9-3 radio lakkasi toimimasta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
asdf
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 21:22

9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja asdf »

Voi lempo soikoon! Saabin soittimesta lakkasi radio toimimasta. Muutamana päivänä ennen totaalista radiohiljaisuutta kuului vastaanotossa jonkin verran häiriöitä. Nyt siis mitään radioasemia ei enää löydy ei automaattihaulla eikä manuaalisesti. Pelkää kohinaa. Onko ideaa mistä voisi olla kyse?

Harmitusta lisää se että ostin auton vasta viikko sitten. Onko mielestänne kyseessä sen tyyppinen vika että menisi KSL:n mukaisen virhevastuun piikkiin, vaikkei erillistä takuuta myyjä ole myöntänytkään?

Audiojärjestelmä ES-1 ja malli 9-3 Sedan Linear 04

Toinen askarruttava asia liittyy hands freehen. Paperien mukaan autossa on tehdasasennettuna lisävarusteena "matkapuhelimen hands free-valmius plus paketti". Mitähän tämä mahtaa käytännössä tarkoittaa? Onko kyseessä manuaalin mainitsema TEL1? Mitään telinettä tai johdonreikää puhelimelle en ole onnistunut löytämään.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Toimiiko autossa cd-soitin? Eli ääntä lähtee laitteesta, mutta radio-osa ei kuulu? Olisiko mahdollista että antennijohto olisi vain irronnut? En nyt muista tarkkaan onko sedanissa näkyvissä missään antennijohtoa, että olisi mahdollista tönäistä se irti, mutta ainakin SportCombissa on se mielestäni mahdollista. Antennihan autossa on laminoituna takalasiin.

Tämän tyyppinen vika menee varmasti virhevastuun piikkiin, että sen suhteen ei kannata huolestua.

TEL1 on matkapuhelimen asennusvalmius, eli autossa on GSM-antenni ja mikrofoni valmiina. Varsinainen puhelinkohtainen autosarja tarvitaan tuon lisäksi, eli esim Nokian CK7W bluetooth sarja. Haulla olisi tämä varmaan löytynyt myös...
asdf
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 21:22

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja asdf »

Cd-soitin löytyy ja se toimii moitteettomasti. Radiostakin kuuluu siis kohinaa, mutta asemat eivät löydy. Tämän takia antennijohdon löystyminen tuli itsellekin ensimmäisenä mieleen. Voisiko todella niin että tuo johto olisi jossain kohtaa näkyvillä siten että voisi irrota potkaisemalla tms.?

Hand freestä löytyi haulla mukavasti tietoa. Kiitoksia vinkistä.
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Sattumalta huomasin sisätilan lämppäriä viikko sitten laittaessani että ainakin yksi antenninjatko on repsikan jalkatilassa oikellapuolella sen muovinalla. Se kannattais ainakin katsoa, en ole varma onko se radion antennin johto mutta siltä se ainakin äkkiseltään näytti.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Edellisestä SS:stä meni antennivahvistin, joita voi olla kai kaksikin kappaletta, vai olikohan se kahta eri mallia (?). Oireet oli samat, soitin oli sarjaa AS2.

Ootteko muuten huomanneet, että audiojärjestelmä vinkuu kun starttaa biilin pakkasesta? Menee ohi lämmetessä. Sama havainto jo toisesta yksilöstä meillä. Ei varsinaisesti haitallista, mutta huomaa ajoon lähtiessä. Kojelaudan päällä oleva SID näyttö myös hieman aaltoilee sävyiltään.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ristom kirjoitti:... Ootteko muuten huomanneet, että audiojärjestelmä vinkuu kun starttaa biilin pakkasesta? Menee ohi lämmetessä. Sama havainto jo toisesta yksilöstä meillä. Ei varsinaisesti haitallista, mutta huomaa ajoon lähtiessä. Kojelaudan päällä oleva SID näyttö myös hieman aaltoilee sävyiltään.
Ei ole havaintoa vinkumisesta tai aaltoilusta, tosin vasta vajaa 130000km ajettu.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Edellinen meni vaihtoon 50tkm kohdalla ja nykyisessä oli eilen 33333km taulussa.

Minulle heinäsirkat ovat vielä elossa, joten voi olla ettei kaikki käyttäjät edes moista pientä vinkunaa huomaisi.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ristom kirjoitti:Edellinen meni vaihtoon 50tkm kohdalla ja nykyisessä oli eilen 33333km taulussa.

Minulle heinäsirkat ovat vielä elossa, joten voi olla ettei kaikki käyttäjät edes moista pientä vinkunaa huomaisi.
Kyllä minäkin heinäsirkat kuulen, mutta niitäkään ei ole Saabissani :wink: .
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Ristom kirjoitti:Edellisestä SS:stä meni antennivahvistin, joita voi olla kai kaksikin kappaletta, vai olikohan se kahta eri mallia (?). Oireet oli samat, soitin oli sarjaa AS2..
Vakiona on 1 antennivahvistin ja on pitänyt asentaa jälkikäteen Suomessa toinen antennivahvistin, eli todennäköisesti on vain yksi antennivahvistin. Antennivahvistin löytyy oikeasta C-pilarista verhoilun alta.
Ristom kirjoitti: Ootteko muuten huomanneet, että audiojärjestelmä vinkuu kun starttaa biilin pakkasesta? Menee ohi lämmetessä. Sama havainto jo toisesta yksilöstä meillä. Ei varsinaisesti haitallista, mutta huomaa ajoon lähtiessä.
Mulla ainakin on kaikkien SS/SC:n audiojärjestelmät vinkunut kylmässä. Mun mielestä johtuu näytöstä ICM2:ssa ja 3:ssa. ICM1:ssä en ole tätä vinkunaa havainnut ja se häviää myöskin night panelilla muistaakseni. VM07-> ei ole kokemusta, mutta kun radio on täysin erilainen niin ei taida tätä tehdä.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Ristom kirjoitti:Ootteko muuten huomanneet, että audiojärjestelmä vinkuu kun starttaa biilin pakkasesta? Menee ohi lämmetessä. Sama havainto jo toisesta yksilöstä meillä. Ei varsinaisesti haitallista, mutta huomaa ajoon lähtiessä. Kojelaudan päällä oleva SID näyttö myös hieman aaltoilee sävyiltään.
Ei sävyeroja eikä vinkunaa toistaiseksi ilmennyt. MY05, ES1-4 "laajennettu" itse ES1-14 :o
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Bob »

uusi93 kirjoitti:...Mulla ainakin on kaikkien SS/SC:n audiojärjestelmät vinkunut kylmässä. Mun mielestä johtuu näytöstä ICM2:ssa ja 3:ssa...
Minulla on nimenomaan tuo ICM2 - eikä vingu - taitavat olla yksilöitä.
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

ES2 ei vingu täällä.
-Mscrnt-
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

Mscrnt kirjoitti:ES2 ei vingu täällä.
Ei täälläkään.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Ja kaikki myös varmaan kuulevat vielä heinäsirkatkin? Esim. isäni ei kuule ko vinkunaa eikä moni vanhempi työkaverikaan. Ominaisuudeksi tuon olen laskenut, joten ei se mua häiritse. Ja häviää nopeasti kun auto lämpeää nopeasti, puhumattakaan että radio peittää sen myös äänellään.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 radio lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Juu, ei ole häiritsevää.
Vastaa Viestiin