Vetokoukun asennus
Vetokoukun asennus
Asensin tänään autooni vetokoukun.
Sähköjä ei vain näytä tulevan rasiaan. Koukun mukana tuli kaikki tarpeelliset sähkötarvikkeet. Tavaratilan sähkökeskukseen kytkettävä koukun ohjainboksi oli mukana sekä sulake paikkaan F8.
Valot toimivat väyläohjattuna, joten pitääkö koukun ohjainboksi aktivoida Tech2:lla vai aktivoituuko se automaattisesti.
Kokeilin mitata jännitteitä yleismittarilla pistorasiasta, mutta mitään ei tullut.
En kytkenyt kärryä. Sekin tuli mieleen, että tunnistaako koukun ohjainlaite kytketyn kuorman (kärryn polttimot) ja kytkee vasta silloin jännitteet. Eli tällä tarkoitan sitä, että rasiasta ei voi mitata jännitteitä ilman oikeanlaista kuormaa.
Kyseessä on 7-napainen rasia. Siihen ei mm. tule ns. jatkuvaa virtaa.
Siispä kaikki syötöt ovat vaunun polttimoille ja ne tulevat ohjainlaitteelta.
Sähköjä ei vain näytä tulevan rasiaan. Koukun mukana tuli kaikki tarpeelliset sähkötarvikkeet. Tavaratilan sähkökeskukseen kytkettävä koukun ohjainboksi oli mukana sekä sulake paikkaan F8.
Valot toimivat väyläohjattuna, joten pitääkö koukun ohjainboksi aktivoida Tech2:lla vai aktivoituuko se automaattisesti.
Kokeilin mitata jännitteitä yleismittarilla pistorasiasta, mutta mitään ei tullut.
En kytkenyt kärryä. Sekin tuli mieleen, että tunnistaako koukun ohjainlaite kytketyn kuorman (kärryn polttimot) ja kytkee vasta silloin jännitteet. Eli tällä tarkoitan sitä, että rasiasta ei voi mitata jännitteitä ilman oikeanlaista kuormaa.
Kyseessä on 7-napainen rasia. Siihen ei mm. tule ns. jatkuvaa virtaa.
Siispä kaikki syötöt ovat vaunun polttimoille ja ne tulevat ohjainlaitteelta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vetokoukun asennus
Ei tarvitse aktivoida enää nykyisin Tech:llä (jotkut päivittämättömät 2003:et edellyttivät) - sähköt tulevat sinne, kunhan laitat kuorman eli siis kärryn pistokkeen kiinni. Mistä muuten 7-napainen rasia tuli - Saabin originaalit ovat 13-napaisia?petrisa kirjoitti:Asensin tänään autooni vetokoukun.
Sähköjä ei vain näytä tulevan rasiaan. Koukun mukana tuli kaikki tarpeelliset sähkötarvikkeet. Tavaratilan sähkökeskukseen kytkettävä koukun ohjainboksi oli mukana sekä sulake paikkaan F8.
Valot toimivat väyläohjattuna, joten pitääkö koukun ohjainboksi aktivoida Tech2:lla vai aktivoituuko se automaattisesti.
Kokeilin mitata jännitteitä yleismittarilla pistorasiasta, mutta mitään ei tullut.
En kytkenyt kärryä. Sekin tuli mieleen, että tunnistaako koukun ohjainlaite kytketyn kuorman (kärryn polttimot) ja kytkee vasta silloin jännitteet. Eli tällä tarkoitan sitä, että rasiasta ei voi mitata jännitteitä ilman oikeanlaista kuormaa.
Kyseessä on 7-napainen rasia. Siihen ei mm. tule ns. jatkuvaa virtaa.
Siispä kaikki syötöt ovat vaunun polttimoille ja ne tulevat ohjainlaitteelta.
Re: Vetokoukun asennus
Ostin koko paketin AUTOASI-liikkeestä.
Tarvikeliikkeestä siis.
Jotain tämäntyylistä väyläohjaus luultavasti "aiheuttaa".
Mitäpä sitä pistokkeessa sähköjä pitää päällä, ellei ole kärryä/vaunua kytketty.
Täytyy tänään kokeilla kytkeä kärry perään, niin eiköhän ne valot syty.
Tarvikeliikkeestä siis.
