Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Bob »

karitammi kirjoitti:Henk.koht. mielipide on, että auton kulutusmittareista ei pidä tehdä kovin isoja johtopäätöksiä. Sen näyttämä on suuntaa-antava, mutta se on kuitenkin joku (epämääräinen) liukuva keskiarvo. Miten se ylipäätään mittaa paljonko bensaa on mennyt, tankista, moottorinohjauksesta, alipaineesta?
Moottorinohjaukselta saadun ruiskutetun polttoainemäärän mukaan.

Omien vertailujeni mukaan (mittarissa n. 120tkm) SID:n ilmoittama tulos poikkeaa käsinlasketusta/täysistä tankkauksista +/- 0,1-0,2 litraa/100km.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Bob kirjoitti:Moottorinohjaukselta saadun ruiskutetun polttoainemäärän mukaan.

Omien vertailujeni mukaan (mittarissa n. 120tkm) SID:n ilmoittama tulos poikkeaa käsinlasketusta/täysistä tankkauksista +/- 0,1-0,2 litraa/100km.
Oman ja kolmen autoyksilön kokemuksen perusteella pidän myös SID:n näyttöä melkoisen tarkkana - verraten siihen mitä tankkiin lorottaa ja paljonko sillä pääsee.

Ja eroa tuntuu olevan, kun samalla jalalla pääsee alle 6 l/100km tai yli 10l/100km.
Sanokaa rehellisesti, olenko jo jauhanut kyllästymiseen asti pahaa oloani automaatin kanssa?
Viimeksi muokannut Ristom, Ke Loka 10, 2007 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kokonaispolttoaineenkulutus pienempi, jos ylämäkeä varten ottaa sopivasti vauhtia edeltävällä tasaisella osuudella tai edeltävässä alamäessä? Ts. mikä on sopivasti, jos sallitaan esim. 5 km/h nopeusrajoituksen ylitys ja/tai alitus. Vai onko tasanopeudella eteneminen taloudellisinta?

Cruisella mäkisessä(kään) maastossa ajaessahan mikään ei estä painamasta kaasua silloin kun tuntuu tarpeelliselta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Aivan niin

Viesti Kirjoittaja Saabel »

ja vääntöä lisää keskusteluun, kun kerran saabissa vääntöä löytyypi :D
Meikäläinenkin sen verran rikkoo lakia, että alamäkeen pikkuisen polkaisen vauhtia ja annan sitten cruisen hoidella taas eteenpäin. Ehkä sillä tilkkasen polttoainetta säästää...Kunnes tuleepi polliisi ja antaa tukkapöllyä :oops:
Mielestäni malkeinpä kaikissa keskutelijoitten kommenteissa on totuus mukana ja se arki. Tottahan se on, että kun on iso kone, niin kulutus nousee. Ilmastointi ja automaatti lisää kulutusta, samoin kaikkien sähkölaitteiden käyttö. Eihän se energia ilmaiseksi tule. Minun omalla ajotyylilläni ja varsinkin pitkillä matkoilla halki Euroopan, cruise säästää polttoainetta ja kaasujalkaa. Eli tarkkaavainen kuljettaja säästäisi senkin polttoaineen, minkä cruise kuluttaa. Minä kuitenkin mittaan ulos sen ajomukavuutena, samoin kuin ilmastoinnin jne.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Vastaa Viestiin