Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

apu,apupoika kirjoitti:
Saab-lady kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti: Ajattelin tuota vakkarin ja oman kaasujalan eroa siinä, että kun mennään esim. notkon pohjalle alamäkeä, no kaikkihan tietää vakkarin toimintaperiaatteen ja kun "itse ajaessa" painaa kaasua syvemmälle mäkeä varten vielä moottorijarrutuksen aikana painalluksella joka ei sillä hetkellä lisää sen hetkistä polttoaineen syöttöä ja antaa jalan olla suurinpiirtein siinä asennossa koko vastamäen ja hyväksyy kenties pienen nopeudenmuutoksen ja vakkarihan yrittää tunnottomasti lisätä ja lisätä vauhtia kunnes tavoitenopeus on saavutettu ja tällä tyylillä kulutus lisääntyy verrattuna "omaan jalkaan". Vai mitä??
Jos vertaatte kulutusta vakkari/oma jalka on vauhti pidettävä samana muuten vertailu muuttuu kysymykseksi väheneekö polttoaineen kulutus kun ei paina kaasua lisää ylämäessä nopeuden säilyttämiseksi/painaa kaasua säilyttäkseen nopeuden.
Alkuperäinen kysymyshän taisi olla kuitenkin miten se vakkari vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja noissa edellisissä omissa havainnoissa pähkäilin sitä, että miten voisin voittaa vakkarin.
Onko järkeä vertailla eri nopeuksien kulutuksia? Alkuperäisen kysymyksen takia vauhdin hidastus ylämäessä ei ole vaihtoehto jollei sitä vähennetä vakkarista yhtöä paljon.
9-5 Hirsch A 2007
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kyllä tästäkin saa vaikean asian jos haluaa.... :wink:
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Soppaa lusikkaan..:

Tasamaalla näkisin vakionopeudensäätimen olevan elementissään:
Jää nopeudenvaihtelut = kaasun pilkkiminen pois. Ilmanvastushan sen pilkin sitten jalkaa keventäessä kuittaa, jolloin on kiihdytetty suotta.

Jos taasen on mäkistä seutua, ei vakionopeudensäädin toimi bensatalouden kannalta optimisti. Esim. loivassa alamäessä syöttö ja veto jää päälle, kun manuaalilla voisi mennä moottorijarrulla 0-kulutuksella tai päästää vapaalla (tyhjäkäyntikulutus) nopeuden säilyessä. Olen manuaalilla huomannut, että aina ei kannata pitää moottorijarrua, koska tosiaan loivassa alamäessä nopeus pääsee laskemaan ja sitten taas pitää kaasuttaa. Vapaata kannattaa edelleen välillä käyttää, vaikka on kuinka ruiskuvehkeitä.

Ja sitten taas aiheen toiseen näkökulmaan, eli automaattivaihteiseen autoon:
Taloudellisuus ei kuulu hyveisiin ja on mielestäni huvittavaa että alkup. kysyjäkin on automaattikuski. Hanki ensi kerralla manuaali, sillä pääsee matka-ajossa helposti alle 6 l/100km. Valitettavasti omallakin kohdalla seuraava on automaatti.

Laskiskelin tuossa, että automaatti 9-3 on helposti yli 10% kalliimpi omistajalleen kuin manuaali. (Laatikkojen hinnanero + bensankulutuksien ero aiotulla ajomäärällä.)
On siinä hieman eroa, ajaako tankillisella bensaa 500 vai 750-800 km.... :evil:
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vaihtelevassa ajossa automaatti tietysti kuluttaa hieman enemmän, mutta maantie kulutuksessa ei juurikaan eroa - tasaisessa 100 km/h ajossa. Vakionopeussäädinkään ei mielestäni lisää kulutusta, mutta toisaalta se on liian ärhäkkä, ja tottakai vaihtelevassa maastossa silloin kulutus lisääntyy. Automaatin sanotaan usein vievän melkoisesti manuaalia enemmän, mutta todennäköisesti niillä tulee myös ajettua vauhdikkaammin ajamisen helppouden vuoksi. Tarkalla ajolla ei juurikaan eroja ole.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

KN/Lieto kirjoitti:Automaatin sanotaan usein vievän melkoisesti manuaalia enemmän, mutta todennäköisesti niillä tulee myös ajettua vauhdikkaammin ajamisen helppouden vuoksi. Tarkalla ajolla ei juurikaan eroja ole.
Olisin jopa valmis maksamaan sinulle ajo-opetuksesta, jos väität että pääsen SC:n automaatilla matka-ajossa alle 6 litran/100km. Pääsisi nyt edes alle 8.
Pienestähän tässä rutistaan, mahtaa jenkkiharrastajia hymyilyttää, jos sattuu näitä lukemaan..
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vähän tätä samaa ihmettelen, kun ei mene millään alle 8. Ja sitten kun se sinne alle meni niin pääsin ilman vakkaria ja siitä taas koko topic. Ihme tuo homma kun vaihteet lukossa ja välitykset oikeat niin ei millään meinaa alittaa tuota 8. Mutta Meneekö se manuaalilla kuinka reilusti sen alle? 120km/h pitäisi mennä sen 7.5-8 luokkaa. Itse päässyt roi-hki välillä 7.6 parhailla pätkillä missä 80-100 rajoitukset. En siis nollaa kulutus mittaria, vaan ajossa muodostuvaa kulutusta. kerran oli hetken matkalla jopa 7.5l / 100km..
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Poikarukka kirjoitti:Vähän tätä samaa ihmettelen, kun ei mene millään alle 8. Ja sitten kun se sinne alle meni niin pääsin ilman vakkaria ja siitä taas koko topic. Ihme tuo homma kun vaihteet lukossa ja välitykset oikeat niin ei millään meinaa alittaa tuota 8. Mutta Meneekö se manuaalilla kuinka reilusti sen alle? 120km/h pitäisi mennä sen 7.5-8 luokkaa. Itse päässyt roi-hki välillä 7.6 parhailla pätkillä missä 80-100 rajoitukset. En siis nollaa kulutus mittaria, vaan ajossa muodostuvaa kulutusta. kerran oli hetken matkalla jopa 7.5l / 100km..


Kävin tuolta kulutusgalluppia kohdasta kopsimassa tämän oman 1.8t:n "tuloksia"

"Ns. loma-ajot ajettu 1.8t:llä. Yhteensä 3187km, josta motaria n. 600km ja kaupunkiajoon verrattavaa n. 200km. loput normaalia matka-ajoa 80 ja 100 alueilla. keskikulutus 6.73 l/100km. Jos pyöristää tuloksen about 7l/100km, niin ei varmaan ole kaukana todellisesta".

Ja noissa loma-ajoissa käytetty aina kun mahdollista vakionopeudensäädintä.
Eikä noiden kilometrien ajossa oltu tientukkona.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Rengastus vaikuttaa paljon myös tuohon eroon (aerossa 225 leveät renkaat, en tiedä mitä olet omaasi laittanut), Ja yleensä automaatti on aina sen +1 litraa kulutukseen, mutta minkäs teet... Saahan sitä ostaa vaikka 1.2 dieselin 8O , jos alkaa ahistamaan. Eniten henk.koht. kiinnostaa mitä kokemuksia muilla automaatista ja vakkarista. Mitä suuruus luokkaa kokeneet eroa? Toinen jännä miten tuo toiminta suurissa nopeuksissa. Mielipiteitä säästääkö vai viekö. Tyyliin Bahnalla ajo. Vakkarilla on hyvä kiihdyttää ja tasata vauhtia. Vakkarilla ei tule "liikaa" painettua herkästi. No siis normaali ajossakin, mutta toimiiko logiikka hyvin kaikilla alueilla?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Poikarukka kirjoitti:En siis nollaa kulutus mittaria, vaan ajossa muodostuvaa kulutusta. kerran oli hetken matkalla jopa 7.5l / 100km..
Oiskohan se tässä tämän keskustelun väännön syy?

Itse en ole päässyt SC:llä 6,5l/100km alemmas, ja tuo lukema tuli tankkauksen/nollauksen jälkeen edestakaisella 70km matkalla. Normaalisti en nollaa laskuria ja lukema pyörii aina 7,8 ~ 8,2 välillä. Vakionopeussäätimellä en ole huomannut mitään vaikutusta kulutukseen. Tosin en ole koskaan ajanut matka-ajoa jossa ei vakkaria ois käytetty..

Alla meidän auton kokonaiskulutus tankkauksista laskien:
Kuva
Korkein yksittäisen tankkauksen keskikulutus 9,14l/100km ja vastaavasti matalin 7,33l/100km.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Henk.koht. mielipide on, että auton kulutusmittareista ei pidä tehdä kovin isoja johtopäätöksiä. Sen näyttämä on suuntaa-antava, mutta se on kuitenkin joku (epämääräinen) liukuva keskiarvo. Miten se ylipäätään mittaa paljonko bensaa on mennyt, tankista, moottorinohjauksesta, alipaineesta?

Paljon tarkempi kulutus saadaan siten, että mitataan paljonko tankataan ja paljonko on tankillisella ajettu. Tottakai tässäkin on virheitä: tuleeko tankki aina yhtä täyteen, haihtuuko tankista jotain, jne.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

karitammi kirjoitti:Henk.koht. mielipide on, että auton kulutusmittareista ei pidä tehdä kovin isoja johtopäätöksiä. Sen näyttämä on suuntaa-antava, mutta se on kuitenkin joku (epämääräinen) liukuva keskiarvo. Miten se ylipäätään mittaa paljonko bensaa on mennyt, tankista, moottorinohjauksesta, alipaineesta?

