Turbo Sensonic kirjoitti:
9-3SS Aeron ratti (vm. 2006, se alumiinikoristeinen muotoiltu) lähti 500 SEKillä
Ja tuollahan ei sitten tee sun autossa yhtään mitään, kun tuohon sopii uusi airbagi. Muutenkin vaikka olisi airbag mukana niin ei toimi vanhassa autossa vaan antaa koko ajan "airbag malfunction" vikakoodia.
Kuinka niin? Luulisi, että vm. 2005 ja 2006 autoissa airbagin johdotukset ovat samanlaiset. Ei tosin ole vielä ehtinyt tutkimaan WISsiä ja EPC:tä rattien ja airbagien sopivuudesta, mutta luulisin, että vm. 2005 ratin airbag sopii vm. 2006 rattiin, vaikkakin ratin keskiön muotoilu on hieman erilainen.
Edit: tsekkaus EPC:stä ja WISsistä: varaosanumerot ovat tosiaan erilaiset ja turvatyynyn keskusyksiköissä on erilaiset johdotukset, mutta itse turvatyynyille tulevat johdotukset ovat samanlaiset. Eipä auta muu kuin kokeilla
Edit II: ohjauspyörän sähköliittimessä olevat johdot näyttävät olevan eri järjestyksessä 2005 ja 2006 -malleissa, mutta uskoisin, että nekin voi sortteerata vaihtamalla liittimessä olevien nastojen (ja myös piuhojen) paikkoja.
Mimmi kirjoitti:Itse tyynyssä on liittimet samalla tavalla (taitaa olla jokin standardi), mutta spiraalissa voi liittimet vaihtua.
Jep, mutta ratiltahan lähtee periaatteessa "ainoastaan" kolmen eri toiminnon piuhat: äänimerkki, ratin audio- ym. painikkeet, sekä airbag. Täytyy vain selvittää, mikä ero johdotuksen suhteen on vm. 2005 ja 2006 välillä ja homman pitäisi toimia. Olen nyt jonkin verran katsellut WISsin sähkökuvia, tai oikeastaan niiden eroja vm. 2005 ja 2006 välillä, enkä pitäisi lainkaan mahdottomana sovittaa tuota vm. 2006 rattia vm. 2005 autoon.
Bob kirjoitti:Valitettavasti asia on nyt niin, että wanha 03-05 bagi ei mene kiinni (fyysisesti) tuohon aeron 06-> rattiin.
Miksi ei menisi? Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta asiasta? Ainakin WISsissä vm. 2005 ja 2006 ohjauspyörän turvatyynyjen irrotusmetodit ovat samanlaiset, vaikkakin WISsin kuvissa vm. 2005 ohjauspyörä on kuvattu takaapäin ja vm. 2006 ohjauspyörä edestäpäin. Näyttäisi siltä, että vm. 2005 ja 2006 rattien turvatyynyjen kiinnityskohdat ovat eri paikoissa, mutta asia pitäisi tarkistaa ihan todellisuudessa irrottamalla vm. 2003-2005 ratti ja vertaamalla sitä vm. 2006 rattiin.
Jos nuo kiinnityskohdat eivät ole samassa paikassa, niin sitten "viimeisenä oljenkortena" voi vaihtaa päikseen ratin turvatyynyn kiinnityspellin, joka on kiinni ratissa kolmella kuusiokoloruuvilla. Tällöin saa vm. 2006 9-3SS Aeron ratin turvatyynyn kiinnityspisteet samaan paikkaan kuin aikaisemmissa vuosimalleissa.
kimmop kirjoitti:
Mä taas luovuin 9-5 2.3T Pilotin tilaamisen haaveilusta nimenomaan sen takia että ne Saabin myyjät ei pitäneet mua varteenotettavana asiakkaana enkä jaksanut väkisin alkaa tekemään autokauppaa.
Aika laihat perusteet luopua automerkin/-mallin ostosta kokonaan.
Itse ainakin autoa ostaessa kiinnitän huomiota siihen oston kohteena olevaan autoon, enkä niinkään myyjien palveluun.
No tässä tapauksessa kun kysymykseen: "Onko tuota koeajettavana?" vastataan "On." ja kävellään pois niin en jaksanut alkaa väkisin juoksemaan perään.
Myönnetään että ei tuo 9-5 ollut se eka vaihtoehto uudeksi kulkupeliksi mutta eipähän tuolla tavalla järjestetä niitä ahaa-elämyksiä potentiaalisille asiakkaille.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Bob kirjoitti:Valitettavasti asia on nyt niin, että wanha 03-05 bagi ei mene kiinni (fyysisesti) tuohon aeron 06-> rattiin.
Miksi ei menisi? Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta asiasta? Ainakin WISsissä vm. 2005 ja 2006 ohjauspyörän turvatyynyjen irrotusmetodit ovat samanlaiset, vaikkakin WISsin kuvissa vm. 2005 ohjauspyörä on kuvattu takaapäin ja vm. 2006 ohjauspyörä edestäpäin. Näyttäisi siltä, että vm. 2005 ja 2006 rattien turvatyynyjen kiinnityskohdat ovat eri paikoissa, mutta asia pitäisi tarkistaa ihan todellisuudessa irrottamalla vm. 2003-2005 ratti ja vertaamalla sitä vm. 2006 rattiin.
Jos nuo kiinnityskohdat eivät ole samassa paikassa, niin sitten "viimeisenä oljenkortena" voi vaihtaa päikseen ratin turvatyynyn kiinnityspellin, joka on kiinni ratissa kolmella kuusiokoloruuvilla. Tällöin saa vm. 2006 9-3SS Aeron ratin turvatyynyn kiinnityspisteet samaan paikkaan kuin aikaisemmissa vuosimalleissa.
Tiedä siitä tarkemmasta tiedosta - käytännössä vain on tullut purettua tuotakin kohtaa... yksi 03-05:sen ratti näyttää roikkuvan varaston seinälläkin...
No, nyt olet asian ytimessä eli 03-05:issa ei ole tuollaista kiinnityspeltiä lainkaan, vaan turvatyyny kiinnittyy suoraan metallivaluun ja metallivalussa oleviin kynsiin, jotka todellakin ovat aivan eri paikassa - valitan.
Minäpäs laitan sinulle sähköpostilla pari valokuvaa tuosta 03-05 ratin kiinnitysmekanismista - ei tarvitse turhaan purkaa autoa.
Bob kirjoitti:Tiedä siitä tarkemmasta tiedosta - käytännössä vain on tullut purettua tuotakin kohtaa... yksi 03-05:sen ratti näyttää roikkuvan varaston seinälläkin...
No, nyt olet asian ytimessä eli 03-05:issa ei ole tuollaista kiinnityspeltiä lainkaan, vaan turvatyyny kiinnittyy suoraan metallivaluun ja metallivalussa oleviin kynsiin, jotka todellakin ovat aivan eri paikassa - valitan.
Minäpäs laitan sinulle sähköpostilla pari valokuvaa tuosta 03-05 ratin kiinnitysmekanismista - ei tarvitse turhaan purkaa autoa.
OK, kiitos! Kuva olisi kyllä tarpeen, jotta tietäisi, millainen tuo vm. 2003-2005 ratin keskiö on. Sitten voisi tietysti funtsia sellaista juttua, että vaihtaisi ratin keskiön kokonaan, mutta se ei taida olla mahdollista.
Edit: siis olisi hyvä nähdä molempien vuosimallien ratit ilman airbagia, jotta voisi katsoa, mitä eroa niissä on. Älyttömältähän se kuulostaisi, että rattia olisi muutettu noinkin "radikaalisti", varsinkin kun 9-3:n valmistuskustannuksia on yritetty karsia vuosien 2006-2007 aikana.
Älytöntä tai ei, mutta se airbagi kumminkin vaihtui VM06:een. Yritin saada VM03 SS:ään sopimaan VM06 Aeron rattia (ja airbagia), mutta vaikka johtoliittimet oli samat niin airbagin merkkivalo paloi koko ajan tuon vaihdon jälkeen (oli nollattu vikakoodit, mutta antoi aina uusiksi koodin että ratin airbagi ei toimi tms.). Tuolloin ei tullut tsekattua WIS:stä noiden kytkentöjen eroja ja että saisiko laittamalla johdot eri järjestykseen toimimaan.
Uskoisin että helposti omasi saat pois myymällä ton ratin jollekin jolla on VM06-> auto, mutta VM05:een tarvitset ainakin uudemman airbagin tuon lisäksi ja se on "turhan" kallis ja silti ei välttämättä toimi.
uusi93 kirjoitti:Älytöntä tai ei, mutta se airbagi kumminkin vaihtui VM06:een. Yritin saada VM03 SS:ään sopimaan VM06 Aeron rattia (ja airbagia), mutta vaikka johtoliittimet oli samat niin airbagin merkkivalo paloi koko ajan tuon vaihdon jälkeen (oli nollattu vikakoodit, mutta antoi aina uusiksi koodin että ratin airbagi ei toimi tms.). Tuolloin ei tullut tsekattua WIS:stä noiden kytkentöjen eroja ja että saisiko laittamalla johdot eri järjestykseen toimimaan.
Uskoisin että helposti omasi saat pois myymällä ton ratin jollekin jolla on VM06-> auto, mutta VM05:een tarvitset ainakin uudemman airbagin tuon lisäksi ja se on "turhan" kallis ja silti ei välttämättä toimi.
Liittimien paikan vaihtaminen vm. 2003-2005 mukaiseksi olisi voinut saada pelittämään tuon airbagin. Liittimissä on kuitenkin joitain eroavaisuuksia, joten parempi tsekata ne WISsin sähkökaaviosta ja yrittää fiksata sitten sen mukaan.
En ole vielä myymässä tuota rattia, sillä mitä todennäköisimmin seuraavakin työsuhdeauto on 9-3SS, joten ratin pitäisi käydä siihen, jos sitä ei saa sovitettua vm. 2005 autoon. Tuskin noissa uusissa 9-3:ssa on kuitenkaan vielä laitettu tuota alumiinisomisteista rattia vakioksi, joten voisi saada vähän "lisäväriä" ohjaamoon laittamalla tuon Aeron ratin autoon.