Täristystä ja puoltoa
Tarkistelin tuossa rengaspaineet ensimmäistä kertaa. Kuskin puolella oli 2,4 ja vänkärin puolella 2,3. Lisäsin vänkärin puolelle myös 2,4:ään, kun monelta taholta olen antanut itseni ymmärtää, että kannattaa pitää hieman ylipaineita. Täristys väheni hieman tämän toimenpiteen jälkeen, joten tärinän syy on todennäköisesti oikeassa takarenkaassa. Tämä johtopäätös voidaan vetää tuosta rengaspaineen lisäyksen vaikutuksesta sekä takatukivarren nivelen kulumisesta. Pitänee varata aika tasapainotukseen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Edellinen sanoikin jo kaiken. On se peli kun kunnolla pääsee ajamaan. Juuri rengasliikkeestä. Kävi rengas ketjun isommassa toimipisteessä tutkittavana nuo renkaat. Ensin yritettiin muokkaavalla koneella kuntoon, jos vaikka vika olisi siinä etteivät ole vanteelle asettuneet. Muokkaava kone painaa rengasta kahden rullan välissä ja pakottaa sen vanteelle. eri vehje kuin rullatasapainotinkone. Alan päästä jo jyvälle näistä rengasvehkeistä... Olivat ehtineet jo kulua tai olivat alkujaankin niin pahat että heittoja oli joka suuntaan kumeissa. Silmällä näin jopa ihan itse kuin iloisesti kumi hyppeli koneessa. Aivan varmasti tiesi se alkup. liikkeen kaveri tämän. Tietysti pieni heitto on sallittua, mutta aika hilpeää oli meno.
Kyllä jumankauta syljettää tuommonen työ ja se että siitä joutuu maksamaan. Sitten haistateen pitkät asiakkaalle ja jätetään yksin itse selvittämään asiaa. Tämäkin olisi tullut heti selväksi, jos olisi ohjattu rullalle. Aivan naamattoman härskiä hommaa. Onneksi on myös toinen ääripää, joka hoitaa toisen firman puolesta asiakkaalle vehkeet kuntoon mistä maksetukin on. Kyllä tekisi mieli niin soittaa alkuperäiseen firmaan ja antaa palautetta, mutta nyt asia on hoidettu aluepäällikön kautta toisessa ketjun liikkeessä kuntoon. Luulenpa että antamani palaute kyllä suorastaan valuu sinne aikanaan.
Tälläkin tarinalla sitten kuitenkin on onnellinen loppu. Uudet Nokian Z -sarja tuli sisäänostohinnan erotuksella alle. Kyllä muuten on eroa renkaissa. Auto hiljeni, rauhoittui, pehmeni miellyttäväksi. Tarinalla on myös opetus osta vain varmat ja katso mistä ostat. Suosittelen muokkaavaakonetta ja rullakonetta nyt, kun asiasta olen viisastunut. Vehkeissä ja tekijöissä on eroa! Ja harvemmin se auto täristää kuitenkaan. NM: "kuudennella kerralla kuntoon tasapainotus". kopkop.. enpäs ole muuten ehtinyt koeajaa vielä motarilla, kun iltaruuhka päällä, mutta se vähä ajo kotiin kyllä miellytti.
EDIT:: koeajolla käyty. ei tärisi, ei mölise, ei vetele. Rengaspaineita ei tarvi nostaa nyt ollenkaan 2.8bar pintaan. Hankookeilla piti olla, että pysy suunnassa. Nokioille riittää suositettu 2.4bar. ei vetele eikä hakkaa kaupungissa alustaa. Piru vie, että on hyvä. Vaatteitakin saa koettaa päällä ennen ostoa. Kyllä renkaitakin pitäisi. En varmasti ikinä ostaisi niitä aiempia nyt, kun on saanut ajaa oikeilla kumeilla. Tältä sen pitää tuntua. Huomasin erään aika mielenkiintoisen jutun. Eipä ole painojakaan kuin tyyliin 10gramman ihan pikkuset palaset vanteissa. Kingkongessa oli rautaa yhden avolouhoksen verran.
Kyllä jumankauta syljettää tuommonen työ ja se että siitä joutuu maksamaan. Sitten haistateen pitkät asiakkaalle ja jätetään yksin itse selvittämään asiaa. Tämäkin olisi tullut heti selväksi, jos olisi ohjattu rullalle. Aivan naamattoman härskiä hommaa. Onneksi on myös toinen ääripää, joka hoitaa toisen firman puolesta asiakkaalle vehkeet kuntoon mistä maksetukin on. Kyllä tekisi mieli niin soittaa alkuperäiseen firmaan ja antaa palautetta, mutta nyt asia on hoidettu aluepäällikön kautta toisessa ketjun liikkeessä kuntoon. Luulenpa että antamani palaute kyllä suorastaan valuu sinne aikanaan.
Tälläkin tarinalla sitten kuitenkin on onnellinen loppu. Uudet Nokian Z -sarja tuli sisäänostohinnan erotuksella alle. Kyllä muuten on eroa renkaissa. Auto hiljeni, rauhoittui, pehmeni miellyttäväksi. Tarinalla on myös opetus osta vain varmat ja katso mistä ostat. Suosittelen muokkaavaakonetta ja rullakonetta nyt, kun asiasta olen viisastunut. Vehkeissä ja tekijöissä on eroa! Ja harvemmin se auto täristää kuitenkaan. NM: "kuudennella kerralla kuntoon tasapainotus". kopkop.. enpäs ole muuten ehtinyt koeajaa vielä motarilla, kun iltaruuhka päällä, mutta se vähä ajo kotiin kyllä miellytti.
EDIT:: koeajolla käyty. ei tärisi, ei mölise, ei vetele. Rengaspaineita ei tarvi nostaa nyt ollenkaan 2.8bar pintaan. Hankookeilla piti olla, että pysy suunnassa. Nokioille riittää suositettu 2.4bar. ei vetele eikä hakkaa kaupungissa alustaa. Piru vie, että on hyvä. Vaatteitakin saa koettaa päällä ennen ostoa. Kyllä renkaitakin pitäisi. En varmasti ikinä ostaisi niitä aiempia nyt, kun on saanut ajaa oikeilla kumeilla. Tältä sen pitää tuntua. Huomasin erään aika mielenkiintoisen jutun. Eipä ole painojakaan kuin tyyliin 10gramman ihan pikkuset palaset vanteissa. Kingkongessa oli rautaa yhden avolouhoksen verran.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Näin pitäisi olla, mutta vaikka unohtaa tärinät niin ero on valtava ajo-ominaisuuksissa. Toiseksi viimeisella tasapainotuksella tärinät saatiin lähes kokonaan pois, mutta uusilla renkailla ero on ihan järkyttävä. Hankookit ei ehtinyt kulua nimeksikään, että voisi sen piikkii laittaa. Toki ne toimivina olisi voinut mennä ihan varmasti ja moni ne valitseekin. Sanonpa vain, että eivät varmaan tiedä minkä väliltä valitsee. Vanhat ja kuluneet mielellään vaihtaa uusii vaikka vähän halvempiinkin. Paranee varmasti vanhoihin nähden ja kuvioita on enempi. Kyllä nyt kun on selvä vertailu pohja niin oma valintani on tehty. Ominaisuudet ja hinta on kompromissi ja jokainen valitsee itse. Yllätyksiäkin on ja hinta/laatusuhde on yksi tekijä valinnoissa. On vain hyvä tietää mistä jää paitsi. Ovathan nuo edelliset testejäkin voittaneet. Olisi minullakin tärkeämpiäkin rahareikiä tällä hetkellä, mutta eihän tästä tulee mitään kun viikonvälein saa juosta rengasliikkeessä autoaan käyttämään.
Saabkin on painava auto ja luulen, että tuo tekijä vaikuttaa renkaiden toiminnassa jonkin verran. iso rengas matalalla profiililla on herkkä pienillekin poikkeavuuksille. Hankookeissa paineen nosto vaikutti suuresti ominaisuuksiin. Nyt nokioissa olevilla paineilla hankookit harhaili ja hulju alla. Mittari jolla paineet on mitattu on sitten sama, oma digitaalinen vempain.
Saabkin on painava auto ja luulen, että tuo tekijä vaikuttaa renkaiden toiminnassa jonkin verran. iso rengas matalalla profiililla on herkkä pienillekin poikkeavuuksille. Hankookeissa paineen nosto vaikutti suuresti ominaisuuksiin. Nyt nokioissa olevilla paineilla hankookit harhaili ja hulju alla. Mittari jolla paineet on mitattu on sitten sama, oma digitaalinen vempain.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Enhän minä huonoja tietoisesti ostanut vaan järki hintaiset kohtuu ominaisuuksilla. NYT tiedän ne sopimattomiksi omaan ajooni. Vertailu on vaikeaa ja kuten sanot itselläsikin on kokemuksia jo kun toiset alla. Valinta on vaikeaa ilman kokeilua. Minulla on aiemmista autoista kokemusta ei premium renkaista halvemmasta hintaluokasta. Tosin ajo ja autot ovat muuttoneet täysin ja nyt on mietittävä valintoja uudelleen. Tiedän kyllä ettei halvalla hyvää saa, mutta hieman enemmän odotin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Asiasta oppineena niin minäkin nyt. Ei näin suurta eroa voi käsittää kokematta sitä. Miten tiedät laadun ei pelkkä hinta sitä kerro. Ero on suuri myös autossa alkujaan olleisiin uusin continentaleihinkin ne tiettävästi ovat premium tasoa. Eli ominaisuuksia on muitakin kuin hyvä/huono valinta. Nämä nykyiset miellyttävät suuresti minua.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
No näistä Volvon ajo-ominaisuuksista tiedäMimmi kirjoitti: Miksi pitää pilata KAIKKI ajo-ominaisuudet huonoilla renkailla?
Mutta pitihän se nyt kerran lyödä päätään seinään ennen kuin uskoo, ettei halpisrenkaat ole ihan tunnettujen merkkirenkaiden tasolla, vaikka ovatkin pyöreitä ja mustia.
Itsellä on alla Marangonin Mythokset, onneksi vain edessä, ja ei kyllä enää ikinä tule halpisrenkaita mulle.
Pito on varsinkin sateella ala-arvoinen jopa verrattuna kuluneeseen Nokian NRZi:hin, ja eipä kyllä aikasemmin ole melutaso noussut uusiin renkaisiin vaihtamalla.
Ja naamassa kyllä kiilteli kaikki sateenkaaren värit, kun katteli mitä tahtia noi paskat on kulunu reilun 10tkm aikana. No on niissä ainakin 3mm vielä , mutta eipä ainakaan yhtään halvemmaksi tule, kun noita saa sitten vaihdella tuplasti useammin kuin vähän kalliimpia laadukkaita renkaita.
Nyt syksyllä tulee myös ajankohtaiseksi ostaa uudet talvinakit. Onni sinäänsä, että viisastu tässäkin asiassa jo ennen talvirengaskautta, ettei tule mentyä pelleilemään noiden halpisten kanssa. Talvella en halua tinkiä pidosta yhtään, mutta oppia ikä kaikki
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Itsellä oli Sitruunassa myös Hankookin Ventus Prime K105:t ja siinä kyllä kyseiset nakit ajoi hyvin asiansa. Saabiin luultavasti hankin jotain laadukkampaa. Tällä hetkellä alla olevista Nokian Hakoista ei ole valittamista. Mitä nyt hieman äänekkäät. Itsekään en kyllä silti ainakaan talvirenkaissa halua tinkiä turvallisuudesta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Eivät ne hankookit ihan naamattoman halvat olleet. ei epäilyttänyt ja onhan näitä ei aivan parhaita, mutta rahalle hyvää vastinetta renkaita ollut ilman ongelmia. Hankalaan saumaan sattui tuo renkaiden vaihto ja pakon edessä vaihdoin. Luulin tekeväni järkevänkin ratkaisun.
Ja Mimmi: naulan kantaan, eivät ne aina edes ole pyöreitä.
Mutta kuten sanottu niin eipä käy enää mielessä pieninkään pihistely tässä asiassa, enkä muutoinkaan ollut uskossa saavani parhaita. Enemmän tässä asiassa uskon rengasliikkeen ammattitaidottomuudella olleen vaikutusta. Renkaat eivät asettuneet vanteille ja kuluivat piloille, tai vikaa olin alunperin eikä asiakasta uskottu tai selvitetty loppuun asti. Hankookit olisivat aivan varmasti hoitaneet hintansa edestä. Eivät hirveästi kuluneet n.8tkm ajossa.
Jollain tapaa ymmärrän joissain oloissa järjen käytön hankinnoissa, mutta pitää tietää minkä väliltä valitsee.
Ja Mimmi: naulan kantaan, eivät ne aina edes ole pyöreitä.
Mutta kuten sanottu niin eipä käy enää mielessä pieninkään pihistely tässä asiassa, enkä muutoinkaan ollut uskossa saavani parhaita. Enemmän tässä asiassa uskon rengasliikkeen ammattitaidottomuudella olleen vaikutusta. Renkaat eivät asettuneet vanteille ja kuluivat piloille, tai vikaa olin alunperin eikä asiakasta uskottu tai selvitetty loppuun asti. Hankookit olisivat aivan varmasti hoitaneet hintansa edestä. Eivät hirveästi kuluneet n.8tkm ajossa.
Jollain tapaa ymmärrän joissain oloissa järjen käytön hankinnoissa, mutta pitää tietää minkä väliltä valitsee.