Pientä urputusta huollon töistä...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja agios »

Ei sillä nyt mielestäni niin suurta huolta tarvitse kantaa jos et kovin paljon ole ajanut. Sehän vain kylmällä ilmalla käynnistäessä hieman hitaammin voitelee alussa. Se määrä mikä suodattimeen jää on merkityksetön.
Jos käyttäisit sitä jatkuvasti niin ehkä sitten mutta tiedän monta jotka käyttävätkin ja eipä nuo ole hajonnut eikä kuluta sen kummemmin öljyäkään.
Vaihdata ne pois ja ole huoleti sen jälkeen.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

saab93f kirjoitti:Osaako kukaan palstan asiantuntijoista arvella, onko 0W-40 vs. 5W40 öljyillä käytännössä eroa ja jos niin mitä? Ymmärrän kyllä että kyse on kylmän pään viskositeetista mutta mikä vaikutus tuolla voisi olla. Osaan sitten olla tuimana vaatimassa hyvitystä tms. tiskillä :)

Luulisi, että tuon söpön pienen turbon, jossa ei muuten näyttäisi olevan vesijäähdytystä lainkaan, voitelu saattaa olla heikommissa kantimissa. Se kun alkaa pyöriä heti sen kylmästartin jälkeen, aika kovaa jopa tyhjäkäynnillä. Se on todennäköisesti syy 0W-öljyn käytölle TTiD:ssa.

En usko kyllä että noin lyhyellä ajolla noin pienellä kylmäviskon erolla on käytännössä mitään merkitystä. Eri asia jos koneeseen olisi laitettu vielä paksumpaa tavaraa tai ajoa olisi vedetty vaikka koko öv-väli. Tällöin kannattaisi ottaa pikkuturbon imupuoli näkyviin ja katsoa onko tullut välyksiä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Kannattaa olla niin pikkutarkka et selvittää myöskin miksi se näyttää ko. prosenttimäärää ennenkuin alkaa korjaamoa siitä syyttelemään.....
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

sepe43 kirjoitti:Kannattaa olla niin pikkutarkka et selvittää myöskin miksi se näyttää ko. prosenttimäärää ennenkuin alkaa korjaamoa siitä syyttelemään.....
Tosiaan, eihän se mittaa mitenkään öljyn laatua vaan laskee sitä näistä öljyä kuluttavista tekijöistä. Ei varmasti johdu väärädstä kylmäviskosta, että öljynlaatu näyttää heikommalta.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Niin. Ja tähän keskusteluun vielä, ettei pidä alkaa yleistämään käsitettä "huono merkkihuolto". Siellä on paljon työntekijöitä ja paljon töitä. Erehdyksiä sattuu ja aina ei ole se hyvä päivä.

Vai onko oma työnjälki (mikäli töissä on) aina ensiluokkaista?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

sepe43 kirjoitti:Kannattaa olla niin pikkutarkka et selvittää myöskin miksi se näyttää ko. prosenttimäärää ennenkuin alkaa korjaamoa siitä syyttelemään.....
Mitä tuolla mahtanet tarkoittaa? Onneksi ei oo tosiaan ollut hirmupakkasia niin että olisi joutunut öljy koville - taitaa olla onneksi aika pieni tuo 0W:n ja 5W:n ero.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Mimmi kirjoitti:
saab93f kirjoitti:
sepe43 kirjoitti:Kannattaa olla niin pikkutarkka et selvittää myöskin miksi se näyttää ko. prosenttimäärää ennenkuin alkaa korjaamoa siitä syyttelemään.....
Mitä tuolla mahtanet tarkoittaa? Onneksi ei oo tosiaan ollut hirmupakkasia niin että olisi joutunut öljy koville - taitaa olla onneksi aika pieni tuo 0W:n ja 5W:n ero.
Tuota...
Oletko ajatellut MIKSI ko. öljyä PITÄÄ käyttää ko. koneessa?
Huolto-ohjelmaahan EI ole noudatettu, joten pahimmassa tapauksessa takuuta EI ole.
Kyllä minä tuon tiukemman öljyvaatimuksen ymmärrän hyvinkin. En vaan ihan pysynyt kärryillä tuon sepe43:n kommentin suhteen. Eikö sen SID:n olisi pitänyt näyttää noin 100 prossaa kun auton huollosta hain? Autolla on nyt ehditty ajaa vajaa 5 tkm huollon jälkeen, katsotaan mitä sanovat lauantaina.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja moose »

Marko A kirjoitti:Niin. Ja tähän keskusteluun vielä, ettei pidä alkaa yleistämään käsitettä "huono merkkihuolto". Siellä on paljon työntekijöitä ja paljon töitä. Erehdyksiä sattuu ja aina ei ole se hyvä päivä.