Paljon tarkempi kulutus saadaan siten, että mitataan paljonko tankataan ja paljonko on tankillisella ajettu. Tottakai tässäkin on virheitä: tuleeko tankki aina yhtä täyteen, haihtuuko tankista jotain, jne.
Se onkin aina hauskaa jossakin vilkkaalla huoltsikalla, kun on reissuun lähdössä ja koittaa "lirkkiä" :mrgreen: tankin mahdollisimman täyteen...
Pari kertaa seurannu jonottajien naamanilmeitä.... :D ja kun hakee vielä kuitin..
Kyllähän sinne varmaan ilmataskuja jää, vai miten mahtaa SS:n tankki olla muotoiltu?
Täytys ottaa joku korokepalikka mukaan, että sais korkin puolta kohotettua jos ei pääse sellaseen paikkaan missä kallistus on oikeaan suuntaan... :lol:
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Sanoiko joku että tankki pitää kukuttaa piripintaan? Tankkaamisen voi lopettaa ihan ensimmäisenn pistoolin katkaisuun, muuten on loput jossain hukkaputkessa. Väitän silti, että tämä on ajotietokonetta tarkempi tapa mitata kulutus.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

karitammi kirjoitti:Sanoiko joku että tankki pitää kukuttaa piripintaan? Tankkaamisen voi lopettaa ihan ensimmäisenn pistoolin katkaisuun, muuten on loput jossain hukkaputkessa. Väitän silti, että tämä on ajotietokonetta tarkempi tapa mitata kulutus.
Nuo pistoolit eivät katkaise aina samalla lailla, vaikka oliskin "samanlainen"
Se on jo todettu monessa yhteydessä monta kertaa, joten ei tuokaan ole sen tarkempi vaihtoehto. :roll:
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Nuo pistoolit eivät katkaise aina samalla lailla, vaikka oliskin "samanlainen"
Se on jo todettu monessa yhteydessä monta kertaa, joten ei tuokaan ole sen tarkempi vaihtoehto.
Eivät katkaise vai? Ihan totta? Luulin, että ne noudattavat jotain luonnonlakia. Missä ja kuinka monessa yhteydessä asia on todettu? Onko esitetty perusteluja?

Sitä voi jokainen järkeillä maalaisjärjellä kuinka tarkasti kukin systeemi mittaa. Jos vaikka eri tankkauspistooleista johtuen tehdään yhden +/- 1 litran virhe tankatessa 40 litraa tankkiin, on virhe 2,5 %. Tämä tarkoittaa +/-0.2 l/100 km tarkkuutta 8 l/100 km keskikulutuksella. Minusta tuo +/- 1 l eri pistooleilla kuullostaa melko paljolta kun miettii miten henkilöauton tankki on tehty.

Huom. samalla autolla tehdyt vertailut on minusta vielä ok, jos keskikulutusmittari nollataan aina samalla lailla. Veikkaan vaan että tavoissa on eroja kun toiset saavat kulutukseksi alle 6 l/100 km ja toiset yli 10 l/100 km.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

karitammi kirjoitti:
Nuo pistoolit eivät katkaise aina samalla lailla, vaikka oliskin "samanlainen"
Se on jo todettu monessa yhteydessä monta kertaa, joten ei tuokaan ole sen tarkempi vaihtoehto.
Eivät katkaise vai? Ihan totta? Luulin, että ne noudattavat jotain luonnonlakia. Missä ja kuinka monessa yhteydessä asia on todettu? Onko esitetty perusteluja?

Sitä voi jokainen järkeillä maalaisjärjellä kuinka tarkasti kukin systeemi mittaa. Jos vaikka eri tankkauspistooleista johtuen tehdään yhden +/- 1 litran virhe tankatessa 40 litraa tankkiin, on virhe 2,5 %. Tämä tarkoittaa +/-0.2 l/100 km tarkkuutta 8 l/100 km keskikulutuksella. Minusta tuo +/- 1 l eri pistooleilla kuullostaa melko paljolta kun miettii miten henkilöauton tankki on tehty.

Huom. samalla autolla tehdyt vertailut on minusta vielä ok, jos keskikulutusmittari nollataan aina samalla lailla. Veikkaan vaan että tavoissa on eroja kun toiset saavat kulutukseksi alle 6 l/100 km ja toiset yli 10 l/100 km.
Nii-in, siitä voi itsekukin vetää johtopäätöksensä..... :)
Vastaa Viestiin