TTiD
Re: TTiD
No niin. Löytyihän se syy miksi tuo "uusi" TTiD koppa näytti niin vastenmieliseltä:
Jotain tuttua? Toivottavasti kyseessä oli joku testiauto jne. ja tuon ensinnä nähty koppa tulee lopulliseen versioon.
Ei sillä, että ois mitään väliä..mutta..
Jotain tuttua? Toivottavasti kyseessä oli joku testiauto jne. ja tuon ensinnä nähty koppa tulee lopulliseen versioon.
Ei sillä, että ois mitään väliä..mutta..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
No joo. Tuo "yleiskoppa" löytyy ilmeisesti myös Saabin TiD ja TiDS koneista:
Ja toisaalta, tuo alunperin nähty moottori on sen verran eroava (esim öljyn mittatikku) että kukaties vaikka AutoExpressin kuva on tehty manipuloimalla vanhaa TiD kuvaa !
Oletko kysellyt, oisko TTiD koeajokkeja saapunut minnekään vielä?
Odottavan aika on pitkä...
Ja toisaalta, tuo alunperin nähty moottori on sen verran eroava (esim öljyn mittatikku) että kukaties vaikka AutoExpressin kuva on tehty manipuloimalla vanhaa TiD kuvaa !
Oletko kysellyt, oisko TTiD koeajokkeja saapunut minnekään vielä?
Odottavan aika on pitkä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Miten sinulle, vjbremer, tuli TiDS:n koeajolla fiilis ettei vekotin olisi kovinkaan "sopiva ohitteluun"?
Minulla on tollainen 175 hp turbo manuaalipaketilla ja kävin minäkin koeajamassa samaisen disukan kuin sinä. Kun katton ohituskiihtyvyyksiä, niin saadaan seuraavia lukemia:
60-100 km/h, 4. vaiht
tids: 7,6 s vs. 2.0t: 8,5 s. Diesel 1 sek nopeampi.
80-120 km/h, 5. vaiht.
tids: 9,5s vs. 2.0t: 12,5 s. Diesel 3 sek nopeampi.
Nuo tids:n lukemat on paperilla todella hyvät, mutta miksi sinulle ja minullekin tuli semmoinen fiilis että ei jaksa tids kulkee...???
VKe
Minulla on tollainen 175 hp turbo manuaalipaketilla ja kävin minäkin koeajamassa samaisen disukan kuin sinä. Kun katton ohituskiihtyvyyksiä, niin saadaan seuraavia lukemia:
60-100 km/h, 4. vaiht
tids: 7,6 s vs. 2.0t: 8,5 s. Diesel 1 sek nopeampi.
80-120 km/h, 5. vaiht.
tids: 9,5s vs. 2.0t: 12,5 s. Diesel 3 sek nopeampi.
Nuo tids:n lukemat on paperilla todella hyvät, mutta miksi sinulle ja minullekin tuli semmoinen fiilis että ei jaksa tids kulkee...???
VKe
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: TTiD
Siksi, että jos vähänkään ajattelee ohittamista samalla tavalla kuin minä, eli ohi mennään yleensä max. kiihtyvyydellä, on diesel auttamattomasti hitaampi. Max. kiihtyvyyttä kun EI saavuteta vedättämällä isolla vaihteella about tyhjäkäynniltä. Eli vaparia huudatetaan about punarajalle ennen kuin lyödään isompaa pesään ja vakiolla bensaturbolla pidetään ne rundit siellä 2500-5500rpm ohituksessa...Nuo em. nopeusvälit välit kun tuolla 175hv bensakoneella vetää optimivaihteella (kolmonen), niin diesel jää kauaksi.VKe kirjoitti:...
Kun katton ohituskiihtyvyyksiä, niin saadaan seuraavia lukemia:
60-100 km/h, 4. vaiht
....
80-120 km/h, 5. vaiht.
....
Nuo tids:n lukemat on paperilla todella hyvät, mutta miksi sinulle ja minullekin tuli semmoinen fiilis että ei jaksa tids kulkee...???
VKe
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: TTiD
Tämä tuntuu hieman ikuisuusaiheelta. Samoin kuin kaikki D vs B -vertailut. Kyse on yksinkertaisesti erilaisista moottoreista, joiden vertailuun ei ole yhteismitallista suuretta.Siksi, että jos vähänkään ajattelee ohittamista samalla tavalla kuin minä, eli ohi mennään yleensä max. kiihtyvyydellä, on diesel auttamattomasti hitaampi.
Itsellä on ollut sekä bensa- että diesel-autoja ja kaikilla (etenkin saapeilla) on ohi päässyt. Yleensä paremmin kuin muut: jos on lähtenyt ohittamaan samalla kertaa jonkun toijotan perässä, on poikkeuksetta saanut jarrutella siinä matkalla.
Nyt suosin dieseliä sen pienemmän kulutuksen vuoksi. Toisaalta taas suosin automaattia mukavuuden vuoksi, joten osittain nuo kaksi lyövät toisiaan korville kulutusmielessä. Odotellaan DSG:n yleistymistä muissakin merkeissä.
Re: TTiD
Kävinpä tuossa viikonloppuna koeajamassa automaattilootaisen TiDS SC:n. Oikein mukavalta vaikutti ja meno oli paljon paljon pontevampaa kuin ennakko-odotukset antoi olettaa. Mitähän se sitten on vielä TT mooottorilla... Milloin lienee sitten tulevat koeajettaviksi?
Nykydieselit on mukavia ja hyviä jos niitä ei tarvis käyttää koskaan tyhjäkäynnillä tai tankata sotkuisista pumpuista.
Mutta mutta:
Rengastus vain taisi pilata tuonkin koeajo-auton kun alla oli 235/45R17 kummit ja sen kyllä huomasi ainakin näillä oulun teillä. Heti kun vähänkin oli uraa tai jotakin paikkoa tiessä niin auto alkoi kampeamaan itseään välittömästi pois suoralta linjalta. Pitipä ihan pysähtyä tarkistamaan että onko joku renkaista puhki!
No kuitenkin itse autosta jäi positiivinen kuva kunhan malttoi pysyä kuskin paikalla eikä käydä kokeilemassa takapenkin tiloja. Nyt ei enää tarvittais kuin vuoden bruttopalkka joutilasta rahaa niin voisi tilata uuden auton.
Tohon konehuoneen muoviin vielä sen verran, että sakemannien lehtikuvassa moottori näyttää kyllä näkyviltä puolin aika erilaiselta verrattuna TTiD moottoriin, joten josko se ois sitten käsitelty kuva. Toivottavasti hienompi koppa on halvempi ja pääsee tuotantoon!
Nykydieselit on mukavia ja hyviä jos niitä ei tarvis käyttää koskaan tyhjäkäynnillä tai tankata sotkuisista pumpuista.
Mutta mutta:
Rengastus vain taisi pilata tuonkin koeajo-auton kun alla oli 235/45R17 kummit ja sen kyllä huomasi ainakin näillä oulun teillä. Heti kun vähänkin oli uraa tai jotakin paikkoa tiessä niin auto alkoi kampeamaan itseään välittömästi pois suoralta linjalta. Pitipä ihan pysähtyä tarkistamaan että onko joku renkaista puhki!
No kuitenkin itse autosta jäi positiivinen kuva kunhan malttoi pysyä kuskin paikalla eikä käydä kokeilemassa takapenkin tiloja. Nyt ei enää tarvittais kuin vuoden bruttopalkka joutilasta rahaa niin voisi tilata uuden auton.
Tohon konehuoneen muoviin vielä sen verran, että sakemannien lehtikuvassa moottori näyttää kyllä näkyviltä puolin aika erilaiselta verrattuna TTiD moottoriin, joten josko se ois sitten käsitelty kuva. Toivottavasti hienompi koppa on halvempi ja pääsee tuotantoon!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: TTiD
Kuten V.J.S. tuossa jo mainitsi niin noi yllämainitut kierrosluvut ovat aivan liian matalat lähteä ohittamaan kyseisillä vaihteilla bensakoneessa. 60km/h nelosella bensakoneessa on alle 2000 rpm, kuudestakympistä voisi tuolla ss:n pitkällä laatikolla lähteä kakkosella.VKe kirjoitti:Miten sinulle, vjbremer,
Nuo tids:n lukemat on paperilla todella hyvät, mutta miksi sinulle ja minullekin tuli semmoinen fiilis että ei jaksa tids kulkee...???
