Onkos teiltä jo turbot hajoillu? Paljonko ajettuna, millasta ajoa, miten hajos? Ootteko ostanu vakioturboa tilalle, vai jotain muuta? Jos niin mitä?
Ois mukava tietää, että missä vaiheessa voi alkaa odottelemaan, että pääsee uutta solmua ostamaan.
Jaa-has. Eipä taida olla vielä tällä palstalla ilmoittautunut ketään jolla ois Turbo hajonnun SS tai SC mallista? Yleisesti pidetään varsinkin tuota 2.0T mallista (ja myöhemmistä muistakin) löytyvää mitsun ahdinta. Tuskin paljon parempaa saa, vaikka laittaisi jotain muuta tilalle.
Hyvin tuo tuntuu kestävän!
Ajoin tuolla edellisellä 145tkm, joista yli 110 tkm BSR-piristettynä, enkä tosiaan säästellyt ajaessa.
Ei mitään ongelmia edes noilla korotetuilla ahtopaineilla.
Vaan kyllähän sen nyt täytyy nuo kilometrit kestääkin (vai mitä 2.3 t kuskit ). Mutta entäs puoli miljoonaa, ei taida vielä olla kenelläkään kokemuksia vahemmastakaan turbosta, saati tuosta Mitsusta.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Missäs vaiheessa muuten se turbo on vaihtunut?
Oon kuullut muutamasta vähän vanhemmasta saabista, joissa oli turbot lauennnu jo hyvissäajoin ennen 200tkm. Niissä kyse kyllä varmaan vain huonosta tuurista..
Jos tarkoitat vanhammalla saabilla esim 9-5 tai 9-3, joissa on Garrett GT17 ahdin, niin tämän ahtimen kanssa on ollut ongelmia. ETSI:llä löytyy riittävästi tarinaa, joten en jatka sitä tähän. Sen sijaan uuden SS/SC:n kanssa en ole kuullut yhdestäkään turbovauriosta bensakoneessa, mutta onhan konekin kokonaan uusi verrattuna noihin vanhempiin valurautalohkoisiin. Eli, tämän mallin kohdalla saat unohtaa puheet hajoavista turboista... ainakin toistaiseksi .
SS/SC:n kohdalla turbo taisi vaihtua kaikkiin bensamalleihin Garrettista Mitsuun mallivuodelle -07. Aikaisemmin Mitsu löytyi vain 4 sylinterisestä Aerosta, toisin sanoen 210hv koneesta.
Autoni edellinen omistaja oli vaihtanut turbon 130 000 km kohdalla. Rikkoutumisen syyksi epäili, ettei ole annettu tarpeeksi koneen jäähtyä kovan ajon päätteeksi? Tiedä sitten totuutta? Niin kyseessä on 2.2 Riisseli.
lamar kirjoitti:Autoni edellinen omistaja oli vaihtanut turbon 130 000 km kohdalla. Rikkoutumisen syyksi epäili, ettei ole annettu tarpeeksi koneen jäähtyä kovan ajon päätteeksi? Tiedä sitten totuutta? Niin kyseessä on 2.2 Riisseli.
Tuota jäähtymispuolta tulee joskus mietittyä ja en kyllä sammuta ihan heti jos motarilta ajaa rampin ylös huoltsikan pihaan . Ja muulloinkin kun ajan parkkiin, niin annan koneen pyöriä vapaasti tuon hetkisen minkä se pyörii vajaalla tuhannella kierroksella ennenkuin tasaantuu tyhjäkäyntikierroksille.
On muuten pirun jyrkkä raja tuossa tyhjäkäynnin yläpuolella, meinaan liikkeelle lähtiessä. Jossakin tuhannen kantturoilla tuntuu, että saa rämpsäyttää kytkimen melkein miten vaan ylös ja kun viisarin verran tipahtaa kierrokset, niin auto kyykkää heti vaikka ei oliskaan vielä tyhjäkäynnillä.
lamar kirjoitti:Autoni edellinen omistaja oli vaihtanut turbon 130 000 km kohdalla. Rikkoutumisen syyksi epäili, ettei ole annettu tarpeeksi koneen jäähtyä kovan ajon päätteeksi? Tiedä sitten totuutta? Niin kyseessä on 2.2 Riisseli.
Tuota jäähtymispuolta tulee joskus mietittyä ja en kyllä sammuta ihan heti jos motarilta ajaa rampin ylös huoltsikan pihaan . Ja muulloinkin kun ajan parkkiin, niin annan koneen pyöriä vapaasti tuon hetkisen minkä se pyörii vajaalla tuhannella kierroksella ennenkuin tasaantuu tyhjäkäyntikierroksille.
On muuten pirun jyrkkä raja tuossa tyhjäkäynnin yläpuolella, meinaan liikkeelle lähtiessä. Jossakin tuhannen kantturoilla tuntuu, että saa rämpsäyttää kytkimen melkein miten vaan ylös ja kun viisarin verran tipahtaa kierrokset, niin auto kyykkää heti vaikka ei oliskaan vielä tyhjäkäynnillä.
Kannattaa huomata, että tuossa esimerkin 2.2 dieselin turbossa ei ole lainkaan nestejäähdytystä, mikä on taas kaikissa bensaturboissa.
lamar kirjoitti:Autoni edellinen omistaja oli vaihtanut turbon 130 000 km kohdalla. Rikkoutumisen syyksi epäili, ettei ole annettu tarpeeksi koneen jäähtyä kovan ajon päätteeksi? Tiedä sitten totuutta? Niin kyseessä on 2.2 Riisseli.
Tuota jäähtymispuolta tulee joskus mietittyä ja en kyllä sammuta ihan heti jos motarilta ajaa rampin ylös huoltsikan pihaan . Ja muulloinkin kun ajan parkkiin, niin annan koneen pyöriä vapaasti tuon hetkisen minkä se pyörii vajaalla tuhannella kierroksella ennenkuin tasaantuu tyhjäkäyntikierroksille.
On muuten pirun jyrkkä raja tuossa tyhjäkäynnin yläpuolella, meinaan liikkeelle lähtiessä. Jossakin tuhannen kantturoilla tuntuu, että saa rämpsäyttää kytkimen melkein miten vaan ylös ja kun viisarin verran tipahtaa kierrokset, niin auto kyykkää heti vaikka ei oliskaan vielä tyhjäkäynnillä.
Kannattaa huomata, että tuossa esimerkin 2.2 dieselin turbossa ei ole lainkaan nestejäähdytystä, mikä on taas kaikissa bensaturboissa.
Jeps, ei taida olla enää ainakaan bensa vehkeissä niin paljon turbo ongelmia kuin aiemmin oli....(täytyy koputtaa puuta).
Bob kirjoitti:Kannattaa huomata, että tuossa esimerkin 2.2 dieselin turbossa ei ole lainkaan nestejäähdytystä, mikä on taas kaikissa bensaturboissa.
Sen verran olen tällä vanhemmalla säästellyt, etten ole kylmänä poljettanut ja taas kotitaajamat ennen pihaantuloa leppoisalla kaasulla ajanut. Pihatie melkolailla tyhjäkäynnillä. Veikkaanpa, että jäähtyy jo ihan soppelisti siinäkin...