"SS / SC jätti tien päälle" -tarinat
"SS / SC jätti tien päälle" -tarinat
Päätinpä aloittaa tällaisen threadin jossa voi kertoa kokemuksistaan SSn tai SCn tielle jäämisistä. Tällainen episodi sattui meidän taloudessa ja paniikkikohtaus tietenkin iskee päälle eikä kohtalotovereiden kokemuksista ole tietoa tällä foorumilla.
Pitäkää käsinojista kiinni... tarina alkaa. Eräänä torstaina rouva soittaa kesken työpäivän... "auto sammui kesken ajon eikä lähde käyntiin ja joku moottorimerkkivalo palaa kojelaudassa". Tässä vaiheessa hikipisaroita alkaa muodostua otsalle. Tenttaan tietysti puhelimessa pikaisesti kaiken mitä tulee ensin mieleen... onko bensaa jne. Kaikki tuntui olevan muuten ok, mutta sammui, eikä käynnisty eikä muita indikaatioita viasta kuin moottorimerkkivalo. No soitinpa sitten hinauksen paikalle ja sanoin että kiskoo katiskan paikalliseen merkkihuoltoon. Tässä vaiheessa kun hinauksen oli saanut järjestettyä vitutuskäyrä alkoi nousta huippulukemiin. Soitan liikkeeseen ja varsinaisessa huollossa on 3vk jono. Huoltoneuvoja kehoittaa soittamaan pikahuoltoon josko siellä joku ehtisi katsoa mikä saapikasta vaivaa. No tätä toista huoltomiestä en saanut puhelimella kiinni joten sain kaverilta kyydin paikalliseen huoltoon. Sieltä löysin tämän kiireisen huoltomiehen ja kerroin tapahtumista... huoltomies sanoi, että vasta seuraavalla viikolla ehtii katselemaan ja homma meni kupongin täytöksi. Päätin kuitenkin itse vielä kokeilla miltä tuo vika autossa vaikuttaa. Nappasin avaimet ja marssin autoon. Ei muuta kuin starttaamaan. No kaikki muuten ihan kivasti, mutta startatessa kuulostaa aivan kuin kiesi ei saisi bensaa... yrittää hörähtää käyntiin, mutta ei lähde. Ja mittaristossa palaa kaikki merkkivalot normaalisti starttailujen tapaan. Pistää vain silmään polttoaineen merkkivalo joka ei kylläkään palanut auton sammuessa kesken ajon(rouvan mukaan). Se syttyi kuulemma starttailuyritysten aikana. Ajotietokone näytti minun kokeilujen aikana DTE 98km. No marssin huoltomiehen luokse havaintojeni kanssa ja kysyin, että voisiko vika olla se että bensa on loppu ja mittarit ja systeemit näyttää päin v*ttua. Huoltomies meinasi, että on mahdollista... no ei muuta kuin kanisteri kätee ja bensan hakuun. Lurautin 6 litraa tankkiin ja tsädäm... kiesi käynnistyi. Helpotus oli arvatenkin suuri! Pari tuntia sitten menetetty luotto autoa kohtaan tuli takaisin.
Silti... on tuossa polttoainemäärän mittauksessa jotain häikkää. Kerran aikaisemmin autooni päivitettiin softa liittyen tähän kun jäin tien päälle DTE lukemalla 29km. Nyt se tapahtui sattumalta yli 100km DTE lukemalla jolloin polttoaineen vähäisyyttä kuvaava merkkivalo ei vielä palanut. EI HYVÄ!!! Huoltomies sanoi, että noita rajoja voi säätää tietokoneella joten pitänee varata aika pajalle johonkin säätöön. Heräsi vain kysymys, että miksi tämä sattui vasta nyt? Olemme ajaneet usein auton DTE lukemaan 50 ja ei mitään häikkää. Huoltomies kysyi, että onko paljon pienen polttoainemäärän tankkausta... vastaus tähän on ei. Tankkaamme yleensä täyteen. Ihme homma.
Pitäkää käsinojista kiinni... tarina alkaa. Eräänä torstaina rouva soittaa kesken työpäivän... "auto sammui kesken ajon eikä lähde käyntiin ja joku moottorimerkkivalo palaa kojelaudassa". Tässä vaiheessa hikipisaroita alkaa muodostua otsalle. Tenttaan tietysti puhelimessa pikaisesti kaiken mitä tulee ensin mieleen... onko bensaa jne. Kaikki tuntui olevan muuten ok, mutta sammui, eikä käynnisty eikä muita indikaatioita viasta kuin moottorimerkkivalo. No soitinpa sitten hinauksen paikalle ja sanoin että kiskoo katiskan paikalliseen merkkihuoltoon. Tässä vaiheessa kun hinauksen oli saanut järjestettyä vitutuskäyrä alkoi nousta huippulukemiin. Soitan liikkeeseen ja varsinaisessa huollossa on 3vk jono. Huoltoneuvoja kehoittaa soittamaan pikahuoltoon josko siellä joku ehtisi katsoa mikä saapikasta vaivaa. No tätä toista huoltomiestä en saanut puhelimella kiinni joten sain kaverilta kyydin paikalliseen huoltoon. Sieltä löysin tämän kiireisen huoltomiehen ja kerroin tapahtumista... huoltomies sanoi, että vasta seuraavalla viikolla ehtii katselemaan ja homma meni kupongin täytöksi. Päätin kuitenkin itse vielä kokeilla miltä tuo vika autossa vaikuttaa. Nappasin avaimet ja marssin autoon. Ei muuta kuin starttaamaan. No kaikki muuten ihan kivasti, mutta startatessa kuulostaa aivan kuin kiesi ei saisi bensaa... yrittää hörähtää käyntiin, mutta ei lähde. Ja mittaristossa palaa kaikki merkkivalot normaalisti starttailujen tapaan. Pistää vain silmään polttoaineen merkkivalo joka ei kylläkään palanut auton sammuessa kesken ajon(rouvan mukaan). Se syttyi kuulemma starttailuyritysten aikana. Ajotietokone näytti minun kokeilujen aikana DTE 98km. No marssin huoltomiehen luokse havaintojeni kanssa ja kysyin, että voisiko vika olla se että bensa on loppu ja mittarit ja systeemit näyttää päin v*ttua. Huoltomies meinasi, että on mahdollista... no ei muuta kuin kanisteri kätee ja bensan hakuun. Lurautin 6 litraa tankkiin ja tsädäm... kiesi käynnistyi. Helpotus oli arvatenkin suuri! Pari tuntia sitten menetetty luotto autoa kohtaan tuli takaisin.
Silti... on tuossa polttoainemäärän mittauksessa jotain häikkää. Kerran aikaisemmin autooni päivitettiin softa liittyen tähän kun jäin tien päälle DTE lukemalla 29km. Nyt se tapahtui sattumalta yli 100km DTE lukemalla jolloin polttoaineen vähäisyyttä kuvaava merkkivalo ei vielä palanut. EI HYVÄ!!! Huoltomies sanoi, että noita rajoja voi säätää tietokoneella joten pitänee varata aika pajalle johonkin säätöön. Heräsi vain kysymys, että miksi tämä sattui vasta nyt? Olemme ajaneet usein auton DTE lukemaan 50 ja ei mitään häikkää. Huoltomies kysyi, että onko paljon pienen polttoainemäärän tankkausta... vastaus tähän on ei. Tankkaamme yleensä täyteen. Ihme homma.
-Mscrnt-
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
- Paikkakunta: Helsinki
Paljonko sillä autolla oli sitten ajettu sitten viime tankkauksen? Mulla on sellainen tapa että nollaan aina tripin kun tankkaan, ja nurkka-ajoa kun pääsääntöisesti on niin 500 km jälkeen alan kyllä aika aktiivisesti katsella pumppua...
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Minä taas alan mahdollista tankkauspaikkaa katselemaan viimeistään silloin kun trippimittarissa on sellaiset hieman vajaat 700 km, silloin on vielä hyvin aikaa etsiä tankkauspaikkaa.Sininen Paroni kirjoitti:Paljonko sillä autolla oli sitten ajettu sitten viime tankkauksen? Mulla on sellainen tapa että nollaan aina tripin kun tankkaan, ja nurkka-ajoa kun pääsääntöisesti on niin 500 km jälkeen alan kyllä aika aktiivisesti katsella pumppua...
Ei ole koskaan jäänyt tielle, mutta nollille olen pari kertaa ajanut SID:n mukaan - omani menee nollille koska on 04:nen - 05:sta ja uudempiahan ei saa nollille edes ajettua, mikäli DTE-päivitys on tehty.
Omaani on uudekseltaan vaihdettu poltoaineanturi ja kalibroitu mittari samalla eli siinä on säätövaraa jonkin verran.
Mulla on -05 ja olen sen kerran ajanut n.15km:n SID mukaan. Välille ei olla kyllä jääty muillakaan merkeillä. Jotain vikaa autossa tuntuu olevan, koska polttoaineen merkkivalon syttymisestä pitäisi päästä Saabilla niinkuin monella muullakin abouttiaralla 100km
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Kannattaa käyttää DTE-päivityksessä - nimittäin päivityksen jälkeen -05:set ja uudemmat muutoinkin ilmoittavat kilometrien sijaan pelkästään tekstillä polttoaineen täydennystarpeesta, kun mennään 30 km:n alle.Twarrior kirjoitti:Mulla on -05 ja olen sen kerran ajanut n.15km:n SID mukaan. Välille ei olla kyllä jääty muillakaan merkeillä. Jotain vikaa autossa tuntuu olevan, koska polttoaineen merkkivalon syttymisestä pitäisi päästä Saabilla niinkuin monella muullakin abouttiaralla 100km
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Muistaakseni Saabille tuli valituksia siitä, että auto jätti tielle polttoaineen loppumisen takia, vaikka SID ilmoitti, että autolla olisi vielä voinut ajaa jonkun 5-20 km. Saab "korjasi" tämän asian niin, että vm. 2005-> autoihin tuli SID -ohjelmapäivitys, joka ilmoittaa "DTE 30 km" jälkeen "please refill fuel now". Olipas taas tosi "fiksu" tapa "korjata" tuokin tilanne No se hyöty tuosta päivityksestä tietty oli, että ne, joilla oli autossaan SID1, pystyivät nokkeluudellaan hankkimaan itselleen SID2:n veloituksettaBob kirjoitti:Kannattaa käyttää DTE-päivityksessä - nimittäin päivityksen jälkeen -05:set ja uudemmat muutoinkin ilmoittavat kilometrien sijaan pelkästään tekstillä polttoaineen täydennystarpeesta, kun mennään 30 km:n alle.
Auton tielle jättämisestä: olen itse purnannut Sport Sedanista kuuluvista resonointi- ym. äänistä, mutta se täytyy sanoa, että tuo auto on ollut minulla nyt yli 2,5 vuotta, eikä se ole vielä kertaakaan jättänyt minua tien päälle, eli vaikuttaa aika luotettavalta peliltä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Aivan samaa mieltä - edes sellaista vikaa, joka olisi voinut jättää tienpäälle ei ole tarvinnut ennakoivastikkaan korjata. Tottakai kopisevat iskarit jossakin vaiheessa on pakko vaihtaa liikenneturvallisuudenkin kannalta, mutta eivät nekään lähestulkoonkaan nyt niin huonoksi ole menneet missään vaiheessa.Turbo Sensonic kirjoitti: ...Auton tielle jättämisestä: olen itse purnannut Sport Sedanista kuuluvista resonointi- ym. äänistä, mutta se täytyy sanoa, että tuo auto on ollut minulla nyt yli 2,5 vuotta, eikä se ole vielä kertaakaan jättänyt minua tien päälle, eli vaikuttaa aika luotettavalta peliltä ...
Iskaripäivityksen jälkeen (merkin vaihto) on alustakin ollut hiljainen - resonanssiäänet on hoideltu pois jo aiemmin.
Eipä tule trippiä käytettyä tuohon tarkoitukseen joten vaikea sanoa. Olipa syy mikä hyvänsä niin luulisi että jos johonkin autossa pitää voida luottaa niin se on tuo polttoainemittaus... On nimittäin ensimmäinen auto jossa tuo kusee näin pahasti. Kuulin sitikasta, jossa kävi samanlainen episodi ajotietokoneen näyttäessä jotain 136km... mutta tuohan ei sinällään ole mikään uutinen kun kyseessä on ranskis.Paljonko sillä autolla oli sitten ajettu sitten viime tankkauksen? Mulla on sellainen tapa että nollaan aina tripin kun tankkaan, ja nurkka-ajoa kun pääsääntöisesti on niin 500 km jälkeen alan kyllä aika aktiivisesti katsella pumppua
Pitää varmaan porata mittatikku auton kylkeen jotta voi tarkastella tuota polttoaineen määrää.
-Mscrnt-
Joo, parikin kertaa olen jäänyt tielle, ja molemmilla kerroilla bensan loppumisen johdosta... taitaa bensan loppuminen olla yleisin syy miksi SS/SC jää tielle. Ekan kerran jäin omaan pihaan ja tokan kerran omaan autotalliin... jolloin bensa-asema onneksi on ollut kivenheiton päässä.
Ekan kerran DTE näytti vajaat 50km ja tokan kerran vajaat 20km, mittari toki oli punaisella muttei vielä läheskään pohjassa. Monesti olen myöskin ajanut DTE:n lähes nollille kunhan ajo on pidemmän aikaa ollut kulutuksen osalta samanlaista. Softapäivityskin tuohon on välissä tehty, mutta tarkkuus tuntuu kuitenkin olevan luokkaa "haulikolla ladon seinään". Pari kertaa on maantieajossa mystisesti DTE-lukema laskenut lähes 100km alle kymmenen kilometrin matkalla, ja pari kertaa on tankkiin yön aikana ilmestynyt reilu neljännestankillinen mittarin oltua jo useamman kymmenen kilometrin ja monen lyhyen pätkä-ajon aikana pari päivää punaisella.
Olen tullut siihen tulokseen, että Saabin ajotieturissa ei ole seuraavaan tankkaustarpeeseen jäljellä olevan ajomatkan näyttöä, Saabissa DTE taitaakin tarkoittaa "Development, Test, Evaluation" tjsp.
Ekan kerran DTE näytti vajaat 50km ja tokan kerran vajaat 20km, mittari toki oli punaisella muttei vielä läheskään pohjassa. Monesti olen myöskin ajanut DTE:n lähes nollille kunhan ajo on pidemmän aikaa ollut kulutuksen osalta samanlaista. Softapäivityskin tuohon on välissä tehty, mutta tarkkuus tuntuu kuitenkin olevan luokkaa "haulikolla ladon seinään". Pari kertaa on maantieajossa mystisesti DTE-lukema laskenut lähes 100km alle kymmenen kilometrin matkalla, ja pari kertaa on tankkiin yön aikana ilmestynyt reilu neljännestankillinen mittarin oltua jo useamman kymmenen kilometrin ja monen lyhyen pätkä-ajon aikana pari päivää punaisella.
Olen tullut siihen tulokseen, että Saabin ajotieturissa ei ole seuraavaan tankkaustarpeeseen jäljellä olevan ajomatkan näyttöä, Saabissa DTE taitaakin tarkoittaa "Development, Test, Evaluation" tjsp.
Mulla on tuo uusi päivitys koska SID tosiaankin ilmoittaa "Refill..." Tuo 15km perustui osittain laskemmalliseen tulokseen, joten kiinni jäin siinä mielessä ettei SID näyttänyt 15kmBob kirjoitti:Kannattaa käyttää DTE-päivityksessä - nimittäin päivityksen jälkeen -05:set ja uudemmat muutoinkin ilmoittavat kilometrien sijaan pelkästään tekstillä polttoaineen täydennystarpeesta, kun mennään 30 km:n alle.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
- Paikkakunta: Helsinki
Mscrnt kirjoitti: Eipä tule trippiä käytettyä tuohon tarkoitukseen joten vaikea sanoa. Olipa syy mikä hyvänsä niin luulisi että jos johonkin autossa pitää voida luottaa niin se on tuo polttoainemittaus... On nimittäin ensimmäinen auto jossa tuo kusee näin pahasti. Kuulin sitikasta, jossa kävi samanlainen episodi ajotietokoneen näyttäessä jotain 136km... mutta tuohan ei sinällään ole mikään uutinen kun kyseessä on ranskis.
Pitää varmaan porata mittatikku auton kylkeen jotta voi tarkastella tuota polttoaineen määrää.
Joo tottakai oikeassa olet että auton omaan polttoainemittaukseen pitäisi pystyä luottamaan. Meikäläinen on vaan satuumalta monta autoo sitten omaksunut ton tavan, eikä siitä nyt ainakaan SC:n tapauksessa näköjään ainakaan kannata luopua...
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
SS/SC jätti tien päälle
Sammui kesken ajon, eikä käyntiin millään tavalla. Mittarin mukaan polttoainetta 93 km:n ajoon. Ei auttanut bensiinin lisäys tankkiinkaan. Hinaus merkkihuoltoon. Siellä tilaamaan uutta bensiinipumppua, ja lähin oli Saabin tehtaalla Ruotsissa. Toimitusajaksi arviotiin noin viikko. Tiedustelin toiselta Saabin merkkikorjaamolta, onko polttoainepumppuja mennyt rikki. Vastasivat niiden olevat varmatoimisia. Vastakysymys heiltä, että olenko varma tulee virtaa pumpulle? No uusi pumppu tuli ja auto ei käyntiin. Nyt selvisi ettei pumpulle tullutkaan virtaa, eli vika ei ollutkaan itse pumpussa. Merkkikorjaamolta kertoivat että virtajohto oli poikki liittimen vierestä moottoritilassa. Alkuperäinen pumppu takaisin autoon ja auto oli taas ajokunnossa. "Virranetsintään" kului 2 viikkoa. Kustannukset jaettiin kolmeen osaan, 1 osa maahantuojalle, 1 osa merkkikorjaamolle ja 1 osa minulle.
Auto oli muutamaa päivää aiemmin ko merkkikorjaamolla määräaikaishuollossa, ja siinä yhteydessä johto on saattanut vioittua. Tämä aiheutti heidän vastaantulosna kustannuksissa.
Olen ajanut vuodesta 1984 pelkästään Saabeilla ja tämä oli ensimmäinen kerta kun Saabbi on jättänyt tielle.
Auto oli muutamaa päivää aiemmin ko merkkikorjaamolla määräaikaishuollossa, ja siinä yhteydessä johto on saattanut vioittua. Tämä aiheutti heidän vastaantulosna kustannuksissa.
Olen ajanut vuodesta 1984 pelkästään Saabeilla ja tämä oli ensimmäinen kerta kun Saabbi on jättänyt tielle.
Juu, kävi itsellä tuossa pari viikkoa sitten seuraavasti. Ajelin kotia kohti ja DTE näytti semmoiset 160km jäljellä. Vähän ajan päästä huomio kiinnittyi siihen, että bensavalo palaa, bensamittari näyttää nollaa, ja DTE = ----.. Noh, ehdin kurvata kotipihaan kun ei huoltoasemia enää loppumatkalla ollut. Seuraavana aamuna, kun auton käynnistin niin yllätys yllätys, DTE näyttää n. 156km ja tankissa on taas mittarin mukaan bensaa yli punarajan! Ongelma ei ole toistunut.m&m kirjoitti:Olen tullut siihen tulokseen, että Saabin ajotieturissa ei ole seuraavaan tankkaustarpeeseen jäljellä olevan ajomatkan näyttöä, Saabissa DTE taitaakin tarkoittaa "Development, Test, Evaluation" tjsp.
Autoon on muistaakseni tehty tuo DTE laskennan softapäivitys.. Mielessä kävi voisiko tuossa polttoaineen määräanturi bugata jotenkin väliaikaisesti?
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182