Vitosella vai kutosella?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja Recon »

Itse olen tavannut heitellä kutos-vaihdetta pesään pian 80km/h jälkeen, mutta olisko tässä syy dieselkoneiden karstoittumiseen? Huollossa näyttivät yhtä EGR-murikkaa, joka oli aivan nokinen sisältä ja oli heidän mukaan vielä kohtalaisen puhdas. Imusarjojakin on jouduttu vaihtelemaan, kun ei läpät enää aukea. Kone ei ainakaan tunnu täristävän kutosella tuolla 85-90km/h alueella, mutta taitaisi olla fiksumpaa päästellä vitosella talvirajoituksilla ja kutosta vasta liki sadan alueella. Ajoin kokeksi pari sataa kilsaa vitosella noin 85km/h ja samaahan tuo kulutusmittari näytti kun kutosellakin 4,7l/100km.

Kävin Tampereen Metro-autolla huudattamassa vaihtoa uuteen ja tuli puheeksi tuo karstoittuminen. Myyjä sanoi että heillä laitetaan 30tkm huollossa dieseleiden tankkiin jotain lisäainetta, jonka merkkiä en nyt muista. Tekee kuulemma hyvää etenkin lämmityslaitteelle. Luulin ettei nykydieseleihin saa lisätä mitään. Mikäs teillä on käsitys asiasta?
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mitää asiasta käsitä, mutta tomaatti haluaa ajaa 80kmh vielä vitosella. Vaihtaa kutosen 90kmh nopeudessa. Pitää kyllä kuutosen päällä, jos hidastaa jälleen kahdeksaankymppiin. Vetää 80kmh nopeudella vaivattomasti kutosella, joten manuaalilla ajaisin varmaan kyseinen vaihde päällä. Tomaatti tehköön mitä haluaa, sopii kyllä mulle :D
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ohjekirjassahan lukee, että ei mitään lisäaineita tule käyttää. Ja samaa kertoo esim Neste Oilin diesel opas.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lienee varmaan hyvä aika ajoin päästellä voimasavut eli lämpimällä koneella esim. motarin rampissa kiihdyttää joka vaihteella punaisen rajalle. Karstaiselle imusarjalle tuosta ei välttämättä enää kovin paljoa tietenkään apua ole.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Recon kirjoitti:Itse olen tavannut heitellä kutos-vaihdetta pesään pian 80km/h jälkeen, mutta olisko tässä syy dieselkoneiden karstoittumiseen? Huollossa näyttivät yhtä EGR-murikkaa, joka oli aivan nokinen sisältä ja oli heidän mukaan vielä kohtalaisen puhdas. Imusarjojakin on jouduttu vaihtelemaan, kun ei läpät enää aukea. Kone ei ainakaan tunnu täristävän kutosella tuolla 85-90km/h alueella, mutta taitaisi olla fiksumpaa päästellä vitosella talvirajoituksilla ja kutosta vasta liki sadan alueella. Ajoin kokeksi pari sataa kilsaa vitosella noin 85km/h ja samaahan tuo kulutusmittari näytti kun kutosellakin 4,7l/100km.

Kävin Tampereen Metro-autolla huudattamassa vaihtoa uuteen ja tuli puheeksi tuo karstoittuminen. Myyjä sanoi että heillä laitetaan 30tkm huollossa dieseleiden tankkiin jotain lisäainetta, jonka merkkiä en nyt muista. Tekee kuulemma hyvää etenkin lämmityslaitteelle. Luulin ettei nykydieseleihin saa lisätä mitään. Mikäs teillä on käsitys asiasta?
Meillä meni imusarja ja EGR-venttiili ja mitä lie vaihtoon viime syksynä. Imusarjassa oli kuitenkin ollut joku vuoto uudesta asti. Anyhow, kyllä meillä kuutonen on talvinopeuksilla ollut käytössä kun kone ei kerta tilkkaakaan protestoi.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit!

Monellakin merkillä on ongelmia likaantuvien EGR-venttiilien kanssa, esim. mitsun GDI koneissa. Sielläkin merkkihuolto käyttää Forten puhdistusaineita.

Ja sanotaanpa taas jälleen kerran, että näitä puhdistusaineita tulee käyttää siksi, ettei ongelmia tulisi. Mutta onneksi nämä ammattimiesten käyttämät aineet poistavat jo syntyneitä ongelmia - tosin ei mekaanisia ongelmia. Vaihdetaanhan öljyjäkin säännöllisesti.

Viikonloppuna saa Saabbini taas Forten moottorin sisäpuhdistuskäsittelyn moottoriöljyn vaihdon yhteydestä ja tankkiin polttoainejärjestelmän puhdistusaineen.

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Onkohan missään tutkimusta eri huoltoasemaketjujen tarjoamista dieseleistä tässä suhteessa?
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja Recon »

Sonett73 kirjoitti: Monellakin merkillä on ongelmia likaantuvien EGR-venttiilien kanssa, esim. mitsun GDI koneissa. Sielläkin merkkihuolto käyttää Forten puhdistusaineita.
No justiin tuosta Fortesta se Metro-Auton myyjä puhui.

Uudessa TM:ssä on artikkeli Miller Oilsin Diesel Power Sport 4:sta. Se on valmistettu erityisesti päästönormi Euro 4 mukaisia moottoreita varten.

Tiedä sitten uskaltaako laittaa mitään...
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Vitosella vai kutosella?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Recon kirjoitti: Tiedä sitten uskaltaako laittaa mitään...
Laitan jos Saab/GM kehoittaa näin tekemään. Korjaamon (jälleenmyyjä) suullinen vakuuttelu ei ihan riitä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin