TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

saab93f kirjoitti:itse olisin kovinkin paljon TTiD SC:n kannalla, Jet Black Vector Active on rakennettu Saabin sivuille mutta rouva haluaa Freelander 2:en. Tahtojen taistelu on käynnissä ;)
Ei muuta kuin molemmat testeille ja se josta pitää niin ostaa. Toinen toiselle :lol:
Freelanderkin tuli ajettua itselläkin. Ajettavuudeltaan varmaan parasta sittaria tällähetkellä alle 50k€ luokassa. Mulla tökkäsi tilankäyttöön sen osalta. Kontti on oikeastaan aika onneton ja kuormauskorkeus jotain yli 80cm. Sisätilat kyllä muuten ok. Mutta sittaritkin pitää viedä sinne mutkaiselle syrjätielle jossa uskaltaa vähän polkaista. Siellä ne ajo-ominaisuudet punnitaan. No joo. Se siitä kukin tyylillään...

Ite tykkään kovin alavääntöisestä autosta, mutta en viiveestä. Kuten edellä mainittiin niin Tids koneessa viivettä on. Ihan kuten noissa 2-litraisissa bensoissakin. 300Nm aikaisintaan siinä 2500rpm tienoilla, alle sen ei parasta potkua ole. Vaikka todella hienosti aiempiin verrattuna tämä nykyinen 1.8t vääntää jo 1500rpm paikkeilla.

Odotukset TTiD:n suhteen on siis erittäin kovat. Katsotaan nyt, tuliko ostettua sutta vai sekundaa - sokkona kuitenkin, ilman koeajoa! Sen verran luottoa Saabiin on, että voi ostaa kokeilematta... :roll:

Vielä tuohon ajotapaan, mullakin on tapana yleensä ohittaa 80kmh vauhdista kolmosella. Jopa 1.8t pinkaisee riittävällä nopeudella sinne 120kmh paikkeille. Vitonen on jo hidas ja nelonen semmonen rauhalliseen pitkän suoran ohitukseen.
Ei kuitenkaan kuten tonnarilla - kolmosella 80kmh vauhdista lähti, jotain tonnari-aeroa testannutta journalistia mukaillen, kuin "bat out of hell"..

Yhtäkaikki. Todella hienoja autoja olleet kaikki 9-3 II:t joita olen ajanut. Ensiluokkaista ajomukavuutta ja tehoa ollut aina riittävästi. Se, että riittääkö nelonen taikka kolmonen ohitukseen ei ole juuri väliä (mulle) jos kiihtyvyys on samaa luokkaa. 0-100 kuuluu siihen nippelitietoon jolla autojen suorituskykyä vertaillaan. Mun arkisen ajon kanssa sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä.

Ja automaatti oli meillä pitkällisen harkinnan ja pyörittelyn tulos. Kuten joku täällä osuvasti kerran kirjoitti, että joskus oli tarvetta vaihtaa jopa sytytyksen ajoitusta ajon aikana, nykyään ei enää kiinnosta edes vaihdetta vaihtaa... :roll:

Vielä kun sais hieman unta silmään ennen huomista... 8O

Kuva

Tuota merkkiä ei autoon tullut.
[x] No Badge
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

Marko A kirjoitti: Vastausta tuonne hieman aiempiin kommentteihin. Auto tulee Kajaanista. Eikä varmaan ehdi olla juurikaan sisällä näytillä vaan lähtee hetimiten luovutushuollon valmistuttua liikenteeseen :D ..hieman malttamattomana odottelen ikäänkuin...
Onnea, hieno auto teille tulee.

Oliko isoja eroja hyvityksissä eri liikkeissä?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Aivan valtavia (lue tuhansia). Esim Aine Oy Oulu tarjosi normaalihintaista, kun muut business varusteltua eli hintaero n.3500€ ja heidän mukaansa kyseessä ei ollut virhe vaan normaali käytäntö?!

