Etupää
Re: Etupää paukkuu - taas...
Ainakin ulkoisesti näyttää samalta mutta en ole tutkinut onko muuttunut rakententeellisesti jotenkin..Ainakaan meille ei ole tullut takaisin yhtään etuiskarin ylälaakeria paukkumisen takia jos on ollut 1-2 vuotta paikallaan vaihdon jälkeen.
Luulisi kestävän ainakin 60tkm vaihdon jälkeen eikä vuotta mutta mene ja tiedä..
Ainakin itsellä kestänyt jo pitkään uudet laakerit..Tai olla aika tapauskohtaisia.
Luulisi kestävän ainakin 60tkm vaihdon jälkeen eikä vuotta mutta mene ja tiedä..
Ainakin itsellä kestänyt jo pitkään uudet laakerit..Tai olla aika tapauskohtaisia.
Re: Etupää paukkuu - taas...
Mullakin tuo etupää paukkuu, lähinnä tasaisen moottoritieajon jälkeen isommissa kuopissa ja epätasaisuuksissa jos ratti on ollut linkussa. Kumisukat on etujousien alakierteissä, kääntölaakerit vaihdettu 15tkm sitten, koiranluut ja vakaajan puslat 5tkm sitten, raidetangonpäissä ei löysiä... Paikallaan rattia pyöriteltäessä ei rahise eikä kolise missään.
Onko vielä jotain tarkastettavaa?
Onko vielä jotain tarkastettavaa?
Re: Etupää paukkuu - taas...
Paljonko noin kilometreissä? Edellisellä kun ajettiin puolitoistavuotta, liki 40tkm ja oli pakkasta ja tuiverrusta sekä suolassa rypemistä. Alusta oli alusta-loppuun saakka haudan hiljaa? Kyseessä Sport alusta. Onko näissä vakioalustoissa eroa vaiko mikä siinä mättää? Onko mullakin odotettavissa ensitalvena jotain ihmeen natinoita? Jos näin on niin täytynee sijoittaa Sporttipakettiin..Bob kirjoitti:nyt viimeksi pääsi 10 kk.
Re: Etupää paukkuu - taas...
Voisiko tuohon tehdä mitään omaa suojusta (Mehukatti-purkista)?Bob kirjoitti:Jousien alapään muovisuojia ei saa sitten enää Saabin pitempänä putkena, vaan ainoastaan Vectran sinistä lyhyttä tarjoavat, Saabin varaosanumerot kääntyvät automatic siihen nykyään.
Re: Etupää paukkuu - taas...
Ei voi olla totta!
Oikealla puolella kolahtaa pyörän osuessa isompaan kuoppaan.
Vasta vuoden alussa vaihdoin uudet iskarit, kääntölaakerit ja jousen kumit.
Aikaisemmin ääni kuului toki kovempaa ja herkemmin.
Kuitenkin nykyinen ääni ei mielestäni kuulu "auton" ominaisuuksiin. Uusilla osilla ei ole ajettu juuri mitään, juuri ja juuri 5 tkm. Tänään huomasin ensimmäisen kerran äänen ajaessa korokkeen yli huoltoaseman pihaan. Sen jälkeen olen kokeillut hakea kuoppia ja äänen saa kuuluviin riittävän isoissa montuissa. Arvatenkin vi....ttaa.
Herääkin kysymys voiko uusi iskari olla näin heikko (Sachs)?
Vai onko alatukivarren puslissa tai alapallonivelessä väljyyttä?
Entäpä iskarin yläpään tukilaakeri?
Mitenkä pystyt todistamaan vian olevan iskarissa ja vaatimaan uutta tilalle varaosatiskiltä, kun aikaisemminkin kovat paukkeet ei paikallistunut oikein mihinkään edes katsastuksessa. Vain vaihto uuteen iskariin mutu-ja tämän palstan kokemusten kautta toi ratkaisun tilanteeseen. TILAPÄISESTI.
Kyllä muutoin hyvä auto on pilattu pienellä mutta kiusallisella vialla.
Ei tällaisia vikoja ollut ennen SAABEISSA.
Voi että on tonnaria ikävä. Näköjään edelleenkin se on ollut paras autoni.
Oikealla puolella kolahtaa pyörän osuessa isompaan kuoppaan.
Vasta vuoden alussa vaihdoin uudet iskarit, kääntölaakerit ja jousen kumit.
Aikaisemmin ääni kuului toki kovempaa ja herkemmin.
Kuitenkin nykyinen ääni ei mielestäni kuulu "auton" ominaisuuksiin. Uusilla osilla ei ole ajettu juuri mitään, juuri ja juuri 5 tkm. Tänään huomasin ensimmäisen kerran äänen ajaessa korokkeen yli huoltoaseman pihaan. Sen jälkeen olen kokeillut hakea kuoppia ja äänen saa kuuluviin riittävän isoissa montuissa. Arvatenkin vi....ttaa.
Herääkin kysymys voiko uusi iskari olla näin heikko (Sachs)?
Vai onko alatukivarren puslissa tai alapallonivelessä väljyyttä?
Entäpä iskarin yläpään tukilaakeri?
Mitenkä pystyt todistamaan vian olevan iskarissa ja vaatimaan uutta tilalle varaosatiskiltä, kun aikaisemminkin kovat paukkeet ei paikallistunut oikein mihinkään edes katsastuksessa. Vain vaihto uuteen iskariin mutu-ja tämän palstan kokemusten kautta toi ratkaisun tilanteeseen. TILAPÄISESTI.
Kyllä muutoin hyvä auto on pilattu pienellä mutta kiusallisella vialla.
Ei tällaisia vikoja ollut ennen SAABEISSA.
Voi että on tonnaria ikävä. Näköjään edelleenkin se on ollut paras autoni.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupää paukkuu - taas...
Suchsien ollessa kyseessä kaikki on tietenkin mahdollista mutta ei varmaan haittaa, jos tsekkaisit pystyvakaajatangot, mikäli et niitä ole vaihtanut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Etupää paukkuu - taas...
Täytyy tutkia vakaajan pystytanko sekä kaikkien pulttien/muttereiden kireydet kunhan kotiudun loppuviikosta pienimuotoiselta lomareissulta.
En oikein itse jaksa uskoa uuden iskarin vikaan, ainakaan ihan ensimmäisenä.
Eikä tuo kolahdus haittaa, koska normaaliajossa sitä ei saa kuuluviin. Täytyy ajaa jalkakäytäväkorokkeeseen tai vastaavasti suurehkoon kuoppaan, jotta näin tapahtuisi. Kuitenkin aion tutkia asiaa enkä vain anna sen olla.
En oikein itse jaksa uskoa uuden iskarin vikaan, ainakaan ihan ensimmäisenä.
Eikä tuo kolahdus haittaa, koska normaaliajossa sitä ei saa kuuluviin. Täytyy ajaa jalkakäytäväkorokkeeseen tai vastaavasti suurehkoon kuoppaan, jotta näin tapahtuisi. Kuitenkin aion tutkia asiaa enkä vain anna sen olla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupää paukkuu - taas...
Täytyy myös nostaa peukut pystyyn noiden Koni Sportien puolesta. Kolinat suoraan ajettaessa ovat hävinneet kokonaan ja uusien kääntölaakereiden myötä myös käännyttäessa ainakin syysloskiin asti. NG900:aan tuli vaihdettua kääntölaakerit iskareiden yläkiinnikkeiden vaihdon yhteydessä, vaikka tarvetta sinällään ei ollut. Niissä nuo laakerit olivat paremmat tai paremmin suojattu. Alkuperäiset yläkiinnikkeet olivat aika sudet kylläkin.Bob kirjoitti: Ei liity tähän, mutta on pakko todeta, että omassani Konin Sporteilla on ajettu kohta 50tkm eivätkä vielä ainakaan kolise ja ovat yhtä jämäkät kuin uutena. Iskari ongelmat ovat siis voitettavissa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Etupää paukkuu - taas...
Toissapäivänä rattia reilusti oikealle käännettäessä kuului paukahdus.
Tämän jälkeen en ole saanut aikaisemmin mainittua kolahdusta enää kuulumaan.
Taisi olla jousi huonosti paikallaan kupissa. Liekö ollut kiviä välissä vai mitä....
Tämän jälkeen en ole saanut aikaisemmin mainittua kolahdusta enää kuulumaan.
Taisi olla jousi huonosti paikallaan kupissa. Liekö ollut kiviä välissä vai mitä....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)