A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tämä keskusteluhan alkoi kun nimim. ristom ihmetteli suurta kulutuseroa manuaalin ja tomaatin välillä. Oliko se jotain manuaalin 7.5 vs. automaatin 10 l/100 km samassa ajossa?

Itse en allekirjoita automaatin huonoa käytöstä alkuunkaan. Tämä koskee vain 2.0TS konetta, en ole muilla Saabin tomaateilla ajanut. Voihan olla, ettei se pelaa yksiin niin hyvin "pienempien" koneiden kanssa ja voiko Hirch huonontaa asiaa? Samoin kulutukset ovat olleet mulla "aisoissa". Lisäksi minusta Saabin automaatti on parhaita ajamistani automaateista. Niistä on jonkin verran kokemusta vuokra-autoista.

Yhden huomion voi vielä tehdä, vaikka tämä tuntuu vähän kalutulta aiheelta: automaatin tuoma lisä yhdistettyyn kulutukseen on 1 litra 2.0TS koneelle, mutta enemmän 1.8/2.0t:lle ja pienin Aerolle. Toki nuo kulutukset voivat olla käytäntöön verrattuna mitä sattuu, ja eri vaihteistojakin autoissa on, mutta siinä on ainakin trendi.

Vanhalla (OG) manuaali-saabilla kiihdyttelin usein melko reippaasti esim. kakkosella-kolmosella (koko järkevän vääntöalueel yli) ja sitten saatoin skipata vaihteita. Joskus taas käytin tuota isolla vaihteella "jyristelyä". En huomannut eroa kulutuksessa juurikaan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Eski »

En tiedä uudemman kestääkö uudemman 9-3:n manuaalilaatikko paremmin isolla vaihteella jyristelyä, mutta ainakaan vanhemman 9-3:n ja 9-5:n lootat ei kestä. Ohituskiihdytkset vitosvaihteella kahdeksastakympistä on takuuvarma lootan tappaja.

Eski
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

uusien dieselin suuren alaväännön takia on (ja kapean alueen) takia on alkaneet 6-vaihteiset laatikot yleistyä ja näiden suurivääntöisten koneiden kanssa on ongelmaa laatikon kestävyyden takia (no ei kaikissa, mutta yleisesti "ongelma" otettava huomioon suunnittelussa). ei niinkään suuri vääntö vaan sen epätasaisuus pienillä kierroksilla. Sykkivää se voima ja se hajoittaa paikat. kierrokset tasaittaa ja pyörät pyörii nopeammin jolloin tavallan yhtä hammasta kohti tulee vähemmän voimaan. (Todella yksinkertaistaen asiaa).

Ja juuri tuo ettei se kierrosten käyttö sitä kulutusta lisää kuin täys kaasulla tai voimakkaalla kiihdytyksellä koska reserviä on mahdollista käyttää enempi. isompia kierroksia voi käyttää mutta ei tarvitse käyttää niin paljoa poljinta vaan tavallaan pintakaasulla. hyötysuhde parempi ja rasitus pienempi.

Monesti tuntenut syyllisyyttä kun olen innostunut rajummin ajamaan. Sitten kun on vilkaissut kulutusta niin sepä perkule on tippunut eikä noussut. toki sitten oikea säästöajaminen erikseen. kyllä luulen että nuo automaatin ohjelmat on mietitty jollakin tapaa ennen markkinoille pukkaamista.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eski kirjoitti:Epäilen silti, että 9-3:kin kiihtyisi selvästi ripeämmin hieman pidemmälle kierrättämällä (4000rpm), mutta ilmeisesti Saab on Hirschin avustuksella on kehittänyt bensaturbon, joka toimii kuten diisseli. Täytyy käydä testaamassa joskus.

Eski
Siis toki kiihtyisi kuvailemallasi tavalla varmasti paljon ripeämmin. Se vaan ei ole yhtä nautinnollista ja rajoituksetkin tuppaa olemaan liian pieniä, että voisi monta vaihdetta vetää 5t rpm asti..
1,8t on sinällään kelpo väännökäs kone, mutta Hirsch on tehnyt siitä namun. Normi 2,0t:lla joutuu pitämään kaasua niin paljon kauemmin pohjassa, eikä vastaava ajotapa toimi samalla tavalla. Ei 2,0t huono ole, ei sillä.
Itseänikin huvitti monesti juuri tuo, että kone on kuin kuorma-autosta. Käytettävä alue alkaa niin alhaalta, eikä todellakaan ole tarvetta käyttää yli 2500 kierroksen arki-ajossa. Toki motarille tuli kiihdyteltyä kolmosella liki 120km/h.

Ja juuri tästä herkusta jää automaatilla tyystin paitsi. Koneen väännökäs luonne hukataan ihan täysin. Hienoa, että täältä vihdoin löytyy myös ymmärrystä "itkulleni"!

Miten ja millä kilometrimäärällä se laatikko sitten (muka) ottaa nokkiinsa alaväännöllä herkuttelusta? Meidän 50000km:n otos ei ehtinyt vaikuttaa..
Ihmettelen mikä sen laatikon siinä sitten rikkoo, jos alakierroksilla voimansiirtoon välittyvä teho ja vääntö ovat kuitenkin pienempiä, kuin keskikierrosalueella?

Eikö isot repäisyt pikkuvaihteella ole pahempia? Tai vaihteen sorvaaminen puoliväkisin? Ilmeisesti ongelma on siis isolla vaihteella alhaalta vedättäessä? Mikä siinä on? Valistakaa tyhmää..
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuosta oli jossain lehdessä juttua alaväännöstä ja uusien dieselien ongelmista. Ettei nyt ihan omia päätelmiä. Eihän sitä ongelmaa todellakaan kaikissa ole ja sehän ratkeaa laittamalla vaan järeämpää tavaraa sinne. Kumpi nyt sitten enempi hajottaa? monta kevyttä kierrosta vai pari raskasta muljahdusta? Kai se nyt on monesta asiasta kiinni ja suunnittelusta. Mutta pointti ettei matalat kierrokset ja vääntö ole välttämättä se taloudellisin ja käytännöllisin automaattisesti. Olen sitä mieltä, että vehkeitten pitää kestää mitä niistä irti saa. Ainakin kohtuullisen ajan. Tahallinen väärinkäyttö sitten ihan erikseen.

Vaihteiden käyttö makuasia ja yhdyn mielipiteeseen, että ainakin tuon käsiohjauksen pitäisi totella täysin kuskia (ja laatikon kestettävä se!) kunhan kierrokset pysyy normaali rajoissa vaihdoissa. ei mitään keinotekoisia 2000rpm rajaa ylösvaihdolle tms. nöyryyttä vähän. Milloinkohan tulee kaksoiskytkentä laatikot saabbeihin.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

DSG + perinteinen automaatti voisi olla yhdistelmä, jonka minäkin hyväksyisin. Tai tietysti pelkän DSG:n ja manuaalin.

Onko kenelläkään kokemuksia väärän merkin DSG vaiheista? Totteleeko ne valintaa?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kiinnostaisi saada tuntumaa näihin uuden aikaisiin automaatteihin. Nythän Japanilaisiin alkaa ilmestyä näitä. Kepittävät suorituksissa manuaalin. Näiden automaatti taitaa olla lähempänä ns.robottivaihteistoa. Toisaalta silloin manuaali ja automaatti on helppo yhdistää ja olla vielä toimiva että taloudellinen. Kyllä nämä on nykyaikaa.

Taas perinteisessä automaatissa on omat etunsa ja mielyttävyytensä. Näyttää olevan muutamia koulukuntia näissäkin. Perinteinen pitää varmasti puoliaan, ja DSG:t varmaan tulevat viemään manuaaleiltakin markkinoita. (taloudellinen ja suorituskykyinen) ja jos se on automallistossa perinteisen tomaatin korvaava varuste niin tietty sitten niitäkin. Hinta ja vaihtoehdot osoittaa varmasti suuntia. Kestää ilmeisesti tovi ennen kuin GM tuo esittelee näitä vaikka laatikot tulevat alihankkijoilta. Nyt tilanne että DSG:tä tarjotaan tavallaan tomaatin tilalle, mutta luulen että tulee muuttumaan. Hinta rajoittaa vielä kilpailua manuaalia vastaan ainakin pikkuautoissa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Palasin "oikean" merkin pariin harharetkeltä. Edellinen auto oli diesel-automaatti. Tämä oli pääsyy aikoinaan ko. konsernin autoon siirtymisessä. Laatikkona oli ZF:n Tiptronic. Toimi hyvin kyseisessä kokoonpanossa (niin kauan kun toimi). Koeajokokemuksia kertyi samaisen konsernin uudemmasta tulokkaasta eli DSG:stä useiden eri mallien yhteydestä. En tykännyt siitä.

Ongelmaksi tuli vaihteen arpominen. Laatikko ei saa kunnolla vaihdettua kahta pykälää pienenpää sisään. Ovat samalla akselilla, niin johtuu siitä. Sama koskee pakilta-ykköselle. Ikävä piirre. Myöskin muita lieveilmiöitä oli, kuten jopa auton sammuminen tietyissä tilanteissa ja heikko ryömintä.

Nykyinen bensa-automaatti 9-3 2.0t tuntuu yllättävän hyvältä. Kaikin puolin. Suurin yllätys on, että oikealla ajotyylillä se on taloudellinen. Toki pitää huomioida tietyt tosiseikat: bensa, automaatti. Lisäksi täytyy kiittää laatikon toimintaa, koska myös kiihdyttely pienillä kierroksilla onnistuu. Tähänhän olin jo tottunut dieselaikakautena. Joten Saab todella yllätti minut positiivisesti. Tarvittaessa sitten vain kaasun lisäys niin saadaan kierroksiakin kehiin niin haluttaessa. Siispä toimii niinkuin automaatin pitääkin ja samalla huomioi auton moottorin resurssit. Ja niitähän sitä riittää.

Kokemusta automaateista on pitkältä ajalta, myös aikaisemmista bensa-automaateista dieselautomaatin lisäksi, joten vertailukohtia omakohtaisesti löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eikös Subarun automaatit lyö manuaalin laudalta sekä kulutuksessa (=pienempi), että kiihtyvyydessä (=nopeampi)?

Edit:
Vastaan itselleni..
Näkyisi Legacyn teknisissä tiedoissa ainakin kulutuksessa peittoavan manuaalin, mutta kiihtyvyydessä häviää hieman.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

petrisa kirjoitti:Lisäksi täytyy kiittää laatikon toimintaa, koska myös kiihdyttely pienillä kierroksilla onnistuu. Tähänhän olin jo tottunut dieselaikakautena. Joten Saab todella yllätti minut positiivisesti. Tarvittaessa sitten vain kaasun lisäys niin saadaan kierroksiakin kehiin niin haluttaessa.
Mikä on se sinun "pienillä kierroksilla"? Minun yksilöni ei "ota kiinni ja kiihdy" alle 2500 kierroksen ollenkaan. n. 90km/h vauhdissa laatikko ääliö ottaa heti "nelosen" jos nopeutta yrittää vähänkään nostaa. Ja nimenomaa pienemmillä vaihteilla laatikko ei tosiaan vie mitään tehoa tiehen alle 2500 kierroksen. Aina kiihdyttäessä lähes 3000 kierrosta taulussa ja mitään ei tapahdu! Tuntuu melkein, että pystyisi ajamaan 2500 kierroksella tasavauhtia.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ristom: lähtee kiihtymään aivan mukavasti jo 1500 rpm:stä.
Eikä kierrokset nouse yli 2500 rpm:ää.
Tämäntyyppinen kiihdytys tosin vaatii "oppivaa kaasujalkaa". Siihen vaikuttaa kaasupolkimen asento:alussa ja lopussa sekä polkimen liikenopeus.

Tuntuu siltä kuin Ristom:llä olisi nyt jossain jotain vikaa.
Onko vika moottorissa vai laatikossa, se vaatisi nyt tutkimuksia.
Olikos tässä autossa "virilastu"? Hyvin usein pitää lastutuksen yhteydessä muuttaa myös automaattilaatikon softaa. Luulisi asiantuntevan viripajan kyllä nämä asiat tietävän. Testeri kiinni autoon ja koeajolenkille, samalla seurataan sekä moottorin että laatikon toimintaa eri parametrien avulla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

petrisa kirjoitti:Tuntuu siltä kuin Ristom:llä olisi nyt jossain jotain vikaa.
Onko vika moottorissa vai laatikossa, se vaatisi nyt tutkimuksia.
Olikos tässä autossa "virilastu"? Hyvin usein pitää lastutuksen yhteydessä muuttaa myös automaattilaatikon softaa. Luulisi asiantuntevan viripajan kyllä nämä asiat tietävän. Testeri kiinni autoon ja koeajolenkille, samalla seurataan sekä moottorin että laatikon toimintaa eri parametrien avulla.
Eikös se tuossa toisessa threadissa jo oireillut tätä ongelmaa 8O
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=61661

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Eikös se tuossa toisessa threadissa jo oireillut tätä ongelmaa 8O
viewtopic.php?f=15&t=61661
Niihän sitä käytiin. Jälkeenpäin katsottuna näiden threadien tarkoitus taisi ollakin käydä automaatti vs. manuaali -keskustelua. Samalla lailla voidaan käydä diesel vs. bensa -keskustelu. "Ostin (valiste inhoamasi käyttövoima)-Saabin. Hitto kun on paska, edellinen (valitse suosikki käyttövoimasi) -Saab oli paljon parempi.... :?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

karitammi kirjoitti:
Eikös se tuossa toisessa threadissa jo oireillut tätä ongelmaa 8O
viewtopic.php?f=15&t=61661
Niihän sitä käytiin. Jälkeenpäin katsottuna näiden threadien tarkoitus taisi ollakin käydä automaatti vs. manuaali -keskustelua. Samalla lailla voidaan käydä diesel vs. bensa -keskustelu. "Ostin (valiste inhoamasi käyttövoima)-Saabin. Hitto kun on paska, edellinen (valitse suosikki käyttövoimasi) -Saab oli paljon parempi.... :?
Niin, kuten sanottu. Olen tyytyväinen Saabiin merkkinä, mutta olen myös erittäin terävästi arvostellut automaattivaihteiston toimintaa. En aio enempää valittaa, kaikki olennainen on ilmeisesti jo sanottu. Mutta totean vielä, etten voi ymmärtää miksi tuosta tekeleestä joku on valmis maksamaan 2600 euroa ja 26-60% enemmän polttoainekuluja. Ihan käsittämätön lisäkustannus auton hinnassa käyttöiän aikana ja mikä on hyöty ja saatu mukavuus/ero ajonautinnossa manuaaliin verrattuna? Se on -400%. Yhtälö on todella erikoinen. Kyse on tietysti mielipiteestä. Ainoat automaatit, joita olen ajanut ovat meillä nyt talossa. Molemmissa samat piirteet.
Jos joku nimenomaa nauttii siitä, ettei kaasupolkimella ole yhteyttä tiehen tulevaan voimaan ja haluaa ajaa tehokasta ja väännökästä konettaan kuin moposkootteria, niin se on hänen valintansa. Jos olisin automerkin kehitysosastolla, niin ko. automaattia ei tuolla ohjelmalla pultattaisin yhteenkään automobiiliin enää.

Ja aiempaan vastauksena: Metro-Autoa voitanee pitää asiantuntevana Hirsch-pajana? Aion kyllä käydä nyt tutkituttamassa ohjelmiston päivitykset ym. ja raportoin sitten onko jotain uutta.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ristom kirjoitti: ... Mutta totean vielä, etten voi ymmärtää miksi tuosta tekeleestä joku on valmis maksamaan 2600 euroa ja 26-60% enemmän polttoainekuluja. Ihan käsittämätön lisäkustannus auton hinnassa käyttöiän aikana ja mikä on hyöty ja saatu mukavuus/ero ajonautinnossa manuaaliin verrattuna?
Wiuuuuu..
TTiD A6 lootan lisähinta saab.fi:n mukaan 4360 euroa Aerossa.
2,0t A5 lootan hinta Vectoriin 4130 euroa!!

Ei näitä ilmeisesti edes haluta myydä kenellekään! Tai sitten on taas ollut tikkakisat lisävarusteiden hinnoittelussa. Tai sitten automaattien myynti on lähtenyt raketin lailla nousuun kirjoituksieni perusteella ja suuren kysynnän vuoksi on päätetty nostaa hintaa!!! :lol:
Vastaa Viestiin