2.8 V6 aero
Re: 2.8 V6 aero
Joo. Eikä se kulutuskaan nyt kuitenkaan ihan mahdoton ole.
Noin 60 litran tankkia saa toki olla täyttämässä koko ajan mutta:
Eilen ajelin Turku-Helsinki-Turku pätkän. Etelässä asuvat tietävät sen olevan moottoritietä koko matka nykyään. Vauhti reipasta sataa vakionopeuden säätimellä ja kasikymppisilläkin vähän yli gepsin mukaan. (Auton oma mittari näyttää 7km/h liikaa.) Ilman lämpötila noin +2C.
Ei mitään eko-ajoa siis, mutta ei kuitenkaan mitään nykivää haaskaamistakaan.
SID:n mukaan keskikulutus 8,2l/100km. (Matkamittari heittää +1%.)
Oikeaa todellista kulutusta en mitannut.
Taajamakulutus ehkä siinä 12-13l/100km.
Manuaalilaatikolla syönee vähemmän...
Noin 60 litran tankkia saa toki olla täyttämässä koko ajan mutta:
Eilen ajelin Turku-Helsinki-Turku pätkän. Etelässä asuvat tietävät sen olevan moottoritietä koko matka nykyään. Vauhti reipasta sataa vakionopeuden säätimellä ja kasikymppisilläkin vähän yli gepsin mukaan. (Auton oma mittari näyttää 7km/h liikaa.) Ilman lämpötila noin +2C.
Ei mitään eko-ajoa siis, mutta ei kuitenkaan mitään nykivää haaskaamistakaan.
SID:n mukaan keskikulutus 8,2l/100km. (Matkamittari heittää +1%.)
Oikeaa todellista kulutusta en mitannut.
Taajamakulutus ehkä siinä 12-13l/100km.
Manuaalilaatikolla syönee vähemmän...
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Re: 2.8 V6 aero
Green Devil: Massan liikutteluun tarvitaan TEHOJA (hevosia/kilowatteja).
Toki tämän tehon synnyttämiseen tarvitaan voimaa (Newtonmetrejä).
Väännöt eivät ratkaise vaan teho. Teho = kulmanopeus x vääntömomentti.
Vaihteiston kokonaisvälitys tietenkin muuttaa "voimasuhteita", elleivät ne satu olemaan tismalleen samat kaikilla vaihteilla.
Aivan eri asia onkin sitten se, miten vaivattoman tuntuisesti auto liikkuu, ja siihen vaikuttaa useimmiten vääntömomentti. Tämä johtuu siitä, että jo pienillä moottorin pyörimisnopeuksilla on käytettävissä suuri teho. Kun mennään täysillä ns. nappi tiskissä, niin pienempivääntöinen auto voi tuottaa huomattavasti enemmän tehoa (kiertää korkealta ja kovaa) ja näyttää komeasti takavalot "vääntöihmeelle".
Fysiikan lakeja ei ole muutettu, vaan kyse onkin ihan jostain muusta.
Ts. suuren vääntömomentin turvin jo pienillä kierroksilla tulee ajamisesta leppoisaa, mutta kuitenkin tarvittaessa joutuisaa ilman revittämisen makua.
Niin, no, makuasioita. Joku tykkää leppoisasta joku taas agressiivisesta (aktiivisesta) ajamisesta.
ps. tämä on yksi asia, josta saa usein kiistellä "dieselmiesten" kanssa.
Ajaminen erityyppisellä autolla on makuasia, mutta sekundaattorit ja muut nopeus-kiihtyvyysmittarit puhuvat puolestaan. Kun vastassa on iso- ja pieni bensaturbo, kuten tässä aiheessa, niin isompi on vahvoilla. Paitsi kulutuksessa.
Toki tämän tehon synnyttämiseen tarvitaan voimaa (Newtonmetrejä).
Väännöt eivät ratkaise vaan teho. Teho = kulmanopeus x vääntömomentti.
Vaihteiston kokonaisvälitys tietenkin muuttaa "voimasuhteita", elleivät ne satu olemaan tismalleen samat kaikilla vaihteilla.
Aivan eri asia onkin sitten se, miten vaivattoman tuntuisesti auto liikkuu, ja siihen vaikuttaa useimmiten vääntömomentti. Tämä johtuu siitä, että jo pienillä moottorin pyörimisnopeuksilla on käytettävissä suuri teho. Kun mennään täysillä ns. nappi tiskissä, niin pienempivääntöinen auto voi tuottaa huomattavasti enemmän tehoa (kiertää korkealta ja kovaa) ja näyttää komeasti takavalot "vääntöihmeelle".
Fysiikan lakeja ei ole muutettu, vaan kyse onkin ihan jostain muusta.
Ts. suuren vääntömomentin turvin jo pienillä kierroksilla tulee ajamisesta leppoisaa, mutta kuitenkin tarvittaessa joutuisaa ilman revittämisen makua.
Niin, no, makuasioita. Joku tykkää leppoisasta joku taas agressiivisesta (aktiivisesta) ajamisesta.
ps. tämä on yksi asia, josta saa usein kiistellä "dieselmiesten" kanssa.
Ajaminen erityyppisellä autolla on makuasia, mutta sekundaattorit ja muut nopeus-kiihtyvyysmittarit puhuvat puolestaan. Kun vastassa on iso- ja pieni bensaturbo, kuten tässä aiheessa, niin isompi on vahvoilla. Paitsi kulutuksessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 10:32
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: 2.8 V6 aero
petrisa kirjoitti:Green Devil: Massan liikutteluun tarvitaan TEHOJA (hevosia/kilowatteja).
Toki tämän tehon synnyttämiseen tarvitaan voimaa (Newtonmetrejä).
Väännöt eivät ratkaise vaan teho. Teho = kulmanopeus x vääntömomentti.
Vaihteiston kokonaisvälitys tietenkin muuttaa "voimasuhteita", elleivät ne satu olemaan tismalleen samat kaikilla vaihteilla.
Aivan eri asia onkin sitten se, miten vaivattoman tuntuisesti auto liikkuu, ja siihen vaikuttaa useimmiten vääntömomentti. Tämä johtuu siitä, että jo pienillä moottorin pyörimisnopeuksilla on käytettävissä suuri teho. Kun mennään täysillä ns. nappi tiskissä, niin pienempivääntöinen auto voi tuottaa huomattavasti enemmän tehoa (kiertää korkealta ja kovaa) ja näyttää komeasti takavalot "vääntöihmeelle".
Fysiikan lakeja ei ole muutettu, vaan kyse onkin ihan jostain muusta.
Ts. suuren vääntömomentin turvin jo pienillä kierroksilla tulee ajamisesta leppoisaa, mutta kuitenkin tarvittaessa joutuisaa ilman revittämisen makua.
Niin, no, makuasioita. Joku tykkää leppoisasta joku taas agressiivisesta (aktiivisesta) ajamisesta.
ps. tämä on yksi asia, josta saa usein kiistellä "dieselmiesten" kanssa.
Ajaminen erityyppisellä autolla on makuasia, mutta sekundaattorit ja muut nopeus-kiihtyvyysmittarit puhuvat puolestaan. Kun vastassa on iso- ja pieni bensaturbo, kuten tässä aiheessa, niin isompi on vahvoilla. Paitsi kulutuksessa.
Juu toki.. näinhän se on. Jonkin verran jenkkiautoja harrastaneena ja niiden kiihdyttelyä ja rakentamista seuranneena olen tullut siihen uskoon, että yleensä v-moottoreilla saatava laaja vääntökäyrä on se, joka sen auton viivalta vauhtiin polkaisee.
esim: jos auto A:n max vääntö saavutetaan 1000rpm kohdalla ja auto B:n 2000rpm kohdalla ja vaikka maksimi vääntö ja teho olisi autoissa sama, on auto A esim. varttimailin kiihdytyksessä monta metriä edellä auto B:tä vaikka lähtö tapahtuisi täsmälleen samaan aikaan. Vertailen tässä nyt tietysti vapaasti hengittäviä autoja, mutta sama pätee myös turboilla varustettuihin autoihin.
Tämän vääntökäyrän optimoinnin takia kai neloskoneet ja nelosdieselit on tänäpäivänä lähes poikkeuksetta pakko varustaa turbolla, jos niiden suoritusarvoilla aikoo yhtään kehuskella.
Kysyvä ja epäröivä ulkoasu kirjoituksessa johtuu siittä, että täällä ei selvästikkään kannata mennä mainitsemaan pahaa sanaa 20 v. vanhasta saabin nelostekniikasta.
