TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Method-Putkisto

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Mikä ero tuolla putkella on siihen Aeron alkuperäiseen tuplaputkeen?
200 hp hässäkkä taitaa tulla asennukseen parin kuukauden päästä, kunhan nyt katellaan.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Marko A kirjoitti:Muistanko ihan väärin, vai oliko tämä putkihässäkkä joskus hintavampi?
Taisi olla sama hinta mielestäni.

Partikkelipoltto mielestäni aiheuttaa myös tyhjäkäynnillä lievää ravistusta (M6).
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti: Partikkelipoltto mielestäni aiheuttaa myös tyhjäkäynnillä lievää ravistusta (M6).
Tätä en ole huomannut (A6), mutta toisaalta tomaattihan ravistaa hieman jos on D-päällä ja parkissa niin se jää ehkä siksi huomioimatta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Marko A kirjoitti:Muistanko ihan väärin, vai oliko tämä putkihässäkkä joskus hintavampi?

Hirssi putki

Kuva

Oisko meleko makiaa ostaa 200hp satsi ja uusi putki autoon. Vaimolle tietysti ehkä hieman vaikeaa selittää, että ei nyt osteta uutta sohvakalustoa vaan pakoputki... :mrgreen:
No mutta jos salaa laittaa nuo lisähevoset ja :idea: pakarin vois ostaa vaikka sitten synttärilahjaksi...

Niin, voisko olla mitään parempaa tai henkilökohtaisempaa vaimolle synttärilahjaksi kun tuplaulostulo...???

Jokunen aika siten oli 1281 eur tuon pakarin hinta kun kirjooteltiin.

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Method-Putkisto

Viesti Kirjoittaja VKe »

Saabel kirjoitti:Mikä ero tuolla putkella on siihen Aeron alkuperäiseen tuplaputkeen?
200 hp hässäkkä taitaa tulla asennukseen parin kuukauden päästä, kunhan nyt katellaan.
Kyllä noita lisäpaukkuja kaipailen minäkin... Oiskohan Hirssillä semmosta samanlaista tarjousta kun Dressmannilla: ota 3 - maksa 2...?

Nyt ekat 700 km takana TTiD-maantieajoa ja ohituksissa melkeen tuli ikävä 2.0 benssiiniturboa...

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo, kyllähän se niin on että semmonen parinsadan hepan bensaturbo heivahtaa 3:lla ohitukseen melko rivakasti. TTiD:llä hommassa ei ole samaa meininkiä. Kiihtyvyys on tosin liki samaa luokkaa.

Mulla joskus hitaammista nopeuksista, kuten 60+, lähtiessä esim rampilta kiihdyttäessä kaipaa sitä bensaturbon kierättämistä liki punarajalle. :oops:

Huvittava ominaisuus muuten 9-3:ssa, kun kierrätti bensanelikkoa "nightpanel" toiminto päällä, niin jossain 5500rpm paikkeilla syttyy kiekkamittarin valot kertomaan, että katsoppas minne asti meinaat kierrättää.
Tuo nykyinen 2-litrainen bensa kun ei kuulosta olevansa räjähtämäisillään edes rajoittimella. Meni joskus lähes vahingoissa ihan tappiin saakka. Toisin kuten edeltäjänsä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Method-Putkisto

Viesti Kirjoittaja Saabel »

VKe kirjoitti:
Saabel kirjoitti:Mikä ero tuolla putkella on siihen Aeron alkuperäiseen tuplaputkeen?
200 hp hässäkkä taitaa tulla asennukseen parin kuukauden päästä, kunhan nyt katellaan.
Kyllä noita lisäpaukkuja kaipailen minäkin... Oiskohan Hirssillä semmosta samanlaista tarjousta kun Dressmannilla: ota 3 - maksa 2...?

Nyt ekat 700 km takana TTiD-maantieajoa ja ohituksissa melkeen tuli ikävä 2.0 benssiiniturboa...

VKe
Kuuntelin tuota mp3-muotoista mainosääntä tuolle Hirschin tuplaputkelle...No sen perusteella en vaihtaisi nykyistä tuplaputkea pois. :|
Nyt odottelen tuonne syyskuun loppuun ja kunhan vien cabben ekaan huoltoon, niin tiedän enemmän tuosta Hirschin lastukäppyrästä.
Hirschmanin tarjous, osta putket, saat lastun puoleen hintaan..... 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Marko A kirjoitti:
Ristom kirjoitti: Partikkelipoltto mielestäni aiheuttaa myös tyhjäkäynnillä lievää ravistusta (M6).
Tätä en ole huomannut (A6), mutta toisaalta tomaattihan ravistaa hieman jos on D-päällä ja parkissa niin se jää ehkä siksi huomioimatta.
Ite olen huomannut tuon partikkelin puhdistuksen(kone kylläkin Tids, mutta eipä sillä niin väliä) aika monesti, vaikka kilometrejä alla vasta 4500km.

DTE: Esim ajossa suodattimen puhdistuksen huomaa DTE näytöstä (mikäli sattuu oleen näkösällä) siitä, että kilometri määrää putoaa hetkessä kymmeniä kilometrejä.
Keskikulutus: Tuon dieselin kulutuksen suodattimen lämmittämiseen huomaa myös keskikulutuksen näytöstä, mikäli ei ole kovin montaa sataa kilometriä edellisestä nollauksesta. Tuon arvion mukaan sitä dieseliä menee aika paljon siihen lämmittämiseen (paljonkohan tarkaalleen ottaen?)
Tyhjäkäynti: Tyhjäkäynnillä tuo moottori alkaa jotenkin "rouskuttamaan" ja käymään normaalia epätasaisemmin, mikäli puhdistus on käynnissä.
Haju: Puhdistuksen aikana/jälkeen haju auton ympärillä on huomattava. Eli haiskahtaa yllättäen palaneelle :)
Talvesta ei vielä tietoa, mutta voisin kuvitella että talvikelillä varmaan höyryäkin voi auton alta alkaa nousemaan, kun suodatin käy niin kuumana puhdistuksessa.
Muistaako joku kuinka kuumana se käy sitä nokea polttaessa, joku mutu mulla sanoo, että olisi ~300c?
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Janne T kirjoitti: Talvesta ei vielä tietoa, mutta voisin kuvitella että talvikelillä varmaan höyryäkin voi auton alta alkaa nousemaan, kun suodatin käy niin kuumana puhdistuksessa.
Muistaako joku kuinka kuumana se käy sitä nokea polttaessa, joku mutu mulla sanoo, että olisi ~300c?
Ei mitään eroa talvella. Ei höyryä eikä enempää hajuakaan. Ja jottei kukaan tätä lukija luule että haju on jotain kaameaa, niin ei se ole. Vähän kuin ois jarrulaikat käyny liian kuumana, jos tiedätte mille se tuoksahtaa.

Lämpötilat (googlasin) eri lähteiden mukaan n.320-420 astetta C. Elikkä paljon...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Marko A kirjoitti:
Janne T kirjoitti: Talvesta ei vielä tietoa, mutta voisin kuvitella että talvikelillä varmaan höyryäkin voi auton alta alkaa nousemaan, kun suodatin käy niin kuumana puhdistuksessa.
Muistaako joku kuinka kuumana se käy sitä nokea polttaessa, joku mutu mulla sanoo, että olisi ~300c?
Ei mitään eroa talvella. Ei höyryä eikä enempää hajuakaan. Ja jottei kukaan tätä lukija luule että haju on jotain kaameaa, niin ei se ole. Vähän kuin ois jarrulaikat käyny liian kuumana, jos tiedätte mille se tuoksahtaa.

Lämpötilat (googlasin) eri lähteiden mukaan n.320-420 astetta C. Elikkä paljon...
Pitänee tutkailla tätäkin tapahtumaa tulevaisuudessa. Tollasilla lämmöillä pysyy autotallikin pitkään lämpimänä ja kuivana, jos sattuu tekemään temput just ennen parkkiin ajoa.
Kuuntelitko Marko sen MP3-muotoisen mainosäänen niistä tuplaputkista siinä Hirschin sivuilla. Oisko niissä enemmälti eroa noihin Aeron tuplaputkiin?
Se virihommahan tulee tapetille kyllä lähiaikoina, kun tuleepi lisää tietoa ekan huollon jälkeen nyt syys-lokakuussa.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eipä noista osaa sanoa mp3:n perusteella. Pömisee oikeastaan aika rumasti. Ääntä kun ei tarvis mun mielestä yhtään enempää.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Tuosta partikkelin puhdistuksesta vielä. JanneT:n kanssa ollaankin useasti asiasta keskusteltu ja ennen tätä päivää en ole kyllä omassa TiDS:ssä tuota huomannut. Mutta tänään kun ajelin kuumepöhnässä töistä kotiin sairastaan, niin D.T.E:stä tuon kyllä huomasi selvästi. Yhtä äkkiä D.T.E alkoi pienentyä varsin merkittävästi: alle 40 km:n suht rauhallisella ajolla (suurimmaksi osaksi maantieajoa) D.T.E putosi ~700 km:stä alle 550 km:n! Eli helkatin paljon toi tuntuu vaikuttavan. Haju ei sitten pihalla ollut kyllä mikään älytön, mutta syynä tähän saattoi olla myös hajuaistin tilapäinen heikentymä & tajunnan tason alentuma suht. korkeasta kuumeesta johtuen :D
- EX: Saab 900i vaimon kauppakassina
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Huomasin tuossa P-tronicin viritysboxin TTiD moottorille. Boxilla luvataan tehot 229hv ja vääntöä 512Nm. Hinta netistä tilattuna 615€.
Vielä ei ilmeisesti ole paljoa kokemuksia TTiD:n virittelystä?
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Saabel »

jouniaslak kirjoitti:Huomasin tuossa P-tronicin viritysboxin TTiD moottorille. Boxilla luvataan tehot 229hv ja vääntöä 512Nm. Hinta netistä tilattuna 615€.
Vielä ei ilmeisesti ole paljoa kokemuksia TTiD:n virittelystä?
Joo, ei taida vielä viri-viriä paljon noista koneista löytyä. Itsekkin vielä todella odotan ekan huollon verran, että tulis siitä Hirschin lastusta jotain muutakin tietoa, kuin myyjän ilmo. Tietty lopullinen hintakin kiinnostaa sitten.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

jouniaslak kirjoitti: vääntöä 512Nm.
Kytkintä jo varmaan hirvittää.......... :D
Vastaa Viestiin