Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Auto on 9-3SS 1.8t -04, 5 vaihteisella automaatilla ja rattinapeilla.
Kun manuaaliina täys-kiihdyttää 3. vaihteella niin n. 3000rpm:n kohdalla auto ikäänkuin vaihtaa vaihdetta ja kierrokset tippuu n. 200rpmää. Tämä aiheuttaa luonnollisesti nykäisyn. Joka kerta tätä "vaihtoa" ei tapahdu.
Onko tämä nyt vika vai ominaisuus?
Välillä tuntuu että kolmosella muuten nykii hieman ihan perus ajossakin(tasa kaasulla).. Mutta tämä voi johtua myös luulotauteilusta.
Kun manuaaliina täys-kiihdyttää 3. vaihteella niin n. 3000rpm:n kohdalla auto ikäänkuin vaihtaa vaihdetta ja kierrokset tippuu n. 200rpmää. Tämä aiheuttaa luonnollisesti nykäisyn. Joka kerta tätä "vaihtoa" ei tapahdu.
Onko tämä nyt vika vai ominaisuus?
Välillä tuntuu että kolmosella muuten nykii hieman ihan perus ajossakin(tasa kaasulla).. Mutta tämä voi johtua myös luulotauteilusta.
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Veikkaus: vaihde lukitaan. Sama tapahtuu D asenolla meidän autossa. Nykäisy on paljon pienempi kuin normaali vaihdolla.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Vaihde lukitaan, tarkoittaa että?
Joo voi olla että minullakin se tapahtuu myös D-asennossa, auto on ollut itsellä vasta viikon päivät joten testikilometrejäkään ei vielä hirveästi ole takana..
Joo voi olla että minullakin se tapahtuu myös D-asennossa, auto on ollut itsellä vasta viikon päivät joten testikilometrejäkään ei vielä hirveästi ole takana..
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Joo. Siis momentinmuuntimen luisto loppuu ja vaihde on kiinteästi kytkettynä.
Tuolla saadaan aikaan jouhevammat vaihdot kun ei läväytetä kiinteänä vaihdetta (1,2,3) sisään vaan annetaan ensin luistaa. 1 ja 2 ei ilmeisesti ole kiinteänä ollenkaan.
Sama kuin painaisit hieman kytkintä kun kolmonen menee päälle, sitten vauhdin noustua tarpeeksi nostat jalan kytkimeltä ja veto jatkuu kiinteänä. Ihmettelin itse tuota aluksi. Automaatteja paremmin tunteva (?) Kaveri opasti asian.
Tuolla saadaan aikaan jouhevammat vaihdot kun ei läväytetä kiinteänä vaihdetta (1,2,3) sisään vaan annetaan ensin luistaa. 1 ja 2 ei ilmeisesti ole kiinteänä ollenkaan.
Sama kuin painaisit hieman kytkintä kun kolmonen menee päälle, sitten vauhdin noustua tarpeeksi nostat jalan kytkimeltä ja veto jatkuu kiinteänä. Ihmettelin itse tuota aluksi. Automaatteja paremmin tunteva (?) Kaveri opasti asian.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 10:08
- Paikkakunta: Naantali
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Minulle vaihdettiin tomaatin softa ja pieni viive kolmoselta vaihdettaessa isommalle/pienemmälle häipyi siinä samalla.
Päivitys tehtiin viimeisimmän määräaikashuollon yhteydessä.
Kannattaa kysäistä huollon puolelta mikä ohjelmaversio siellä on sisällä.
Jos vaikka auttaisi.
9-3SS 2.0t -03.
Päivitys tehtiin viimeisimmän määräaikashuollon yhteydessä.
Kannattaa kysäistä huollon puolelta mikä ohjelmaversio siellä on sisällä.
Jos vaikka auttaisi.
9-3SS 2.0t -03.
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Loistavaa. Kiva että välillä käy näinkin päin että löytyy ominaisuuksia kun epäilee vikoja.. Eilen löysin autostani saattovalot, huomenna tuossa on varmaan nahkapenkit tätä menoa.
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Mulla ei tule mitään kovaa nykäisyä. Lukituksen kyllä huomaa kiekkamittarista ja voi kuulla myös koneen/laatikon äänistä vaimeasti. Sanottakoon, että kuvattua täyskiihdytystä tulee harvemmin tehtyä. Ehkä sen nykäyksen saisi esiin, jos oikein yrittäisi. Laatikko siis 5 vaihteinen ja kone virittämätön 2.0T.
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Korjataan hieman edellä väitettyjä, eli ihan kuten Kari kertoi - ei se nykäisy ole. Parhaiten huomaa kiekkamittarista ja äänestä. Sen juuri ja juuri voi tuntea jos täyskaasulla kiihdyttää.
Automaatista yleensäkin; empä olis uskonut, että minustakin tulee joskus automaatin "kannattaja". Aina olen pitänyt manuaalia parempana ja järkevämpänä vaihtoehtona, sekä huomattavasti mukavampana ajaa. Niin ne vain mielipiteet muuttuu hiljalleen. Olen kyllä tykästynyt tuohon laatikkoon kaikkine puutteineen totaalisesti. Se on mulle varmaan isompi juttu kuin tuo TTiD moottori. Aivan sama oliko maantie, vaiko kaupunkiajoa niin molempiin automaatti tuo huomattavasti lisää mukavuutta menoon.
Ja Erityisesti vänkärin penkiltä ajettuna se tuo huomattavan lisän mukavuuteen. Sieltä puolen tarkkailtuna noita vaihtoja tuskin oikeasti huomaa. Samaten nykyään vaimokin käyttää ohituksissa siihen parhaiten soveltuvia vaihteita
Toivon, että tulevaisuudessa Saabeissa nähdään tuplakytkin vaihteistoja tyyliin DSG.
Että eipä ne "automaattimiehet" turhaan ole niitä laatikoita kehuneet. Sitä vain ei lyhyellä parin päivän ajolla totu automaattiin, eikä osaa niitä hyviä puolia arvostaa.
Automaatista yleensäkin; empä olis uskonut, että minustakin tulee joskus automaatin "kannattaja". Aina olen pitänyt manuaalia parempana ja järkevämpänä vaihtoehtona, sekä huomattavasti mukavampana ajaa. Niin ne vain mielipiteet muuttuu hiljalleen. Olen kyllä tykästynyt tuohon laatikkoon kaikkine puutteineen totaalisesti. Se on mulle varmaan isompi juttu kuin tuo TTiD moottori. Aivan sama oliko maantie, vaiko kaupunkiajoa niin molempiin automaatti tuo huomattavasti lisää mukavuutta menoon.
Ja Erityisesti vänkärin penkiltä ajettuna se tuo huomattavan lisän mukavuuteen. Sieltä puolen tarkkailtuna noita vaihtoja tuskin oikeasti huomaa. Samaten nykyään vaimokin käyttää ohituksissa siihen parhaiten soveltuvia vaihteita

Toivon, että tulevaisuudessa Saabeissa nähdään tuplakytkin vaihteistoja tyyliin DSG.
Että eipä ne "automaattimiehet" turhaan ole niitä laatikoita kehuneet. Sitä vain ei lyhyellä parin päivän ajolla totu automaattiin, eikä osaa niitä hyviä puolia arvostaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Ei totu ei, eikä välttämättä edes vuodessa. Nimim. Vapaus valita.Marko A kirjoitti: Että eipä ne "automaattimiehet" turhaan ole niitä laatikoita kehuneet. Sitä vain ei lyhyellä parin päivän ajolla totu automaattiin, eikä osaa niitä hyviä puolia arvostaa.
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Joo ei minullakaan oikeastaan nykäisystä voi puhua, nimenomaan kiekkamittarista tuon parhaiten huomaa. Nyt on vaan niin kireellä tämä vikatutka uuden auton kanssa..
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Kuuluuko 2003 9-3 1.8t saabin 5v automaatin luistaa 5 vaihteella kylmänä?
Yli 10 asteen pakkasilla 100 vauhdissa näyttää olevan 2500rpm koneessa, kun se yleensä on aika tarkkaan 2000. Parin kilometrin ajon ja risteyksestä kiihdytyksen jälkeen on kierrokset taas normaalilla tasolla. Sitä en tiedä laskisiko kierrokset tasaisella ajolla, mutta ainakin tuon pysähdyksen jälkeen kierrokset on normaalilla tasolla.
Yli 10 asteen pakkasilla 100 vauhdissa näyttää olevan 2500rpm koneessa, kun se yleensä on aika tarkkaan 2000. Parin kilometrin ajon ja risteyksestä kiihdytyksen jälkeen on kierrokset taas normaalilla tasolla. Sitä en tiedä laskisiko kierrokset tasaisella ajolla, mutta ainakin tuon pysähdyksen jälkeen kierrokset on normaalilla tasolla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Kuuluu luistattaa turbiinia kun laatikon öljyt on kylmät. Lämmittää tarkoituksella laatikon ja moottorin (katin) nopeammin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaatti nykii, ominaisuus vai vika?
Onkos saabistit laittaneet mitään lisäainetta automaattivaihteistoon? Isä on alkanut moittia että tuo 9-3 nyppi hiukan liian kovaa 1-2 ja 2-3 vaihdot. Öljyt tai se pieni määrä mitä sieltä ulos tulee on vaihdettu n15tkm sitten. Nyt ajattelin vaihtaa taas, kun pöntöt on jo valmiiksi hyllyssä, mutta laitanko mukaan jonkun lisäaineen?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77