Handsfree jälkiasennus?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
nupa
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 18:12
Paikkakunta: Eura

Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja nupa »

Autossa ei ole handsfree valmiutta, olisi tarve saada puhelimelle(nokia) toimiva handsfree. Onko tuo handsfreevalmius jälkikäteen mahdollista asentaa? Olisi mukava saada vaan alkuperäiset mikit jne toimimaan. Siihen saisi sitten jonkun nokian sarjan tms laitettua kyllä.
9-5 XWD Aero -11, 96 V4 -72, 99 LEA -73, 96 2-t -65
IJR
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 14:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja IJR »

nupa kirjoitti:Autossa ei ole handsfree valmiutta, olisi tarve saada puhelimelle(nokia) toimiva handsfree. Onko tuo handsfreevalmius jälkikäteen mahdollista asentaa? Olisi mukava saada vaan alkuperäiset mikit jne toimimaan. Siihen saisi sitten jonkun nokian sarjan tms laitettua kyllä.
Ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla ei kannata mennä kyselemään, sanotaan nyt vaikka kirjaimilla "MA" tunnetusta, virallisesta huoltoliikkeestä mitään.

Olin varannut omaan autooni (93 SS -07) handsfree-asennusajan joulukuussa 08 ja aikaa varatessani ilmoitin että autossa ei ole puhelinvalmiutta (eli on siis TELE 0) ja tuon mukanani Nokian bluetooth handsfree-sarjan CK300. Tällöin kaikki oli vielä ok. Kun sitten lopulta vein auton laitettavaksi, sähkäri sääti auton kanssa 4 tuntia kunnes soitti lopulta, että ei tähän autoon voi kytkeä bluetooth handsfreeta. Vaatisi koko audiosysteemin vaihtoa ja ties mitä...

Kummallista, että Saabin sivuilta löytyvästä lisätarvikehinnastosta löytyy Bluetooth-handsfree-sarja (osanumerolla 32025907) TELE 0 autoihin hintaan 552,60 euroa. Tässä sarjassahan käytetään kaiken lisäksi joko Nokian tai Motorolan vastaavia vehkeitä, kuin mitä tuo minun Nokia CK300 sisältää.

Kun tässä Saabistien ympäröimässä piirissä on muita kokemuksia kuunnellut niin ko. liikkeen/ketjun tietotaitotaso tuntuu olevan varsin onneton. Asian puolesta tämän tekstinkin olisi voinut tietysti kirjoitella moneen muuhunkin threadiin.

Ja jos jollain on suosituksia missä voisin tuon CK300:n kytketyttää autooni niin mielelläni otan vinkkejä vastaan. En ole nyt ehtinyt asiaan juurikaan perehtyä, mutta periaatteessa osaisin sen itsekin tehdä jos sopivat liittimet saan käsiini. Ainut asia mikä DIY-asennuksessa vähän arveluttaa, on Nokialaisen mikin vetäminen originaalin paikalle. Lähinnä a-pilarin verhoilun purkaminen johdon tieltä pelottaa airbagverhon takia. Ja hainevän vaihtaminen katolle teettäisi tietysti myös vähän hommia, vaikkei mitään rakettitiedettä olekaan.

Edit: ainiin, asiaan liittyen :) Oletko nupa saanut omaa handsfree-asiaasi etenemään?
9-3 SS 1.8t MY07
"Saab is a smart man's Volvo" - Jeremy Clarkson
-9-3-
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:22

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja -9-3- »

Itse olen myös miettinyt tuota hansfreen asennusta nykyiseen -05 farkkuun. Onko kenelläkään tietoa kuinka hankala tällä kokoonpanolla on saada hansfree toimimaan? Minulta löytyy ratista luurinapit ja mikrofonit taustapeilin vierestä. Sen verran olen ymmärtänyt että jonkinlainen johtosarja pitäisi hankkia ja siihen jokin nokian bluetooth sarja? Jos joku on tehnyt tämmän homman niin voisiko jakaa tämän tiedon täällä...
Saab 9-3 SC 2006
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Ratissa olevien nappien toimintaan saamiseksi vaatii Saabin oman puhelimen. Muita BTH-sarjoja saa asennettua helpohkosti ja kyllä, vaatii johtosarjan (eihän se tietenkään pakollinen ole, mutta jos ei halua ranettaa)
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Täällä on jotain keskustelua aiheesta tai vähän sivusta ja haulla voi löytää vanhemmistakin ketjuista. Itsekin olen törmännyt siihen että eivät vaan joka paikassa tiedä ja väittävät ettei voi laittaa. Yrittävät laitattaa erilliset mikit ja kajarit, ei pidä uskoa.

Tässä NG:n liittyvää juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=22305

Navigaattorilla voi yrittää ajaa saman asian:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=70263

Itseasiassa käytän tuota Tomtomia edelleen, vaikka se ei ihan satasella toimikaan. Takuuboottauksen jälkeen on toiminut paremmin, mutta vaatii välillä puhelimesta bluethoothin sammutusta ja uudelleenkytkentää. Nyt on käyttöä ollut niin vähän että riittää minulle.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Osaisiko joku nyt kertoa tällaiselle hieman tyhmemmälle, mitä vaaditaan että saisin kännykkäni liitettyä autooni bluetoothin kautta. Eli haluaisin saada auton omat kaiuttimet ja mikin toimimaan bluetooth-handsfree-sarjana. Tarviiko autossa esim. olla jo jotain valmiina, mitä pitää hankkia, miten asennetaan ja tarviiko käydä jossain valtuutetussa korjaamossa tietokoneen päässä...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

l150040 kirjoitti:Osaisiko joku nyt kertoa tällaiselle hieman tyhmemmälle, mitä vaaditaan että saisin kännykkäni liitettyä autooni bluetoothin kautta. Eli haluaisin saada auton omat kaiuttimet ja mikin toimimaan bluetooth-handsfree-sarjana. Tarviiko autossa esim. olla jo jotain valmiina, mitä pitää hankkia, miten asennetaan ja tarviiko käydä jossain valtuutetussa korjaamossa tietokoneen päässä...
Onko autosi mankassa Bluetooth -valmius?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

-9-3- kirjoitti:Itse olen myös miettinyt tuota hansfreen asennusta nykyiseen -05 farkkuun. Onko kenelläkään tietoa kuinka hankala tällä kokoonpanolla on saada hansfree toimimaan? Minulta löytyy ratista luurinapit ja mikrofonit taustapeilin vierestä. Sen verran olen ymmärtänyt että jonkinlainen johtosarja pitäisi hankkia ja siihen jokin nokian bluetooth sarja? Jos joku on tehnyt tämmän homman niin voisiko jakaa tämän tiedon täällä...
Jos sinulla on autossasi TEL1, niin minulla on PDF -muodossa ohjeet HF -sarjan liittämiseksi auton audiojärjestelmään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Turbo Sensonic kirjoitti: Jos sinulla on autossasi TEL1, niin minulla on PDF -muodossa ohjeet HF -sarjan liittämiseksi auton audiojärjestelmään.
En osaa ainakaan vielä sanoa. Miten tämän saisi helpoiten selville? Audiojärjestelmänä on kuitenkin AS2/7. Korreloisiko tämä siihen valmiuteen??? Auto on muuten -06 combi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

l150040 kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Jos sinulla on autossasi TEL1, niin minulla on PDF -muodossa ohjeet HF -sarjan liittämiseksi auton audiojärjestelmään.
En osaa ainakaan vielä sanoa. Miten tämän saisi helpoiten selville? Audiojärjestelmänä on kuitenkin AS2/7. Korreloisiko tämä siihen valmiuteen??? Auto on muuten -06 combi.
Katsopa, onko autosi huoltokirjojen seassa auton kokoonpanolistaa, jossa on lueteltu autoosi laitetut varusteet. Jos sellainen löytyy, niin katso, löytyykö siitä TEL1 -merkintää/mainintaa. Jos löytyy, niin autossasi on TEL1.

Toinen vaihtoehto on sitten purkaa autosta apukuskin puolelta keskikonsolin verhoilulevy ja kurkata, onko keskikonsolin alla TEL1:n liitintä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Valitettavasti liitintä ei löytynyt. Eli TEL1-valmiutta ei taida olla tässä yksilössä. Onkohan tätä valmiutta mahdollista rakentaa myöhemmin?
l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Mimmi kirjoitti: On.
Helppouteen en ota kantaa, kun en tunne sinua.
Uskoisin pystyväni tekemään melkoisen monimutkaisiakin asennuksia, jos joku kertoo, mitä pitää tehdä. :D

Tietenkin, jos jossain on valmis ohje, niin tietenkin sellainenkin kelpaa.
l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Olenko ymmärtänyt oikein, että kyseinen tarvittava johtosarja on #32025900. Ainakaan ohjeiden mukaan sen asennus ei näytä mahdottomalta tehtävältä.

Toisaalta miksi viitsisi ostaa tämän johtosarjan ja sitten toisen tästä handsfree-sarjalle. Taidankin vetää johdot suoraan handfree-sarjalle kyseisen ohjeen mukaisesti, kun siinä on kerran kerrottu lähtöpisteet. Tuosta puuttuu ilmeisesti mikrofoni, mutta täytynee sitten käyttää handfree-sarjan omaa. Ja vaikka viedä se sitten sinne katonrajaan, missä sen "kuuluisikin" olla. Miltä kuulostaa???
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

l150040 kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, että kyseinen tarvittava johtosarja on #32025900. Ainakaan ohjeiden mukaan sen asennus ei näytä mahdottomalta tehtävältä.

Toisaalta miksi viitsisi ostaa tämän johtosarjan ja sitten toisen tästä handsfree-sarjalle. Taidankin vetää johdot suoraan handfree-sarjalle kyseisen ohjeen mukaisesti, kun siinä on kerran kerrottu lähtöpisteet. Tuosta puuttuu ilmeisesti mikrofoni, mutta täytynee sitten käyttää handfree-sarjan omaa. Ja vaikka viedä se sitten sinne katonrajaan, missä sen "kuuluisikin" olla. Miltä kuulostaa???
Mä olen tehnyt NG900:een sellaisen HF -kytkennän (siihen ei vielä saanut TEL1:stä, kuten 9-3SS/SC:hen), että HF:n keskusmokkula on keskikonsolin alla ja siitä lähtee mikrofonin piuha, joka kiertää kojelaudan takana ratin alta ja siitä sitten ylös A -pilaria pilarin verhoilun suojassa ja mikin pää "pulpahtaa" sitten esiin verhoilun saumakohdasta. Kaikista helpoin tapa jemmata mikkipiuha ja saada mikki lähelle omaa lärviänsä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Handsfree jälkiasennus?

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

semmonen tyhmä kysymys että: autossani on ilmeisesti tel1 koska ratissa on napit vasstaamiselle ja autosta löytyy paikka puhelimelle ja mikrofoni on katossa. oma puhelimeni ei kuitenkaan passaa telineeseen joten handsfreeta ei voi käyttää. onkohan puhelimen paikan tilalle vaihdettavissa esim. bluetooth vastaanotin jolloin hf:ää voisi käyttää langattomasti? mitä muita vaihtoehtoja käyttöön voisi olla?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Vastaa Viestiin