VKe
Onko toi riisseli minkälainen tuolla manuaalilaatikolla, kun itse en koskaan ole tuosta ss:n tomaatista pitänyt, vaihtaa mielestäni hitaasti ja tuntuu ainakin bensakoneessa puhdittomammalta kuin manuaali.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: TTiD
Se on ihan hyvä manuaalinakin. Alkaa vetään siinä 1700rpm jälkeen ja 2000-3000 välillä löytyy paljonkin tehoja. Manuaali on 6-vaihteinen ja toimii sulavammin kuin mitä 5-v loota. Mutta täytyy muistaa, että hämmentää saa hieman tiheämmin.vjbremer kirjoitti: Onko toi riisseli minkälainen tuolla manuaalilaatikolla, kun itse en koskaan ole tuosta ss:n tomaatista pitänyt, vaihtaa mielestäni hitaasti ja tuntuu ainakin bensakoneessa puhdittomammalta kuin manuaali.
Eikä saa tehdä tästä ketjusta B vs D ikijankkausta Kukin tyylillään. Toisille riittää ihan hyvin vanha 8v vapari ja silläkin pääsee tarpeeksi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Tuon huomaa kyllä erittäin hyvin, jos ajaa ensin esim 205/55/16 rengastuksella ja siitä hyppää ajeleen 225 (saatikka 235) /45/17 renkailla. Kyllä vetelee. Mutta kaikki on suhteellista. Tuohon tottuu, eikä asiaa huomaa ennenkuin jälleen käy "kalibroimassa" itsensä 16" renkailla varustetulla pelillä!mike kirjoitti: Rengastus vain taisi pilata tuonkin koeajo-auton kun alla oli 235/45R17 kummit ja sen kyllä huomasi ainakin näillä oulun teillä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Jeps, tattis kommenteista. Noi ne minullakin oli ne syyt miksi tuntui niin verkkaiselta se tids:n kulku. Itte en silti ihan punalihoille ohituksissa vedätä, emäntä ei oikeen tykkää...
Mutta oli se tosiaan tids automaatilla silti pikkasen liian rauhallinen liikkeissään minullekin joten tt pittää laittaa jos vaihtaa pittää.
VKe
Mutta oli se tosiaan tids automaatilla silti pikkasen liian rauhallinen liikkeissään minullekin joten tt pittää laittaa jos vaihtaa pittää.
VKe
Sininen Saab 9-3, '99
Re: TTiD
Meillä on 78 tkm kokemusta manuaali kiisselistä. Aika kriittinen pitää olla jos tuossa ei kiukku riitä. Kaupunkiajossa tietysti kapeampi kierrosalue aiheuttaa runsaammin vaihtoja mutta kun se jaksaa kuljettaa jo tuhannesta kiekasta alkaen (ei tietysti riehu vielä tuollin) vastaan hangoittelematta niin helppoa on sekin.vjbremer kirjoitti:Kuten V.J.S. tuossa jo mainitsi niin noi yllämainitut kierrosluvut ovat aivan liian matalat lähteä ohittamaan kyseisillä vaihteilla bensakoneessa. 60km/h nelosella bensakoneessa on alle 2000 rpm, kuudestakympistä voisi tuolla ss:n pitkällä laatikolla lähteä kakkosella.VKe kirjoitti:Miten sinulle, vjbremer,
Nuo tids:n lukemat on paperilla todella hyvät, mutta miksi sinulle ja minullekin tuli semmoinen fiilis että ei jaksa tids kulkee...???
VKe
Onko toi riisseli minkälainen tuolla manuaalilaatikolla, kun itse en koskaan ole tuosta ss:n tomaatista pitänyt, vaihtaa mielestäni hitaasti ja tuntuu ainakin bensakoneessa puhdittomammalta kuin manuaali.
Maan- /moottoritiellä voimaa onkin sitten eri lailla. Satanen mittarissa vastaa 1800 kiekkoa kuutosella jolloin kaikki puhti on jo käytössä. Ei ihme fakiiri tarvitse olla kun rekan ohituksen jälkeen on vaihdetta vaihtamatta 180 mittarissa. Käytännössä tuo menee kesärajoituksilla silkassa maantieajossa noin viitosella (225-45/17) ja talvella (lue talvirajoituksilla ja 16" renkailla) helposti alle.
Kunhan selviää perheen autontarvekuviot (tuleeko tulevian vuosinakin +40 tkm vuodessa) niin pitää alkaa myymään tuota nykyistä ja lähteä kyselemään TTiD Vector A:ta
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K