TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

uusi93 kirjoitti:
9-3Tid kirjoitti:Bemariltahan on muuten tulossa vastaava 2.0 TTkiisseli.
TTiD kirjoitti:tullut jo ajat sitte!
Se on ihan sama vaikka ne laittais niitä koneita sinne kolme peräkkäin. Mittaristot niillä on kuitenkin samat kuin 60 luvulla. Ja vaikka hevosia olis pellin alla 600 niin BMW:n ratissa on kuitenkin aasi...

Eli ei taida Saabistia kiinnostaa?

:)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Milloin muuten mahtaa tulla myyntiin TTiD XWD muuna kuin Aerona? Ei niin kiinnostasi mikään madallettu ja kovennettu Aeron alusta.

Koitin kysyä Saabin sivujen kautta, no eihän ne tienneet mistään mitään. Vihjasin myös, että TurboPilot kampanja, sivuston mukaan 6/2007 loppunut, ei taida olla enää ajankohtainen, niin ohjasivat kysymään lähimmältä jälleenmyyjältä näitä TurboPilotteja..
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

BMW:n tuplaturbo (kaksi erillistä ahdinta) löytyy ainakin ykkös sarjasta merkinnällä 123d. Tilavuus on 1995 ja puristus suhde 16/1.

Max.teho 150 kW
Max.teho kierrosluvulla 4400
Max.vääntö 400 Nm
Max.vääntö kierrosluvuilla 2000


Vääntö/tehokäyrä on aika lähelle Saabin TTiD:tä, paitsi että Saabin kone antaa väännön matalemmalla kierrosluvulla (400Nm/1850rpm) ja näinollen turboviive on oletettavasti hieman lyhyempi. Vaikkakin molemmissa se lienee aika olematon.

Mielenkiinnosta tehtiin kerran vertailua ja laitettiin samalle käyrälle sekä BMW:n että Fiatin ilmoittamat teho/vääntökäyrät ja niistä jos jotain voi päätellä, niin TTiD:n reagointi on tosiaan nopeampaa (vääntö hieman aiemmin) mutta ahtimet pienempiä ja henki loppuu alemmilla kierroksilla. Alla tuo tekemäni käyrä (mustat BMW:n käyrät ja punainen/sininen on TTiD sekä vielä tummemmalla sinisellä Saabille rajoitettu 132kW:n teho vs Fiat 140kW):

Kuva

TTiD:ssähän nuo ahtimet on saman kuoren sisässä ja sarjassa keskenään, eli mekaaninen rakenne eroaa BMW:n ratkaisusta. Yhdistetty kulutus BMW 123d 5,2 ja Saabin 5,7l/100km. Vääntökäyrien perusteella väittäisin jopa TTiD:n olevan hieman pätevämpi. Eli TTiD tarjoaa 300Nm jo 1250rpm, joten vääntöalue on laakeampi vaikkakin 3500rpm jälkeen laskee alle BMW:n väännön.
Se on ihan sama vaikka ne laittais niitä koneita sinne kolme peräkkäin. Mittaristot niillä on kuitenkin samat kuin 60 luvulla.
Joo, voi olla. Mutta ohjaamoergonomia on kyllä kohdallaan. Sport istuimet on ehdottomasti parasta tarjolla olevaa mun persiille.

TTiD XWD on edelleen käsittääkseni auki. Mistään ei ole tullut huhua että kyseinen konstruktio toteutuisi, päinvastoin joku ruotsalainen tuntui tietävän ettei kyseinen kone ja XWD:n komponentit mahdu 9-3:n keulaan. Tiedä sitten..
Mutta siinä kyllä antavat ison edun kilpailijoille euroopassa jos eivät pakettia toteuta. Toisaalta eihän Volvokaan tarjoa nelivetoa kuin T5 koneen kera.
Tuo 2.0T XWD on jo paljon eteenpäin jokatapauksessa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Aiemmin spekuloituun turbo-mittariin on nyt vastaus:

Löytyy kaikista varustemalleista, ainakin Ruotsin markkinoilla.

Kuva

:mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Olen tässä täysin kotipiirissä odottanut äänen ja hehkuttanut uudesta tulevasta TTid:stä.

