla kelillä päässy liitos väljäksi, mitään ennakko-oireita ei ole ilmennyt.
Kieltämättä hulvaton tilanne, toisaalta jo vähän vaarallinen. Pitänee liimata jollain paikalleen, kun nyt se tahtoo aina välillä jäädä käteen.
Kieltämättä hulvaton tilanne, toisaalta jo vähän vaarallinen. Pitänee liimata jollain paikalleen, kun nyt se tahtoo aina välillä jäädä käteen.
9-3 SC TTiD Aero '08
Re: Vaihdekepin nuppi
Tossa mun vastaava tappaus: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=153964
Modet vois varmaan yhdistellä näitä?
Modet vois varmaan yhdistellä näitä?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vaihdekepin nuppi
Vaihdekaavio lätkä irti nupista, 4,5mm poralla reikä keskelle keppiä, 5mm kierretapilla kierteet ja ruuvi siihen.. Lätkä takaisin kakspuolisella teipillä. Eikä ole irti lähtenyt vielä!!!
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa