Etujousi Katki
Re: Etujousi Katki
Nonii... nyt napsahti ensimmäinen jousi omasta kärrystä, vasen etu. Kilometrejä takana karva alle 200tkm, eli lienee aika onnekas kun näin pitkälle pääsin. Hommaa tietenkin avitti uudet etuiskarit jotka vaihtu pari kuukautta sitten alle.
Ketäs on asentanut madallusjouset? Tuleeko autosta vielä ajokelpoinen vai pääseekö sillä talvella huoltoyhtiölle lumia kolaamaan?
Kattelin noita Hirven jousia, ne madaltaa ilmeisesti ton 15-20mm (riippuen kenen esitettä lukee). Onko jollain niistä kokemuksia? Hirven esitteessä oli jouset ainoostaan Combiin. Käykö samat jouset Sedaniin?
Jos harkitsee orkkisjousia (valkoinen, sininen, harmaa, harmaa???) niin ei varmaan kannata mennä marmoritiskille. PFS:llä on esim. tuollainen orkkisjousi http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3888 , mutta mistä tosta arpoo jäykkyyden?
Ketäs on asentanut madallusjouset? Tuleeko autosta vielä ajokelpoinen vai pääseekö sillä talvella huoltoyhtiölle lumia kolaamaan?
Kattelin noita Hirven jousia, ne madaltaa ilmeisesti ton 15-20mm (riippuen kenen esitettä lukee). Onko jollain niistä kokemuksia? Hirven esitteessä oli jouset ainoostaan Combiin. Käykö samat jouset Sedaniin?
Jos harkitsee orkkisjousia (valkoinen, sininen, harmaa, harmaa???) niin ei varmaan kannata mennä marmoritiskille. PFS:llä on esim. tuollainen orkkisjousi http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3888 , mutta mistä tosta arpoo jäykkyyden?
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Etujousi Katki
Itselläni on H&R -40 mm jouset, eikä ole liian matala ainakaan linear korisarjalla. Aeron etulipalla voisi olla jo ongelmia ainakin porvoon kaduillaLimu kirjoitti:Nonii... nyt napsahti ensimmäinen jousi omasta kärrystä, vasen etu. Kilometrejä takana karva alle 200tkm, eli lienee aika onnekas kun näin pitkälle pääsin. Hommaa tietenkin avitti uudet etuiskarit jotka vaihtu pari kuukautta sitten alle.
Ketäs on asentanut madallusjouset? Tuleeko autosta vielä ajokelpoinen vai pääseekö sillä talvella huoltoyhtiölle lumia kolaamaan?
Kattelin noita Hirven jousia, ne madaltaa ilmeisesti ton 15-20mm (riippuen kenen esitettä lukee). Onko jollain niistä kokemuksia? Hirven esitteessä oli jouset ainoostaan Combiin. Käykö samat jouset Sedaniin?
Jos harkitsee orkkisjousia (valkoinen, sininen, harmaa, harmaa???) niin ei varmaan kannata mennä marmoritiskille. PFS:llä on esim. tuollainen orkkisjousi http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3888 , mutta mistä tosta arpoo jäykkyyden?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: Etujousi Katki
No tulipa se Aeron korisarja vaihdettua viimekesänä eli taitaa jääd noi madallusjouset laittamatta. Kun nyt alkaa jo ahdistaa monessa hidastetöyssyssä. Ja mm. hallinosturille ajo taivii hoitaa omilla rampeilla ettei jää keulasta kiinni.HorGrath kirjoitti: Itselläni on H&R -40 mm jouset, eikä ole liian matala ainakaan linear korisarjalla. Aeron etulipalla voisi olla jo ongelmia ainakin porvoon kaduilla
Miten on kun toi Hirven sarja sanoo että käy ainoastaa Saabin alk.peräisiskareiden kanssa, mulla on nyt Konin Sportit alla? Käykö ne yksiin?
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Etujousi Katki
Itse ainakin uskoisin mitä sanotaan ;DLimu kirjoitti:No tulipa se Aeron korisarja vaihdettua viimekesänä eli taitaa jääd noi madallusjouset laittamatta. Kun nyt alkaa jo ahdistaa monessa hidastetöyssyssä. Ja mm. hallinosturille ajo taivii hoitaa omilla rampeilla ettei jää keulasta kiinni.HorGrath kirjoitti: Itselläni on H&R -40 mm jouset, eikä ole liian matala ainakaan linear korisarjalla. Aeron etulipalla voisi olla jo ongelmia ainakin porvoon kaduilla
Miten on kun toi Hirven sarja sanoo että käy ainoastaa Saabin alk.peräisiskareiden kanssa, mulla on nyt Konin Sportit alla? Käykö ne yksiin?
Eibachilta löytyy muuten -30mm madallusjouset, nuo hirschin ovat -15mm eli aika maltillinen madallus vielä tuo -30mm. Tietysti varovasti joutuu ajamaan joka tapauksessa kun madaltaa, eli ei enää vauhdilla yli hidasteista tai kuopista
Tietysti parashan olisi laittaa coiloverit, tosin iskarisi menisivät siinä tapauksessa hukkaan... itse jälkiviisaana olisin mieluummin ostanut coiloverit, ei montaa satasta tarvisi laittaa lisää kun hommaa koni sport iskarit + hyvä laatuiset madallusjouset.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: Etujousi Katki
Allekirjoittaneella Hirschin jouset ja niihin varsin tyytyväinen. Tosin iskaritkin vaihtui Koni FSD-malliin, joten ei voi sanoa, minkä verran parannusta on jousien ansiota. Mutta toimiva alusta joka tapauksessa.
Aeron jousiin verrattuna Hirschit laskivat hitusen (n. 10 / max 15mm?). Hidastetöyssyissä täytyy olla varovainen. Ja kaikille nostureille peruutetaan - keula edellä niihin ei nousta ellei ole kasa kakkosnelosia mukana...
Hirschin jouset ovat Eibacin valmistavat mutta käsittääkseni hiukan eri speksein. Eivät esim. madalla niin paljoa.
Aeron jousiin verrattuna Hirschit laskivat hitusen (n. 10 / max 15mm?). Hidastetöyssyissä täytyy olla varovainen. Ja kaikille nostureille peruutetaan - keula edellä niihin ei nousta ellei ole kasa kakkosnelosia mukana...
Hirschin jouset ovat Eibacin valmistavat mutta käsittääkseni hiukan eri speksein. Eivät esim. madalla niin paljoa.
9-3SS Aero 2005
Re: Etujousi Katki
Niin, autolla oli 115tkm mittarissa, kun meni vasen etujousi poikki, ei vaikuttanut juuri mitään ajamiseen, paitsi joka töyssyn kohdalla kuului helvetillinen kolahdus. Molempien jousien vaihto täällä Ruottissa merkkiliikkeessä about 300-320€ (siis jouset + työt pari tuntia), kait se kallista on...mutta ku en itekään osaa vaihtaa.
9-3SS LinearPlus 1.8T -04 Espresso Black
Re: Etujousi Katki
Kävin tänään tilaamassa orkkisjouset. Auto on kuitenkin ehdoton työkalu joten piti tehdä nopea ratkaisu ja tuo madallus ei kuulostanut kovin mukavalta.
Jouset pitäisi olla Vähämaalla keskiviikkona (HYVÄÄ PALVELUA ) ja kääntöpään laakerit samoin.
Jouset pitäisi olla Vähämaalla keskiviikkona (HYVÄÄ PALVELUA ) ja kääntöpään laakerit samoin.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Etujousi Katki
Kävin lunastamassa uudet etujouset. Myyntihinta oli 173,33 €/pari. Yläpään laakerit 22,45 €/kpl. Rehellisenä asiakkaana ihmettelin tuota jousien hintaa kuinka ne myy kaksi jousta yhden hinnalla ...no sovittiin Vähämaan kanssa jos he saa isomman laskun niin perästä kuuluu Mulla taitaa olla jo luottoa tuolla paikassa. Mut isot plussat Vähämaan Autopalvelulle (Hyvinkäällä), merkkihuolto vailla vertaa.Nuts kirjoitti:On kyllä vaan hävyttömän hintainen, 170 € ja kun joutuu vaihtamaan molemmat edestä niin kustannukseksi tulee 240 €.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Etujousi Katki
Onko joku yrittänyt saada takuuna uudet jouset Suomessa? Tiedän tuoreen tapauksen Englannista, jossa paikallinen Saab-edustaja vaihtoi 05-malliseen (toinen omistaja) 9-3 Aeroon takuuna etujouset. Ei selvinnyt, onko tämä Saab UK:n käytäntö, vai paikallisen diilerin asiakaspalvelua, mutta hakivat auton lavettiautolla kotipihasta, ja vieläpä pesivät ja imuroivat sen kaupan päälle!
Re: Etujousi Katki
Minulla katkesi 9-3 SS Arc MY-03 jousi vajaa vuosi sitten...n. 80tkm ajettu. Huoltopäällikkö ilmoitti, ettei noilla kilometreillä Saapista saa jouset katkeilla...Vaihtoivat jousen ja reklamoivat GM:ä suoraan...Takuuseen töineen...0 euroa . Maa oli siis Belgia. Tuolla varmaan haulla löytyy lisää aiheita tästä.
MXG kirjoitti:Onko joku yrittänyt saada takuuna uudet jouset Suomessa? Tiedän tuoreen tapauksen Englannista, jossa paikallinen Saab-edustaja vaihtoi 05-malliseen (toinen omistaja) 9-3 Aeroon takuuna etujouset. Ei selvinnyt, onko tämä Saab UK:n käytäntö, vai paikallisen diilerin asiakaspalvelua, mutta hakivat auton lavettiautolla kotipihasta, ja vieläpä pesivät ja imuroivat sen kaupan päälle!
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: Etujousi Katki
Näyttää olevan yleistä tuo jousien katkeilu ja valmistajakin on tiedostanut ongelman... Onko kukaan saanut GM:ltä hiljattain postia? En minä ainakaan, mutta SU:ssa on aiheesta asiaa: http://www.saabsunited.com/2010/02/a-no ... rings.html
Ilmeisesti virheellinen rakenne joka aiheuttaa jousen katkeamisen ei kuitenkaan ole takaisinkutsuihin pakottava turvallisuusriski...
Ilmeisesti virheellinen rakenne joka aiheuttaa jousen katkeamisen ei kuitenkaan ole takaisinkutsuihin pakottava turvallisuusriski...
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:34
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Etujousi Katki
Multa meni 105 tkm kuskinpuoleinen etujousi myös poikki.
Vantaan Magneetissa nuori asentajapoika onneksi tiesi heti äänestä kertoa, ettei mistään vakavemmasta ole kyse ja pulssi tasaantui. Rattia kääntäessä paukahteli melko roisisti.
Magneetti olis tilannut Ruotsista korvaavan jousen jota ei ollut hyllyssä. Hinnaksi kertoi koituvan n.700 eur !!!
Pikanen soittokierros motonetit axukset ym paljasti, että perusjousia olis hyllyssä kaikilla, mutta aeron matalempia ei löytynnyt mistään.
Joku vinkkas kuitennin että Pitäjänmäessä olis paja nimeltä Vallilan jousitakomo, josta sainkin sitten ystävällisemmän tarjouksen. Molemmat etujouset vaihdettuna + ne laakerit hintaan 350,00. toki auto seiso siellä pari päivää, mutta noilla säästyneillä rahoilla olis voinut jo mennä taksilla kauppaan ja töihin.
epäselväks kuitenkin jäi, että olisko tuolla magneetin hinnalla saanut molemmat jouset vai oliko tosiaan vain toisen puolen hinta ?!?
Vantaan Magneetissa nuori asentajapoika onneksi tiesi heti äänestä kertoa, ettei mistään vakavemmasta ole kyse ja pulssi tasaantui. Rattia kääntäessä paukahteli melko roisisti.
Magneetti olis tilannut Ruotsista korvaavan jousen jota ei ollut hyllyssä. Hinnaksi kertoi koituvan n.700 eur !!!
Pikanen soittokierros motonetit axukset ym paljasti, että perusjousia olis hyllyssä kaikilla, mutta aeron matalempia ei löytynnyt mistään.
Joku vinkkas kuitennin että Pitäjänmäessä olis paja nimeltä Vallilan jousitakomo, josta sainkin sitten ystävällisemmän tarjouksen. Molemmat etujouset vaihdettuna + ne laakerit hintaan 350,00. toki auto seiso siellä pari päivää, mutta noilla säästyneillä rahoilla olis voinut jo mennä taksilla kauppaan ja töihin.
epäselväks kuitenkin jäi, että olisko tuolla magneetin hinnalla saanut molemmat jouset vai oliko tosiaan vain toisen puolen hinta ?!?
Hyvin on tähän mennessä aina kerkinnyt
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Etujousi Katki
Legenda kertoo että n.600e saa koko aeron jousitus setin alkuperäisenä. sisältää iskarit, jouset, vakaimet... vahvistakoon joku tuon. erikseen maksavat käsittämättömiä hintoja. Ei meinaa ole eka kerta, kun yksittäisten osien hintaa täällä ihmetellään...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Etujousi Katki
Sivu 5/28Poikarukka kirjoitti:Legenda kertoo että n.600e saa koko aeron jousitus setin alkuperäisenä. sisältää iskarit, jouset, vakaimet... vahvistakoon joku tuon. erikseen maksavat käsittämättömiä hintoja. Ei meinaa ole eka kerta, kun yksittäisten osien hintaa täällä ihmetellään...