Konepellin säätö ja oven saratappi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Konepellin säätö ja oven saratappi
Tässä eräs päivä autoani vahatessa huomasin, että konepelti on vinossa maskin (puskurin) yläpinnassa. Tutkin asiaa ja toinen stoppari kumi oli rullattu ihan pohjaan. Nyt kysynkin montako "kierrosta" teillä on kumit pellistä ulkona. Laskien tavallaan niitä uria esimerkiksi edestä päin katsoen. Vaikka säädin pellin stopparit kohdalleen ja niin ettei pelti lonksu niin kuskin puoli jää edelleen hieman ilmaan. Ilmeisesti lukkotappeja (mitkä ovat pellissä kiinni ja joissa on se jousi) voisi säätää? Ilmeisesti säätö toimii niin, että tapeilla säädetään korkeus ja asento kohdalleen ja stoppari kumeilla se tuetaan siihen? Jotenkin silmään pistää että pellin etureuna on lokasuojien reunan alapuolella. tavallaan pelti laskeutuu liikaa, sen lisäksi että on parimilliä vinossa. Mites muilla?
Sitten näistä luukuista kun puhe on.. Tuo kuskin saranan kuluminen ja napsuminen. Minulle on orastava sarana remppa kuultavasti tulossa. ei vielä paha, mut on kuiten. Kuuluko se sarana siitä rungon puoleisesta päästä. eli mistä tappi on läpi viety sen liukuvan muovi osan läpi. Mietin että sen tapin voisi irroittaa ja porata reikä isommaksi ja upottaa siihen pätkä rautaputkea. Tiedä sitten on purettavissa ja tuleeko napse siitä. Selvä suunnittelu virhe kun muoviin tehty ohut saranatappi. Muovi kuluu (rasvaamattomana) ohuen tapin pintapaineen alla. olisi sitten tehnyt paksummat tapin niin ei kuluisi.
Naapurit(kin) pitävät jo varmaan hulluna, kun nitkuttelin peltiä eräänä päivänä pihalla. Muutenkin tulee välillä puunailtua ja räpelleltyä. Minkäs luonteelles mahdat...
Sitten näistä luukuista kun puhe on.. Tuo kuskin saranan kuluminen ja napsuminen. Minulle on orastava sarana remppa kuultavasti tulossa. ei vielä paha, mut on kuiten. Kuuluko se sarana siitä rungon puoleisesta päästä. eli mistä tappi on läpi viety sen liukuvan muovi osan läpi. Mietin että sen tapin voisi irroittaa ja porata reikä isommaksi ja upottaa siihen pätkä rautaputkea. Tiedä sitten on purettavissa ja tuleeko napse siitä. Selvä suunnittelu virhe kun muoviin tehty ohut saranatappi. Muovi kuluu (rasvaamattomana) ohuen tapin pintapaineen alla. olisi sitten tehnyt paksummat tapin niin ei kuluisi.
Naapurit(kin) pitävät jo varmaan hulluna, kun nitkuttelin peltiä eräänä päivänä pihalla. Muutenkin tulee välillä puunailtua ja räpelleltyä. Minkäs luonteelles mahdat...
Ei ne saranat napsu, vaan ne ovien rajoittimien rungonpuoleiset päät kuluessaan (nähtävästi kuitenkin tarkoitat juuri niitä rajoittimia). Sitten kun ne ovat alkaneet ääntelemään ei rasvaus enää auta.Poikarukka kirjoitti:... Sitten näistä luukuista kun puhe on.. Tuo kuskin saranan kuluminen ja napsuminen. Minulle on orastava sarana remppa kuultavasti tulossa. ei vielä paha, mut on kuiten. Kuuluko se sarana siitä rungon puoleisesta päästä. eli mistä tappi on läpi viety sen liukuvan muovi osan läpi. Mietin että sen tapin voisi irroittaa ja porata reikä isommaksi ja upottaa siihen pätkä rautaputkea. Tiedä sitten on purettavissa ja tuleeko napse siitä. Selvä suunnittelu virhe kun muoviin tehty ohut saranatappi. Muovi kuluu (rasvaamattomana) ohuen tapin pintapaineen alla. olisi sitten tehnyt paksummat tapin niin ei kuluisi.
Mitäpä sitä ei naapuriaan viihdyttääkseen tekisiPoikarukka kirjoitti: Naapurit(kin) pitävät jo varmaan hulluna, kun nitkuttelin peltiä eräänä päivänä pihalla. Muutenkin tulee välillä puunailtua ja räpelleltyä. Minkäs luonteelles mahdat...

