01-mallinen 9-5 sedan (150 tkm) vaihtui puoli vuotta sitten 06-malliseen 9-3 SS:ään (50 tkm). Vaikutelmia tähän mennessä: ajamisen täsmällisyys ja vaivattomuus (keveys) vievät pisteet niukasti 9-3:n suuntaan (molemmat 110 kW/autom.). Mm. suuntavakavuus on selkeästi parempi. Takapenkin mitoista sen sijaan ei 9-5:n aikana tullut kuin kehuja, nyt sen sijaan kuulee silloin tällöin narinaa; pisteet siis 9-5:lle. Paljon puhutut etupenkit vastaavat odotuksia, vaikka palstamielipiteet Vectorin (hyvistä) penkeistä saattavat antaa toisenlaisen kuvan Linearista. Pisteet hyvin niukasti kuitenkin 9-5:lle mm. miellyttävämmän kankaan ja penkin istuinosan pituuden takia (kuljettaja 192 cm). Rengasäänet ja äänitaso yleensä on 9-3:ssa hieman kovempi, vaikka autossa oli heti alussa uudet Continental ct2:t. Tässä kohtaa 9-5:n massiivisempi olemus (ja parempi äänieristys?) tuo etua, pisteet siitä 9-5:lle.
Maantiekulutuslukemat yllättivät positiivisesti: 9-3 kulkee reilun litran vähemmällä, mutta lähiökulutus (kehä III:n sisällä, mutta ei varsinaisesti kaupunkiajoa) on käytännössä sama, kuin 9-5:ssä, eli hiukan yli 9. Mainittakoon, että 9-5:n kulutus ei kylmimpinäkään talvina noussut yli 10,5 (paikallisajossa).
Varustetaso on autoissa sama, ainoa ero taitaa olla Sentronicin tuoma "rattivaihde", jolle en ole vielä keksinyt käyttöä. Kaikenkaikkiaan auto on vastannut odotuksia ja lopputulos on niukasti plussan puolella vertailtaessa ominaisuuksia ja kokemuksia.
Luotettavuudesta ei vielä saa tilastoa; ainoa vika tähän mennessä on tuulilasin pesupumppu (sairaskertomus palstalla/MXG). 9-5:n vikahistoria onkin sitten eri juttu.
9-3:n kokemuksia 9-5:n jälkeen
Re: 9-3:n kokemuksia 9-5:n jälkeen
Voin omalta osaltani myös yhtyä lähes täysin kirjoittamaasi. Ajotuntuma 9-3-lla melkolailla erilainen kuin tuossa 9-5 "lotjassa". Tosin pitkällä matkalla (esim valtatie ja moottoritieajossa) 9-5 on selvästi kotonaan, kauppareissuilla ja varsinkin markettien pysäköintiruuduissa pikkuisen kapeampi 9-3 on taasen selvästi mukavampi. Vikahistoriaa löytyy myös omasta 9-5:sta (vaikka ei ole vielä kuin 100 tkm mittarissa), 9-3:ssa ei ole ollut vielä yhtään mitään ongelmaa (ajettu noin 60 tkm), täytyy varmaan koputtaa puuta. Keskimääräisessä kulutuksessa on minulla ollut ero noin 0,7-0,8 l/100km ysikolmosen hyväksi, pitkän aikavälin lukemat kun on 8,6 ja 9,3. Molemmat erinomaisia autoja yhtä kaikki.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: 9-3:n kokemuksia 9-5:n jälkeen
Parkkipaikkavertailu:
Näppäryys riippuu paljon mitä malleja vertaa. Käsittääkseni diesel-mallin 9-3:set ovat kankeampia kääntymään ruutuun kuin bensamalliset. Täten esimerkiksi meillä molemmat 9-5:set ovat näppärämpiä parkkipaikalla.
Näppäryys riippuu paljon mitä malleja vertaa. Käsittääkseni diesel-mallin 9-3:set ovat kankeampia kääntymään ruutuun kuin bensamalliset. Täten esimerkiksi meillä molemmat 9-5:set ovat näppärämpiä parkkipaikalla.