TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Onko se automaatti? Joskus olin havaitsevinani moisen "oireen" meidän TTiD automaatissa. Musta se tuntui niinkuin se liittyis jotenkin vaihteen vaihtoon, eli kylmänä jotain viivästeli jos yritti kickdownilla. Onko auto ollut sulla alusta saakka?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JKHO
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 15:12

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JKHO »

Marko A kirjoitti:Onko se automaatti? Joskus olin havaitsevinani moisen "oireen" meidän TTiD automaatissa. Musta se tuntui niinkuin se liittyis jotenkin vaihteen vaihtoon, eli kylmänä jotain viivästeli jos yritti kickdownilla. Onko auto ollut sulla alusta saakka?
Manuaalivaihteisto minulla on. Eli kiihdyttää kaasupohjassa kone ihan kylmänä niin siinä 3500 kierroksen kohdalla meno hyytyy. Samaa en ole huomannut lämpimässä koneessa tai jos on vähän aikaa ajanut. Eli kyseisen ongelman olen huomannut ainoastaan heti liikkeellelähdön jälkeen ja lisälämmitin ei ole ollut käytössä. Auto on ollut minulla alusta saakka, mitään muita ongelmia en ole huomannut.
9-3 SC TTID Man. Vector Active BSR Steg 1 -08
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja mike »

Asian sivusta vain tuli mieleen todeta, että ei kait ole oikein järkevää kiihytellä kylmällä koneella kaasu pohjassa?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja moose »

JKHO kirjoitti:Hei,
Olen muutaman kerran huomannut kun kylmänä lähtee vetämään täysillä että kone "niiaa" siinä 3500 kierroksen kohdalla, onko kyseessä jokin vika vai onko se ominaisuus? Olisiko tuossa jokin varmistin tai esto että ahtopaineet eivät nouse kylmänä liian korkeiksi?
Henkilökohtaisesti sanoisin kyseessä olevan ominaisuus jonka tarkoituksena on suojella moottoria. Kuten mikekin jo totesi koneen polkeminen kylmänä ei välttämättä ole kaikista järkevintä hommaa...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Toiset pärjää arkiliikenteessä enimmillään 2000-2500 rpm kierroksilla. Toiset voivat, jos haluavat, käyttää koko kierrosaluetta... 8O
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Risto ainakin tietää mitä automaattilaatikko tekee (eli dieselinäkin nostetaan kierrokset 4000rpm saakka), jos autolla kiidytetään ripeästi. Oli kone kylmä tai ei. Tai toisaalta, voihan sitä tuolla rampilla odottaa vaikka huomista päivää, jos ei autolla kiihdyttää kärsi...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ilmanko Markokin automaatista eroon halusi.. :lol:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ei ollut siitä kyse mulla. Tykkäsin tuosta automaatista todella paljon. Miinuksena enemmänkin koneen kova ääni kun ´tomaatti käytti niitä kierroksia reilummin joka tilanteessa. Kokonaisuutena aivan loistava paketti TTiD+Aut. ja edelleenkin ottaisin kyseisen auton automaattina.

Mutta aiheesta toiseen. Trollhattansaab.net/e24.se sivuilta bongattuna Jan-Åke Jonsson lupailee 9-3:n tulevaa uutta versiota dieselistä. Pienemmällä kulutuksella, mutta silti 180hv tehoisena.
Men samtidigt jobbar Saab hårt med att göra bilarna snålare. Jan-Åke Jonsson bekräftar att det snart kommer en dieselmotor på 180 hästkrafter som släpper ut 139 gram koldioxid per kilometer och som ska placeras i 9-3-modellen.
Niin sitä pitää. Vielä kun saisivat jostain kunnon tuplakytkin laatikon tuohon jatkoksi!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Puhdas tuplakytkinvaihteisto olisi parasta mitä Saabiin voisi nyt uutena tulla. Nelivetoakin moni on kaivannut, mutta on eri asia kuinka moni sen lopulta ottaisi.

TTiD+DSG+XWD olisi silti varmasti kiinnostava paketti monelle.
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

Ainakin Saabin TTid'n yhteyteen SAA automaatin, ja omien kokemusteni perusteella tuo 6-lovinen on aivan kelpo peli. On paljon merkkejä joilla automaatti on onneton tai vasta tulossa, varsinkin japseissa diesel/tomaatti on aika harvaa namia.

Ainakaan itse en tule palailemaan käsivatkaimeen. :)
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
JKHO
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 15:12

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JKHO »

moose kirjoitti:
JKHO kirjoitti:Hei,
Olen muutaman kerran huomannut kun kylmänä lähtee vetämään täysillä että kone "niiaa" siinä 3500 kierroksen kohdalla, onko kyseessä jokin vika vai onko se ominaisuus? Olisiko tuossa jokin varmistin tai esto että ahtopaineet eivät nouse kylmänä liian korkeiksi?
Henkilökohtaisesti sanoisin kyseessä olevan ominaisuus jonka tarkoituksena on suojella moottoria. Kuten mikekin jo totesi koneen polkeminen kylmänä ei välttämättä ole kaikista järkevintä hommaa...
Joo,olen tietoinen ettei se ole parasta moottorille enkä sitä harrastakkaan säännöllisesti. Tosin ajattelin vain kysäistä onko se ominaisuus vai onko turbossa jokin vika joka pitäisi korjata kun vielä takuuta on jäljellä. Oletan siis että se on ominaisuus.. Kiitos
9-3 SC TTID Man. Vector Active BSR Steg 1 -08
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Eikö ainakin uuteen opeliin tule päivitetyt version noista fiatin koneista eli 160 hv ja uutena opeliin 190 hv versio tuosta tupla turbosta. Muistaakseni ainakin 160 hv versiossa vääntö nousi 360 nm. Luulisi että jos saab pysyy hengissä, niin samat versiot tulee myös saabiin jossakin vaiheessa. Fiat on ottanut jo käyttöön tuon 160 hv version ainakin Lanciassa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Opeliin tulee eri kone. 2-litrainen dieseli.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Marko A kirjoitti:Opeliin tulee eri kone. 2-litrainen dieseli.

Ja eikös tuon 2.0-dieselin juuret ole vieläpä Koreassa? Ei siinä mitään, muistaakseni hyundaihin tulee 200-heppainen yhden vnt-turbon versio tuosta myllystä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Onkos kukaan tilannut viime aikoina TTiD:tä? Mitä ovat luvanneet toimitusajaksi, tai mitä toimitusajat on viime aikoina ollut?

Ite luovutin haikeana oman TiDS:sin pois tuossa joulukuun puolivälissä. Ja samointein lähti SC TTiD Vector Automaattia tilaukseen. Sattui vain joulu pahasti väliin, ja tehdas ollut lomilla, joten myyjä lupasi auton vasta viikolle 10. Mutta toivonmukaan tulee aiemmin, ainakin entinen tuli 6 viikossa vaikka silloinkin sanottiin toimitusajaksi 10 viikkoa.

Tullut tuota TTiD:tä ajettua viimeksi toukokuussa, joten ei juurikaan muistikuvaa, että oliko siinä paljon TiDSiä enemmän hönkää. Mutta onpahan jotain mitä jännityksellä odottaa :)

BTW huomasimpa tuossa, että BMW tarjoaa automaattia 990e hintaan, nyt jos olisin tilaamassa uutta kärryä, niin joutuis taas tuota bimmeriä kyllä harkitteen, hinta kohtuullistuu sen verran tuon laatikkotarjouksen takia.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Vastaa Viestiin