Jotain tämäntyylistä väyläohjaus luultavasti "aiheuttaa".
Mitäpä sitä pistokkeessa sähköjä pitää päällä, ellei ole kärryä/vaunua kytketty.
Täytyy tänään kokeilla kytkeä kärry perään, niin eiköhän ne valot syty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vetokoukun asennus
Tuohon alkuperäiseen 13-nap liittyy tämänkin aloittelevan saabistin eka kommellukset - lähdimmä appiukon kanssa puukuormaa hakemaan. Appiukko sitten siinä tuskaili kärryn sähköjohtoa (7-nap) tunkiessa ettei tämä mene... minä siihen että annappa kun näytän .. en näyttänyt.Bob kirjoitti:Ei tarvitse aktivoida enää nykyisin Tech:llä (jotkut päivittämättömät 2003:et edellyttivät) - sähköt tulevat sinne, kunhan laitat kuorman eli siis kärryn pistokkeen kiinni. Mistä muuten 7-napainen rasia tuli - Saabin originaalit ovat 13-napaisia?
sittemmin hankittu adapteri ajaa asian
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: Vetokoukun asennus
Saat rasiasta ihan turhaan kynällä katella, kuormaa se vaatii...
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 19:22
Re: Vetokoukun asennus
Tere!
Itse asensian myös tarvikekoukun, joka ei lähtenyt toimimaan mukana tulleita ohjeita noudattamalla. Sähkösarjan ohjeessa käskettiin vaihtamaan mukana tullut sulake paikkaan xx ( en muista mikä paikka se oli).Ihmettelin sähkömiehenä tuota sulakkeen vaihtoa isommaksi , mutta tei kuten ohjeessa oli. Ei sähköä rasiaan, eikä toiminut kärrynkään kanssa. Katsoin käyttöohjekirjasta mitä se sanoo vaihdetusta sulakkeesta ja samalla katsoin mikä oli tuo tyhjä paikka tuolla sulakerasiassa. Taisi olla perävaunulle... Heh heh virhe käyttö ohjeessa. Homma tuli siis kuntoon.
Itse asensian myös tarvikekoukun, joka ei lähtenyt toimimaan mukana tulleita ohjeita noudattamalla. Sähkösarjan ohjeessa käskettiin vaihtamaan mukana tullut sulake paikkaan xx ( en muista mikä paikka se oli).Ihmettelin sähkömiehenä tuota sulakkeen vaihtoa isommaksi , mutta tei kuten ohjeessa oli. Ei sähköä rasiaan, eikä toiminut kärrynkään kanssa. Katsoin käyttöohjekirjasta mitä se sanoo vaihdetusta sulakkeesta ja samalla katsoin mikä oli tuo tyhjä paikka tuolla sulakerasiassa. Taisi olla perävaunulle... Heh heh virhe käyttö ohjeessa. Homma tuli siis kuntoon.
Re: Vetokoukun asennus
Kannattaa kuunnella hieman ns. länsimaisten merkkien vetokoukun asennustarinoita! (No en tiedä tosin 93ss kytkentä-juttua,koska halusin koukun uuteen 93ss:ään). Joo kaverini säästi mielestäni ihan mukavasti asennuksessa noin 350ekeä VW Golfiin tee se itse miehenä. Tosin mielestäni VW-golf voipi
olla niitä kaikkein hankalimpia jälkiasennus vetokoukku autoja, johdotus etupäähän asti, ja vielä vielä parametrointi merkkiliikkeessä...!
Jotta sanoisin, että Saabissa on näitä juttuja mietitty jo auton
suunnittelussa.
olla niitä kaikkein hankalimpia jälkiasennus vetokoukku autoja, johdotus etupäähän asti, ja vielä vielä parametrointi merkkiliikkeessä...!
Jotta sanoisin, että Saabissa on näitä juttuja mietitty jo auton
suunnittelussa.
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Re: Vetokoukun asennus
Yksi pösön omistaja oli tehnyt releboksin jonka releitten ohjaus tuli takavaloilta.
Päävirta oli otettu muistaakseni peräkontin sytkäristä tai jostain
Päävirta oli otettu muistaakseni peräkontin sytkäristä tai jostain
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Vetokoukun asennus
Moro!
Osaisko joku heittää vahvistusta onko kiinteän koukun "lattia" pulttien mutterit tarkoitettu ujutettavaksi siitä viereisestä reijästyä?
Vai onko joku varapyöräkotelon "tulpista" tämän reiän päällä?
Nimim. puskuri jo irti...
MUOKS...
Noniin auton alla maaten selvis, siellähän oli sopivasti jengat valmiina.
Osaisko joku heittää vahvistusta onko kiinteän koukun "lattia" pulttien mutterit tarkoitettu ujutettavaksi siitä viereisestä reijästyä?
Vai onko joku varapyöräkotelon "tulpista" tämän reiän päällä?
Nimim. puskuri jo irti...
MUOKS...
Noniin auton alla maaten selvis, siellähän oli sopivasti jengat valmiina.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Vetokoukun asennus
Tarviko SS:ssä käyttää puskuri irti?!
Omaan -07 SC:hen koukku (Thule) paikoilleen, liittimet kiinni ja AVOT
Omaan -07 SC:hen koukku (Thule) paikoilleen, liittimet kiinni ja AVOT
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
Re: Vetokoukun asennus
Viikonloppuna laitoin Saabin oman kiinteän koukun SS:ään. Joo takavalot irti, takapuskuri (taikka kuori) irti. Vaan sellaisen tempun keksi, että Trailer Module paikallaan auton vilkut, siis ilman peräkärryä, vilkkuvat (vähintään) tuplanopeudella. Kun otat TM:n irti, toimii normaalisti. Liekö tekoa sitten, että auto on 2003 ja TM:ssä lukee "date 16-02-06"? Kellään mitään hajua?
En ole kärryn kanssa edes kokeillut, mutta tuskin muuttuu...
En ole kärryn kanssa edes kokeillut, mutta tuskin muuttuu...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Vetokoukun asennus
meneekö tosiaan ilman puskurin irroitusta paikalleen? Wissit ja tissit ja muut itämaantietäjäthän neuvovat irroittamaan puskurin.jupa03 kirjoitti:Tarviko SS:ssä käyttää puskuri irti?!
Omaan -07 SC:hen koukku (Thule) paikoilleen, liittimet kiinni ja AVOT
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Vetokoukun asennus
Mitä noita koukkuja ite kattelin, niin oli hyvinkin eri tavalla, eri kohtiin kiinnitettäviä koukkuja; Saabin oma V-tyylinen ja sitten muita leveitä palkkeja.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Vetokoukun asennus
Saabillua: Ei se homma oikein onnistu ilman puskurin irroitusta mm. siksi, että
puskurin alahelmasta, joka taittuu auton alle, on leikattava kohtuullinen pala pois.
Enkä nyt muista, että pääseekö vetokoukun kiinnityspaikkoihinkaan käsiksi puskurin ollessa paikoillaan.
Voi kai sitä joku kokeilla tuota hommaa ilman puskurin irroitustakin, mutta väittäisin homman jopa onnistuvan helpommin ja rivakammin puskuri irroittamalla. Ei se ole mikään iso homma. Ainoastaan puskurin takaisinlaitto on vähän hankalaa yksin, koska tuo muovi on niin "letkua", että ei meinaa saada asettumaan kohdilleen ja pysymään paikoillaan sen aikaa, että saa vähän jostain kiinnitettyä.
puskurin alahelmasta, joka taittuu auton alle, on leikattava kohtuullinen pala pois.
Enkä nyt muista, että pääseekö vetokoukun kiinnityspaikkoihinkaan käsiksi puskurin ollessa paikoillaan.
Voi kai sitä joku kokeilla tuota hommaa ilman puskurin irroitustakin, mutta väittäisin homman jopa onnistuvan helpommin ja rivakammin puskuri irroittamalla. Ei se ole mikään iso homma. Ainoastaan puskurin takaisinlaitto on vähän hankalaa yksin, koska tuo muovi on niin "letkua", että ei meinaa saada asettumaan kohdilleen ja pysymään paikoillaan sen aikaa, että saa vähän jostain kiinnitettyä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vetokoukun asennus
jeps, se on nopeasti sanottu, että ota puskuri irti. Sitten kun on spa:ta ja ruostuneita pultteja/ruuveja niin hommaan tulee aina jotain muuttujia.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla