Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Näillä kovemmilla pakkasilla on aamukäynnistys tahtonut olla vähän tuskallista, vaikka auto on ollut roikan nokassa.
Kun starttaa, niin auto röpöttää ja humppaa kierroksia kymmenkunta sekuntia, kunnes sitten alkaa käydä normaalisti ja nostaa kierrokset normaalille kylmätyhjäkäyntikierroksille.
Mistäs tämä oikein oirehtii? Onko syytä huoleen?
90tkm huolto tehty kolmisentuhatta sitten. Vaihdetaanko tuossa tulpat?
Kun starttaa, niin auto röpöttää ja humppaa kierroksia kymmenkunta sekuntia, kunnes sitten alkaa käydä normaalisti ja nostaa kierrokset normaalille kylmätyhjäkäyntikierroksille.
Mistäs tämä oikein oirehtii? Onko syytä huoleen?
90tkm huolto tehty kolmisentuhatta sitten. Vaihdetaanko tuossa tulpat?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
no monessa suhteessa olen vähän huono kommentoimaan kun sulla on bensa alla, mutta vahva epäily olis et tarkasta startti.
Startinhan pitäisi pyöriä ton 10 sek. startin jälkeen ja LASKEA kierrokset sen jälkeen normi tyhjäkäyntiin. Ja monessa ketjussa on muutenki valiteltu SAAB:n startteja.
Startinhan pitäisi pyöriä ton 10 sek. startin jälkeen ja LASKEA kierrokset sen jälkeen normi tyhjäkäyntiin. Ja monessa ketjussa on muutenki valiteltu SAAB:n startteja.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Totanoin...kyllä se starttimoottori lähtee samoin tein pois vauhtipyörän hampailta kun avaimen päästää "start" asennosta. Kyllä se on moottorinohjauselektroniikka joka noita kylmäkäyntejä ohjailee, eikä starttimoottori.Limu kirjoitti:no monessa suhteessa olen vähän huono kommentoimaan kun sulla on bensa alla, mutta vahva epäily olis et tarkasta startti.
Startinhan pitäisi pyöriä ton 10 sek. startin jälkeen ja LASKEA kierrokset sen jälkeen normi tyhjäkäyntiin. Ja monessa ketjussa on muutenki valiteltu SAAB:n startteja.
Joskus muistan lukeneeni, että 9-3:ssa nimenomaan roikan päästä on ollut käynnistymis/käyntivaikeuksia kylmästarteissa. Lämmitin sotkee moottorin lämpötila-anturin luulemaan, että kone on lämpimämpi kuin se todellisuudessa onkaan. Ilman roikkaa lähtee noissa tapauksissa paremmin käymään, kun elektroniikka saa oikeaa tietoa koneen lämmöstä. En kyllä muista mikä tuohon oli korjaus, löytynee "etsi" toiminnolla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Kuten edellinen sanoikin, niin hyvinkin tuo ohjelmien päivitys voisi tuohon auttaa kun vuosimalli on -03, ja ensimmäisissä malleissahan tuota lämpötila sekoilua oli. Tuskin mitään vaarallista ja jos käyntiin kuitenkin lähtee. Ei varmasti noin ole ajateltu toimivan...
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
- Röpötys johtuu sytytyksen myöhästyttämisestä, jotta katti lämpenisi nopeammin ja se on ominaisuus.tsaarela kirjoitti:Näillä kovemmilla pakkasilla on aamukäynnistys tahtonut olla vähän tuskallista, vaikka auto on ollut roikan nokassa.
Kun starttaa, niin auto röpöttää ja humppaa kierroksia kymmenkunta sekuntia, kunnes sitten alkaa käydä normaalisti ja nostaa kierrokset normaalille kylmätyhjäkäyntikierroksille.
Mistäs tämä oikein oirehtii? Onko syytä huoleen?
90tkm huolto tehty kolmisentuhatta sitten. Vaihdetaanko tuossa tulpat?
- Kierrosten heijaaminen edestakaisin hävisi omastani (vm. 2004) päivittämällä uusin moottorinohjaussofta (omassani päivitys tehtiin 2005).
- 2003:iin lisäksi olemassa nimenomaan tuohon "puolilämpimänä" ilmenevään käynnistysvaikeuteen oma softapäivityksensä
- Ei syytä huoleen.
- Tulpat vaihdetaan vasta 120tkm:n huollossa, tosin ainakin omassani olivat vielä silloinkin kuin "pakasta vedetyt".
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Bob kirjoitti:- Röpötys johtuu sytytyksen myöhästyttämisestä, jotta katti lämpenisi nopeammin ja se on ominaisuus.tsaarela kirjoitti:Näillä kovemmilla pakkasilla on aamukäynnistys tahtonut olla vähän tuskallista, vaikka auto on ollut roikan nokassa.
Kun starttaa, niin auto röpöttää ja humppaa kierroksia kymmenkunta sekuntia, kunnes sitten alkaa käydä normaalisti ja nostaa kierrokset normaalille kylmätyhjäkäyntikierroksille.
Mistäs tämä oikein oirehtii? Onko syytä huoleen?
90tkm huolto tehty kolmisentuhatta sitten. Vaihdetaanko tuossa tulpat?
- Kierrosten heijaaminen edestakaisin hävisi omastani (vm. 2004) päivittämällä uusin moottorinohjaussofta (omassani päivitys tehtiin 2005).
- 2003:iin lisäksi olemassa nimenomaan tuohon "puolilämpimänä" ilmenevään käynnistysvaikeuteen oma softapäivityksensä
- Ei syytä huoleen.
- Tulpat vaihdetaan vasta 120tkm:n huollossa, tosin ainakin omassani olivat vielä silloinkin kuin "pakasta vedetyt".
Täältäkin löytyy -03 auto ja hyvin pyörii kylmänä roikasta lähdettyäkin.
Ei juuri huomaa eroa käynnistyksissä.
Minäkin tuossa viime kesänä pistin uudet tulpat, vaikka ei ollut kuin 117tkm mittarissa. Eipä juuri huomannut kulumisia ja kärkivälikin oli säilynyt hyvin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Tänään tai siis jo eilen kokeilin 3h lämmitysaikaa -15 pakkasella ja nyt selkeesti röpötti pari sekuntia kun laitoin auton käymään.
Ei mitään tärinöitä eikä tutinoita epätasaisuudesta, vain sellainen röpöttävä käynti.
Ei mitään tärinöitä eikä tutinoita epätasaisuudesta, vain sellainen röpöttävä käynti.
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Itellä on ollut myös outoja ääniä käynnistettäessä. Aina ei ole silläkään väliä onko lämmin vai kylmä. Ääntä on vaikea kuvailla, ihan kuin joku moottorissa resonoisi tai vuotas pakosarjan juuresta tms. Yleensä loppuu parissa sekunnissa, joskus jatkuu. Kun käynnistää uudelleen, ääni yleensä häviää. Jossakin ketjussa taisi olla juttua samasta, en muista löydettiinkö siihen selitystä. Itsellä kyseessä 1.8t.
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Eilen oli auto koko päivän ulkona ja tunnin lämmityksessä. Pakkasta oli 15 astetta. Sekin pysyi siinä samassa koko päivän.
Hyvin lähti käyntiin, mutta sitten alkoi kierrosten humppaaminen. Myös savupöläys tuli putkesta. Tasoittui aivan normaaliksi n 10 sekunnissa.
Auto on -03 2.0t. Uskoisin itse tuon ilmiön johtuvan juuri tuosta lohkolämmittimestä ja siitä, että se ei saa konetta tasaisen lämpimäksi. Siksi anturi ei anna täysin oikeaa kuvaa.
Tuntuisi kuin anturi luulisi konetta kylmemmäksi ja rikastaa liikaa.
Olikohan se niin, että tuo anturi on koneen yläosassa. Silloin voi olla, että siellä on kylmempi kohta kun neste ei kierrä. Ainakin niin sanottujen säteilylämmittimien eli paistinpannujen kanssa näitä ongelmia on. Käsittääkseni saabin lämmitin on oikea nesteessä ole lohkolämmitin.
Hyvin lähti käyntiin, mutta sitten alkoi kierrosten humppaaminen. Myös savupöläys tuli putkesta. Tasoittui aivan normaaliksi n 10 sekunnissa.
Auto on -03 2.0t. Uskoisin itse tuon ilmiön johtuvan juuri tuosta lohkolämmittimestä ja siitä, että se ei saa konetta tasaisen lämpimäksi. Siksi anturi ei anna täysin oikeaa kuvaa.
Tuntuisi kuin anturi luulisi konetta kylmemmäksi ja rikastaa liikaa.
Olikohan se niin, että tuo anturi on koneen yläosassa. Silloin voi olla, että siellä on kylmempi kohta kun neste ei kierrä. Ainakin niin sanottujen säteilylämmittimien eli paistinpannujen kanssa näitä ongelmia on. Käsittääkseni saabin lämmitin on oikea nesteessä ole lohkolämmitin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
En ole omassa kulkineessa huomannut mitään röpellystä kylmänä.
Tai ainakaan auton sisälle ei kuulu mitään ihmeellistä.
Ainoastaan kierrokset on vähän korkeamalla käynnistyksen jälkeen, mutta laskevat aika nopeasti normaalitasoon.
Tai ainakaan auton sisälle ei kuulu mitään ihmeellistä.
Ainoastaan kierrokset on vähän korkeamalla käynnistyksen jälkeen, mutta laskevat aika nopeasti normaalitasoon.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Ilmeisesti uudemmissa vuosimalleissa on softat jo kohillaan.kalle37 kirjoitti:En ole omassa kulkineessa huomannut mitään röpellystä kylmänä.
Tai ainakaan auton sisälle ei kuulu mitään ihmeellistä.
Ainoastaan kierrokset on vähän korkeamalla käynnistyksen jälkeen, mutta laskevat aika nopeasti normaalitasoon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Mulla on ainakin tässä -04:ssa säteilylämmitin, ihmettelin aluksi kun ei lohko tuntunut lämpiävän. Sanoivat liikkessä ettei ilmeisesti juuri noista anturiongelmista johtuen "saisi" normaalia lohkolämppäriä tähän.petrisa kirjoitti: Auto on -03 2.0t. Uskoisin itse tuon ilmiön johtuvan juuri tuosta lohkolämmittimestä ja siitä, että se ei saa konetta tasaisen lämpimäksi. Siksi anturi ei anna täysin oikeaa kuvaa.
Tuntuisi kuin anturi luulisi konetta kylmemmäksi ja rikastaa liikaa.
Olikohan se niin, että tuo anturi on koneen yläosassa. Silloin voi olla, että siellä on kylmempi kohta kun neste ei kierrä. Ainakin niin sanottujen säteilylämmittimien eli paistinpannujen kanssa näitä ongelmia on. Käsittääkseni saabin lämmitin on oikea nesteessä ole lohkolämmitin.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Vaikea uskoa että Trionic 8 olisi niin typerä ettei osaisi toimia lohkolämmityksen jälkeen. Trionic 7 osaa nimittäin jo tunnistaa lohkolämmittimen käytön ja reagoida sen mukaan, vanhemmat eivät edes moista tunnistusta tarvitse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Samaa ihmettelin minäkin. Kai se kehitys sitten menee huonompaan suuntaan tuossa(kin) asiassa. Tosin onhan toi öljypohjankin lämppääminen ihan hyödyllistä toki.jcarlson kirjoitti:Vaikea uskoa että Trionic 8 olisi niin typerä ettei osaisi toimia lohkolämmityksen jälkeen. Trionic 7 osaa nimittäin jo tunnistaa lohkolämmittimen käytön ja reagoida sen mukaan, vanhemmat eivät edes moista tunnistusta tarvitse.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti
Minulla -03 SS mallissa oli myös käynnistys ongelma joka teki tuota silloin tällöin. Siihen löytyi silloin korjaus uudesta softasta. Muissa seuraavissa malleissa ei ole ollut ko. ongelmaa. Kaikkien merkkikorjaamoiden kyllä pitäisi tietää se ongelma.