merkkiliike ja öljynmäärä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja agios »

Käytin SS:n huollossa ja öljyä on nyt vähintäänkin riittävästi. Yli sentin max- merkistä. Annanko olla ja annan palaa. Haittaako tuo paljon. Mitä mieltä ovat toiset Saabistit. Rikkooko se mitään vai palaa vain pois. Ei viitsisi ihan tyhjästä mennä itkemäänkään mutta laitetaanko sitä vain "noin" merkillä.
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

Minulla vähän samakaltaisia kokemuksia merkkiliikkeen öljynvaihdosta.
Oli laitettu noin litra liikaa öljyä, laskin liiat pois.
Tuskin auton etupeltiin olisi laitettu tarra "älä missään nimessä laita liikaa öljyä" jos siitä ei ole mitään haittaa.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja J8 »

ja tottakai ne osaa laskuttaa "ylimääräisestä" öljystä?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Bob »

Sen ainoan kerran jälkeen kun tuo omani kävi takuuaikana huollossa (30tkm:n huolto) piti myös imeä öljyä vajaa sentti (mittatikusta mitattuna) pois koneesta. Kyllä kai se polttaa liiat pois, mutta ei viitsinyt karstoittaa suht. uutta konetta.

Käytäntö on osoittanut kymmenisen kertaa vaihdettuani tuohon öljyjä, että 5,5 litraa olisi oikea täyttömäärä, jos haluaa öljyn olevan ylämerkissä.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja agios »

No niin! Nyt on yksi pykälä alle max-merkin. Muistan että joskus oli mulla auto joka ei pitänyt öljyjä max-merkissä vaan kun jätti hieman alle niin sitten ei kuluttanut. Aina kulutti siihen samaan kohtaan ja siihen kulutus pysähtyi.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ei välttämättä ole se öljytila koko korkeudelta saman levyinen/tilavuuksinen... jos eka sentti on desi ja seuraava onkin puoli litraa tikussa, niin varmaan se kulutus tikkuun nähden vähenee ekan sentin jälkeen... tai sitten se vuotaa siltä korkeudelta.. Luulenpa, että se viiminen desi kaksi nostaa siinä tikulla ihan miten sattuu sitä. ottakaapa astiaan ja katsokaa paljon se määrä oli ylitetty. Ei ole se asteikko ihan yks yhteen siinä tikussa ja uskon että on määrä ylitetty ihan tilkalla. Toki liika täyttö nostaa öljyn kulutusta, laakerit palaa ja paine rikkoo paikat.
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Perustele miten liika öljy polttaa laakerit :?:
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Laakerit ui öljyssä ja öljyn syrjäyttämiseen hukkautuva energia muuttuu lämmöksi ja laakerit kyrvähtää.. usko tai älä.. (päteekö sitten autossa... tuskinpa kannattaa niin kauheasti asiaa kauhistella.. kyllä ne huollossakin tajuaa milloin sitä hulahtaa aivan liikaa)
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

No ei päde siitä olen aivan Varma ....Autossa on yleensä Liian vähän Öljyä siksi palaa Laakerit.
:wink:
Viimeksi muokannut Turbo S, Pe Touko 08, 2009 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

No laakereissa yleisesti liika öljy haitaksi. Litkun sisäinen kitka muuttuu lämmöksi ja palaa laakeriin -->laakeri vaurio. Ei pääse tavallaan pois laakerista neste. Eri asia sitten missä tilanteessa ja käytössä, ja varmaan laakeristakin kiinni. Mutta se nyt varsinainen pointti ollut...
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Niinpä niin tuskin moni sitä ymmärtää :P
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja agios »

Kyllä olen ja nyt ne liiat on poissa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mimmi kirjoitti:
agios kirjoitti:Käytin SS:n huollossa ja öljyä on nyt vähintäänkin riittävästi. Yli sentin max- merkistä. Annanko olla ja annan palaa. Haittaako tuo paljon. Mitä mieltä ovat toiset Saabistit. Rikkooko se mitään vai palaa vain pois. Ei viitsisi ihan tyhjästä mennä itkemäänkään mutta laitetaanko sitä vain "noin" merkillä.
Oletko tarkistanut öljyn määrän oikein?
Käyttöohjekirja ohjeistaa tarkistamaan öljyn 15 minuutin seisonnan jälkeen.
Käyttöohjekirja kertoo kyllä, että 2-5 minuutin seisonnan jälkeen.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Poikarukka kirjoitti:Laakerit ui öljyssä ja öljyn syrjäyttämiseen hukkautuva energia muuttuu lämmöksi ja laakerit kyrvähtää.. usko tai älä.. (päteekö sitten autossa... tuskinpa kannattaa niin kauheasti asiaa kauhistella.. kyllä ne huollossakin tajuaa milloin sitä hulahtaa aivan liikaa)

Se laakerivaurion mekanismi mikä liikatäytöstä johtuu, hyvin harvoin jos ollenkaan johtuu siitä että öljyntaso olisi niin korkealla että sen alla olisivat jo runkolaakeritkin (puhumattakaan sylintereiden alapäistä) ja se jollakin tavalla mikä painevoitelussa ja liukulaakeroinneissa ei edes voi oikein toteutua, estäisi öljyn ulospääsyn laakereista.

Öljynpaineen ylärajanhan moottorissa määrittää lopulta öljypumpun (Ylä)paineenrajoitusventtiili, ja mikäli öljyä vain on niin paljon öljypohjassa että pumpun imusihti saa tavaraa, on öljynpaine yksinomaan tästä venttiilistä kiinni.

Se, mitä tapahtuu öljynpinnan ollessa liian alhaalla johtuu luonnollisesti siitä että öljypumppu horii ilmaa, ja taas se mikä tapahtuu öljyä ollessa liikaa johtuu samasta asiasta mutta hieman eri mekanismista, eli siitä että jos öljyä on moottorissa niinkin paljon että kiertokanget sekä kampiakselin vastapainot vatkaavat moottoriöljyn täyteen ilmakuplia, on lopputulos oikeastaan ihan sama: Laakereille kulkeutuu pelkän öljyn ja kokoonpainumattoman nestepaineen sijasta kokoonpainuvia kaasukuplia jotka saavat liukulaakerit rasituksen alla leikkaantumaan ja "palamaan".

Noista erilaisten käyttöohjekirjojen öljynpinnan tason minuuttimääreistä: ne eivät ole niitä hetkiä jolloin öljynmäärä tulee mitata, vaan vain ja vain vähimmäismääreitä jolloin voidaan ajatella tai ainakin kuvitella kaiken öljyn valuneen yläkerrasta öljypohjaan mitattavaksi oikealle tasolleen.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: merkkiliike ja öljynmäärä

Viesti Kirjoittaja Bob »

Minuteman kirjoitti: ...Noista erilaisten käyttöohjekirjojen öljynpinnan tason minuuttimääreistä: ne eivät ole niitä hetkiä jolloin öljynmäärä tulee mitata, vaan vain ja vain vähimmäismääreitä jolloin voidaan ajatella tai ainakin kuvitella kaiken öljyn valuneen yläkerrasta öljypohjaan mitattavaksi oikealle tasolleen...
Toivottavasti kukaan ei muuta kuvitellutkaan...
Vastaa Viestiin