93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
3420
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 08:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja 3420 »

Takapäästä kuului "klapinaa" epätasaisella pinnalla ajettaessa ja "kolahdus" kun ajoi matkanopeudella esim.siltojen liikuntasaumoihin. Ohjauksessa sitä ei huomannut, tai olin pikkuhiljaa sen vaikutukseen tottunut. Saab-asentajaexpertit sen paikallistivat huollon yhteydessä, arvellen kyllä ettei se olisi vielä antanut aihetta hylkäykseen katsastuksessa. Nyt takapään kolinat on poissa ja ehkäpä autokin kulkee hallitummin. Tukivarren toisenpään pallonivel oli väljä. Tukivarren rakenne on sellainen että koko varsi on vaihdettava mikäli väljää on.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jep, mulla oli täsmälleen sama juttu Sport Sedanin kanssa.

Sport Combissa on tällä hetkellä lasissa 6600 km. Saa nähdä, koska nuo "vaivat" alkavat, vai olisiko laatua parannettu vm. 2005-2009 aikana.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

3420 kirjoitti:Takapäästä kuului "klapinaa" epätasaisella pinnalla ajettaessa ja "kolahdus" kun ajoi matkanopeudella esim.siltojen liikuntasaumoihin. Ohjauksessa sitä ei huomannut, tai olin pikkuhiljaa sen vaikutukseen tottunut. Saab-asentajaexpertit sen paikallistivat huollon yhteydessä, arvellen kyllä ettei se olisi vielä antanut aihetta hylkäykseen katsastuksessa. Nyt takapään kolinat on poissa ja ehkäpä autokin kulkee hallitummin. Tukivarren toisenpään pallonivel oli väljä. Tukivarren rakenne on sellainen että koko varsi on vaihdettava mikäli väljää on.
Jahas, odotellaan sitten kolinoita tuolta suunnalta.
Yhdet kolinat sai edestä ja takaa hävitettyä alustan laitolla.

Laitetaan nyt nyt kysely vielä, että mitä maksoi ko. remontti osineen näissä "jo korjatuissa" autoissa ja mitä työt maksoivat??
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

apu,apupoika kirjoitti: Laitetaan nyt nyt kysely vielä, että mitä maksoi ko. remontti osineen näissä "jo korjatuissa" autoissa ja mitä työt maksoivat??
Itsellä meinasivat takatukivarret ensin maksaa n. 150 € kappale mutta sain ne sitten n. 80 €:lla kappale, kun nostin asiasta metakan. Merkkihuollolla oli hintajärjestelmien päivitys menossa ja meinasivat periä Opelin osan hinnan Saabin sijasta. Kuulemma nykyään hinnat on yhtenäistetty - valitettavasti siihen kalliimpaan. Töistä en osaa sanoa, kun tehtiin määräaikaishuollon yhteydessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SA9000AB: Kuvauksesi mukaan minulla oli alkuvuodesta katsastuksessa sama tilanne. Tuo hyvin pieni välys johtunee juurikin siitä "kuuluisasta" ylätukivarresta.
Välys on pyörän navan puoleisessa (uloimmassa) nivelessä, ei korin puolella.
Näin asia todettiin katsastusinssin kanssa. Siitä ei minulla mitään sen kummempaa, joten ei hylkyä eikä korjauskehoitustakaan. Ensi vuonna tilanne voi olla toinen, koska nämä eivät tuppaa korjaantumaan itsestään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Petrisa: Kiitoksia selvennyksestä, eli oireet on jo olemassa juuri noihin ylätukivarsi ongelmiin. No, ne oli odotettavissakin.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
3420
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 08:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja 3420 »

Ylätukivarren lähtöhinta 150 Euroa/kpl. Vaihtotyö 65 Euroa/2kpl. Näistä hinnoista voi hyvä tinkaaja saada alennusta!? Vaihto sujui näppärästi osaajalta.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Bob »

3420 kirjoitti:Ylätukivarren lähtöhinta 150 Euroa/kpl. Vaihtotyö 65 Euroa/2kpl. Näistä hinnoista voi hyvä tinkaaja saada alennusta!? Vaihto sujui näppärästi osaajalta.

Motonetin "lähtöhinta" 65,50 euroa kappale ylätukivarret taakse.

Itse olen kylläkin ostanut aina merkkiliikkeeltä noin 60 euron kappalehintaan. Ovat luultavasti nousseet hinnat kuitenkin muutama euron eli varsin samoihin hintoihin tarvikkeiden kanssa menisivät ehkä nykyisin.
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 31, 2009 19:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ss9-3tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 15:58
Paikkakunta: Kangasala

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja ss9-3tid »

Tampereen Metroautossa pyysivät 380€ vaihdettuna. Tarvikkeina 130€/pari ja suht helppo vaihtaa itse, vaatii vaan torx-kantaisia hylsyjä/lenkkejä,kätilön kädet ja vähän ruista ranteissa, ainakin tallissa tehtynä.
aatovua
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 10:53
Paikkakunta: vantaa

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja aatovua »

Leima tuli että paukahti :D Kaikki jarrut tasaiset ja hyvät, jtn mumisi peräpään
ongelmista tyyppivikana, muttei vielä hätää, ei pauku eikä kolise eikä muutenkaan nitise.
1.8t -06 80000km

Näin eka postaus tänne. Terve.
-jar
sc 1.8t -o6
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Vector »

Leima tuli tännekin. Merkkasi öljyvuodon rekisteriotteeseen ja totesi, ettei Saab osaa vieläkään tehdä tiiviitä moottoreita.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi

Olen huomannut, että näissä uusissa Saab 9-3 malleissa ei ole ollut öljyvuotoja. Moottori-vaihteistopaketit ovat olleet täysin ilman öljyvuotoja!

Toisaalta (lähes) kaikissa merkeissä esiintyy jonkin asteisia vuotoja kilometrien kartuttua ja jos omistaja ei niihin puutu, tulee moottorista ikävän öljyinen ja pahimmassa tapauksessa jopa tiputtavat luontoon saastuttavaa öljyä. OG900:ssa monesti kampiakselin takapään stefa eli siellä vauhtipyörän alla oleva stefa auton keulalla(!) alkaa vuotamaan ja siihen ei monikaan reakoi mitenkään. Mutta mitenkä helppo se onkaan vaihtaa ja tehdä vanhasta Satkusta "sisäsiisti".

Viellä palatakseni näihin havaintoihini, niin ei ne mersut ja varsinkaan audi/vw moottoritkaan ole kovinkaan tiiviitä!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
3420
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 08:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja 3420 »

Vuosimalli 2003 ja yli 90000 km ajetussa 9.3 SS:ssä ei vielä ilmennyt minkäänlaisia öljyvuotoja. Aikaisemmissa Saabeissa sensijaan niitä oli. (99GL, 900C, 900SE, 9.3 Coupe).
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Läpi meni, ainoa valitus tuli rekisterikilven valoista jotka kummatkin olivat pimeinä :D. 9-3 SC 1.8t -06, 156tkm.
9³ SC 1.8t
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Moro.Kyllä ainakin minun vm. 2003ss on ollut öljyvuotoja .Molemmat kampiakselin stefat vaihdettu. ajettu n.120000.Kaikki huollot tehty ajallaan.Että se niistä vuotamattomista moottoreista.
Vastaa Viestiin