Valaisisiko joku asiaa tietävä (joita täällä varmasti on ) minua xenoneiden toiminnasta. En tarkoita kaasupurkauspolttimon toimintaa itsessään vaan Bi-Xenonin periaatetta yleensä. Mulla on noi valot ja nyt syyspimeillä ne ovat kyllä osoittautuneet mainioiksi. Eli onko niin että lyhyet xenonit palavet koko ajan ja pitkillä apuun tulevat halogeenit vai muuttuuko xenoneissakin suuntaus jotenkin. Niissähän on se automaattinen korkeudensäätömekanismi. Miten muuten onko eri automerkeillä erilaisia xenon-toteutuksia vai onko tähän jo muotoutunut jo jonkinlainen de-facto standardi mitä saa jos valitsee xenonit autoonsa?
p.s. Originaalivalot ovat varmasti hyvät ja riittävät eli en haluaisi tässä niinkään spekulaatiota xenoneiden puolesta tai vastaan. Itse halusin vain kokeilla xenoneita kun niistä ei ollut aiempaa kokemusta ja ajoa pimeässä tulee kuitenkin jonkin verran näin syksyisin metsästysaikaan
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
Bi-xenon valoissa projektorissa on liikkuva suljin, joka tuo koko xenon-lampun näkyviin kaukovaloja käytettäessä ja lisäksi halogeenit apukaukovaloina.
Hep! Miten on, voiko tuon sulkimen toiminnan varmistaa helposti? Itsellä on SC:ssä noi bi xenonit ja valot on kyllä hyvät, mutta silti mielestäni koeajoautossa olleet xenonit tuntui paremmilta. Lyhyillä homma on OK, mutta pitkien kanssa tuntuu, ettei noi xenonit tuo juurikaan lisäarvoa...
- EX: Saab 900i vaimon kauppakassina
- EX: Saab 9-3 1.9 TiDS SC Vector Active
Janihe kirjoitti:Hep! Miten on, voiko tuon sulkimen toiminnan varmistaa helposti? Itsellä on SC:ssä noi bi xenonit ja valot on kyllä hyvät, mutta silti mielestäni koeajoautossa olleet xenonit tuntui paremmilta. Lyhyillä homma on OK, mutta pitkien kanssa tuntuu, ettei noi xenonit tuo juurikaan lisäarvoa...
Jos tuntuu että valoteho ei ole riittävä pitkillä, niin mielestäni kannattaa oikeasti tarkistuttaa valojen toiminta. Sitä että miten tuon voisi tarkistaa en tosin valitettavasti tiedä
Omassa '08 SS:ssä pitkät Xenon valoilla ovat nimittäin todella kirkkaat. Ero nykyisen auton lyhyisiin ja vanhan '99 9-3:sen halogeeneihin verrattuna on järkyttävä!
Kävin vaihtamassa polttimot noihin bi-xenoneihin 97 tkm ajon jälkeen.
Sen puhutun xenoneiden himmenemisen kyllä selvästi huomaa, oli nimittäin taas "onpas hyvät valot" -fiilis uusilla lampuilla.
Lamppujen hinta 224 EUR asennettuna Laakkosella ilman alennuksia, mutta oli sen väärti...
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Nyt on tullut ajeltua muutama pidempi reissu xenoneilla varustetulla -06 SC:llä. Aiemmin tuntui, että lyhyillä valoilla näkyvyys on melko huono, mutta nyt se alkoi jo haittaamaan. Viimeinen niitti oli, kun toinen saab ajoi perässä ja omasta autosta jäi varjot tien vierustalla olleisiin kyltteihin.
Tänään mittasin lyhyiden valojen pituuden eli sen mihin asti lyhyet näyttävät. Matka oli 20 metriä! Mitähän luokkaa muilla mahtaa olla?
Tuntuu, että valoteho on huono, mutta lisäksi vaikuttaa siltä, että valojen suuntauksessakin olisi jotain vikaa. Valot kyllä suuntautuvat startatessa. Autolla on ajettu reilut 90tkm.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
En ole käynyt esim. parkkihallissa mittaamassa. Ajoin tänään pimeällä tiellä lyhyet päällä 60 km/h ja siinä vauhdissa ei tuntunut lainkaan turvalliselta noilla valoilla. Valoteho tuntui ihan hyvältä, mutta näkyvyysmatka on todella lyhyt. Jos ajaa toisen auton perässä 50 metrin päässä, ainakin puolet välimatkasta jää täysin pimeäksi.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Minä olen säätänyt xenonien perusasetuksen lähinnä perstuntumalta niin, että vastaantulijat eivät vilkuttele. Ensin niin ylös että näkee (järkevissä rajoissa) sitten mikäli vilkuttelua ilmenee, vähän kerrallaan alaspäin ja soppeli on sitten kun vilkuttelua ei enää esiinny.
Ei ole katsastuskonttorin miehilläkään ollut koskaan mitään tätä mittaustapaa vastaan.
Mun -08SC:ssa ainakin valoteho on lyhyillä hyvä, pitkiin olen kaivannut lisää potkua 9-5:n jälkeen. Ensi viikolla viritellään pitkiin tuollaiset 50W xenonit niin, että virta otetaan suoraan akulta ja laitetaan auton diagnostiikkaa hämäämään 50/55W vastus. Pitkille tuleva virta (originaalipiiri) ohjaa myös relettä joka katkaisee sitten akulta suoraan jälkiasennusballasteille tulevan virran.
Ok. Tämä poika suuntaa illemmalla lähimpään parkkihalliin ruuvailuhommiin. Ei noilla valoilla viitsi ajella tuollaisina, jos kerran säätöä pystyy itse tekemään. Kiitokset vinkeistä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t