Vai onko oma työnjälki (mikäli töissä on) aina ensiluokkaista?
Ihmisiähän tässä kaikki ollaan, ja ihmisille tapahtuu virheitä. Itsekkin olen asiakkaiden kanssa toimiessani joutunut pyytelemään anteeksi omia ja muiden virheitä useamman kerran. Yksittäisen inhimillisen virheen perusteella ei siis tosiaan yhtään yritystä (=merkkihuoltoa) pitäisi manata alimpaan helvettiin.

Sen sijaan jos:

a) Virhe on seurausta törkeästä huolimattomuudesta
b) Virheitä tehdään jatkuvasti
c) Tehtyjä virheitä ei korjata kuntoon, vaan niitä yritetään peitellä

... voidaan puhua mielestäni "huonosta merkkihuollosta".
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Jos autosi on 08 niin prosentteja ei pidä vertailla siihen vanhempaan s-s versioon... Niissä on öljy erikseen prosentteina ja päivät erikseen. Uudemmissa ei näin ole.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja agios »

Öljyprosentti nollataan vain joka toinen kerta. Jos kysymyksessä oli ns.välihuolto niin % näyttää jotain 50-70% välillä. Sitten se päähuolto,niin siinä nollataan öljyprosentit. Sen jälkeen näyttää 100%. Se mitä sinne sisään on laitettu ei vaikuta öljy%.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

agios kirjoitti:Öljyprosentti nollataan vain joka toinen kerta. Jos kysymyksessä oli ns.välihuolto niin % näyttää jotain 50-70% välillä. Sitten se päähuolto,niin siinä nollataan öljyprosentit. Sen jälkeen näyttää 100%. Se mitä sinne sisään on laitettu ei vaikuta öljy%.
Auto näytti muistaakseni 47 prossaa huollosta haettaessa ja eilen kun katsoin niin 41 prossaa. Pitää jututtaa liikkeen ihmisiä lauantaina ja kuunnella mikä heidän käsityksensä asiasta. Suodattimen vaadin toki vaihdettavan myös mutta onko koneen huuhtelu vähän overkill?
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Periaatteessa riittäisi varmasti vain öljynvaihto, mutta voithan aina kysyä miten sen takuun kanssa menetellään kun merkkihuolto on laittanut koneeseen väärät öljyt. Varmasti nousee huoltopäällikkö varpaisilleen, saatat saada tiskin alta korjauksen leimaan öljynvaihdon lisäksi.

Ei se 0W-40 öljy ole vuoden/30tkm jälkeen enää samaa viskoltaan, vaan ääripäät lähenevät toisiaan. En usko, että käytännön merkitystä on. Olet todennäköisesti ajellut loppukuukaudet kuitenkin jotain 5W30 vastaavalla tavaralla, joka on ollut vielä kaiken lisäksi vanhaa. Ainoa mikä sinulla tuosta on voinut ottaa siipeensä on pienempi ahdin, epätodennäköisesti sekään.


OT:

9-5:a ajoin kaikki kesät 10W60 castrollilla, (huoltokirjan suositus 0W40) kun kone avattiin, olivat laakerit nätit ja kyllähän sekin kävi pehmeämmin tuolla paksummalla tavaralla kun öljynpaineet olivat kovemmat. Näkipähän samalla, ettei kone tihku turhaan oljyä mistään :) Kuitenkaan tähän vehkeeseen, jossa pikkuturbo on tuollainen söpö kämmenenkokoinen ja nou käyttökierrokset ovat aika lailla matalammat, ei varmaan kannata ihan noin paksuja vellejä sentään laittaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Kiitos kaikille kommenteistanne. Minä kerron öljynvaihdon jälkeen miten asian kanssa kävi.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

JugiBoy kirjoitti:Ahaa, liekkö sitä Dieseliä edes olemassa enää? Eikä ne kai huoltoja tee kuitenkaan??Mihis mä sit meen jos niittaan oman 9-5:n?? Magneettiin? Kun ei ne siellä Itäharjun Saab huollossa kuitenkaan sitä kuntoon saa...
Täytyy vielä tähän kertoa, että http://palvelut.autoasi.fi/cgi-bin/wspd ... si_ko.html<-ylin linkki, on hoitanut mun 9-5 asiat ammattitaidolla sekä erittäin kustannustehokkaasti. Ainoa miinuspuoli taitanee olla parin viikon jono aina aikaa varatessa :wink:
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja saab93f »

No niin, öljyt on vaihdettu ja suodatin myös. AutoÅströmin jälkimarkkinointipäällikkö oli keskustellut asiasta Mobilin edustajan kanssa ja vakuutti, ettei 5W:n käytöllä ole ollut eroa (täyttää saman normin kuin tuo 0W) eikä myöskään näin ollen ole vaikutusta auton takuuseen.

Jos jotain myönteistä niin minusta on älyttömän hyvä juttu että huolto on avoinna myös lauantaisin.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Vastaa Viestiin