merkkiliike ja öljynmäärä
merkkiliike ja öljynmäärä
Käytin SS:n huollossa ja öljyä on nyt vähintäänkin riittävästi. Yli sentin max- merkistä. Annanko olla ja annan palaa. Haittaako tuo paljon. Mitä mieltä ovat toiset Saabistit. Rikkooko se mitään vai palaa vain pois. Ei viitsisi ihan tyhjästä mennä itkemäänkään mutta laitetaanko sitä vain "noin" merkillä.
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Minulla vähän samakaltaisia kokemuksia merkkiliikkeen öljynvaihdosta.
Oli laitettu noin litra liikaa öljyä, laskin liiat pois.
Tuskin auton etupeltiin olisi laitettu tarra "älä missään nimessä laita liikaa öljyä" jos siitä ei ole mitään haittaa.
Oli laitettu noin litra liikaa öljyä, laskin liiat pois.
Tuskin auton etupeltiin olisi laitettu tarra "älä missään nimessä laita liikaa öljyä" jos siitä ei ole mitään haittaa.
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
ja tottakai ne osaa laskuttaa "ylimääräisestä" öljystä?
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Sen ainoan kerran jälkeen kun tuo omani kävi takuuaikana huollossa (30tkm:n huolto) piti myös imeä öljyä vajaa sentti (mittatikusta mitattuna) pois koneesta. Kyllä kai se polttaa liiat pois, mutta ei viitsinyt karstoittaa suht. uutta konetta.
Käytäntö on osoittanut kymmenisen kertaa vaihdettuani tuohon öljyjä, että 5,5 litraa olisi oikea täyttömäärä, jos haluaa öljyn olevan ylämerkissä.
Käytäntö on osoittanut kymmenisen kertaa vaihdettuani tuohon öljyjä, että 5,5 litraa olisi oikea täyttömäärä, jos haluaa öljyn olevan ylämerkissä.
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
No niin! Nyt on yksi pykälä alle max-merkin. Muistan että joskus oli mulla auto joka ei pitänyt öljyjä max-merkissä vaan kun jätti hieman alle niin sitten ei kuluttanut. Aina kulutti siihen samaan kohtaan ja siihen kulutus pysähtyi.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Ei välttämättä ole se öljytila koko korkeudelta saman levyinen/tilavuuksinen... jos eka sentti on desi ja seuraava onkin puoli litraa tikussa, niin varmaan se kulutus tikkuun nähden vähenee ekan sentin jälkeen... tai sitten se vuotaa siltä korkeudelta.. Luulenpa, että se viiminen desi kaksi nostaa siinä tikulla ihan miten sattuu sitä. ottakaapa astiaan ja katsokaa paljon se määrä oli ylitetty. Ei ole se asteikko ihan yks yhteen siinä tikussa ja uskon että on määrä ylitetty ihan tilkalla. Toki liika täyttö nostaa öljyn kulutusta, laakerit palaa ja paine rikkoo paikat.
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Perustele miten liika öljy polttaa laakerit ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Laakerit ui öljyssä ja öljyn syrjäyttämiseen hukkautuva energia muuttuu lämmöksi ja laakerit kyrvähtää.. usko tai älä.. (päteekö sitten autossa... tuskinpa kannattaa niin kauheasti asiaa kauhistella.. kyllä ne huollossakin tajuaa milloin sitä hulahtaa aivan liikaa)
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
No ei päde siitä olen aivan Varma ....Autossa on yleensä Liian vähän Öljyä siksi palaa Laakerit.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viimeksi muokannut Turbo S, Pe Touko 08, 2009 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
No laakereissa yleisesti liika öljy haitaksi. Litkun sisäinen kitka muuttuu lämmöksi ja palaa laakeriin -->laakeri vaurio. Ei pääse tavallaan pois laakerista neste. Eri asia sitten missä tilanteessa ja käytössä, ja varmaan laakeristakin kiinni. Mutta se nyt varsinainen pointti ollut...
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Niinpä niin tuskin moni sitä ymmärtää ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Kyllä olen ja nyt ne liiat on poissa.
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Käyttöohjekirja kertoo kyllä, että 2-5 minuutin seisonnan jälkeen.Mimmi kirjoitti:Oletko tarkistanut öljyn määrän oikein?agios kirjoitti:Käytin SS:n huollossa ja öljyä on nyt vähintäänkin riittävästi. Yli sentin max- merkistä. Annanko olla ja annan palaa. Haittaako tuo paljon. Mitä mieltä ovat toiset Saabistit. Rikkooko se mitään vai palaa vain pois. Ei viitsisi ihan tyhjästä mennä itkemäänkään mutta laitetaanko sitä vain "noin" merkillä.
Käyttöohjekirja ohjeistaa tarkistamaan öljyn 15 minuutin seisonnan jälkeen.
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Poikarukka kirjoitti:Laakerit ui öljyssä ja öljyn syrjäyttämiseen hukkautuva energia muuttuu lämmöksi ja laakerit kyrvähtää.. usko tai älä.. (päteekö sitten autossa... tuskinpa kannattaa niin kauheasti asiaa kauhistella.. kyllä ne huollossakin tajuaa milloin sitä hulahtaa aivan liikaa)
Se laakerivaurion mekanismi mikä liikatäytöstä johtuu, hyvin harvoin jos ollenkaan johtuu siitä että öljyntaso olisi niin korkealla että sen alla olisivat jo runkolaakeritkin (puhumattakaan sylintereiden alapäistä) ja se jollakin tavalla mikä painevoitelussa ja liukulaakeroinneissa ei edes voi oikein toteutua, estäisi öljyn ulospääsyn laakereista.
Öljynpaineen ylärajanhan moottorissa määrittää lopulta öljypumpun (Ylä)paineenrajoitusventtiili, ja mikäli öljyä vain on niin paljon öljypohjassa että pumpun imusihti saa tavaraa, on öljynpaine yksinomaan tästä venttiilistä kiinni.
Se, mitä tapahtuu öljynpinnan ollessa liian alhaalla johtuu luonnollisesti siitä että öljypumppu horii ilmaa, ja taas se mikä tapahtuu öljyä ollessa liikaa johtuu samasta asiasta mutta hieman eri mekanismista, eli siitä että jos öljyä on moottorissa niinkin paljon että kiertokanget sekä kampiakselin vastapainot vatkaavat moottoriöljyn täyteen ilmakuplia, on lopputulos oikeastaan ihan sama: Laakereille kulkeutuu pelkän öljyn ja kokoonpainumattoman nestepaineen sijasta kokoonpainuvia kaasukuplia jotka saavat liukulaakerit rasituksen alla leikkaantumaan ja "palamaan".
Noista erilaisten käyttöohjekirjojen öljynpinnan tason minuuttimääreistä: ne eivät ole niitä hetkiä jolloin öljynmäärä tulee mitata, vaan vain ja vain vähimmäismääreitä jolloin voidaan ajatella tai ainakin kuvitella kaiken öljyn valuneen yläkerrasta öljypohjaan mitattavaksi oikealle tasolleen.
Re: merkkiliike ja öljynmäärä
Toivottavasti kukaan ei muuta kuvitellutkaan...Minuteman kirjoitti: ...Noista erilaisten käyttöohjekirjojen öljynpinnan tason minuuttimääreistä: ne eivät ole niitä hetkiä jolloin öljynmäärä tulee mitata, vaan vain ja vain vähimmäismääreitä jolloin voidaan ajatella tai ainakin kuvitella kaiken öljyn valuneen yläkerrasta öljypohjaan mitattavaksi oikealle tasolleen...