-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Rajoitinta tosiaan tarkoitin.. ajatukset harhailee... aivan... krhmm.. mutta ajatus oli, että saisi kuntoon ilman maksamista itseään kipeeksi. eipä sillä että se napsuminen nyt hirveä rasite olisi. Mutta vaikka naapureiden iloksi keksiä jotain jännää tekemistä. Halvemmaksi se uusi rajoitin tieten tulisi, kun ei porakonettaakaan ole.. hehee.. noniin.. vakava asia. Naapureilla varmasti hauskaa katsoa tuota touhua auton ympärillä. Ei varmasti järkeä siinä kun sivusta katsoo..
Niin se konepelti - suorassa sen jälkeen, kun oikeanpuoleisen "kumiruuvin/vastakappaleen" pyöritin/nostin oikeaan tasoon. Et siis ole ainoa, jota ko. asia häiritsi.
Vasemmassa stoppareissa naftisti 3 kierrettä näkyvissä edestäpäin katsottuna - oikeassa 2 ympäriinsä. Ovat käytännössä lähes yhtä korkealla.
Olisiko sinulla pelti ollut sen verran paljon vinossa, että on taipunut siihen muotoonsa? Tuolloin ei auta muu kuin säätää kireämmälle lukkokappaletta koholla olevalta puolelta.
Lokasuojien etuosaan verrattuna konepelti on aavistuksen alempana - rohkenisin sanoa - normaali asennuskorkeus.
Vasemmassa stoppareissa naftisti 3 kierrettä näkyvissä edestäpäin katsottuna - oikeassa 2 ympäriinsä. Ovat käytännössä lähes yhtä korkealla.
Olisiko sinulla pelti ollut sen verran paljon vinossa, että on taipunut siihen muotoonsa? Tuolloin ei auta muu kuin säätää kireämmälle lukkokappaletta koholla olevalta puolelta.
Lokasuojien etuosaan verrattuna konepelti on aavistuksen alempana - rohkenisin sanoa - normaali asennuskorkeus.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Katselin niitä tappeja ja toisen puolen tapissa (siis konepellissä olevat ulokkeet, ei ne kumit) oli muutama kierre enempi näkyvissä. mietin että onko ne todella tarkoitettu säätöön, mutta eihän siinä vaihtoehtoja ole. peltihän vääntyy paikalleen kun se pakotetaan kumeilla alta päin ja maksimi etäisyys niillä tankoilla. luulisin. Täytyy paneutua asiaan viikonloppuna.
Alkaa auto tuntua omalta, kun on joka paikan tarkistanut ja hoitanut viat kuntoon. Alkaa luottamus tulemaan pikkuhiljaa. Ostaessani auton tiesin muutamia pikku juttuja olevan. yllärinä tuli myöhemmin sitten ohjaustehostin (takuu), ihme ääni (luulin vaihteistoa, mutta olikin hihnan kiristin), tärinä mikä korjaantuu kohta renkaista ja pari puuttuvaa muoviosaa. Kaupan yhteydessä vaihdettiinkin jo tuulilasi ja iskunvaimentimet takaa. Siinäpä sitä remonttia ehti ollakin. Ei jää omassa käytössä tuollaisia juttuja hoitamatta. Kunhan sen kerran hoitaa kuntoon niin ei tarvitse koko ajan valitella. Joku varmasti ei olisi näihin asioihin kiinnittäny huomiota ollenkaan, mutta kun on pakkomielle aina tuulettaa konehuonetta.
Alkaa auto tuntua omalta, kun on joka paikan tarkistanut ja hoitanut viat kuntoon. Alkaa luottamus tulemaan pikkuhiljaa. Ostaessani auton tiesin muutamia pikku juttuja olevan. yllärinä tuli myöhemmin sitten ohjaustehostin (takuu), ihme ääni (luulin vaihteistoa, mutta olikin hihnan kiristin), tärinä mikä korjaantuu kohta renkaista ja pari puuttuvaa muoviosaa. Kaupan yhteydessä vaihdettiinkin jo tuulilasi ja iskunvaimentimet takaa. Siinäpä sitä remonttia ehti ollakin. Ei jää omassa käytössä tuollaisia juttuja hoitamatta. Kunhan sen kerran hoitaa kuntoon niin ei tarvitse koko ajan valitella. Joku varmasti ei olisi näihin asioihin kiinnittäny huomiota ollenkaan, mutta kun on pakkomielle aina tuulettaa konehuonetta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Joo, kyllä noissa kaikissa maskin osissa on välystä sen sentin verran sivusuunnassa.. Laadukasta
No eipä sillä niin väliä, kunhan ei tielle putoa.
Ja tosta oven rajoittimesta, se siis napsuu minullakin ja pauke kuuluu varmaan nykyään jo naapurikortteliin. On nyt auto marraskuusta asti ollut joten pikkuhiljaa alkaa sen verran *tuttamaan että sen vaihdan/vaihdatan. Ei kehtaa kohta enää kulkea kuskin ovesta sisälle julkisilla paikoilla
No joo.. Osa oli 80 euroa Laakkoselta muistaakseni. Tosin SDCC:llä kun ruotsinreissulla pyörähdin ja ko. osia ei varastosta löytynyt, niin sanoivat että uutenakin saa Trollhättanissa hieman yli ~500 kruunulla.. Mutta en silloin siellä vieraillut ja jäi siis ostamatta..