Edit: Ja tarjouksia tuli kysyttyä eri merkkeihin sekä malleihin. Erot on todella huimia. Joissain tarjouksissa esim Vector varustelua ei huomioitu ollenkaan vrt Lineariin. Päädyin Delta-autoon ihan sen viiden vuoden takuun vuoksi. Josko nyt malttaisi pitää autoa hieman tätä nykyistä pidempään. :roll:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja rr »

Marko A kirjoitti: Vielä tuohon ajotapaan, mullakin on tapana yleensä ohittaa 80kmh vauhdista kolmosella. Jopa 1.8t pinkaisee riittävällä nopeudella sinne 120kmh paikkeille. Vitonen on jo hidas ja nelonen semmonen rauhalliseen pitkän suoran ohitukseen.
Ei kuitenkaan kuten tonnarilla - kolmosella 80kmh vauhdista lähti, jotain tonnari-aeroa testannutta journalistia mukaillen, kuin "bat out of hell"..
Sopivan tiukassa paikassa ohitan nelosella, tai jopa kolmosella. Silloin yleensä lähtee niin, että ohi pääsee. Näin siis moottoripyörällä :D

Näin talvella ajellessa mersulla, pudotan neloselle, jolloin myös ehtii ohi aivan kohtuudella. Kumma kyllä, vaikka tehoja on 90hv 8O
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Eilen näky Oulussa liikenteessä TTiD vector (musta), olihan se komia peli, en malta odottaa omaani! Yksi asia tuli huomattua, autossa on tuplaputket, mutta ne on piilotettu!(ellen sitten nähnyt aivan väärin) eli aero-varusteiseen ei tule tuplaputkia vaan siihen tulee ilmeisesti putken päät.
Turbo²
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

"Oliko isoja eroja hyvityksissä eri liikkeissä?" "Aivan valtavia (lue tuhansia)"

Todellakin oli, ainakin vaihdokkini suhteen. Aine Oy:ltä sain parhaimman tarjouksen ja ero oli wetterin antamaan tarjoukseen miltei 7000€, mistä lie johtuu?
Turbo²
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No niin! Kommenttia jo!
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Ristom kirjoitti: 2.8T V6 250 hv
60-100 km/h IV-vaihteella 6,4 s
80-120 km/h V-vaihteella 8,3 s

1.9TTiD 180 hp
60-100 km/h IV-vaihteella (M6) 6,3 s
80-120 km/h V-vaihteella (M6) 8.5 s

Vertailun vuoksi myös:
1.9TiD 150 hv
60-100 km/h IV-vaihteella 7,9 s
80-120 km/h V-vaihteella 10,3 s
Vertailun vuoksi myös:

60-100 km/h III-vaihteella 4,4s
80-120 km/h III-vaihteella 4,9s
60-120 km/h III-vaihteella 7,1s

Noiden ilmoittamieni tulosten takana on "vanha-05SS" 2.0L bensaturbo, jota usein on kehuttu Saabin parhaaksi moottoriksi ja noiden arvojen valossa ei yhtään turhaan. Uudet moottorit vaikuttaa tuossa vertailussa aika "heikoilta" ihan pelkän suorituskyvyn mittapuussa :lol: kyllä valitsemallaan vaihteella on huima ero, varsinkin bensakoneissa. En ymmärrä miksi mittaustuloksissa aina käytetään "isoimpia" mahdollisia vaihteita vertailuna Dieseliin? Eihän bensakoneet pärjää väännössä dieseleille, jos puhutaan saman tehoisista/kokoisista koneista yleensä. Autojen luonteet vain ovat erilaiset, miksi niiden pitäisi olla esitettynä samassa muotissa? Tarkoitus ei ole provosoida, molemmat ovat huippuja ja jokainen valitsee itselleen sopivamman moottorin, kunhan se vain on Saab :D
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Petter »

Niin varmasti erinomainen auto ja mielyttävä ja vääntävä ja taloudellinen moottori ja hyvä lisä mallistoon. Ei minusta pitäisi kuitenkaan olla Aero, kun sen pitäisi tarkoittaa erityisen suorituskykyistä saabia. Jos on kiire 60-100, niin en kyllä käyttäisi 4. vaihdetta. Tuo mittaus kuvaa moottoria ja sen luonnetta, ei suorituskykyä.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TTiD kirjoitti:Yksi asia tuli huomattua, autossa on tuplaputket, mutta ne on piilotettu!(ellen sitten nähnyt aivan väärin) eli aero-varusteiseen ei tule tuplaputkia vaan siihen tulee ilmeisesti putken päät.
Jaahans. Kohta se nähdään. Aika oudolta kuulostaisi ja vielä kun Hirschin kaveri kertoi että putkisto on sama kuin TiDS koneessa. Ettet tarkoita tuplaulostuloa kuten esim 1.8t:ssä, että samasta pöntöstä kaksi piippua?

Muutenkin tuntuisi oudolta tuplaputket, jotka on kosmeettisia, kun lähtöjä on vain yksi. Ja jos siitä huolimatta laitettaisiin tuplat, mutta piiloon??

Katotaan nyt. Kerron kyllä illalla :mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

minusta näkyi kaksi pönttöä yksi vasemmalla ja yksi oikealla, mutta ne oli piilossa!
Turbo²
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Twarrior kirjoitti:
Ristom kirjoitti: 2.8T V6 250 hv
60-100 km/h IV-vaihteella 6,4 s
80-120 km/h V-vaihteella 8,3 s

1.9TTiD 180 hp
60-100 km/h IV-vaihteella (M6) 6,3 s
80-120 km/h V-vaihteella (M6) 8.5 s

Vertailun vuoksi myös:
1.9TiD 150 hv
60-100 km/h IV-vaihteella 7,9 s
80-120 km/h V-vaihteella 10,3 s
Vertailun vuoksi myös:

60-100 km/h III-vaihteella 4,4s
80-120 km/h III-vaihteella 4,9s
60-120 km/h III-vaihteella 7,1s

Noiden ilmoittamieni tulosten takana on "vanha-05SS" 2.0L bensaturbo, jota usein on kehuttu Saabin parhaaksi moottoriksi ja noiden arvojen valossa ei yhtään turhaan. Uudet moottorit vaikuttaa tuossa vertailussa aika "heikoilta" ihan pelkän suorituskyvyn mittapuussa :lol: kyllä valitsemallaan vaihteella on huima ero, varsinkin bensakoneissa. En ymmärrä miksi mittaustuloksissa aina käytetään "isoimpia" mahdollisia vaihteita vertailuna Dieseliin? Eihän bensakoneet pärjää väännössä dieseleille, jos puhutaan saman tehoisista/kokoisista koneista yleensä. Autojen luonteet vain ovat erilaiset, miksi niiden pitäisi olla esitettynä samassa muotissa? Tarkoitus ei ole provosoida, molemmat ovat huippuja ja jokainen valitsee itselleen sopivamman moottorin, kunhan se vain on Saab :D
Mistä noin ripeä "vakio" -05SS ?? :D
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Iso T... :D
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse olen ainakin valinnut saabin juuri sen tautisen alaväännön takia, ei tarvi koko ajan käden käydä vaihdekepillä voi kiihdyttää viitosella rauhallisessa ajossa sieltä tyhjäkäynnin tuntumasta asti, varsinkin kun "oppii" ainakin tällä 9-5 aerolla ajamaan taloudellisesti. Ja tarvittaessa ohituksetkin sujuu viitosella tosi vikkelästi. :D :D Tokihan dieselin kokonaistaloudellisuus kulutettu polttoaine/päästöt on varsinkin kaupunkiajossa aivan eri tasolla kuin bensakoneessa ja tähän suuntaan se maailma nyt menee. Itse kävin opel vectraa( ei löytynyt 9-3 saabia) kokeilemassa tuota 150 hv dieselillä+ aut 6 ja hyvin kulki.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TTiD kirjoitti:minusta näkyi kaksi pönttöä yksi vasemmalla ja yksi oikealla, mutta ne oli piilossa!
Kyllä sinä ihan oikein näit! Tuplaputket on, ihan kuten aerossakin!! Ne päät on vain "taitettu" alaspäin ja ovat pääosin piilossa puskurin alla. Y-haaralla toteutettu putki juuri kuten 2.8t:ssäkin. Hyvin pörisee ulospäin!

Lyhyesti:

Auto on pihassa, 300km mittarissa. Se on todella mainio paketti. Ei tarvitse turhaan pelätä, että olisi äänekäs tärisijä - Ei ole. Tärinää ei juuri nimeksikään ja dieseliksi ei kuule kuin tyhjäkäynnillä tai reilusti kaasuttaessa ale 40kmh nopeudessa. Äänessä ja tärinässä on huomattava ero aiempaan dieseliin.
Automaatti on todella sulava, ja manuaali toiminto nopea ja jouheva!
Mittaristossa on turrrrbo näyttö, joka livahtaa pikaisesti punaiselle jos yhtään polkee. Potkua tulee loistavasti!

Alla yks surkea kännykkä otos aiheesta:
Kuva

Todella loistava paketti kokonaisuutena näin äkkiseltään. Ohjaus on kevyempi ja tunnottomampi kuin 1.8t:ssä ja keulapainoisuus tuntuu liukkaalla herkempänä puskutaipumuksena. Valot on samaa luokkaa kuin entisessä, eli todella hyvät!
Rengasäänen sävy on tummempi, eli matalampi. Voi johtua kyllä perus-alustastakin. Talvikelissä ei osaa verrata tarkemmin.

Myöhemmin lisää.

:mrgreen: :saab:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin