TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

TTiD kirjoitti:Näyttäisi olevan Thulen, koska ei minulla ainakaan tuommoisia hopeisia ole
Saabilta saa molempia, tuon näköisiä "hopeisia" ja perinteisiä mustalla suorakulmaisella putkella olevia. On muuuten turha tehdä vertailua näiden välillä, koska yllätys yllätys myös Saabin "omien" telineiden valmistaja on Thule.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kyseessä on Thule (ei Saab / Thule) lukittava sarja, alumiiniprofiili putkella. Ostopaikkana Kärkkäinen, Ylivieska ja hintaa koko paketilla 155€.

Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitoksia tiedoista ja hyvästä kuvasta.

Tuostahan selvisi sekin että jos laittaa pitkän vatupassin etu- ja takatelineiden päälle niin sehän on vaaterissa. Ei siten boksi ole keula kohti taivasta jos sen laittaa kiinni kattokaariin, jota mietiskelin.

Eli ei siis tartte tilata niitä kattokaaria vaan noilla Thulen telineillä mennään...

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Marko A kirjoitti:Kyseessä on Thule (ei Saab / Thule) lukittava sarja, alumiiniprofiili putkella. Ostopaikkana Kärkkäinen, Ylivieska ja hintaa koko paketilla 155€.
Kyseessä on kait ns. C-track malli: ovaali alumiiniprofiili ja pulttiura keskellä. Mulla on sellaiset. Pääsi muutama harmituksen sana kun Thulen pyörä- ja suksitelineet eivät menekään suoraan siihen profiiliin. Piti tilata vielä adapterit... Kattotelineitä (ainakaan mun) ei myöskään saa lukkoon. Ja vaikka päädyt olisivat lukossa auton kattoon, kuusiokoliavaimella saa profiilit irti. Oletko keksinyt jotain siihen? Jos nyt on siis samasta telineestä kyssymys.

Tämä ei nyt ole enää kovin TTid spesifistä keskustelua....

Edit: sorry, sisälukutaito petti. Sanoit, että sarja on lukittava. Mun ei, vaikka samalta näyttääkin.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

karitammi kirjoitti:Ja vaikka päädyt olisivat lukossa auton kattoon, kuusiokoliavaimella saa profiilit irti.
Eikös ne ruuvinkannat jää sinne lukitun kannen alle?

Ja vielä takaisin öljynhajuiseen moottorimaailmaan..

TM testasi pikaisella koeajolla 9-3 SS Aero TTiD A:n. Aika valjusti olivat onnistuneet kirjoittamaan ko. autosta ainakin verrattain siihen mitä Saabistit (ja myös pari ei saabistia) ovat kommentoineet autosta. Ei toki mitään turhia moitteita, mutta siitä huolimatta mulla jäi hieman sellainen olo, että liekö tuo jutun kirjoittaja oikeasti edes ajanut ko autoa?!!

Pakolliset vetelyn moittimiset jutusta löytyy, mutta ois voinut jotain kommenttia antaa siitäkin miten vetelyä on kaikesta huolimatta saatu kuriin aikojen saatossa. 370Nm/400Nm on kuitenkin hurja määrä vääntöä etuvetoiseen autoon ja mielestäni Saabilla ollaan suoriuduttu todella loistavasti vetelyn hillinnässä. Vertailukohdaksi voi ottaa vaikkapa Aero tonnarin.

Edelleen itsellä hieman häiritsi, että vertailuautoksi dieselin kannattavuuslaskelmiin oli otettu 2.0t A Vector? 8O Eikös kuitenkin suorituskyvyn perusteella oikea kohde ois ollut enneminkin 2.0T (210hv). Ainakin omien kokemusten perusteella 2.0t A pyörii kuitenkin eri luokassa suorituskyvyltään. 2.0T on Saabin ilmoittamien lukujen valossa lähinnä.

Automaatin toiminnasta huomiot aikalailla myöskin päinvastaisia omiin kokemuksiini. Kehuivat jouhevaksi "normaali" ajossa ja reilussa kiihdytyksessä vaihdot muuttuisivat tuntuvammiksi nykäisyiksi. Itse koen asian täysin päinvastoin. Reilussa kiihdytykseesä (vaikka kaasu pohjassa) paikaltaan lähtien laatikko vaihtaa saumattomasti ja luistoa käyttäen huolehtii vaihdot niin nätisti, että lähinnä kiekkamittarista tietää milloin vaihto tapahtuu. Ennemminkin rauhallisessa hissuttelussa aina välillä hieman nykäisee kun vaihtaa isommalle ja moottorinohjaus vielä antaa "höökiä" niin tulee pikku nykäisy.

Mutta nää on niin näitä juttuja. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Siitä huolimatta ois pikkusen voinut vetää jotain hehkutusta mukaan, vai yrittävätkö esittää että esim 60-100 taik 80-120 ohitus tuolla TTiD A:lla on ihan peruskauraa??

Positiivisena asiana, uudet valonheittimet oli testattu ja mitattu, sekä todettu entisten veroisiksi (parhaat valot luokassaan!) eli TM:n taulukolla täyden kympin valot. Ja senhän jokainen Xenon SS/SC kuski varmaan allekirjoittaa mukisematta.

:mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Samaa mieltä itsekin tuosta testistä! Todella vaisu juttu... Mullakin jäi semmonen vaikutelma et onkohan tuota autoa edes ajettu... :roll:
Turbo²
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

TTiD kirjoitti:Samaa mieltä itsekin tuosta testistä! Todella vaisu juttu... Mullakin jäi semmonen vaikutelma et onkohan tuota autoa edes ajettu... :roll:
Niinpä juuri. Jotenkin tuntui, että koneen käyttöominaisuudet kuitattiin olankohautuksella. Eipä tuossa muutenkaan muuta kuin numeroja esitetty.

Hieno juttu, että valot ovat edelleen loistavat. Kiva briljeerata vaikkapa Passat-kuskeille ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

TTiD kirjoitti:Samaa mieltä itsekin tuosta testistä! Todella vaisu juttu... Mullakin jäi semmonen vaikutelma et onkohan tuota autoa edes ajettu... :roll:
Odottakaapa kun testiin tulee uusi A4 2.0TDI, ompa mahtava vääntö ja muutkin ominaisuudet (kone 140hp) hmph.. Minkäs teet. Juuri näissä se auton imago on kaikkein vaikuttavin tekijä ja kuten on moneen kertaan se näilläkin palstoilla todettu GM ei sitä osaa, edes auttavasti.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Twarrior kirjoitti: Odottakaapa kun testiin tulee uusi A4 2.0TDI, ompa mahtava vääntö ja muutkin ominaisuudet (kone 140hp) hmph..
Näin se homma menee. Eikä siinä mitään.
Mites muuten, uusimmassa lehdessä vertailtiin Skoda Scouttia ja Nissanin Qashqaita. Skodan 2.0TDi:n väitettiin olevan vielä pumppusuutin härpäke? Eikö konserni anna tsekeille (vieläkään) uutta konetta vaiko mikä siellä mättää? Koeajoni perusteella Scoutti ois ihan ok, jos laitettais uusi (hiljaisempi) kone, joka vääntää alhaalta ja lisä-äänieristystä muutama kymmenen litraa ympäri autoa. Toki kojelauta sekä penkit vois olla paremmat. Ja loppupeleissä koko auto vois olla vähän parempi..
Mutta aivan sama.

Menkää ja koeajakaa Saab 9-3 TTiD, siitä sitten hetiperään kokeilemaan kilpailijoiden dieseleitä. Eipä tarvitse Saabistin hävetä valintaansa!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Marko A kirjoitti:...Mutta aivan sama.
Menkää ja koeajakaa Saab 9-3 TTiD, siitä sitten hetiperään kokeilemaan kilpailijoiden dieseleitä. Eipä tarvitse Saabistin hävetä valintaansa!
Jep, näillä näkymin seuraava autoni on aivan varmasti Saab 9-3 sanoi muut mitä haluavat. Itsellenihän tuon ostan enkä kavereille tai autolehtien testaajille. :mrgreen: :saab:
Ollaan ylpeitä valinnastamme ja annetaan toisten olla omistaan :wink:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Kuten profiilista näkyy, Saabin jälkeen on maisteltu vieraita merkkejä :oops: .

9-3 TTiD on ajettu, ja pidän sitä erittäin houkuttelevana autona. Valitettavasti se on omaan käyttööni hieman pieni..

VAG-konsernin suorakytkentävaihteisto on aavistuksen etevämpi GM:n/Saabin automaattia. Esim. monien arvostaman V70:n automaatti on mielestäni sitten aivan onneton luistattelija.

Karkeasta pumppusuutindieselistä huolimatta Skoda on yllättävän hiljainen auto sisälle. Uudehko A4 samalla koneella metelöi sekä koneesta että renkaista selvästi enemmän.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hyvä valinta sulla tuo Octavia. Pidän järkevänä autona. Jos sattuisit lukemaan juttujani hieman kauempaa niin huomaat, että itsekin kävin joskus vääntöä Saab SC vs Skoda Ocu Combi. Ihan siitä syystä, että Skoda tarjoaa paljon rahalla. Varsinkin kun mulle takakontti on aika tärkeä seikka. Mutta kerran Saabisti, aina Saabisti. Ainakin mun tapauksessa näyttää olevan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Marko A kirjoitti:
karitammi kirjoitti:Ja vaikka päädyt olisivat lukossa auton kattoon, kuusiokoliavaimella saa profiilit irti.
Eikös ne ruuvinkannat jää sinne lukitun kannen alle?

Ja vielä takaisin öljynhajuiseen moottorimaailmaan..

TM testasi pikaisella koeajolla 9-3 SS Aero TTiD A:n. Aika valjusti olivat onnistuneet kirjoittamaan ko. autosta ainakin verrattain siihen mitä Saabistit (ja myös pari ei saabistia) ovat kommentoineet autosta. Ei toki mitään turhia moitteita, mutta siitä huolimatta mulla jäi hieman sellainen olo, että liekö tuo jutun kirjoittaja oikeasti edes ajanut ko autoa?!!

Pakolliset vetelyn moittimiset jutusta löytyy, mutta ois voinut jotain kommenttia antaa siitäkin miten vetelyä on kaikesta huolimatta saatu kuriin aikojen saatossa. 370Nm/400Nm on kuitenkin hurja määrä vääntöä etuvetoiseen autoon ja mielestäni Saabilla ollaan suoriuduttu todella loistavasti vetelyn hillinnässä. Vertailukohdaksi voi ottaa vaikkapa Aero tonnarin.

Edelleen itsellä hieman häiritsi, että vertailuautoksi dieselin kannattavuuslaskelmiin oli otettu 2.0t A Vector? 8O Eikös kuitenkin suorituskyvyn perusteella oikea kohde ois ollut enneminkin 2.0T (210hv). Ainakin omien kokemusten perusteella 2.0t A pyörii kuitenkin eri luokassa suorituskyvyltään. 2.0T on Saabin ilmoittamien lukujen valossa lähinnä.

Automaatin toiminnasta huomiot aikalailla myöskin päinvastaisia omiin kokemuksiini. Kehuivat jouhevaksi "normaali" ajossa ja reilussa kiihdytyksessä vaihdot muuttuisivat tuntuvammiksi nykäisyiksi. Itse koen asian täysin päinvastoin. Reilussa kiihdytykseesä (vaikka kaasu pohjassa) paikaltaan lähtien laatikko vaihtaa saumattomasti ja luistoa käyttäen huolehtii vaihdot niin nätisti, että lähinnä kiekkamittarista tietää milloin vaihto tapahtuu. Ennemminkin rauhallisessa hissuttelussa aina välillä hieman nykäisee kun vaihtaa isommalle ja moottorinohjaus vielä antaa "höökiä" niin tulee pikku nykäisy.

Mutta nää on niin näitä juttuja. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Siitä huolimatta ois pikkusen voinut vetää jotain hehkutusta mukaan, vai yrittävätkö esittää että esim 60-100 taik 80-120 ohitus tuolla TTiD A:lla on ihan peruskauraa??

Positiivisena asiana, uudet valonheittimet oli testattu ja mitattu, sekä todettu entisten veroisiksi (parhaat valot luokassaan!) eli TM:n taulukolla täyden kympin valot. Ja senhän jokainen Xenon SS/SC kuski varmaan allekirjoittaa mukisematta.

:mrgreen:
Olen seuraillut tätä keskustelua jo jonkin aikaa mielenkiinnolla, koska kyseinen moottori-auto-yhdistelmä on minunkin mielestäni varsin kiintoisa.

Latailin tuon artikkelin TM:n sivuilta, ja voin 'allekirjoittaa' myös Marko A :n mielipiteet. Juttu tosiaan jäi jotenkin latteaksi ja äkkiä tekaistetuksi.

Luin jutun näin äkkiseltään, ja voiman puutetta eivät kieltäneet, vaan juuri sitä nelivedon puutetta valittelivat ja täten aiheuttamaa vetelyä, mutta asiasta en ole niinkään varma kun en ole koeajannut kyseistä moottoria - saati edes yhtään -08-vuosimallin 9-3 SS/SC:tä. Mutta olen samaa mieltä, Jussa ei ollut mielestäni kovin perehtynyt autoon kovinkaan. Omasta mielestäni kyseinen moottori on varmasti erinomainen! Haluaisin itse päästä koeajamaan joskus sellaista. 8) Kröhöm, niin taisin nähdä Kajaanin Delta-autossa Marko A :n SC:n - oli se vaan hiano. 8) :P Oli ihan autot huollossa vierekkäin. :lol:

Taas jos nelivedosta puhutaan, niin se on saanut aika mukavasti positiivista palautetta. Anteeksi off-topic. Eri topickissa oli juttua tuosta Aero XWD:stä ja Turbo-X:stä, ja siinä oli mielestäni ainakin yritetty perehtyä autoon. Ja palaute oli mukavan positiivinen. Väitettiin jopa ajon parantuneen kaarreajossa jopa kaasua survottaessa enemmän. :) Mutta voin toki muistaan väärin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja juhokare »

... niin, ja jos henkilöauto-dieselin hankkisin, niin se on jo valittu. 8) Tosin tällä hetkellä ammatin vaihdon takia ehkä - siis ehkä - siirryn eri mallisiin, joita harmikseni ei löydy Saabin valikoimasta. Toivottavasti en tule pettymään siihen merkkiin ja yksilöön - huolella olen pyrkinyt miettimään asiaa. Saas nähdä, miten käynee. :roll: Mutta Saabiin pyrin pitäytymään tulevaisuudessa. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TTiD:n omistajat, kysymys:

Onko teidän autoissa akun päällä muovinen suoja? Sellainen siis, joka peittää koko akun?

Mun edellisessä bensamallissa sellainen oli ja tuosta dieselistä se puuttuu. Ajattelin, että johtuu akun suuremmasta koosta (polttoainelämmitin), mutta kun näytti niinkuin TM:n TTiD Aero koeajon yhteydessä olevassa kuvassa kyseinen suoja olis ollut.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin