Kylmälaukkku unohtui autoon päälle ja tyhjensi akun.
Nyt ei käynnisty auto millään. Ei auta lataus eikä toinen hyvässä varauksessa oleva akkukaan.
Pukkaa vikailmoitusta SID:n näyttöön: "Steering lock malfunction, safe stop ... contact saab...."
Ensimmäisellä kerralla kun autoon laittoi virta-avaimen virtalukkoon (akun tyhjennettyä) rattilukko napsahti pois päältä ja sitten tuli perään tämä vikailmoitus.
Nyt se tulee suoraan heti kun laittaa avaimen virtalukkoon. Virtalukko ei käänny, mutta rattilukko on pois päältä.
Jotain vikatilaa alhainen jännite sai nyt aikaan, mutta miten se saadaan poistettua. OBD-vikakoodinlukija kun tietenkin jäi kotiin .....prkl....!!!
Onkohan muuta keinoa kuin viedä Metroautoon ryöstettäväksi (Tampereen seudulla).
Kyllä ottaa pattiin nämä nykyautojen "viritykset".
Vinkkejä????
Akku tyhjeni: Ei käynnisty!
Akku tyhjeni: Ei käynnisty!
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Akku tyhjeni: Ei käynnisty!
En osaa kyllä sanoa mitään tuon akun tyhjenemisen suhteen, mutta tuo "Steering lock malfunction" vika on koettu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=49815
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=49815
-Mscrnt-
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Akku tyhjeni: Ei käynnisty!
Akku irti ja lataa se. nollautuu koodit. Eikös nuissa pistokkeissa häviä virta kun sammuttaa auton. muistelen omassani näin toiminee. Vai onko kyseessä jokin oma viritys?
Re: Akku tyhjeni: Ei käynnisty!
Ei nollaudu vikakoodi akkua lataamalla!
Tai en tiedä kuinka kauan autoa olisi pitänyt "elvyttää" ladatulla akulla, jotta "vika" olisi nollautunut.
Techillä piti poistaa vikakoodi(t) CIM-yksiköstä. Aikaa kului n. 2 min.
Jopas taas toimii.
Sikäli ikävä homma, että auto piti viedä lavetilla saab-huoltoon. Kaiken lisäksi piti kiskoa parkkiruudusta vetokoukusta "väkisin" etupyörät lukossa hinurin kyytiin. Näitä automaattilaatikon kääntöpuolia, kun vaihteenvalitsin(kin) jumissa ko. vian vuoksi.
Autossani ei ole alkuperäistä virtaulostuloa peräkontissa, joten jälkikäteen asennettu käyttäen jatkuvaa virtaa. Syy ei tietenkään ole tässä, vaan unohduksia sattuu, se on selvää. Akkuvahti johdon väliin tulee tämän tapauksen johdosta hankintalistalle.
Mielestäni auto on suunniteltu tältä osin huonosti, kun akun hiipuminen saa aikaan ohjaus- ja virtalukon vikatilaan. Toki turvallisuussyistä ei alijännitteisellä autolla pidäkään lähteä liikienteeseen, joten sen estämisen hyväksyn. Mutta se ,että jännitteiden palautuminen normaaliksi ei saa aikaan muutosta tilanteessa, sitä en hyväksy. Eihän akun joutuminen "huonoon happeen" ole mikään ennenkuulumaton tilanne. Näinhän käy helposti esim. talvella auton seistessä ulkona pakkasessa pitempään ajamatta.
Vika tuli päälle siinä vaiheessa, kun purkautuneella akulla laitoin avaimen virtalukon "koloon".
Rattilukko napsahti pois päältä, mutta ilmeisesti se jäi jotenkin puolitiehen alhaisen jännitteen takia. Se johti mielestäni ko. tilanteeseen, näin siis uskon käyneen.
Luultavasti olisi pitänyt olla tuota liikettä tekemättä ja ladata tyhjä akku ensin. Näin siis siksi, koska oli jo oletettavaa, että akku on purkautunut. Mutta eipä sitä voinut mitenkään aavistaa, että mihin se johtaa. Ei todellakaan.
Sekin jäi epäselväksi olisiko yleistesteri kyennyt mihinkään, epäilen ettei. Nimittäin virtalukko, kun ei kääntynyt mihinkään, siis ei saanut normaalia "sytytysvirtaa" päälle. Tech kykeni toimintaan tästäkin huolimatta, niinkuin pitääkin. Tech neuvoi mitä tehdään (mikä valinta suoritetaan), kun virtalukko ei käänny.
Loppu hyvin kaikki hyvin...
Mutta ..... varokaa tyhjentyviä akkuja, ne näyttävät aiheuttavan harmia. Hankalampia kuin uskoisi. Työkalut voi heittää nurkkaan ja varustaa auton merkkitesterillä.
Tai en tiedä kuinka kauan autoa olisi pitänyt "elvyttää" ladatulla akulla, jotta "vika" olisi nollautunut.
Techillä piti poistaa vikakoodi(t) CIM-yksiköstä. Aikaa kului n. 2 min.
Jopas taas toimii.
Sikäli ikävä homma, että auto piti viedä lavetilla saab-huoltoon. Kaiken lisäksi piti kiskoa parkkiruudusta vetokoukusta "väkisin" etupyörät lukossa hinurin kyytiin. Näitä automaattilaatikon kääntöpuolia, kun vaihteenvalitsin(kin) jumissa ko. vian vuoksi.
Autossani ei ole alkuperäistä virtaulostuloa peräkontissa, joten jälkikäteen asennettu käyttäen jatkuvaa virtaa. Syy ei tietenkään ole tässä, vaan unohduksia sattuu, se on selvää. Akkuvahti johdon väliin tulee tämän tapauksen johdosta hankintalistalle.
Mielestäni auto on suunniteltu tältä osin huonosti, kun akun hiipuminen saa aikaan ohjaus- ja virtalukon vikatilaan. Toki turvallisuussyistä ei alijännitteisellä autolla pidäkään lähteä liikienteeseen, joten sen estämisen hyväksyn. Mutta se ,että jännitteiden palautuminen normaaliksi ei saa aikaan muutosta tilanteessa, sitä en hyväksy. Eihän akun joutuminen "huonoon happeen" ole mikään ennenkuulumaton tilanne. Näinhän käy helposti esim. talvella auton seistessä ulkona pakkasessa pitempään ajamatta.
Vika tuli päälle siinä vaiheessa, kun purkautuneella akulla laitoin avaimen virtalukon "koloon".
Rattilukko napsahti pois päältä, mutta ilmeisesti se jäi jotenkin puolitiehen alhaisen jännitteen takia. Se johti mielestäni ko. tilanteeseen, näin siis uskon käyneen.
Luultavasti olisi pitänyt olla tuota liikettä tekemättä ja ladata tyhjä akku ensin. Näin siis siksi, koska oli jo oletettavaa, että akku on purkautunut. Mutta eipä sitä voinut mitenkään aavistaa, että mihin se johtaa. Ei todellakaan.
Sekin jäi epäselväksi olisiko yleistesteri kyennyt mihinkään, epäilen ettei. Nimittäin virtalukko, kun ei kääntynyt mihinkään, siis ei saanut normaalia "sytytysvirtaa" päälle. Tech kykeni toimintaan tästäkin huolimatta, niinkuin pitääkin. Tech neuvoi mitä tehdään (mikä valinta suoritetaan), kun virtalukko ei käänny.
Loppu hyvin kaikki hyvin...
Mutta ..... varokaa tyhjentyviä akkuja, ne näyttävät aiheuttavan harmia. Hankalampia kuin uskoisi. Työkalut voi heittää nurkkaan ja varustaa auton merkkitesterillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Akku tyhjeni: Ei käynnisty!
Joulureissulla tapahtui siten, että auto oli pari päivää ajamatta ja akku meni sitten täysin pimeeksi. Ei auennut lukot ei mitään.petrisa kirjoitti:Ei nollaudu vikakoodi akkua lataamalla!
Tai en tiedä kuinka kauan autoa olisi pitänyt "elvyttää" ladatulla akulla, jotta "vika" olisi nollautunut.
Techillä piti poistaa vikakoodi(t) CIM-yksiköstä. Aikaa kului n. 2 min.
Jopas taas toimii.
Sikäli ikävä homma, että auto piti viedä lavetilla saab-huoltoon. Kaiken lisäksi piti kiskoa parkkiruudusta vetokoukusta "väkisin" etupyörät lukossa hinurin kyytiin. Näitä automaattilaatikon kääntöpuolia, kun vaihteenvalitsin(kin) jumissa ko. vian vuoksi.
Autossani ei ole alkuperäistä virtaulostuloa peräkontissa, joten jälkikäteen asennettu käyttäen jatkuvaa virtaa. Syy ei tietenkään ole tässä, vaan unohduksia sattuu, se on selvää. Akkuvahti johdon väliin tulee tämän tapauksen johdosta hankintalistalle.
Mielestäni auto on suunniteltu tältä osin huonosti, kun akun hiipuminen saa aikaan ohjaus- ja virtalukon vikatilaan. Toki turvallisuussyistä ei alijännitteisellä autolla pidäkään lähteä liikienteeseen, joten sen estämisen hyväksyn. Mutta se ,että jännitteiden palautuminen normaaliksi ei saa aikaan muutosta tilanteessa, sitä en hyväksy. Eihän akun joutuminen "huonoon happeen" ole mikään ennenkuulumaton tilanne. Näinhän käy helposti esim. talvella auton seistessä ulkona pakkasessa pitempään ajamatta.
Vika tuli päälle siinä vaiheessa, kun purkautuneella akulla laitoin avaimen virtalukon "koloon".
Rattilukko napsahti pois päältä, mutta ilmeisesti se jäi jotenkin puolitiehen alhaisen jännitteen takia. Se johti mielestäni ko. tilanteeseen, näin siis uskon käyneen.
Luultavasti olisi pitänyt olla tuota liikettä tekemättä ja ladata tyhjä akku ensin. Näin siis siksi, koska oli jo oletettavaa, että akku on purkautunut. Mutta eipä sitä voinut mitenkään aavistaa, että mihin se johtaa. Ei todellakaan.
Sekin jäi epäselväksi olisiko yleistesteri kyennyt mihinkään, epäilen ettei. Nimittäin virtalukko, kun ei kääntynyt mihinkään, siis ei saanut normaalia "sytytysvirtaa" päälle. Tech kykeni toimintaan tästäkin huolimatta, niinkuin pitääkin. Tech neuvoi mitä tehdään (mikä valinta suoritetaan), kun virtalukko ei käänny.
Loppu hyvin kaikki hyvin...
Mutta ..... varokaa tyhjentyviä akkuja, ne näyttävät aiheuttavan harmia. Hankalampia kuin uskoisi. Työkalut voi heittää nurkkaan ja varustaa auton merkkitesterillä.
Kun otin akun irti ja kokeilin piruuttani napoja oikoseen, ei minkäänlaista reaktiota. Onneksi oli toinen auto millä haettiin uusi paikalliselta huoltsikalta ja sattui vielä Bannereita olemaan myynnissä.