Pientä urputusta huollon töistä...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Jyrki73 kirjoitti: Ei kannata alkaa vertaamaan eri aloja hirveästi.

Meillä ammattimiehen tuntiveloitus raskaan työkoneen huollolla on hieman päälle 60 EUR/h ja erikoistöistä 70 EUR/h.

Homma voi olla likaista ja raskasta tai hieman siistimpää esim. softapäivitystä.

Huonosti tehdyn työn seuraukset meillä voi olla se, että laiva seisoo satamassa, paperikone pysähtyy tai työkone aiheuttaa hengenvaaran.
Totta.

Meillä tuntiveloitus työstä samoin työkoneiden huollossa 62,5€/tunti, lisäksi huoltomiehet liikkuvat, siitä laskutetaan ajoaikakorvaus 49€/tunti sekä päälle kilometrikorvaus 0.65€/km. Mahdolliset yöpymiset laskutetaan katteetta asiakkaalta. Kaikki mitä pystytään, tehdään asiakkaalla, vaikeammat lähetetään meille. Nämä ovat siis alv 0%-hintoja, joten 22% tulee päälle. Kyseessä on alansa merkkikorjaamo.

Meillä voi seisoa tuotanto, pahimmassa tapauksessa vaikka satama mikäli homma ei hoidu.

Kokeneen huoltomiehen palkka on suuruusluokaltaan bruttona 15-16€/tunti, nuoremman 12-13€. Päivätyön työaika 7.30-16, ylitöitä tarvittaessa. Kannattaa muistaa, että näillä aloilla on sosiaalikulujen osuus työntekijään kohdistuvista kustannuksista melkoisen suuri ja kalusto maksaa reilusti tiputtaen myös arvoaan nopeasti (huoltoautot).
Viimeksi muokannut 2.3i-16, Pe Maalis 27, 2009 13:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Julli kirjoitti: Tuotahan nyt ei usko kukaan. En ainakaan minä. Itse olen kuullut asentajalta itseltään palkan olevan n. 2200 euroa kuussa. Kyseessä kaveri, jolla 15 - 20 vuoden kokemus. Normaali päivätyö, ei ilta- tai viikonlopputöitä.
Suuruusluokka on tällaisenaan huomattavasti lähempänä totuutta kuin se 4000€.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

2.3i-16 kirjoitti: Meillä tuntiveloitus työstä samoin työkoneiden huollossa 62,5€/tunti, lisäksi huoltomiehet liikkuvat, siitä laskutetaan ajoaikakorvaus 49€/tunti sekä päälle kilometrikorvaus 0.65€/km. Mahdolliset yöpymiset laskutetaan katteetta asiakkaalta. Kaikki mitä pystytään, tehdään asiakkaalla, vaikeammat lähetetään meille. Nämä ovat siis alv 0%-hintoja, joten 22% tulee päälle. Kyseessä on alansa merkkikorjaamo.
Silläkin uhalla, että ollaan kilpailijoita :) No joo, ei nämä mitään liikesalaisuuksia ole, kyllä alalla toimivat toisten hintatason tuntee hyvinkin tarkaan.

Tuntiveloitus 63 € / ajoaikaveloitus 47€ / ajomatkaveloitus 0,71€/km. Suurimmat asiakkaat ovat niin lähellä korjaamo(it)a, että etupäässä korjaamolla. Mutta myös hyvin paljon huoltoautoilla asiakkailla. Ja tosiaan alv 0% hintoja. Sama homma, valmistajan/maahantuojan merkkikorjaamo.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Jyrki73 kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: Meillä tuntiveloitus työstä samoin työkoneiden huollossa 62,5€/tunti, lisäksi huoltomiehet liikkuvat, siitä laskutetaan ajoaikakorvaus 49€/tunti sekä päälle kilometrikorvaus 0.65€/km. Mahdolliset yöpymiset laskutetaan katteetta asiakkaalta. Kaikki mitä pystytään, tehdään asiakkaalla, vaikeammat lähetetään meille. Nämä ovat siis alv 0%-hintoja, joten 22% tulee päälle. Kyseessä on alansa merkkikorjaamo.
Silläkin uhalla, että ollaan kilpailijoita :) No joo, ei nämä mitään liikesalaisuuksia ole, kyllä alalla toimivat toisten hintatason tuntee hyvinkin tarkaan.

Tuntiveloitus 63 € / ajoaikaveloitus 47€ / ajomatkaveloitus 0,71€/km. Suurimmat asiakkaat ovat niin lähellä korjaamo(it)a, että etupäässä korjaamolla. Mutta myös hyvin paljon huoltoautoilla asiakkailla. Ja tosiaan alv 0% hintoja. Sama homma, valmistajan/maahantuojan merkkikorjaamo.

Kyllähän nämä aika hyvin tiedetään eikä mitään suuria eroja tosiaan ole tuntunut olevan :) Huoltosopparit ovat sitten asia erikseen, on aika tapauskohtaista miten menetellään. Kyllä varmaan saa autojenkin huolloista tiettyä alennusta mikäli 50 Saabia korjataan saman katon alla.

Vaikka oltaisiinkin kilpailijoita, mennään täällä teollisuuspuolella aika saman kaavan mukaan hinnoittelussa, ja kilpailukin on enemmän herrasmiesmäistä kuin raakaa. Huomattavasti mukavampaa toimia kuin tuolla kuluttajapuolella :lol:

Nojoo, tarkoituksena oli puuttua tuohon "törkeään" 96€ Metron sähkötyön tuntihintaan, eli hintataso on aika lailla kohdillaan merkkikorjaamoksi, jos vertaa muihin aloihin. Tuo ajoaikakorvaus/mahdollinen rahti mukaanluettuna kustannukset ovat pitkälti samat.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Julli kirjoitti:Tuotahan nyt ei usko kukaan. En ainakaan minä. Itse olen kuullut asentajalta itseltään palkan olevan n. 2200 euroa kuussa. Kyseessä kaveri, jolla 15 - 20 vuoden kokemus. Normaali päivätyö, ei ilta- tai viikonlopputöitä.
No ei sitä ole pakko uskoa. Tieto tuli eräältä työkaverilta, jolla on sukulainen töissä eräässä nimeltä mainitsemattomassa autoliikkeessä mekaanikkona. Joutuivat tyytymään palkanalennukseen ja osa autoliikkeen työntekijöistä sai kenkää.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja AC »

2.3i-16 kirjoitti:Nojoo, tarkoituksena oli puuttua tuohon "törkeään" 96€ Metron sähkötyön tuntihintaan, eli hintataso on aika lailla kohdillaan merkkikorjaamoksi, jos vertaa muihin aloihin. Tuo ajoaikakorvaus/mahdollinen rahti mukaanluettuna kustannukset ovat pitkälti samat.
Tässä tapauksessa itse ajoin auton tuonne joten kilometrikuluja ei tullut kuin minulle (ne eivät kuulu takuun piiriin) eikä tuota menetettyä aikaakaan hyvitetty.

Itselläni ei kyllä ole tietoa autoalan kulurakenteista, ihmettelin vain niitä ääneen. Teollisuuden puolella kun tulee työskenneltyä niin ei ihan noihin tuntiveloituksiin päästä, joskin 95% työstä myydään kiinteällä hinnalla. Liekö sitten käyttöasteissa suuri ero.

Ihan mielenkiintoista olisi silti nähdä esim. huoltoleasingille lasketun työn hinta sopimuskaudella tuntia kohden.
BMW 320dA Coupe LCI
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kyllähän nuissa aika kovat katteet on, taitaa olla autokaupassa melkeinpä se suurin tulontekijä tuo huollon puoli... Nuo liksat mitä huolto töistä peritään niin alkaa olemaan vaikkapa suuruus luokassa suunnitteluinsinöörin tuntiveloituksissa asiakkaalta (ja siinä onkin sitten mukana lisenssit ohjelmiin, laitteet jne..) Ja taitaa katetta jäädä melko reilusti vaikka työn suorittaja tienaa ehkä oikeastikin sen 4 tonnia. Sanosin että melko härskiä hommaa.. onneksi nykyään saa huollattaa muuallakin että saa leiman lappuihin. kyllä se luonnollinen kilpailu ne hinnat kuitenkin asettaa lopulta.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Aika mielenkiintoista keskustelu näin täällä huollon toisesta päästä :)
Mutta meneehän se niin, että jos asentajaa/korjaamo tekee virheen niin tottakai maksetusta työstää saa ja pitää valitattaa, mutta merkkihuollon kyllä pitäisi tietää miten klipsut avataan oikealla tavalla, ettei niitä tarvitse rikkoa ehdon tahdoin, mutta joskus näin käy mutta huoltopäälikön olisi pitänyt ilmoittaa asiasta ja että klipsut on tilattu, jos niitä ei hyllystä löydy.

Tuosta tuntiveloituksesta on hyvä huomioida korjaamoiden ero vaikka BCS vrt. merkkihuoltoon, koska ei se merkkiliike enää tänä päivänä valitettavasti ole enää samalla tasoa kuin ennen.

Mutta sekin asia pitää punnita, että nyrkkipajalla voi olla halpa tuntiliksa vaikkapa 45€/tunti ja merkkiliikkeessä tuplat, mutta nyrkkipaja korjaa yhtä asiaa vaikka 2-3 kertaa kauemmin kuin merkkiliike, joilloin merkkiliike tulee halvemmaksi.

Mutta kuten esim. MB -merkkiilike joutui laskemaan tuntiveloitusta, että sai asiakkaita takaisin. Näin täällä! :)

Vielä yksi juttu ihmetyttää, että onko tosiaan uudessa TTID:ssä viskositeetti suositus 0W40?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
sw^
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 08:26

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja sw^ »

Turbo16 kirjoitti:Vielä yksi juttu ihmetyttää, että onko tosiaan uudessa TTID:ssä viskositeetti suositus 0W40?
On ja ainoastaan 0W40.
900c 2d -89 (semi käyttis)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja mike »

Auton pesu huollossa saa kyllä pääsääntöisesti asiakkaan hyvälle tuulelle, tosin tietenkin joku vannoutunut käsinpesijä voi pahoittaa mielensä jos on pesty koneella, eli tästäkin pitäisi huomata kysyä etukäteen.

Aikanaan isäukon autoa huollettiin pienessä huoltoasemassa missä oli saabin-merkkihuolto. Siellä oli tapana pestä auto jokaisen huollon jälkeen, eikä pesusta veloitettu erikseen.

Omien havaintojen mukaan huollosta haettu puhdas auto piristi uskomattoman paljon maksavan asiakkaan päivää ja jäi ainakin sellainen tuntu että töitä oli tehty.

Mitä noihin törkykasa autoihin tulee niin tosiaankin minusta on turha vaatia tekemään huoltotöitä joiden teko estyy/vaikeutuu esim tuon peräkonttitörkykasan takia. Tietenkin on hyvä mainita miksi työ on jätetty tekemättä ja vähentää sitten vaikka vähän hintaa. Toisaalta taas sitten on huono löydä leimaa paperiin jos osa ohjelman mukaisista töistä jäi tekemättä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Pientä urputusta huollon töistä...Tai sitten ei