Sanokaas nyt viisaammat miten käy TTid:n Passatin 125 kW:n TDi:n rinnalla. Naapurin emäntä ajaa moisella Perhe-Passatilla lapsia tarhaan ja takaisin ja on sitä mieltä (siis ihan oikeesti emäntä on heillä se autofriikki) että Passat on yhtä joutuisa kun TTiD.

Oon koittanu surffailla ja ettiä niitä kuuluisia ohituskiihtyvyys-lukemia ja löysin seuraavat: TTid 80-120km/h 7.9 s ja Passat 8,5 sek. Ei oo paljon eroa, käytännössä. Vääntöä Pasuunassa on vähemmän kun TTiD:ssä mut noi kaikki muut lukemat, joita oon osannu ettiä on melkeen samat.

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Todennäköisesti aika samalla linjalla on suorituskyvyt, ei suuria eroja.

Ajettavuudessa (koneen siis) luultavasti se suurin ero. Kun noissa VW:n koneessa on yksi hieman isompi ahdin, on siinä myös aina hiukan enemmän turbo-viivettä. Alle 2000 kierroksen se noissa VW:n vanhemmissa koneissa on mielestäni huomattava. VW:n kone kuluttaa hieman enemmän (+0,4 EU yhd.) ja ääntää pahasti ;)
TTiD:ssä on Fiatin sivujen mukaan 300Nm käytössä jo 1250rpm, joten siellä se ero piillee parhaimmillaan. Ja turbo(t) reagoi koeajojuttujen perusteella välittömästi ilman viiveitä.

Suorituskyky silti autoissa on 0-100kmh (maks. teho ratkaisee, 170vs180) ja isoilla vaihteilla ohittaessa (vääntö 350 vs 400 Nm) käytännössä lähes sama (valm.ilm.).
Ero on siis juuri se pieni mutta ratkaiseva...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Marko A kirjoitti: Suorituskyky silti autoissa on 0-100kmh (maks. teho ratkaisee, 170vs180) ja isoilla vaihteilla ohittaessa (vääntö 350 vs 400 Nm) käytännössä lähes sama (valm.ilm.).
Ero on siis juuri se pieni mutta ratkaiseva...
Itse kävin n. vuosi sitten ajamassa A4 munkkirinkilää, jossa oli juurikin tuo 125kw diesel kone. Muutoin moottori oli ihan pätevä, jopa hyväkin, mutta 110kmh vauhdista ei löytynyt mitään vaihdetta kiihdytykseen joka olisi oikeasti sopinut ohitukseen :cry: Mitenkähän Saabissa... se nähdään jos joskus niitä on sen verran että kokeilemaan.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Twarrior kirjoitti:Muutoin moottori oli ihan pätevä, jopa hyväkin, mutta 110kmh vauhdista ei löytynyt mitään vaihdetta kiihdytykseen joka olisi oikeasti sopinut ohitukseen :cry: Mitenkähän Saabissa...
Äläs nyt, kyllä Saabista löytyy vaihde... D :lol:

Mutta tosissaan, onhan sitä vääntöaluetta tuossa TTiD:ssä. Jos löytyy yli 300Nm välillä 1250 - 4200rpm, niin eikö luulisi siihen joku vaihdekkin löytyvän? Autoa jo ajaneiden mukaan viiveetöntä vetoa löytyy heti 1500 kierroksen jälkeen.

Kun miettii millä kierroksilla tuolla bensalla tulee ohitettua, niin aika harvoin tarvii mennä yli 5000-kierroksen. Periaatteessa tuolla dieselillä voi lähteä vaihde tai kaksi isommalla ohittamaan kun vääntö kompensoi, eli kiihdyttää samalla tahdilla kuin moni bensamylly pienemmällä vaihteella. Bensa-aerot on eri juttu...

Esimerkkinä, vaihde jolla 100kmh on n.2500rpm onko se nyt sitten ehkä nelonen. Kun sillä kiihdyttää vetoalueen ylärajalle 4000rpm saakka (vääntöä lähdössä 400Nm ja lopussa "enää" 340Nm) on vauhti noussut jo 160kmh:in.
Eli käytössä oli koko ajan aika tuhdisti vetoa. Varmaan menee lähes samaan kuin ~300Nm vääntävällä bensakoneella kolmos vaihteella.

Tuosta Audi kommentista vielä, samat on hieman fiilikset. Johtuu nimenomaan siitä turboviiveestä, eli isolla vaihteella kiihdytys tuntuu vaivalloiselta kun on tottunut että jopa (Saab) bensaturbo spoolaa nopeammin!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Ei ole kenelläkään sattunut silmään tuo "saab diesel tour" ? infoa kehiin 8O
Turbo²
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tässäpä ilmainen vinkki niille, jotka eivät pelkää kikkailla. Tai ainakin pohdintaa siitä kuinka hyvin autoveron uudistus on mennyt kuluttajahintoihin. Vertasin mitä TTiD maksaa, jos sen hakee Belgiasta ja tullaa itse. Alla laskelma mitä maksaisi auton osto kaupasta ja tullaus Suomeen (ei matkoja tms. huomioitu). Saab 9-3 SC Aero TTiD (Perusauto/Automaatti)
Suomessa...........46000/51160
Belgiassa.............36050/37900
CO2 päästöt (ks.
http://www.saab.be).154/182
Suomen autov. %
(ks. Tulli).............19/22
Alennukset
(5%+750)............3050/3308
Verotusarvo..........42950/47852
Autoveroa............8332/10623
Alv, 22%..............1833/2337
Hinta itse
tullattuna.............46215/50860

Eli aika samoihin menee. Olisiko tämä lääke niille, jotka haluavat auton nopeasti (en tiedä onko jonot kaikkialla pitkiä)? Ainakin tämä kielii siitä, että kuluttaja ei ole välttämättä suurin hyötyjä autoveron laskusta. Samantyyppisiä juttuja on nähtävissä muissakin merkeissä.

Belgian hinta on siis ihan normi verollinen hinta. Belgian valkkasin siksi, että tietojeni mukaan siellä on suht halvat autot. Konfiguraattori antoi diesel Aerolle enemmän optioita kuin suomalainen vastaava.

Sitten vielä pieni disclaimer: en ota vastuuta laskelman oikeellisuudesta. En ole esim. varma tuleeko tuo alennus huomioitua, kun auto on uusi. jokainen voi itse laskea oman laskelmansa ja miettiä paljonko saa mistäkin tingattua. Samoin voin taata, että aika monta lappua enemmän joutuu täyttämään ulkomailta ostaessa. En siis markkinoi tätä välttämättä kannattavana vaihtoehtona, mutta hauskaa se voisi olla. Entäpä jos ostaa auton Belgiasta ja hakee sen Ruotsista?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Asian vierestä.. Mikä hitto tuon hinnan suomessa nostaa nuin naamattomaksi. Verotusko sen noin korkeaksi nostaa? Ilman verojako ne ulkomailla myyvät? Vuosi ulkomailla töissä voisi olla hyvästä. Palkka vastaavasti vähemmillä veroilla ja auto vähemmällä. 2x hyöty. *Linkki* Ruotsin laivan aikatauluihin
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Marko A kirjoitti:
Twarrior kirjoitti:Muutoin moottori oli ihan pätevä, jopa hyväkin, mutta 110kmh vauhdista ei löytynyt mitään vaihdetta kiihdytykseen joka olisi oikeasti sopinut ohitukseen :cry: Mitenkähän Saabissa...
Äläs nyt, kyllä Saabista löytyy vaihde... D :lol:

Mutta tosissaan, onhan sitä vääntöaluetta tuossa TTiD:ssä. Jos löytyy yli 300Nm välillä 1250 - 4200rpm, niin eikö luulisi siihen joku vaihdekkin löytyvän? Autoa jo ajaneiden mukaan viiveetöntä vetoa löytyy heti 1500 kierroksen jälkeen.

Kun miettii millä kierroksilla tuolla bensalla tulee ohitettua, niin aika harvoin tarvii mennä yli 5000-kierroksen. Periaatteessa tuolla dieselillä voi lähteä vaihde tai kaksi isommalla ohittamaan kun vääntö kompensoi, eli kiihdyttää samalla tahdilla kuin moni bensamylly pienemmällä vaihteella. Bensa-aerot on eri juttu...

Esimerkkinä, vaihde jolla 100kmh on n.2500rpm onko se nyt sitten ehkä nelonen. Kun sillä kiihdyttää vetoalueen ylärajalle 4000rpm saakka (vääntöä lähdössä 400Nm ja lopussa "enää" 340Nm) on vauhti noussut jo 160kmh:in.
Eli käytössä oli koko ajan aika tuhdisti vetoa. Varmaan menee lähes samaan kuin ~300Nm vääntävällä bensakoneella kolmos vaihteella.