Ja tosta oven rajoittimesta, se siis napsuu minullakin ja pauke kuuluu varmaan nykyään jo naapurikortteliin. On nyt auto marraskuusta asti ollut joten pikkuhiljaa alkaa sen verran *tuttamaan että sen vaihdan/vaihdatan. Ei kehtaa kohta enää kulkea kuskin ovesta sisälle julkisilla paikoilla

No joo.. Osa oli 80 euroa Laakkoselta muistaakseni. Tosin SDCC:llä kun ruotsinreissulla pyörähdin ja ko. osia ei varastosta löytynyt, niin sanoivat että uutenakin saa Trollhättanissa hieman yli ~500 kruunulla.. Mutta en silloin siellä vieraillut ja jäi siis ostamatta..

Ne on kato niitä ihmisiä jotka vaan ajelee autoillaan eikä älyä hoivata autoa, kuin perheenjäsentä..Naapurit(kin) pitävät jo varmaan hulluna, kun nitkuttelin peltiä eräänä päivänä pihalla. Muutenkin tulee välillä puunailtua ja räpelleltyä. Minkäs luonteelles mahdat...

BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Ne on just niitä ihmisiä.. Ei kykene ymmärtämään. Ihme touhua, että vain ajetaan autolla..
Eipä liikkunu mihinkään nuo säätötapit. Ruuvit niissä on ja kierteet, mutta jotenkin lukittu tai sitten sen muovi kauluksen takana on vielä jokin lukite mutteri. Oli niin hyvin rasvatut ettei nähnyt. Saa olla rauhassa tovin..
Eipä liikkunu mihinkään nuo säätötapit. Ruuvit niissä on ja kierteet, mutta jotenkin lukittu tai sitten sen muovi kauluksen takana on vielä jokin lukite mutteri. Oli niin hyvin rasvatut ettei nähnyt. Saa olla rauhassa tovin..