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Itselläni hyvät kokemukset huolloista täällä Belgiassa. Cabbe kävi 10 000 kilsan ekassa huollossa. Pari tuntia kattelivat paikkoja läpi. Autossa vaihdettu öljyt ja suodattimet. Auton sisusta imuroitu ja puhdistettu. 201 euroa koko paketti. Olisin saanut ilmaiseksi sijaisauton käyttööni, jos olisi ollut tarvetta. 8)
Nyt kävi eilen sitten 93 SS huollossa. Oli alkanut "pikkuisen" käynnistäessä pukkaamaan sinistä savua pakoputkesta 8O ja kolinat olivat alkaneet etupuolelta, joista onkin paljon palstalla puhetta ollut.
Pelkäsin turbon menevän vaihtoon, mutta vikalista oli aika lyhyt melkein kuusivuotiaalle autolle...Kuskinpuoleinen etujousi poikki-tilattu.
Savutus johtui jostain öljyletkun huonosta kiinnityksestä-korjattu.
Tarkistelivat kaikki paikat samalla ja huomauttivat takarenkaiden kunnosta, kuskinpuolen etuoven lukitussalpa "naksahtelee" ja tuulilasin pyyhkijän koneiston toiminnan häiriöt tarkistetaan vielä uudelleen. Tarkistavat johdot/liitännät ja tarvittaessa sitten vaihdetaan se pyyhkijöitten moottori ja koneisto.
Kävivät kunnon koeajolla ja muutenkin käyttivät toista tuntia auton kanssa. Lisäksi vaihdettiin auton sammutin uuteen.(käyttöikä 5v.) Hinta: 0 euroa. Kysyessäni laskua, antoivat hinta-arvion kaikille korjauksille ja työaikaa tulisi 3 tuntia. Kysyin uudelleen tämän tarkistushuollon hintaa, niin johtaja heilautti kättään ja sanoi, että annetaan olla ja hyvää pääsiäistä 8O
Välillä auto on pesty ja imuroitu ja välillä muuta kaikkea pientä saatu kylkiäisenä sieltä, joten en ole kyllä paikalliseen huoltoon kertaakaan hermostunut.
Tottakai sellainen kaveri, joka osaa itse asentaa autoonsa kaikenlaista, tulee vuosien varrella säästämään isot rahat noissa huolloissaan. Itselläni ei ole kuitenkaan työkaluja, paikkaa ja ennenkaikkea osaamista moisiin juttuihin, joten olen täysin merkkikorjaamoiden "armoilla" ja ehkäpä olen sitten ollut onnekas autoni ja huollon kanssa. :D
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

[quote="Turbo16"] Mutta sekin asia pitää punnita, että nyrkkipajalla voi olla halpa tuntiliksa vaikkapa 45€/tunti ja merkkiliikkeessä tuplat, mutta nyrkkipaja korjaa yhtä asiaa vaikka 2-3 kertaa kauemmin kuin merkkiliike, joilloin merkkiliike tulee halvemmaksi.
quote]

Tästä itsellä kokemusta, tunnilta hyvin lähellä tuota 45€/tunti, auto oli viikon verran käytöstä pois.... Vitutti silloin, ja viimeistä kertaa tuolla huollatin... Ei merkkihuolto, mutta "erikois asiantuntemus saabeista" kuitenkin :lol: v**tu ne :saab: eista mitään tienny BOSCH :lol:
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Pientä urputusta huollon töistä...

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

OIZXXX kirjoitti: Tästä itsellä kokemusta, tunnilta hyvin lähellä tuota 45€/tunti, auto oli viikon verran käytöstä pois.... Vitutti silloin, ja viimeistä kertaa tuolla huollatin... Ei merkkihuolto, mutta "erikois asiantuntemus saabeista" kuitenkin :lol: v**tu ne :saab: eista mitään tienny BOSCH :lol:
Itse kun olen Boschin "firmassa" töissä niin täytyy myöntää, ettei vanhempiiin Saabeihin ole mitään kunnollista jakoa päästä sisään ilman Techiä, vaikka meillä on nyt 5 erillaista moottoritesteri, tosin asiaa auttaa hieman, että olen lukenut foorumilta jotain tyyppivikoja, jotka voivat hieman edesauttaa vianhakua tosin Saabbeja meillä ei kuitenkaan kovin paljoa käy.

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin