BMW:n tuplaturbo (kaksi erillistä ahdinta) löytyy ainakin ykkös sarjasta merkinnällä 123d. Tilavuus on 1995 ja puristus suhde 16/1.
Max.teho 150 kW
Max.teho kierrosluvulla 4400
Max.vääntö 400 Nm
Max.vääntö kierrosluvuilla 2000
Vääntö/tehokäyrä on aika lähelle Saabin TTiD:tä, paitsi että Saabin kone antaa väännön matalemmalla kierrosluvulla (400Nm/1850rpm) ja näinollen turboviive on oletettavasti hieman lyhyempi. Vaikkakin molemmissa se lienee aika olematon.
Mielenkiinnosta tehtiin kerran vertailua ja laitettiin samalle käyrälle sekä BMW:n että Fiatin ilmoittamat teho/vääntökäyrät ja niistä jos jotain voi päätellä, niin TTiD:n reagointi on tosiaan nopeampaa (vääntö hieman aiemmin) mutta ahtimet pienempiä ja henki loppuu alemmilla kierroksilla. Alla tuo tekemäni käyrä (mustat BMW:n käyrät ja punainen/sininen on TTiD sekä vielä tummemmalla sinisellä Saabille rajoitettu 132kW:n teho vs Fiat 140kW):
TTiD:ssähän nuo ahtimet on saman kuoren sisässä ja sarjassa keskenään, eli mekaaninen rakenne eroaa BMW:n ratkaisusta. Yhdistetty kulutus BMW 123d 5,2 ja Saabin 5,7l/100km. Vääntökäyrien perusteella väittäisin jopa TTiD:n olevan hieman pätevämpi. Eli TTiD tarjoaa 300Nm jo 1250rpm, joten vääntöalue on laakeampi vaikkakin 3500rpm jälkeen laskee alle BMW:n väännön.
Se on ihan sama vaikka ne laittais niitä koneita sinne kolme peräkkäin. Mittaristot niillä on kuitenkin samat kuin 60 luvulla.
Joo, voi olla. Mutta ohjaamoergonomia on kyllä kohdallaan. Sport istuimet on ehdottomasti parasta tarjolla olevaa mun persiille.
TTiD XWD on edelleen käsittääkseni auki. Mistään ei ole tullut huhua että kyseinen konstruktio toteutuisi, päinvastoin joku ruotsalainen tuntui tietävän ettei kyseinen kone ja XWD:n komponentit mahdu 9-3:n keulaan. Tiedä sitten..
Mutta siinä kyllä antavat ison edun kilpailijoille euroopassa jos eivät pakettia toteuta. Toisaalta eihän Volvokaan tarjoa nelivetoa kuin T5 koneen kera.
Tuo 2.0T XWD on jo paljon eteenpäin jokatapauksessa.