Tuosta Audi kommentista vielä, samat on hieman fiilikset. Johtuu nimenomaan siitä turboviiveestä, eli isolla vaihteella kiihdytys tuntuu vaivalloiselta kun on tottunut että jopa (Saab) bensaturbo spoolaa nopeammin!
Onkos kukaan kaivellut tietoja minkälainen laatikko ja tuo kytkin puoli on tässä TTiD:ssä? Meinaan aletaankohan siellä olemaan jo rajoilla keston kanssa.
Ja täytyshän siellä olla vähän varaa jos haluaa lisää paukkua koneesta... :roll: :mrgreen:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eli aika samoihin menee. Olisiko tämä lääke niille, jotka haluavat auton nopeasti (en tiedä onko jonot kaikkialla pitkiä)?
Samat on jonot jokapaikassa. Ei vielä ole minnekkään tullut enemmälti noita myyntiin. Juttua löytyy useilta eri euroopan autofoorumeilta. Saksalaisillakin tuntuu jo sinni loppuneen ja tilauksia väittävät peruvansa sekä siirtyvänsä muihin merkkeihin. Ei hyvä!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Saabel »

karitammi kirjoitti:Tässäpä ilmainen vinkki niille, jotka eivät pelkää kikkailla. Tai ainakin pohdintaa siitä kuinka hyvin autoveron uudistus on mennyt kuluttajahintoihin. Vertasin mitä TTiD maksaa, jos sen hakee Belgiasta ja tullaa itse. Alla laskelma mitä maksaisi auton osto kaupasta ja tullaus Suomeen (ei matkoja tms. huomioitu). Saab 9-3 SC Aero TTiD (Perusauto/Automaatti)
Suomessa...........46000/51160
Belgiassa.............36050/37900
CO2 päästöt (ks.
http://www.saab.be).154/182
Suomen autov. %
(ks. Tulli).............19/22
Alennukset
(5%+750)............3050/3308
Verotusarvo..........42950/47852
Autoveroa............8332/10623
Alv, 22%..............1833/2337
Hinta itse
tullattuna.............46215/50860

Eli aika samoihin menee. Olisiko tämä lääke niille, jotka haluavat auton nopeasti (en tiedä onko jonot kaikkialla pitkiä)? Ainakin tämä kielii siitä, että kuluttaja ei ole välttämättä suurin hyötyjä autoveron laskusta. Samantyyppisiä juttuja on nähtävissä muissakin merkeissä.

Belgian hinta on siis ihan normi verollinen hinta. Belgian valkkasin siksi, että tietojeni mukaan siellä on suht halvat autot. Konfiguraattori antoi diesel Aerolle enemmän optioita kuin suomalainen vastaava.

Sitten vielä pieni disclaimer: en ota vastuuta laskelman oikeellisuudesta. En ole esim. varma tuleeko tuo alennus huomioitua, kun auto on uusi. jokainen voi itse laskea oman laskelmansa ja miettiä paljonko saa mistäkin tingattua. Samoin voin taata, että aika monta lappua enemmän joutuu täyttämään ulkomailta ostaessa. En siis markkinoi tätä välttämättä kannattavana vaihtoehtona, mutta hauskaa se voisi olla. Entäpä jos ostaa auton Belgiasta ja hakee sen Ruotsista?
Belgian hinnat ovat listahintoja, mutta helposti siihen saa kaikenlaista rompetta mukaan. Nyt on autonäyttelyissä mm. tarjouksena Pilot-paketti, jossa saa melkein 3000 euron paketin mukaan kaupan päälle.(Gps yms.). Olen menossa ilm. torstaina sinne autonäyttelyyn ja kysyn siellä lisää asiasta.
Laskin, että IDS-hinnalla Aero cabrio TTid kaikilla mausteilla tekisi 45000 euroo. Siinä olis sitten mukana ihan kaikki. Suomen hinta olis kai tuolla 83000 euron tienoilla. Toimitusaika olis kuulemma 10 viikkoa. Laitan näyttelyn jälkeen lisää tietoa asiasta.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Saabel kirjoitti:Toimitusaika olis kuulemma 10 viikkoa.
Jaa-a. Lisää tuohon perään +- 10 viikkoa niin pitänee paikkaansa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin