TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

9-3Tid kirjoitti:En käsitä kuka ja missä tarvitsee 0-100km/h kiihtyvyyttä.
Ei kukaan, eikä missään.
9-3Tid kirjoitti:TTiD: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
Näitä lukuja katsellessa tuli vain mieleen jospa kaverin 180hp diisselissä on jotain vikaa. Mutta se siitä.

.. niin ja tosiaan onnittelut uuden Saabin omistajille myös täältä.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
finmerjapo
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Helmi 02, 2008 12:19

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja finmerjapo »

Tällä vähän sama ongelma. Ajoin 100tkm 3,0TiD:llä ja totuin sen murinaan ja menoon. Ohitustilanteessa tuntui siltä kun joku olisi tuupannut takaa vauhtia. Siihen tehoon tottui ja siihen oppi luottamaan.. Auto oli ehdottamasti vakiokunnossa ja täydellisellä Suomihuoltokirjalla. Sit tuli Blackout ja laitoin nettiautoon myyntiin. Meni ekana päivänä. Oli pakko hankkia äkkiä uusi saabi. Ei vain ollut yhtään TTiD:tä lähitienoilla, joten kävin ajamassa TiD:n ja aattelin että kun tehoa ja vääntöä tulee niin paljon lisää, täytyy auton olla menopeli. Enhän ole koskaan ennen Saabiin pettynyt. Niin ja tehoa/vääntöä enemmän kuin 3,0Tid:ssä mutta painoa paljon vähemmän (mun 9-5 farkku painoi 1770kg). Nyt on ollut uusi Aero TTid muutaman kuukauden ja olen uskaltanut kokeilla konetta. Pintakaasulla antaa suuren lupauksen mutta sitten kun pitäisi todella mennä, ei menekkään. No, ekassa 30tkm:n huollossa täytyy kysyä missä vika. Jos jää tollaiseksi, on pakko ottaa takaa AERO-kyltti pois ettei tarvitse olla häpeäksi. Muuten upea auto, alusta ja penkit
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Mites näissä 9-3 Aeroissa ja tuossa 3.0TiD:ssä tuo 100-150km/h kiihdytys sujuu??
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Vielä en ole itsekkään kokeillut ihan lämä tiskissä ajella, mutta ihan ok tuo on 650 km kokemuksen perusteella. Toisaalta tuo Hirschin paketilla piristetty 1.8t tuossa aina vieressä parkissa "naureskelee", kun siinä on sitä pirteyttä jo ihan kivasti. Luultavasti käännyn syksyllä Hirschin poikien puoleen ja laitamma siihen TTid pakettiin lisää potkua.... 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä samansuuntaisia kokemuksia eli 3,0 tid vetää ylhäällä paremmin kuin 1,9 ttid, toki tarkka fakta puuttuu ja varmaankin ttid ohjelma antaa voiman tasaisemmin käyttöön. Toisaalta piristetty 3.0 tid siis yli 200 hv ja yli 400 nm vääntöä, tuntuisi että ttid ei voi pärjätä, ainoastaan painoa hiukasen vähemmän, ei paljon n. 100 kg, riippuu mitä korimalleja vertaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tsellä samansuuntaisia kokemuksia eli 3,0 tid vetää ylhäällä paremmin kuin 1,9 ttid, toki tarkka fakta puuttuu ja varmaankin ttid ohjelma antaa voiman tasaisemmin käyttöön.
Rototestillä mitattuna 3.0TiD antoi 169hp @ 4010 rpm vs TTiD:n 177hv @ 4140. Joten joku tuossa edellä väitetyssä mättää. 9-5 painaa reilut sata kiloa enemmän, vääntöä on 50Nm vähemmän, tehoa vajaat 10hv vähemmän.
Homman ydin on siinä, että se vain tuntuu nopeammalta. Vetelee enemmän, kone huutaa isommin ja vauhti tuntuu kovemmalta. Ei se sen kummempaa.

Tietyllä vaihteella suoritettuja nopeuksia ei voi verrata, kun TTiD:ssä on kuusi vaihdetta vs 3.0TiD:n 5 vaihdetta. 0-100kmh vedossa TTiD automaatti päihitti Teknikens världin mittauksissa 3.0TiD manuaalin (9.0sek vs 9.15sek).

Viritetyt vehkeet aina erikseen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Ristom kirjoitti:
En käsitä kuka ja missä tarvitsee 0-100km/h kiihtyvyyttä.
Mitkä olikaan luvut 60-100 ja 80-120 TTiD vs. 2.8T V6???


V6: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,2 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
TTiD: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
:P :P :P
Missä nuo desimaalit tuntuvat? Kuinka monta senttimetriä se on?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Raimo Miettinen kirjoitti:
Ristom kirjoitti:
En käsitä kuka ja missä tarvitsee 0-100km/h kiihtyvyyttä.
Mitkä olikaan luvut 60-100 ja 80-120 TTiD vs. 2.8T V6???


V6: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,2 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
TTiD: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
:P :P :P
Missä nuo desimaalit tuntuvat? Kuinka monta senttimetriä se on?
mikähän olisi ero jos V6 mennään parhaalla vaihteella? luulen että ero alkaa olla jo sekunneissa. Itse ainakin kun kiihdyttelen käytän sopivinta vaihdetta enkä junnaa 5-vaihteella ohituksissa. Nopeasti ohi... turvallisuus kysymys :P
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Twarrior kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:
Ristom kirjoitti:
En käsitä kuka ja missä tarvitsee 0-100km/h kiihtyvyyttä.
Mitkä olikaan luvut 60-100 ja 80-120 TTiD vs. 2.8T V6???


V6: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,2 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
TTiD: 60-100 km/h IV-vaihteella 6,0 s, 80-120 km/h V-vaihteella 7,9 s.
:P :P :P
Missä nuo desimaalit tuntuvat? Kuinka monta senttimetriä se on?
mikähän olisi ero jos V6 mennään parhaalla vaihteella? luulen että ero alkaa olla jo sekunneissa. Itse ainakin kun kiihdyttelen käytän sopivinta vaihdetta enkä junnaa 5-vaihteella ohituksissa. Nopeasti ohi... turvallisuus kysymys :P
Juuri siksi kysyinkin aiemmin tuota, että miten lähtee Aerot ja tuo 3.0TiD satasesta tuonne 150km/h nurkille.
"Parhaalla sopivalla vaihteella kiihdyttäessä" jäi mainitsematta.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Olisko noissa ohituskiihtyvyyksissä kuitenkin kyse siitä, että kun lähdetään ohi sillä senhetkisellä ajovaihteella. Eikös ne kuvaa koneen sitkeyttä.
Kukin ajelkoon haluamallaan vaihteella, pl. automatistit, jotka voivat kuitenkin esittää siitä toivomuksen. :)

Lyhyen, alle viikon ja 800km sisäänajon kokemuksen perusteella voin todeta, että pitää ohituksissa hillitä sitä kaasujalkaa ettei mittari pauku heti yli 140km/h ja kortti kuivumaan. Nopeusvaroitin piippaa 130 jälkeen ja tuntuu piippaavan aika herkästi ohituksissa.

Saa nähdä mitä se on kun on sisäänajot ajettu. On aikalailla semmonen tuntuma, että kiihtyvyys on ihmeen vähäeleistä siihen nähden mitä nopeusmittarin neula ottaa nousuja. :D
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Ristom kirjoitti:Olisko noissa ohituskiihtyvyyksissä kuitenkin kyse siitä, että kun lähdetään ohi sillä senhetkisellä ajovaihteella. Eikös ne kuvaa koneen sitkeyttä.
Kukin ajelkoon haluamallaan vaihteella, pl. automatistit, jotka voivat kuitenkin esittää siitä toivomuksen. :)

Lyhyen, alle viikon ja 800km sisäänajon kokemuksen perusteella voin todeta, että pitää ohituksissa hillitä sitä kaasujalkaa ettei mittari pauku heti yli 140km/h ja kortti kuivumaan. Nopeusvaroitin piippaa 130 jälkeen ja tuntuu piippaavan aika herkästi ohituksissa.

Saa nähdä mitä se on kun on sisäänajot ajettu. On aikalailla semmonen tuntuma, että kiihtyvyys on ihmeen vähäeleistä siihen nähden mitä nopeusmittarin neula ottaa nousuja. :D
Käytin tänään työkaveria pikku lenkillä. Motarilla polkaisin satasen vauhdissa kaasun pohjaan ja ohituksen päätteeksi vauhtia oli 150 km/h ilman mitään hässäkkää. Kaverikin äimisteli kun vauhti vaan kiihtyy eikä huomaa mistään muusta kuin että selkänoja on hyvä keksintö ;)

Lähteehän tuo paikaltaankin kiukuttelematta mutta ohituskiihtyvyys on hyvin pitkälle ilmiömäinen. Tykkään tosi paljon :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Twarrior kirjoitti:Juuri siksi kysyinkin aiemmin tuota, että miten lähtee Aerot ja tuo 3.0TiD satasesta tuonne 150km/h nurkille.
"Parhaalla sopivalla vaihteella kiihdyttäessä" jäi mainitsematta.
Veikkaan että 1-0 3.0tidille.
apu,apupoika kirjoitti:Saa nähdä mitä se on kun on sisäänajot ajettu. On aikalailla semmonen tuntuma, että kiihtyvyys on ihmeen vähäeleistä siihen nähden mitä nopeusmittarin neula ottaa nousuja. :D
Onko tietoa mikä on "virallinen" sisäänajo km-määrä? Mitä suositellaan? Kaverille myyjä kehui että ei oo mitään sisäänajoa, anna mennä vaan 8O
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Mike Hunt kirjoitti:
Twarrior kirjoitti:Juuri siksi kysyinkin aiemmin tuota, että miten lähtee Aerot ja tuo 3.0TiD satasesta tuonne 150km/h nurkille.
"Parhaalla sopivalla vaihteella kiihdyttäessä" jäi mainitsematta.
Veikkaan että 1-0 3.0tidille.
apu,apupoika kirjoitti:Saa nähdä mitä se on kun on sisäänajot ajettu. On aikalailla semmonen tuntuma, että kiihtyvyys on ihmeen vähäeleistä siihen nähden mitä nopeusmittarin neula ottaa nousuja. :D
Onko tietoa mikä on "virallinen" sisäänajo km-määrä? Mitä suositellaan? Kaverille myyjä kehui että ei oo mitään sisäänajoa, anna mennä vaan 8O
Mitäs se Huntti sekoilee noissa lainauksissaan?? :D
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

:lol: Joo, ei ole helppoa tämä viestittely :D

kiteytys I: kiihdytyksessä 100-150km/h voitto 3.0tid:lle (tämä on vain miellipide joka perustuu kokemukseen, älkää ampuko viestintuojaa :) )
Kiteytys II: mikä on "virallinen" sisäänajo km-määrä esim tuolle ttid:lle?

ja meitsi poistuu nyt takaviistoon täältä häiriköimästä...
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Garching
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:56

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Garching »

nyt pitää muistaa sitten sellainen pikku detalji että pienempi kiihdytysaika - oli se sitten 0-100km/h, 80-120km/h tai ihan jotain muuta - ei vielä kerro sitä kumpi autoista menee edelle/edellä. Varttimailin ja seisovan kilometrin ajat antaisivat huomattavasti totuudenmukaisemman kuvan kulkupuolesta.
"Ennen oli nostalgiakin parempaa..."
Vastaa Viestiin