Kojelaudan keskimmäisen lämmityssuuttimen irroitus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Kojelaudan keskimmäisen lämmityssuuttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja mek »

Onko kukaan irroittanut kojelaudan keskimmäistä lämmityslaitteen tuuletussuuttimen ritilää, tai mikä se nyt onkaan, siinä radion säätimien yläpuolella. Eli, mistä reunasta pitää vääntää ja mihin suuntaan, että saa ehjänä pois ja taasen paikoilleen.

Nimimerkillä, kitinöistä eroon...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kojelaudan keskimmäisen lämmityssuuttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Bob »

mek kirjoitti:Onko kukaan irroittanut kojelaudan keskimmäistä lämmityslaitteen tuuletussuuttimen ritilää, tai mikä se nyt onkaan, siinä radion säätimien yläpuolella. Eli, mistä reunasta pitää vääntää ja mihin suuntaan, että saa ehjänä pois ja taasen paikoilleen.

Nimimerkillä, kitinöistä eroon...

Tärkeintä tuon suulakkeen irroittamisessa on, että kaikki lukituslipukat on kammettu auki yhtä aikaa. Tarvitset kolme hyvin ohutta ruuvimeisseliä, jotka työnnät yksitellen ylempien kiinnitysklipsujen etupuolelle rakoihin (tietenkin säleikön läpi). Kun kaikki meisselit on koloissaan, niin nosta niitä kaikkia yhtäaikaa eli väännät niitä yhtäaikaisesti sisäänpäin ja samalla vedät tuuletussuulakkeen nupeista suulakkeen irti kojelaudasta. Liikaa ei kannata kammeta noita klipsuja, ne saattaa katketa, tai ainakin taipuvat sen verran, että suulake jää löysälle ja saattaa kitistä.

Tuntuu ehkä, että kädet loppuu kesken, mutta kyllä se irti lähtee. Aloita klipsujen kampeaminen suulakkeen leveämmästä päästä mikäli et saa kaikkia samanaikaisesti kammettua auki ja vedä samalla kokoajan suulakkeen nupista, jotta jo auenneet klipsut eivät mene uudestaan kiinni.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kojelaudan keskimmäisen lämmityssuuttimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:
mek kirjoitti:Onko kukaan irroittanut kojelaudan keskimmäistä lämmityslaitteen tuuletussuuttimen ritilää, tai mikä se nyt onkaan, siinä radion säätimien yläpuolella. Eli, mistä reunasta pitää vääntää ja mihin suuntaan, että saa ehjänä pois ja taasen paikoilleen.

Nimimerkillä, kitinöistä eroon...

Tärkeintä tuon suulakkeen irroittamisessa on, että kaikki lukituslipukat on kammettu auki yhtä aikaa. Tarvitset kolme hyvin ohutta ruuvimeisseliä, jotka työnnät yksitellen ylempien kiinnitysklipsujen etupuolelle rakoihin (tietenkin säleikön läpi). Kun kaikki meisselit on koloissaan, niin nosta niitä kaikkia yhtäaikaa eli väännät niitä yhtäaikaisesti sisäänpäin ja samalla vedät tuuletussuulakkeen nupeista suulakkeen irti kojelaudasta. Liikaa ei kannata kammeta noita klipsuja, ne saattaa katketa, tai ainakin taipuvat sen verran, että suulake jää löysälle ja saattaa kitistä.

Tuntuu ehkä, että kädet loppuu kesken, mutta kyllä se irti lähtee. Aloita klipsujen kampeaminen suulakkeen leveämmästä päästä mikäli et saa kaikkia samanaikaisesti kammettua auki ja vedä samalla kokoajan suulakkeen nupista, jotta jo auenneet klipsut eivät mene uudestaan kiinni.
Tuo on hyvä ohje ja tepsii. Toinen vaihtoehto, jota näköjään käyttävät Länsiautossa, on käyttää Saabin verhoilutyökalua 8293474 ja kammeta sillä ilmanvaihtosäleikkö irti. Ikävä kyllä noiden verhoilutyökalujen valmistus on kuulemma lopetettu, joten niitä on vaikea saada mistään. Itse aion kuitenkin vielä yrittää "kalastaa" tuollaisen jostain.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Kiitokset ohjeista, täytyy yrittää saada ehjänä irti. Kitinä ei tässä ole se suurin pelko vaan särkyminen. Säleikkö kun kitisee (on kitissyt uudesta asti ja pahenee koko ajana) jo valmiiksi. Ajattelin irroittaa ja laittaa sitten jonkin joustavaksi jäävän liimamassan kanssa takaisin paikoilleen, loppuu kitinät. Jos on vinkkejä sopivasta töhnästä, niitäkin saa kertoa. Sen kun olisi tietysti hyvä olla sellaista, ettei tartu kovin tiukkaan, kunhan poistaa kitinän.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mek kirjoitti:Kiitokset ohjeista, täytyy yrittää saada ehjänä irti. Kitinä ei tässä ole se suurin pelko vaan särkyminen. Säleikkö kun kitisee (on kitissyt uudesta asti ja pahenee koko ajana) jo valmiiksi. Ajattelin irroittaa ja laittaa sitten jonkin joustavaksi jäävän liimamassan kanssa takaisin paikoilleen, loppuu kitinät. Jos on vinkkejä sopivasta töhnästä, niitäkin saa kertoa. Sen kun olisi tietysti hyvä olla sellaista, ettei tartu kovin tiukkaan, kunhan poistaa kitinän.
Laita väliin silikonia, niin kitinät loppuu siihen. Mulla laitettiin takuutyönä kaikkiin keskikonsolin saumakohtiin silikonia ja johan loppuivat resonointiäänet.

Tässä huonolla kännykkäkameralla otettuja kuvia ilmanvaihtosäleikön korvakkeiden sijainnista. Olen "laatikoinut" ne valkoisella:

Kuva
Kuva
Kuva

Kaksi ekaa kuvaa on päältä päin, viimeinen alhaalta päin. Kuvassa näkyvä valkoinen "mäski" on sitä em. silikonia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Turbo Sensonic kirjoitti: Laita väliin silikonia, niin kitinät loppuu siihen. Mulla laitettiin takuutyönä kaikkiin keskikonsolin saumakohtiin silikonia ja johan loppuivat resonointiäänet.

Tässä huonolla kännykkäkameralla otettuja kuvia ilmanvaihtosäleikön korvakkeiden sijainnista. Olen "laatikoinut" ne valkoisella:

Kaksi ekaa kuvaa on päältä päin, viimeinen alhaalta päin. Kuvassa näkyvä valkoinen "mäski" on sitä em. silikonia.
Kiitos, voisikin yrittää tehdä niinkuin sinun autoosi on ilmeisesti tehty, että vetää hyvin ohuelti silikonia ritilään ja antaa sen kuivua, sitten vasta takaisin paikoilleen niin saa irti vielä toisenkin kerran jos on tarvis.

Takuuhan tuossa meikäläisenkin saappaassa on vielä voimassa, muttei millään jaksaisi lähteä valittamaan Länsiautoon noista kitinöistä. Auto kun joutuu kuitenkin jäämään päiväksi sinne paikattavaksi ja joutuu jatkamaan bussilla töihin => bussikulut, työaikaliukumat palaa => korjaan itse.
Vastaa Viestiin