Elikkäs auto on -07 SC ja ajettu noin 35 000km. Käynnistyksen yhteydessä kuuluu usein jonkin sortin rahinaa mikä kestää ensimmäiset pari sekuntia. Jotenkin mietityttää että olisiko kyseessä yläkerran huono voitelu???
Auto oli huollossa kolmisen viikkoa sitten ja mainitsin asiasta autoa viedessäni mutta lopputuloksena rahina pieneni vain hivenen, varmaankin öljynvaihdosta johtuen (vaihdettiin laatua)... Onko muilla samoja kokemuksia tai tarkempaa tietoa asiasta? Vinkkejä myös siitä kuinka tulisi toimia, sillä takuu menee umpeen keväällä .
Jos en nyt aivan väärin muista niin Mobilin 0W-30 tilalle laitettiin "saabin oma" 5W-40 öljy (GM:n "vaatimukset täyttävä"). Pitää vielä tarkistaa asia... Ja kyllä ohjekirjassa muistaakseni sanotaan että 5W käy myös kunhan on sen "standardin" täyttävä öljy. Juu ja bensaturbo 2.0T koneella.
Viimeksi muokannut RankkaRaimo, Ma Joulu 15, 2008 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piti ihan käydä äsken vilkaisemassa mitä öljyä mulle oli survaistu viime huolossa.
Ja huolto kirjassa komeili mobil 1 rally formula 5W-50.
Ei ainakaan meikäläisen workshop i:ssä lukenut moista öljyä.
Enkä äkkiseltään löytänyt että täyttäis GM-LL-A-025 vaatimuksen.
Lienekkö sitten väärää öljyä laitettu
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Bob kirjoitti:
Laittamalla 5W-alkuinen öljy ei ainakaan edesauteta pakkasilla öljyn nopeaa kiertoa moottorin ylempiin osiin.
Voi olla näinkin, itse en näistä paljon tiedä. Se oli vaan huollon kaverin ensimmäinen reaktio "kokeilaan toista öljyä", kun siitä rahinasta mainitsin. Mutta eipä asia sillä tuntunut pajon parantuneen. Ongelmaa oli kyllä muuten ihan lämpösilläkin keleillä. Tiedä sitten mistä moinen johtuu? jotaikin sille varmaan pitäis tehdä ettei kone kilahda ennen aikojaan...
Bob kirjoitti:
Ei se öljyn vaihto enää sitä rahinaa poista, mutta oikealla öljyllä ajaminen saattaa estää pitemmällä aikavälillä em. tyyppisten rahinoiden synnyn.
Näin varmaankin on vaikkakin aikasemmin autos ollu just ne 0W-30 öljyt ja silti tolasta tekee... Et ei siin sit muuta ku eteen päin sano mummo lumes.
Niin ja kai ne siellä merkkihuollossa tietää mitä öljyjä voidaan käyttää. Eikös se sen takia merkkihuolto ole?
Bob kirjoitti:
Ei se öljyn vaihto enää sitä rahinaa poista, mutta oikealla öljyllä ajaminen saattaa estää pitemmällä aikavälillä em. tyyppisten rahinoiden synnyn.
Näin varmaankin on vaikkakin aikasemmin autos ollu just ne 0W-30 öljyt ja silti tolasta tekee... Et ei siin sit muuta ku eteen päin sano mummo lumes.
Niin ja kai ne siellä merkkihuollossa tietää mitä öljyjä voidaan käyttää. Eikös se sen takia merkkihuolto ole?
Niin, no. Ns. "Merkkihuolto" ei kyllä taida olla mikään takuu millekkään välttämättä.
kalle37 kirjoitti:Piti ihan käydä äsken vilkaisemassa mitä öljyä mulle oli survaistu viime huolossa.
Ja huolto kirjassa komeili mobil 1 rally formula 5W-50.
Ei ainakaan meikäläisen workshop i:ssä lukenut moista öljyä.
Enkä äkkiseltään löytänyt että täyttäis GM-LL-A-025 vaatimuksen.
Lienekkö sitten väärää öljyä laitettu
Kyllä siellä oli kumminkin oikeaa öljyä. Leima oli vaan vähän vääränlainen.
Huoltokohtaan oli kirjoitettu oikea lukema 0W-40
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
kalle37 kirjoitti:Piti ihan käydä äsken vilkaisemassa mitä öljyä mulle oli survaistu viime huolossa.
Ja huolto kirjassa komeili mobil 1 rally formula 5W-50.
Ei ainakaan meikäläisen workshop i:ssä lukenut moista öljyä.
Enkä äkkiseltään löytänyt että täyttäis GM-LL-A-025 vaatimuksen.
Lienekkö sitten väärää öljyä laitettu
Kyllä siellä oli kumminkin oikeaa öljyä. Leima oli vaan vähän vääränlainen.
Huoltokohtaan oli kirjoitettu oikea lukema 0W-40
Jos öljy on uutta, niin ei pitäisi juuri olla merkitystä, vaikka se olisi väärää. Kyllähän jotkut ajelee saabeilla 10W-60-viskon öljyilläkin ja käynti pehmenee huomattavasti, itsekin kesällä noita kokeilin. Nostajien ääntäminen loppuu oikeastaan kokonaan. Toisaalta tuo alkaa olla kuumana jo sen verran paksua, että reippaassa ajossa saattaa öljypumppu olla pitkän päälle kovilla.
Ennemmin kuin pitäisin pilkuntarkasti kiinni oikeasta öljystä, vaihtaisin litkut aina huoltovälin puolessa välissä mihin tahansa laadukkaisiin täyssynteettisiin 0W/5W-30/40 öljyihin.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
tuota öljyä on kahdella eri luokituksella ja toisessa on myös GM
kyllä siinä eroa on,ainakin kiristin ja erikoistyökalut ovat eri joten eiköhän siinä rakenteessakin eroa ole.
tuohon 2.2:seen on laiteltu jälkeenpäin saabilta lähtöjään olevaa kiristintä,ns korvaavana osana.kuten myös sitä on laitettu näihin 2.0T koneisiin.mukaanlukien omani.sitä en tiedä onko SS/SC saabeissa jo valmiina tuo parempi versio.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower