Pientä urputusta huollon töistä...
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Ei sillä nyt mielestäni niin suurta huolta tarvitse kantaa jos et kovin paljon ole ajanut. Sehän vain kylmällä ilmalla käynnistäessä hieman hitaammin voitelee alussa. Se määrä mikä suodattimeen jää on merkityksetön.
Jos käyttäisit sitä jatkuvasti niin ehkä sitten mutta tiedän monta jotka käyttävätkin ja eipä nuo ole hajonnut eikä kuluta sen kummemmin öljyäkään.
Vaihdata ne pois ja ole huoleti sen jälkeen.
Jos käyttäisit sitä jatkuvasti niin ehkä sitten mutta tiedän monta jotka käyttävätkin ja eipä nuo ole hajonnut eikä kuluta sen kummemmin öljyäkään.
Vaihdata ne pois ja ole huoleti sen jälkeen.
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
saab93f kirjoitti:Osaako kukaan palstan asiantuntijoista arvella, onko 0W-40 vs. 5W40 öljyillä käytännössä eroa ja jos niin mitä? Ymmärrän kyllä että kyse on kylmän pään viskositeetista mutta mikä vaikutus tuolla voisi olla. Osaan sitten olla tuimana vaatimassa hyvitystä tms. tiskillä
Luulisi, että tuon söpön pienen turbon, jossa ei muuten näyttäisi olevan vesijäähdytystä lainkaan, voitelu saattaa olla heikommissa kantimissa. Se kun alkaa pyöriä heti sen kylmästartin jälkeen, aika kovaa jopa tyhjäkäynnillä. Se on todennäköisesti syy 0W-öljyn käytölle TTiD:ssa.
En usko kyllä että noin lyhyellä ajolla noin pienellä kylmäviskon erolla on käytännössä mitään merkitystä. Eri asia jos koneeseen olisi laitettu vielä paksumpaa tavaraa tai ajoa olisi vedetty vaikka koko öv-väli. Tällöin kannattaisi ottaa pikkuturbon imupuoli näkyviin ja katsoa onko tullut välyksiä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Kannattaa olla niin pikkutarkka et selvittää myöskin miksi se näyttää ko. prosenttimäärää ennenkuin alkaa korjaamoa siitä syyttelemään.....
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Tosiaan, eihän se mittaa mitenkään öljyn laatua vaan laskee sitä näistä öljyä kuluttavista tekijöistä. Ei varmasti johdu väärädstä kylmäviskosta, että öljynlaatu näyttää heikommalta.sepe43 kirjoitti:Kannattaa olla niin pikkutarkka et selvittää myöskin miksi se näyttää ko. prosenttimäärää ennenkuin alkaa korjaamoa siitä syyttelemään.....
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Niin. Ja tähän keskusteluun vielä, ettei pidä alkaa yleistämään käsitettä "huono merkkihuolto". Siellä on paljon työntekijöitä ja paljon töitä. Erehdyksiä sattuu ja aina ei ole se hyvä päivä.
Vai onko oma työnjälki (mikäli töissä on) aina ensiluokkaista?
Vai onko oma työnjälki (mikäli töissä on) aina ensiluokkaista?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Mitä tuolla mahtanet tarkoittaa? Onneksi ei oo tosiaan ollut hirmupakkasia niin että olisi joutunut öljy koville - taitaa olla onneksi aika pieni tuo 0W:n ja 5W:n ero.sepe43 kirjoitti:Kannattaa olla niin pikkutarkka et selvittää myöskin miksi se näyttää ko. prosenttimäärää ennenkuin alkaa korjaamoa siitä syyttelemään.....
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Kyllä minä tuon tiukemman öljyvaatimuksen ymmärrän hyvinkin. En vaan ihan pysynyt kärryillä tuon sepe43:n kommentin suhteen. Eikö sen SID:n olisi pitänyt näyttää noin 100 prossaa kun auton huollosta hain? Autolla on nyt ehditty ajaa vajaa 5 tkm huollon jälkeen, katsotaan mitä sanovat lauantaina.Mimmi kirjoitti:Tuota...saab93f kirjoitti:Mitä tuolla mahtanet tarkoittaa? Onneksi ei oo tosiaan ollut hirmupakkasia niin että olisi joutunut öljy koville - taitaa olla onneksi aika pieni tuo 0W:n ja 5W:n ero.sepe43 kirjoitti:Kannattaa olla niin pikkutarkka et selvittää myöskin miksi se näyttää ko. prosenttimäärää ennenkuin alkaa korjaamoa siitä syyttelemään.....
Oletko ajatellut MIKSI ko. öljyä PITÄÄ käyttää ko. koneessa?
Huolto-ohjelmaahan EI ole noudatettu, joten pahimmassa tapauksessa takuuta EI ole.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Ihmisiähän tässä kaikki ollaan, ja ihmisille tapahtuu virheitä. Itsekkin olen asiakkaiden kanssa toimiessani joutunut pyytelemään anteeksi omia ja muiden virheitä useamman kerran. Yksittäisen inhimillisen virheen perusteella ei siis tosiaan yhtään yritystä (=merkkihuoltoa) pitäisi manata alimpaan helvettiin.Marko A kirjoitti:Niin. Ja tähän keskusteluun vielä, ettei pidä alkaa yleistämään käsitettä "huono merkkihuolto". Siellä on paljon työntekijöitä ja paljon töitä. Erehdyksiä sattuu ja aina ei ole se hyvä päivä.
Vai onko oma työnjälki (mikäli töissä on) aina ensiluokkaista?
Sen sijaan jos:
a) Virhe on seurausta törkeästä huolimattomuudesta
b) Virheitä tehdään jatkuvasti
c) Tehtyjä virheitä ei korjata kuntoon, vaan niitä yritetään peitellä
... voidaan puhua mielestäni "huonosta merkkihuollosta".
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Jos autosi on 08 niin prosentteja ei pidä vertailla siihen vanhempaan s-s versioon... Niissä on öljy erikseen prosentteina ja päivät erikseen. Uudemmissa ei näin ole.
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Öljyprosentti nollataan vain joka toinen kerta. Jos kysymyksessä oli ns.välihuolto niin % näyttää jotain 50-70% välillä. Sitten se päähuolto,niin siinä nollataan öljyprosentit. Sen jälkeen näyttää 100%. Se mitä sinne sisään on laitettu ei vaikuta öljy%.
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Auto näytti muistaakseni 47 prossaa huollosta haettaessa ja eilen kun katsoin niin 41 prossaa. Pitää jututtaa liikkeen ihmisiä lauantaina ja kuunnella mikä heidän käsityksensä asiasta. Suodattimen vaadin toki vaihdettavan myös mutta onko koneen huuhtelu vähän overkill?agios kirjoitti:Öljyprosentti nollataan vain joka toinen kerta. Jos kysymyksessä oli ns.välihuolto niin % näyttää jotain 50-70% välillä. Sitten se päähuolto,niin siinä nollataan öljyprosentit. Sen jälkeen näyttää 100%. Se mitä sinne sisään on laitettu ei vaikuta öljy%.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Periaatteessa riittäisi varmasti vain öljynvaihto, mutta voithan aina kysyä miten sen takuun kanssa menetellään kun merkkihuolto on laittanut koneeseen väärät öljyt. Varmasti nousee huoltopäällikkö varpaisilleen, saatat saada tiskin alta korjauksen leimaan öljynvaihdon lisäksi.
Ei se 0W-40 öljy ole vuoden/30tkm jälkeen enää samaa viskoltaan, vaan ääripäät lähenevät toisiaan. En usko, että käytännön merkitystä on. Olet todennäköisesti ajellut loppukuukaudet kuitenkin jotain 5W30 vastaavalla tavaralla, joka on ollut vielä kaiken lisäksi vanhaa. Ainoa mikä sinulla tuosta on voinut ottaa siipeensä on pienempi ahdin, epätodennäköisesti sekään.
OT:
9-5:a ajoin kaikki kesät 10W60 castrollilla, (huoltokirjan suositus 0W40) kun kone avattiin, olivat laakerit nätit ja kyllähän sekin kävi pehmeämmin tuolla paksummalla tavaralla kun öljynpaineet olivat kovemmat. Näkipähän samalla, ettei kone tihku turhaan oljyä mistään Kuitenkaan tähän vehkeeseen, jossa pikkuturbo on tuollainen söpö kämmenenkokoinen ja nou käyttökierrokset ovat aika lailla matalammat, ei varmaan kannata ihan noin paksuja vellejä sentään laittaa.
Ei se 0W-40 öljy ole vuoden/30tkm jälkeen enää samaa viskoltaan, vaan ääripäät lähenevät toisiaan. En usko, että käytännön merkitystä on. Olet todennäköisesti ajellut loppukuukaudet kuitenkin jotain 5W30 vastaavalla tavaralla, joka on ollut vielä kaiken lisäksi vanhaa. Ainoa mikä sinulla tuosta on voinut ottaa siipeensä on pienempi ahdin, epätodennäköisesti sekään.
OT:
9-5:a ajoin kaikki kesät 10W60 castrollilla, (huoltokirjan suositus 0W40) kun kone avattiin, olivat laakerit nätit ja kyllähän sekin kävi pehmeämmin tuolla paksummalla tavaralla kun öljynpaineet olivat kovemmat. Näkipähän samalla, ettei kone tihku turhaan oljyä mistään Kuitenkaan tähän vehkeeseen, jossa pikkuturbo on tuollainen söpö kämmenenkokoinen ja nou käyttökierrokset ovat aika lailla matalammat, ei varmaan kannata ihan noin paksuja vellejä sentään laittaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Kiitos kaikille kommenteistanne. Minä kerron öljynvaihdon jälkeen miten asian kanssa kävi.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
Täytyy vielä tähän kertoa, että http://palvelut.autoasi.fi/cgi-bin/wspd ... si_ko.html<-ylin linkki, on hoitanut mun 9-5 asiat ammattitaidolla sekä erittäin kustannustehokkaasti. Ainoa miinuspuoli taitanee olla parin viikon jono aina aikaa varatessaJugiBoy kirjoitti:Ahaa, liekkö sitä Dieseliä edes olemassa enää? Eikä ne kai huoltoja tee kuitenkaan??Mihis mä sit meen jos niittaan oman 9-5:n?? Magneettiin? Kun ei ne siellä Itäharjun Saab huollossa kuitenkaan sitä kuntoon saa...
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: Pientä urputusta huollon töistä...
No niin, öljyt on vaihdettu ja suodatin myös. AutoÅströmin jälkimarkkinointipäällikkö oli keskustellut asiasta Mobilin edustajan kanssa ja vakuutti, ettei 5W:n käytöllä ole ollut eroa (täyttää saman normin kuin tuo 0W) eikä myöskään näin ollen ole vaikutusta auton takuuseen.
Jos jotain myönteistä niin minusta on älyttömän hyvä juttu että huolto on avoinna myös lauantaisin.
Jos jotain myönteistä niin minusta on älyttömän hyvä juttu että huolto on avoinna myös lauantaisin.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K