APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Kaveri on autolla etelä Ruotsissa ja SC 1,8t vm 06 ei käynnisty.

Herjaa seuraavia:

Traction control failure. Contact service.

Stability control failure. Contact service.

Yhden kerran oli lähtenyt käyntiin ja viat oli olleet päällä.

Lisäksi silloin ei toiminut kierroslukumittari, mutta autolla oli voinut ajaa.

Nyt olivat päässeet majapaikkaan ja auto ei enään käynnisty lainkaan. Herjaa vain noita yllä olevia vikoja.

Pikaisia vinkkejä odotellen ??
XC70 D5 -11
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja mike »

Ite jos oisin korvessa moisen vaivan kanssa niin ottasin akun kaapelin irti tunteroiseksi ja yrittäsin sitten uudestaan. Jos siis ajamalla pitäs päästä huoltoon. Noin uudessa toki vois olla kaskokin niin hinauttais pajalle.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja Bob »

Akku finaalissa.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Äkkiä veikkaisin samaa, mutta ihme jos on saanu sitten startattua..
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Menikö se nyt jotenkin niin, että kun virrat menee tarpeeksi vähiin näitä tarkistuksia jää tekemättä ja tästä johtuu erillaiset virheilmoitukset. Eli virtaa koitetaan säästää starttaukseen ja auto jopa saattaa lähtee käyntiin, eihän se kovin paljon tarvii pyöräyttää kun muuten kaikinpuolin kunnossa oleva ruiskukone tärähtää käyntiin. Esim. tuo kiekkamittarin toimimattomuus, kun tarkistuksia jää väliin ja ei tule check ok ilmoitusta.
Menikö jotenkin noin??
Ei ole muuten kokemusta akun temppuiluista kuin että nykyisestä kulkineesta akku pimeni täysin kerralla. Ei edes kipinää iskenyt, kun kokeilin napoja yhteen langanpätkällä. (En kuitenkaan paikallaan ollessa.... :mrgreen: )
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

No, vastataan nyt, kyseinen kaveri kun olen minä.

Autolla päästiin lopulta Ruotsista pois. Kyseessä on siis vm. 2006 SportCombi 1.8t, jossa on BSR:n Stage 1 sisässä. Ongelmia ennen ehdittiin ajella onnistuneesti vajaa 5000 kilometriä ympäri Euroopan. Vika ilmeni aivan yllättäen, eli jossain Tukholman eteläpuolella huoltsikalta tankkauksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Sitä ennen olin ajanut auton parkkiin bensamittarilta, siinä samalla vahingossa liikkellelähtiessä pyörähti eturengas tyhjää (ehkä turha tieto, ehkä ei?). Kahvitauon jälkeen auto ei enää käynnistynyt, startata kyllä yritti. Muutaman turhan yrityksen jälkeen ("Kokeillaan vielä yhden kerran!") Saba hörähti yllättäen käyntiin ja antoi nuo kaksi virheilmoitusta (Stability control failure, Traction control failure) ja kiekkamittari jäi osoittamaan nollaa. No, ajeltiin sitten samalta istumalta Upsalaan sellaiset 350-400 kilsaa, siellä vasta uskalsin sammuttaa auton kun oltiin saatu mökki leirintäalueelta. Käynnistin heti sammuttamisen jälkeen uudestaan, ja sehän hörähti iloisesti käyntiin eikä herjannut mitään. Myöhemmin illalla ei enää sitten käynnistynytkään kun yritin siirtää eri paikkaan, startata jälleen kyllä yritti. No, päätettiin antaa siltä iltaa olla (paitsi kävin sulakkeita ja releitä läpi, siinä samalla ajotietokone nollaantui, kenties vikamuistikin), aamulla lähti taas iloisesti käyntiin ja ajelin paikalliseen Saab-huoltoon. Tech2:een kytkivät auton kiinni, mutta vikakoodeja ei löytynyt.

Sen jälkeen on pelannut välillä hyvin, välillä huonosti. Eli käynnistymisvaikeuksia on edelleenkin, ja niitä ilmenee vain silloin kun kone on ehtinyt ajon aikana lämmetä (ihan sama onko ajanut rauhallisesti vaiko raskaammalla kaasujalalla), ja sammuttamisen jälkeen auton on annettu seisoa hetken aikaa paikallaan (+15 minuuttia). Jos starttaa heti sammuttamisen jälkeen, käyntiin lähtee. Lisäksi, jos starttaamalla auto ei lähde käyntiin, lähtee se satavarmasti pukkaamalla tai mäkistartilla (ja helposti, hieman vauhtia, kakkonen silmään ja kytkin ylös, ja samantien on käynnissä). Yhden kerran on tulleet uudestaan nuo samat virheilmoitukset, ja silloin oli samankaltainen tilanne, eli auto ei ensin lähtenyt käyntiin, mutta pienen houkuttelun jälkeen kyllä. Tuolloin jäi myös moottorin vikavalo palamaan, mutta se oli sammuksissa taas seuraavalla käynnistyskerralla. Kun auton on saanut käyntiin, se pelaa kuin junan vessa, eli ajon aikana ei ole minkäänlaisia ongelmia. Lisäksi oudolta kuulostaisi että akku olisi sököksi menossa, kun jaksaa kuitenkin hyvin starttia pyörittää (useampaankin kertaan olen ottanut 5-6 muutaman sekunnin starttausyritystä).

Että tämmöistä. Huoltoon on varattu aika (Oulussa, Auto Åströmille), mutta vasta ensi tiistaiksi. Autoon on myös vaihdettu järeämpi kytkin kesäkuussa.
9³ SC 1.8t
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja TST »

Voiskohan vika olla virtalukon pohjassa, koska lähtee aina mäkistartilla käyntiin :?: Kerran vanhassa Saabissa oli kyseinen vika ja ilmeni siten, että startatessa piti avainta kääntää hiukan takaisin päin käynnistyäkseen, eli lukon pohjassa oli tietyssä asennossa kontaktiongelmaa. Kannattaa tutkia :!:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyseisessä autossa ei ole perinteistä virtalukkoa, joten nk. virtalukon pohjaa ei ole.
Virtalukko on elektroninen ja siten mekaaninen kontaktivika ei ole mahdollinen.
Sen sijaan kaikenlaiset muut elektroniikan "temppuilut" tietenkin.

Olisikohan mahdollista, että jonkin ohjausyksikön (ECU, BCM ....) jännitteensyötössä on ongelmaa. Jännite on riittävä, kun akkua ei kuormiteta startilla. Käyttöjännitteen ollessa "hämärän rajamailla" oireet ilmenevät satunnaisesti. Myöskin vikakoodit voivat vaihtua.

Lähtisin vikakoodien puuttuessa, jotka ovat siis nollautuneet, tutkimaan reaaliaikaista tietoa olennaisten ohjainlaitteiden osalta. Jotain viitteitä ongelmien syntymiseen täytyy olla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ei olis toista akkua kokeiltavaksi? Ihan poissulkemiseksi.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja tosu »

Vaikka tekstin mukaan auto vm 2006 ja BSR softa niin olisko mitään tekemistä tämän kanssa? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=63318
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

tosu kirjoitti:Vaikka tekstin mukaan auto vm 2006 ja BSR softa niin olisko mitään tekemistä tämän kanssa? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=63318
Kovasti tuntus samanlaisia oireita olevan.

Kandee kyllä huoltoon viedessä yrittää laittaa GM:n maksettavaksi jos on jotain tämän tyylistä ongelmaa ???
XC70 D5 -11
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Voi hyvinkin olla tuota edellä mainittua ongelmaa.
Silti ..... ihmettelen, miksi oireet alkaisivat vasta nyt vuonna 2009 ja ymmärtääkseni autoon on laitettu "uusi viritetty" softa?

Tosin tuo alkuperäinen softavika voi olla mukana myös "virisoftassa", kun se on tehty alkuperäissoftan pohjalta ja siihen ei ole ehditty tehdä korjausta.

Miksiköhän oireet ilmenevät äkisti vasta nyt vuosien päästä ja vikailmoitukset sekoilevat auton ajotietokoneessa?
Tätä ihmettelen.....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Ei ole toista akkua mistä testata. Tuo on muutenkin tympeä vika, kun sitä ei ole kovin helppo saada toistumaan. Ymmärtääkseni BSR:n softa on "uusi", eli sen pitäisi vastata uusinta Saabin alkuperäissoftaa. Hassultahan tuo kuulostaa että vasta nyt alkaisi tuota vikaa ilmetä, kun kuitenkin useamman vuoden on hyvin pelannut...
9³ SC 1.8t
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

No, nyt on akku pois laskuista, eli tekee samaa myös toisella akulla. Lisäksi, Auto Åström ehdotteli että kampiakselin asentotunnistin pitäisi vaihtaa, mutta jätin sitten vaihtamatta kun tutkailtiin että vian ollessa päällä, startatessa saadaan kuitenkin kierroslukudataa sekä bensapumpun ohjaus kytkeytyy päälle. Tuo anturi kun maksaa vaihtotöineen n. 200 euroa, niin ei tee mieli vaihtaa sitä periaatteella "ehkä vika on siinä, ehkä ei." Pitänee alkaa tutkimaan seuraavaksi että voisiko vika liittyä jotenkin bensapumppuun tai sen releisiin.

Eilen tutkiskeltiin autoa testerin kanssa aamulla, ei lähtenyt tällä kertaa muuten nimenomaan kylmänä (useamman päivän seisonut) käyntiin. Paitsi että ihan yllättäen, ehkä 10. starttauskerralla yhtäkkiä hörähti käymään. Tänä aamuna oli sama homma eli ei käynnistynyt. Kokeiltiin ensin lykätä pihalla käyntiin mutta ei lähtenyt, vaan pukkauksen jälkeen kun väänsi avaimesta niin johan lähti. Hieman yskien tosin, joten jäi mietityttämään että olikohan bensansaannissa ongelmia...

Tämmöistä väliaikatietoa. Täytyy jatkaa vian etsimistä, onneksi nyt on kesä ja pyörä kulkee. Ehtii rauhassa tutkiskella autoa.
9³ SC 1.8t
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

glyzer kirjoitti:Lisäksi, Auto Åström ehdotteli että kampiakselin asentotunnistin pitäisi vaihtaa.
Ainakin T5-autoissa, kuten NG900/OG9-3 ja 9000 viallinen kampiakselin asentoanturi voi aiheuttaa juuri sellaisen ongelman että "puolilämpimänä/lämpimänä" ei lähde käyntiin.

Ainakin Aero tonnari on mulle tehnyt niin, että kylmänä lähti (usein) käyntiin, mutta kun moottori oli päässyt lämpenemään (kun olin sopivasti esim. kauppaan päässyt), ei sitten millään lähtenyt, vaikka startti aina pyöri. Kunnes se loppujen lopuksi ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Laitoin silloin käytetyn anturin paikalle (30€) ja auto lähti sen jälkeen aina moitteettomasti käyntiin.

En tiedä sitten miten tuo anturi toimii noissa uusissa autoissa?! Viisaimmat kertokoon.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Vastaa Viestiin