APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Anturi on induktiivinen.
Anturissa sisällä on käämi. Käämissä on kierroksia kohtalaisesti, koska sen tasavirtavastus eli resistanssi on likimain 900 ohm.

Moottorinohjainyksikkö (ECM) kytkee jännitteen käämiin. Tämän seurauksena käämissä olkaa kulkea tasavirta, joka ei ole suuri (johtuen käämin suuresta resistanssista).
Käämin ympärille muodostuu magneettikenttä. Anturin välittömässä läheisyydessä ja sen magneettikentässä pyörii kampiakselin mukana reikälevy. Tuo reikälevy halkoo magneettikenttää aiheuttaen magneettivuon voimakkuuteen muutoksia.
Vastaavasti magneettivuon muutokset saavat aikaan käämissä vaihtojännitteen. Toisin sanoen käämiin syntyy vaihtojännite, jonka taajuus kuvastaa reikälevyn ja edelleen moottorin pyörimisnopeutta. Jännitteen suuruudella ei ole varsinaisesti merkitystä, taajuudella on. Tärkeintä on, että ECM kykenee selvästi tulkitsemaan käämin antaman jännitteen.

Ohuesta langasta käämitty anturi voi hyvinkin mennä poikki, ja oireet ilmenevät useinkin anturin kuumenemisen eli käytön yhteydessä. Kun lanka on poikki ja kontakti katkeaa, ei tasavirta kulje anturin läpi. Täten se ei synnytä magneettikenttää eikä myöskään reikälevyn pyöriminen saa aikaan vaihtojännitettä. Kone ei käynnisty.
Samantapaisia käämilangan katkeamisia tapahtui ennenvanhaan (miksei nykyäänkin) paljon sytytyspuolille. Puolan suurjännitekäämi (paljon kierroksia ja ohutta lankaa) katkesi ja kuuman auton sammuttamisen jälkeen oli starttausvaikeuksia. Pieni jäähdyttely ja taas mentiin. Tosin puolan vaihto oli tarpeen ennemmin tai myöhemmin.

Kampiakselin anturin toimintahäikkää voi aiheuttaa likaantuminen, jos sinne anturin ja reikälevyn luokse pääsee p ... kaa. Tällöin anturi on resistiivisesti kunnossa, mutta se ei anna kunnon signaalia. Vastaavia ilmiöitä on abs-jarrujen pyöränantureiden kanssa. Varsinkin kun siellä sitä likaa useinkin on. Ihmettelen sitä miksei ko. auton osalta ole vikakoodia anturista jos siinä vikaa olisi. Mikäli johtosarjassa olisi huono kontakti anturille olisi ECM:n havaittava se, kuin myös signaalin ollessa "epämääräinen". Outoa ellei tätä valvottaisi itsediagnostiikassa. Pitääköhän käydä omasta irroittamassa anturi kolostaan tai vastaavasti irroittaa liitin, niin sittenhän sen näkee tuleeko vikakoodia.

Hankalia tapauksia sinällään tällaiset viat, mutta niiden tutkiminen vaatii hermoja. Tärkeää on myös pistää tiettyjä asioita ylös, miten, milloin, missä olosuhteissa jne. vika ilmenee. Vastaavasti kun taas milloin vikaa ei koskaan ilmene.

NO, tuliphan taas juttua ....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Sen verran päivitystä, että autoon vaihdettiin kyseinen kampiakselin asentotunnistin viikko sitten maanantaina. Huollossa koittivat vielä etsiä vikaa, mutta toki se ei silloin juuri ilmaantunut kun auto testipenkissä oli. No, anturin vaihdon jälkeen käynnistymisongelmia ei ole enää ollut, olen ajanut autolla mahdollisimman paljon ja tehnyt ylimääräisiäkin starttauksia. Toimii. Alkaa näyttämään aika varmalta, että vika todellakin oli siis tuossa tunnistimessa.
9³ SC 1.8t
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Toivottavasti vika korjaantui.

Pari seikkaa kuitenkin ihmetyttää.
Mikäli vanha anturi oli rikki joko katkos sisäisesti tai jokin muu häikkä esti signaalin syntymisen, niin minkähän takia siitä ei jäänyt mitään vikakoodia moottorin ECU:un.
Ja toisekseen, ymmärsin auton yleensä käynnistyneen työntämällä.

Olisikohan anturin materiaali jotenkin kyllästynyt ja heikentänyt siten magneettivuota. Tämän seurauksena koneen pyöriessä startin avulla signaali oli ajoittain heikko tai epämääräinen. Mahdollisesti myös kampiakselin yläkuolokohtaa ei aina tunnistettu signaalista.
Niin, ja nämä kaikki tapahtuu vain silloin, kun akun jännite alenee startatessa. Ei koskaan ajon aikana.
Edelleen kuitenkin ihmettelen vikakoodin puuttumista, mikäli anturin signaalissa todellakin oli vikaa..........onkohan se unohdettu koodata boksiin. Vikakoodi standardit P0340 ... P0344 liittyvät juuri tähän kampiakselin anturiin. Ihme juttu!!..........
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Taas kerran kiitos foorumille ja glyzerille analyysistä! 2.0t automaatti alkoi silloin tällöin käynnistymään huonosti. Oireet pahenivat, kunnes vihdoin ei enää käynnistynyt ollenkaan vaikka kuinka sahasi. Tuli tietysti kaikkia aiheeseen kuulumattomia herjoja Gearbox Malfunctionista Traction Control Failureen, kiekkamittarit pois pelistä jne. Vaihdoin juuri kampiakselin asentoanturin, ja taas mennään!
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
jondisti
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 23:03

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja jondisti »

Moro

Mulla teki SC 1.8t -06 (165tkm) saman tempun pari viikkoa sitten, kun kesken takajarrurempan yritin käynnistää. Eli muuten kaikki tapahtui normaalisti, muttei vaan lähtenyt käyntiin, ja ilmoitti sitten juuri nuo kaksi vikailmoitusta (Stability control failure, Traction control failure). Päätettiin yrittää uudelleen, kunhan jarrut olivat paketissa ja perä saatiin alas. Sen jälkeen lähti vaivattomasti käyntiin, mutta moottorin vikavalo paloi eikä kierrosmittari värähtänytkään. No, nämäkin korjaantuivat kun käytti akun irti ja käynnisti uudelleen.

No, tänään sitten taas sama homma kaupan pihassa. Yritin startata n. 10 kertaa, välillä varmaan jopa 10s, eikä käynnistynyt. Samat vikailmoituksetkin. 20min päästä, kun kokeilin uudelleen niin käynnistyi melkein heti. Kierrosmittarikin toimii, mutta moottorin vikavalo jäi palamaan. Kokeilen huomenna (bumerangien vaihdon yhteydessä...) taas käyttää akun irti josko se valokin sammuisi.

Onkohan tästä tullut kenellekään lisää kokemuksia ja olisko edelleen todennäkönen vaihtoehto toi asentoanturi? Ja mistähän sellasen sais ostettua?

Ensimmäisenä, kun toi ilmeni, kävi mielessä, ettei vaan ois sillä mitään tekemistä, että on menny toi bensansuodattimen vaihto vähän pitkäks...
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: APUJA! SC 06 ei käynnisty reissun päällä!!!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

jondisti kirjoitti:Moro

Mulla teki SC 1.8t -06 (165tkm) saman tempun pari viikkoa sitten, kun kesken takajarrurempan yritin käynnistää. Eli muuten kaikki tapahtui normaalisti, muttei vaan lähtenyt käyntiin, ja ilmoitti sitten juuri nuo kaksi vikailmoitusta (Stability control failure, Traction control failure). Päätettiin yrittää uudelleen, kunhan jarrut olivat paketissa ja perä saatiin alas. Sen jälkeen lähti vaivattomasti käyntiin, mutta moottorin vikavalo paloi eikä kierrosmittari värähtänytkään. No, nämäkin korjaantuivat kun käytti akun irti ja käynnisti uudelleen.

No, tänään sitten taas sama homma kaupan pihassa. Yritin startata n. 10 kertaa, välillä varmaan jopa 10s, eikä käynnistynyt. Samat vikailmoituksetkin. 20min päästä, kun kokeilin uudelleen niin käynnistyi melkein heti. Kierrosmittarikin toimii, mutta moottorin vikavalo jäi palamaan. Kokeilen huomenna (bumerangien vaihdon yhteydessä...) taas käyttää akun irti josko se valokin sammuisi.

Onkohan tästä tullut kenellekään lisää kokemuksia ja olisko edelleen todennäkönen vaihtoehto toi asentoanturi? Ja mistähän sellasen sais ostettua?

Ensimmäisenä, kun toi ilmeni, kävi mielessä, ettei vaan ois sillä mitään tekemistä, että on menny toi bensansuodattimen vaihto vähän pitkäks...
Voisin omien kokemusten perusteella sanoa että on 99% varmuudella kampiakselin asentoanturi... nuo vikavalot, muut virheilmot ja kierrosmittarin toimivuus tuli ja meni miten milloinkin. Anturi löytyy esimerkiksi marmoritiskiltä eli merkkihuollosta.
9³ SC 1.8t
Vastaa Viestiin