9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
joopajoo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 20:07

9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja joopajoo »

Poistettu
Viimeksi muokannut joopajoo, To Maalis 13, 2008 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joopajoo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 20:07

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja joopajoo »

Poistettu
Viimeksi muokannut joopajoo, To Maalis 13, 2008 16:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Mieti myös ajotapaasi ja koeaja molemmat. ei se rahakaan aina kaikkea ratkaise. Saa 1.3d yariksia kaupasta.. taas jos auto malli selvä ja kilsat rajoilla.. niin noh.. Kannattaa myös vaihteistoja testailla, mikäli ei ole vannoutunut jompaankumpaan. Itse laskin että 15t riittää jo paikkamaan. tasanopeuksinen matka-ajo maantiellä huutaa dieseliä ja ovathan nuo uudet riiselit jo aika hyviä muutoinki. Bensa naukuaa korkealta ja tunteella. Itse kyllä vielä jaksan uskoa bensan comebackiin tämä diesel hysterian laannuttua. eivät ne enää nykyään sen kestävempiä ole kuin bensatkaan kun puristettu tehoja. Jälleenmynti arvo tietysti on yksi tekijä, mikä osaltaan riippuu yleisesti kysynnästä..
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Jos ajattelee että autoa pitäisi sen 3-5 vuotta, niin ajot voi muuttua. Isoilla kilometri määrillä rahalla miettien ja ehkä jossain määrin keston / jälleenmynnin kanssa dieseli vie voiton. Itsellä tulee joka päivä 80km ja koti lapissa. kilometreiksi näyttää tulevan n.35-40tkm bensa, automaatti ei siinä mielessä kaikkein järkevin ole. Toisaalta ostin auton puoleen hintaan sisään ajettuna ja uskon että järjestän asiat niin että kilometrit vähenee. Tällä hetkellä diesel kyllä olisi käytännöllinen, mutta kaikella on hintansa myös nautinnolla. Tämäkin sitten on kaikille omansa.. etten hauku dieseliä. Tunteella valiten tuli nykyinen auto.
joopajoo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 20:07

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja joopajoo »

Poistettu
Viimeksi muokannut joopajoo, To Maalis 13, 2008 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Mulla meni ohi..

2.0T on 03-04'aero koneella. Omasta mielestäni paras nuista bensa koneista ominaisuuksiltaan. Tehokas, kevyt, virittyvä, suht' taloudellinen, luja(?). Vakionakin iskussaan. Ja 1.8t ja 2.0t ei ole sama vehje, vaikka budjetti virittäjän unelmia ovatkin. Käytössä täytyy sanoa ettei 4-koneeksi usko. Sopii hyvin tuohon runkoon tasapainoinen auto ajaa. Ohitukset saavat ihan oman makunsa. Tuntuu että aina löytyy vielä vähän. Harvemmin tarvii pohjaan asti painaa. Matka-ajossa menee taloudellisesti. Ymmärrettävästi puolustan tuota 2.0T konetta... Kyllä tuo 1.9TTiD olisi mielenkiintoinen ja järkevä. Jos uutta olisin ostamassa, niin vaikea olisi valinta. Testata se täytyisi varmasti. Taitaa mennä takaisin siihen perusvalintaa bensa vai diesel. Moderni diesel laittaa kyllä kampoihin bensan perinteisillä vahvuus alueilla...

Hirsch sitten jo ihan omanjuttunsa lisäksi. ei varmaan pahitteeksi olis sellainen.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Aika paha kysymys. Varmaan pitää lähteä siitä perusajatuksesta, tykkääkö enemmän dieselin tyylisestä vaiko bensasta. Tuulilasin laskuri antaa jo 25tkm ajomäärälle dieselin järkeväksi viiden vuoden ajalla, vaikka laskurissa autojen hinnat on väärin. Joten taloudellisesti valinnalla ei ole sanottavaa merkitystä.

Saabin bensanelikko on kyseisen tyyppisten koneiden parhaimmistoa ehdottomasti. Tasainen, hiljainen, vääntävä sekä kauniisti kiertävä. Taloudellisuus ei ole ihan parhaiden luokkaa, mutta ei sekään huono ole. Hirschillä saa hieman piristystä vielä lisää. Varmasti tulet pitämään autosta jos valintasi on 2.0TS.

TTiD dieselistä ei vielä ole kellään kokemuksia. Perustana on TiDS, mutta speksien mukaan koneissa on sen verran eroja, ettei voi kyllä suoraan verrata.

TiDS on äänekäs ja aiheuttaa ylimääräistä tärinää verrattuna bensaan. Vääntöominaisuudet tuntuu perusajossa suunnilleen vastaavilta kuin 2.0T koneessa, mutta revitellä ei voi kun kone ei kierrä. Turboviive on bensaa lyhyempi, mutta toiminta ei yhtä sulavaa. Tankilla ajaa maantiellä yli 1000km. Vetoautona ehdottomasti diesel on parempi.

Toiset tykkää kun voi kierrättää ja antaa koneen laulaa. Siihen sopii bensa. Toiset taas nauttii tunteesta, ettei koneen tarvitse "yrittää" ollakseen voimakas. Jälkimmäisiä ei saa ääni häiritä.

Ja edellämainituista kahdesta oma valintani. TTiD. Automaatilla, kiitos. Jos laittaa vertailuun automaatilla varustetut, kääntyy vaaka suorituskyvyn/kulutuksen suhteen ehdottomasti dieseliin.

Mutta your choise ja erimieltä saa noista ajatuksistani olla ihan vapaasti! :mrgreen:

Edit: Lisätään vielä, että tuosta kustannusjutusta ei varmaan kukaan voi sanoa kumpi on järkevämpi seuraavan viiden vuoden aikana. Jos (kuten huhuillaan) käyttövoimavero poistuu ja siirtyy polttoaineen hintaan se muuttaa tilannetta. Jälleenmyyntiarvo näyttäis olevan varmaan jatkossa dieselin puolella. Mutta nämä jutut varmaan elää aikalailla ja joskus vuoden, parin päästä ollaan jälkiviisaampia...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Aika samoilla linjoilla kuin edelliset vastaajat. Ajamaan ja testaamaan ja sitten päätös mieltymyksen mukaan. Itsellä on 2.0T Aut. ja se on kyllä mukava sekä omilla kilsoilla taloudellinen. En tiedä kannattaako noita kannattavuuslaskelmia tehdä paljoakaan. Tunne kuitenkin puhuu aika paljon. Edullisin vaihtoehto on varmaan ostaa ajettu korealainen... mutta kun se ei ole vaihtoehto :mrgreen:

Kuten sanottu tulevista ei juurikaan tiedä. Mikä esim. tulee olemaan käyttömaksu vuoden 2010 jälkeen? Perustuuko se samoihin CO2-rajoihin kuin uudistunut autovero, vai tiukennetaanko rajoja?

Muutama pointti lisää TTiD:stä: Sen saa Aero-varusteilla. Minusta se olisi hieno juttu, jos kukkaro antaan myöden (oma ei antaisi). 2.0T Aero-varusteilla olisi varmaan paljon myydympi kuin 2.0TS. Itse suhtaudun epäilevästi uusiin "liian etelässä" tehtyihin dieseleihin. Kestääkö ne oikeasti? Tästä saa olla eri mieltä niin paljon kuin haluaa.

Em. varauksella saattaisin ottaa TTiD Automaatilla, kuten MarkoA. Omalla kohdalla kilpailija tosin olisi Passat TDI DSG:llä.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja ptme »

Jopas pahan heitit...
Minulla valinna ratkaisisi vaiheiston valinta:
Jos manuaali, niin ehdottomasti 2.0TS, jos automaatti, niin diiseli olisi erittäin todennäköinen valinta.
Ja syynä tuohon on "vaihtoväsymys", eli ei jaksaisi kepittää diiseliä lyhyempien vaihteiden vetoalueiden yli.
Poikarukka kirjoitti:
2.0T on 03-04'aero koneella. Omasta mielestäni paras nuista bensa koneista ominaisuuksiltaan. Tehokas, kevyt, virittyvä, suht' taloudellinen, luja(?). Vakionakin iskussaan. Ja 1.8t ja 2.0t ei ole sama vehje, vaikka budjetti virittäjän unelmia ovatkin.
Menee vähän off, mutta onko nykyisin isoakaan eroa noilla moottoreilla? Turbot ovat samat, mutta mäntien öljyjäähdytys ja muuta pientä extraa taitaa TS:ssä olla.
Suorituskyvyssä vanha Aero häviää BSR Steg 1:n viritetylle pikkuturbolle ainakin kun molemmat automaatteja, uudella isolla turbolla ero on vielä selvempi.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ptme kirjoitti:JSuorituskyvyssä vanha Aero häviää BSR Steg 1:n viritetylle pikkuturbolle ainakin kun molemmat automaatteja, uudella isolla turbolla ero on vielä selvempi.
ja M2006 1/2 -> ero on vielä suurempi. Steg 1 220hp/330Nm. Ja pelaa vähintään yhtä jouhevasti kuin 2.0T. On tullut testailtua molemmat vaihtoehdot back-to-back.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

off topic.. saahan niitä virityksiä iso-T:henkin. luulen että siinä ne erot kertaantuu. Aiemminhan ratkaseva ero oli juuri se turbo ja suuttimet + kireät nokat + automaatin ekstra välitykset ja isommat jarrut. Tiedä sitten mitkä ne erot uusissa on, mutta olettaisin että T on edelleen virittäessä härskimpi. Lastuthan saa kaikkiin suurinpiirtein samoilla rahoilla. Ja olihan aikoinaan se mallisarjan isoin, joten virityskin on laillista ilman muutoksia. Itse en ole virittelemässä, enkä sen enempää ole sitten siihen perehtynyt. Mutta tämä on taas oma aiheensa.

Uutta ostavalle jos haluaa sen 200+hp ja se riittää, niin halvemmaksi tulee ostaa pikku-t ja virittää, kuin ostaa vakio TS. Mutta taas jos haluaa mahdollisimman paljon tehoa niin luulisin TS olevan parempi. Ainahan on sitten vielä Aero.. Itse olen miettinyt että auto ostetaan valmiina ja jos ei riitä niin ostetaan isompi. Toisaalta kyllä ymmärrän uutena viritetty ja takuun pitävä. Se on aika varma paketti ensimmäiselle omistajalle. Huomautan etten omaani ole uutena ostanut, joten lähtökohdat valintaani ovat erit.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eroa on enää ne kireät nokat ja jarrut. Turbo ja suuttimet on samat. Laatikon eroista en tiedä. Mutta noissa 1.8t:n viisivaihteisessa ja 2.0t/2.0T:n kuusivaihteisissa on aika huomattava ero. Viisivaihteisen ollessa epämääräisempi ja "väljempi" tuntumaltaan. Kuusivaihteinen on huomattavasti timmimpi ja jämäkämpi. Ero on yllättävän suuri jos vertaa näitä kahta ihan peräjälkeen.

Hirschin suunnalta on epävirallista tietoa, että myös TTiD saa oman softansa tulevaisuudessa. Tehoiksi arvellaan 200 heppaa, väännöstä ei tietoa mutta tuskin mitään merkittäviä nostoja (jos ollenkaan) on tulossa kun laatikossa ollaan keston rajoilla.

Vielä tuosta rahallisesta puolesta. Mikä mulla menee laskuissa pieleen, kun vertaan 9-3 SS TTiD ja 2.0TS Vector malleja. Mun laskuopin mukaan ns kannattavuusraja tulee hyvin matalilla kilometrimäärillä? 2.0TTiD maksaa 39690€ ja 2.0TS 40020€. Tuulilasin laskuri antaa käyttövoimaveroksi 529 euroa vuodessa. En ole tarkastanut tuota lukemaa.

Laskin käyttäen 10000km kaupunkiajoa / 15000 maantieajoa.
Polttoainekulut: bensa 2905,00 euroa vuodessa (1,4€/l) ja diesel 1740,00 euroa (1.2€/l). Kilometrit joilla polttoainekulujen säästö leikkaa käyttövoimaveron n.12000km. Hankintahintahan on dieselillä matalampi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Muistutetaan vielä, että mukavuusvarusteista dieseliin tulee aina mukaan polttoainelämmitin. Suomen oloissa ihan pätevä varuste. Säästyy palstalaisten mukaan sisälämmitin/lohkolämmitin asennukselta kun tuntuu riittävän ainoana lämmityslaitteena.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Bob »

ptme kirjoitti:...Menee vähän off, mutta onko nykyisin isoakaan eroa noilla moottoreilla? Turbot ovat samat, mutta mäntien öljyjäähdytys ja muuta pientä extraa taitaa TS:ssä olla...
Kaikissa bensaturboissa on mäntien öljyjäähdytys.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-3SS -08 2.0TS vai TTiD

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:off topic.. saahan niitä virityksiä iso-T:henkin. luulen että siinä ne erot kertaantuu. Aiemminhan ratkaseva ero oli juuri se turbo ja suuttimet + kireät nokat + automaatin ekstra välitykset ja isommat jarrut. Tiedä sitten mitkä ne erot uusissa on, mutta olettaisin että T on edelleen virittäessä härskimpi. Lastuthan saa kaikkiin suurinpiirtein samoilla rahoilla. Ja olihan aikoinaan se mallisarjan isoin, joten virityskin on laillista ilman muutoksia. Itse en ole virittelemässä, enkä sen enempää ole sitten siihen perehtynyt. Mutta tämä on taas oma aiheensa.

Uutta ostavalle jos haluaa sen 200+hp ja se riittää, niin halvemmaksi tulee ostaa pikku-t ja virittää, kuin ostaa vakio TS. Mutta taas jos haluaa mahdollisimman paljon tehoa niin luulisin TS olevan parempi. Ainahan on sitten vielä Aero.. Itse olen miettinyt että auto ostetaan valmiina ja jos ei riitä niin ostetaan isompi. Toisaalta kyllä ymmärrän uutena viritetty ja takuun pitävä. Se on aika varma paketti ensimmäiselle omistajalle. Huomautan etten omaani ole uutena ostanut, joten lähtökohdat valintaani ovat erit.
Iso T on jo valmiiksi korkeapaineturbo eli pelkillä softavirityksillä siitä ei kovin kummoista saa enää suhteessa irti verrattuna matalapaineturbon ohjelmallisiin muutoksiin. Mutta tokkopa tuo mitään muutoksia edes tarvitsisikaan - reilu 200 hp on perheautoon aivan kohtuullinen lukema.
Vastaa Viestiin