Saab = Savolainen pornoauto.. suap eestä suap takkaa
Re: 2.8 V6 aero
Tuohon varttikiihdyttelyyn vaikuttaa myös monet muut asiat, kuten automaattilaatikon stall (mikäli automaatti) ja lähettäjän taito käyttää kytkintä sekä erittäin merkittävästi vetotapa ja alustan toiminta.Green Devil kirjoitti: Juu toki.. näinhän se on. Jonkin verran jenkkiautoja harrastaneena ja niiden kiihdyttelyä ja rakentamista seuranneena olen tullut siihen uskoon, että yleensä v-moottoreilla saatava laaja vääntökäyrä on se, joka sen auton viivalta vauhtiin polkaisee.
esim: jos auto A:n max vääntö saavutetaan 1000rpm kohdalla ja auto B:n 2000rpm kohdalla ja vaikka maksimi vääntö ja teho olisi autoissa sama, on auto A esim. varttimailin kiihdytyksessä monta metriä edellä auto B:tä vaikka lähtö tapahtuisi täsmälleen samaan aikaan. Vertailen tässä nyt tietysti vapaasti hengittäviä autoja, mutta sama pätee myös turboilla varustettuihin autoihin.
Tämän vääntökäyrän optimoinnin takia kai neloskoneet ja nelosdieselit on tänäpäivänä lähes poikkeuksetta pakko varustaa turbolla, jos niiden suoritusarvoilla aikoo yhtään kehuskella.
Kysyvä ja epäröivä ulkoasu kirjoituksessa johtuu siittä, että täällä ei selvästikkään kannata mennä mainitsemaan pahaa sanaa 20 v. vanhasta saabin nelostekniikasta.
Esimerkki normaalisti huonosta automaattilaatikkoautosta on nämä 300 turbodiesel mersut ISOILLA ahtimilla. Kaikki taitavat olla automaatteja ja turbiinia ei saada millään luistamaan riittävän korkealle, jotta nopea lähtö onnistuisi. Sen 60ft jälkeen sitten vauhtia kelataankin ihan mukavasti
Sama pätee näihin muihinkin "pieniin" turbokoneisiin kun niissä on tehoa, vauhdissa kyllä liikkuvat, mutta paikaltaan erittäin hankala saada lähtemään sujuvasti.
Olikos se nyt niin, että vääntökäyrän alle jäävä pinta-ala on moottorin tekemä max työ, vai miten? Ei muista enää
Ja kyllä, mikäli pienellä neloskoneella aikoo edes jollakin tavalla kiihdytellä, on siinä (pl. prätkät) oltava turbo.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 11:50
Re: 2.8 V6 aero
Tuli sitten ilmeisesti hommattua '07 9-3 SC 2.8TS V6 Aero pihaan ja pitäähän siihen sitten lyödä heti lisää löylyä. Onko kokemuksia automaattivaihteisen version viristä? Ensimmäinen vaihtoehto itselleni näyttäisi olevan Hirsch, mutta mitenkäs esim BSR:n jyskymmät setit suhtautuu laatikon ja voimansiirron lujuuteen? Lähinnä Stage 2 kiinnostaa kun sen hintakin vertautuu tohon sveitsiläiseen vaihtoehtoon.
Re: 2.8 V6 aero
BantamGrappler kirjoitti:Tuli sitten ilmeisesti hommattua '07 9-3 SC 2.8TS V6 Aero pihaan ja pitäähän siihen sitten lyödä heti lisää löylyä. Onko kokemuksia automaattivaihteisen version viristä? Ensimmäinen vaihtoehto itselleni näyttäisi olevan Hirsch, mutta mitenkäs esim BSR:n jyskymmät setit suhtautuu laatikon ja voimansiirron lujuuteen? Lähinnä Stage 2 kiinnostaa kun sen hintakin vertautuu tohon sveitsiläiseen vaihtoehtoon.
Laatikon kestoa ajatellen kannattaa harkita myös Karalaa, tuo kun on motronic.
Saat dynolaput ennen ja jälkeen, sekä vääntö voidaan rajoittaa vaikka siihen 450Nm:iin, joka on tuon askin nimelliskesto.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 11:50
Re: 2.8 V6 aero
Eipä näyttänyt olevan Saabia listoilla. Mahtaakohan silti tehdä hommia ko merkkiin? Pitänee selvitellä. Vähän ollut kahta tietoa laatikon nimelliskestosta(?) 400-450 NM:n väliltä, joten jos saa itse valita, niin otan tietenkin ton isomman..2.3i-16 kirjoitti:BantamGrappler kirjoitti:Tuli sitten ilmeisesti hommattua '07 9-3 SC 2.8TS V6 Aero pihaan ja pitäähän siihen sitten lyödä heti lisää löylyä. Onko kokemuksia automaattivaihteisen version viristä? Ensimmäinen vaihtoehto itselleni näyttäisi olevan Hirsch, mutta mitenkäs esim BSR:n jyskymmät setit suhtautuu laatikon ja voimansiirron lujuuteen? Lähinnä Stage 2 kiinnostaa kun sen hintakin vertautuu tohon sveitsiläiseen vaihtoehtoon.
Laatikon kestoa ajatellen kannattaa harkita myös Karalaa, tuo kun on motronic.
Saat dynolaput ennen ja jälkeen, sekä vääntö voidaan rajoittaa vaikka siihen 450Nm:iin, joka on tuon askin nimelliskesto.
Re: 2.8 V6 aero
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Re: 2.8 V6 aero
Ainakin dieselit onnistuu silti vaikkei saabia listalla olekaan, luulisi tuon 2.8 onnistuvan kun kerran OPC vectra samalla myllyllä löytyy.BantamGrappler kirjoitti:Eipä näyttänyt olevan Saabia listoilla. Mahtaakohan silti tehdä hommia ko merkkiin? Pitänee selvitellä. Vähän ollut kahta tietoa laatikon nimelliskestosta(?) 400-450 NM:n väliltä, joten jos saa itse valita, niin otan tietenkin ton isomman..2.3i-16 kirjoitti:BantamGrappler kirjoitti:Tuli sitten ilmeisesti hommattua '07 9-3 SC 2.8TS V6 Aero pihaan ja pitäähän siihen sitten lyödä heti lisää löylyä. Onko kokemuksia automaattivaihteisen version viristä? Ensimmäinen vaihtoehto itselleni näyttäisi olevan Hirsch, mutta mitenkäs esim BSR:n jyskymmät setit suhtautuu laatikon ja voimansiirron lujuuteen? Lähinnä Stage 2 kiinnostaa kun sen hintakin vertautuu tohon sveitsiläiseen vaihtoehtoon.
Laatikon kestoa ajatellen kannattaa harkita myös Karalaa, tuo kun on motronic.
Saat dynolaput ennen ja jälkeen, sekä vääntö voidaan rajoittaa vaikka siihen 450Nm:iin, joka on tuon askin nimelliskesto.
WIS (Saabin "korjaamokäsikirja") ilmoittaa 6-vaihteisen tomaattilaatikon kestoksi 450Nm. Onhan tuota lootaa vakiona S80/XC90 V8 volvossa, jossa vääntöjä 440Nm.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 2.8 V6 aero
Onkohan kukaan vielä Suomessa koittanut tuota Maptunin versiota tolla 19T ahtimella 2.8 Aeroon?
Minkähän takia samaa settiä ei myydä 4WD malliin vaikka on sama motti, onko syynä 4WD tekniikan heikko kestävyys vai onko 4WD:n softassa niin suuret erot 2WD:en ettei ole ehditty kehittään ?
Minkähän takia samaa settiä ei myydä 4WD malliin vaikka on sama motti, onko syynä 4WD tekniikan heikko kestävyys vai onko 4WD:n softassa niin suuret erot 2WD:en ettei ole ehditty kehittään ?
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 11:50
Re: 2.8 V6 aero
Kyllä se nyt taitaa kallistua Maptunin puoleen. Ja ihan vaan stage 1, kun en noista tilpehööreistä pörinän tai muun takia niin perusta ja se on muutenkin aika kustannustehokas. Ja tossa on väännöt rajotettu siihen 440MN automaattilaatikolle.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
- Paikkakunta: Espoo
Re: 2.8 V6 aero
RaceChronon ja Tempes GT:n (Molemmat aina mukana) sekä D:llä että
"pakkokolmosella" sama tulos 3,5.
D:llä vaihtaa kohdassa about 100 km/h. Iloinen(vompatti) yllätys, oletin että automaagi söisi enempi tavaraa poies.
Teinikiihdytys automaatilla ilmastointi päällä ja tankki melkein täynnä jaksaa tuottaa 0-100 6,4 sekuntia. Minähän olen jopa ylpeä.
Tämä toki sama vastau, jonka heitin juuri 80-120 keskusteluun mutta tässä heitän lisäksi varttiluvun 14,1 s ja 162,3. Mielestäni ihan kivasti "tehtaan omilla"
"pakkokolmosella" sama tulos 3,5.
D:llä vaihtaa kohdassa about 100 km/h. Iloinen(vompatti) yllätys, oletin että automaagi söisi enempi tavaraa poies.
Teinikiihdytys automaatilla ilmastointi päällä ja tankki melkein täynnä jaksaa tuottaa 0-100 6,4 sekuntia. Minähän olen jopa ylpeä.
Tämä toki sama vastau, jonka heitin juuri 80-120 keskusteluun mutta tässä heitän lisäksi varttiluvun 14,1 s ja 162,3. Mielestäni ihan kivasti "tehtaan omilla"
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Re: 2.8 V6 aero
kerrotko miltä auto tuntuu vakioon verrattuna jos tai kun olet laittanut tuon maptunin ohjelman.Itsellä samanlainen laite ja olen kanssa miettinyt tuota maptunia.BantamGrappler kirjoitti:Kyllä se nyt taitaa kallistua Maptunin puoleen. Ja ihan vaan stage 1, kun en noista tilpehööreistä pörinän tai muun takia niin perusta ja se on muutenkin aika kustannustehokas. Ja tossa on väännöt rajotettu siihen 440MN automaattilaatikolle.
2006 9-3 Aero sc Maptun stage 1
1989 Trans Am GTA 5,7 kesäauto
2005 E55 AMG 530 hv ja 850 Nm
1989 Trans Am GTA 5,7 kesäauto
2005 E55 AMG 530 hv ja 850 Nm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 11:50
Re: 2.8 V6 aero
Joo voin toki kertoilla. Ensi viikolla pitäisi olla softat autossa viimeistään keskiviikkona. Palaan sittemmin asiaan. Paitsi jos ei tuntunut mitään muutosta.. =)miikus kirjoitti:kerrotko miltä auto tuntuu vakioon verrattuna jos tai kun olet laittanut tuon maptunin ohjelman.Itsellä samanlainen laite ja olen kanssa miettinyt tuota maptunia.BantamGrappler kirjoitti:Kyllä se nyt taitaa kallistua Maptunin puoleen. Ja ihan vaan stage 1, kun en noista tilpehööreistä pörinän tai muun takia niin perusta ja se on muutenkin aika kustannustehokas. Ja tossa on väännöt rajotettu siihen 440MN automaattilaatikolle.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: La Marras 09, 2013 20:07
Re: 2.8 V6 aero
Pystyykö joku antamaan valistavia tipsejä/kommentteja?
Minulla on parasta aikaa koeajossa 9-3 2,8 V6 vuosimallia 2006. Alkuperäismaa on Saksa, joten mittarilukema 104000km mietityttää. Auto on tuotu keväällä 2011 suomeen, jonka jälkeen sillä on ollut kolme eri omistajaa+auton tuoja. Ajelin sillä nyt 150km ja auto oli sen perusteella ok. Mitä nyt vikailmoitus vasemmasta etuvalosta, jonka nosto ei toimi. Lisäksi kuskin puoleinen peili menee itsestään ala asentoon pysähtyessä, mutta ei palaudu kun seuraavaksi lähtee liikkeelle.
Huoltokirjasta ei muuta ihmeellistä löydy, muuta kuin viimeisestä=kolmas Saksan huoltomerkinnästä puuttuu huoltoliikkeen leima.
Mikä olisi nopein/paras tapa selvittää, pitääkö kilometrit paikkansa ja kannattaako näiden tietojen perusteella edes hinkata kauppaa?
Onko esim. mitään järkeen käypää syytä miksi auto vaihtaa 2,5 vuodessa noin usein omistajaa?
Minulla on parasta aikaa koeajossa 9-3 2,8 V6 vuosimallia 2006. Alkuperäismaa on Saksa, joten mittarilukema 104000km mietityttää. Auto on tuotu keväällä 2011 suomeen, jonka jälkeen sillä on ollut kolme eri omistajaa+auton tuoja. Ajelin sillä nyt 150km ja auto oli sen perusteella ok. Mitä nyt vikailmoitus vasemmasta etuvalosta, jonka nosto ei toimi. Lisäksi kuskin puoleinen peili menee itsestään ala asentoon pysähtyessä, mutta ei palaudu kun seuraavaksi lähtee liikkeelle.
Huoltokirjasta ei muuta ihmeellistä löydy, muuta kuin viimeisestä=kolmas Saksan huoltomerkinnästä puuttuu huoltoliikkeen leima.
Mikä olisi nopein/paras tapa selvittää, pitääkö kilometrit paikkansa ja kannattaako näiden tietojen perusteella edes hinkata kauppaa?
Onko esim. mitään järkeen käypää syytä miksi auto vaihtaa 2,5 vuodessa noin usein omistajaa?