kummaa resonointia ja sirinää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saabistit
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2009 17:41
Paikkakunta: karvia

kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja saabistit »

Tänään taas alkoi kummaa resonointia, sirinää ja konevärisee epänormaalisti mistä sellainen voisi johtua, ääni oli vähän aikaa poissa, kun vaihroin rikkinäisen laturinremmin kiristinrullan ja laturin päässä olevan vapaakytkimen. resonointi kuuluu sisälle selvästi kokoajan, mutta kaasua painaessa kuuluu veilä voimmakkaammin.
vw passat 1.9 tdi -07
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja agios »

En tiedä olenko kovastikin väärässä mutta joskus palstalla oli "syylärin" kiinnityksestä juttua. Siellä oli ainakin jokin ylimääräinen äänilähde.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja vili1 »

agios kirjoitti:En tiedä olenko kovastikin väärässä mutta joskus palstalla oli "syylärin" kiinnityksestä juttua. Siellä oli ainakin jokin ylimääräinen äänilähde.
Nostellaan vähän vanhaa ketjua. Selailin kerran läpi WIS:ä, ja muistaakseni näin siellä juurikin tuohon syylärin kiinnitykseen viittaavan bulletiinin. Joku oli siellä kiinnityksessä löysällä/rikki, joka aiheutti kolinaa moottorin etupäästä. Meillä kuuluu käynnistäessä samanlaista, ääni häviää kun moottori on käynyt pari minuuttia tai laittaa kaasua. Sen parin minuutin aikana välillä ääni lakkaa, ja voimistuu, joku siellä kolisee johonkin (välillä kolisee ns. epätahtiin, epäsäännöllisesti). WIS:stä varmaan löytyy ohjeet tuohon syylärin kiinnityksen tarkastamiseen. Liekkö vaikeakin homma? Ääni ei sinänsä sisälle edes kunnolla kuulu, mutta ulkoa kuulee. Pitänee vähän tutkailla asiaa. Onko muilla olllut samanlaista?

Muistaisiko kukaan mikä oli tuon lainauksessa olevan threadin nimi? En löytänyt haulla.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
umo
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 17:31
Paikkakunta: alavus

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja umo »

jottei olisi menny tasapaino akselien ketjun kiristin poikki.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja vili1 »

umo kirjoitti:jottei olisi menny tasapaino akselien ketjun kiristin poikki.
Sen äänen saa ihan kädellä kyllä vaimenemaan, kun ottaa siitä turbon tienoilta kiinni, jostain putkesta. Pitänee tutkia tarkemmin...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Juuh. Nyt löytyi se ohje WIS:stä, kuinka tarkastetaan syylärin kiinnitykset, jos kolinaa kuuluu. Tänä aamuna ei kuulunut, en tiedä miksi. Yleensä kuuluu silloin, jos moottori ei ole kerennyt oleman tarpeeksi pitkään lämmössä, ja moottori heiluu/tärisee enemmän kylmänä.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
saabistit
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2009 17:41
Paikkakunta: karvia

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja saabistit »

kyllä siellä oli tasapaino akselin kiristimen laahan oli poikki.
vw passat 1.9 tdi -07
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja vili1 »

saabistit kirjoitti:kyllä siellä oli tasapaino akselin kiristimen laahan oli poikki.
Olikos hankalakin remppa?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
saabistit
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2009 17:41
Paikkakunta: karvia

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja saabistit »

Ei ollut hankala Remppa. vaihdetut osat. Tasapainoakselien ketju, kiristin ja laahaimet. Vaihdoin myös jakoketjun, kiristimen, laahaimet, nokka-akselien rattaat, alarattaan ja tarvittavat tiivisteet. Osat maksoi yhteensä maksoi 750€. Ainut hankala homma oli saada nokka-akselien ajoitus työkalu.
vw passat 1.9 tdi -07
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Olen tässä muutamana aamuna taas kuunnelut sitä lonksutusta. Seuraavat huomiot olen tehnyt:
- lonksutus kuuluu vain silloin, kun auto on seissyt yön yli, kylmäkäynnistyksen yhteydessä (mutta eber kuitenkin aina päällä) ja lämpötila on n. +5- -10. Muissa lämpötiloissa lonksutusta ei ole kuulunut
- Lonksutus lakkaa välittömästi kun kaasua hipaisee (eli kierrokset nousee minimaalisesti). Lonkstutus palaa kuitenkin kun päästää kaasupolkimen yläasentoon ja auto käy tyhjäkäynnillä.

Tuntuu siis että tuo lonkstutus liittyy jollain tapaa ilman lämpötilaan ja moottorin resonointiin kun se laukaisee käyntiin aamulla. Kesällä ei ole lonksutellut. Ääni vähnä sellainen metallinen lonksutus, joka menee joskus tahdissa ja joskus ei. Ihan kuin joku esim. putki kolisi johonkin, kun moottori käy kylmänä vähän enemmän karkeasti. Kun moottori on saanut käydä sellaiset pari minuuttia, ääntä ei enää kuulu. Voisikohan sitten liittyä esim. kytkimeen? Autolla ajeltu nyt 180tkm ja en tiedä onko kytkintä ikinä vaihdettu. Todennäköisesti ei. Suurin osa kilometreistä om matka-ajoa.

Pitänee viikonloppuna raahautua TI-halliin ja ottaa pohjapanssari irti ja katsoa onko siellä mitään mikä äänen voisi aiheuttaa.

Yhtenä ratkaisuna voisi olla tyhjäkäynnin kierrosten nostaminen esim. 50 rpm OP-COM:lla. Voisihan sitä kokeilla..

MUOKS: missäs vaiheessanoita hehkuja kannattaisi alkaa vaihtaa? Voisiko sieltä löytyä syytä tuohon resonointiin?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Tänäaamuna jatkoin tutkimuksia: kytkimen painaminen poistaa äänen. Voisikohan siis olla kytkimeen liittyvä oire? Mitäs näillä nykyisillä kytkimillä oikein ajellaan? Autolla ajettu 180tkm ja kytkintä ei ole tietääkseni vaihdettu. Ja eikös siellä ollut se joku hemmetin massapyörä? Voisiko se päästää tuon äänen?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minulla massapyörän leviäminen eteni meni suurinpiirtein näin:
- ensin äänsi oudosti kun kytkintä painoi vähän, hävisi kun painoi pohjaan
- seuraavassa vaiheessa äänsi kun painoi vähän, vähän lisää niin ei ääntänyt, pohjaan asti niin äänsi
- viimeisessä vaiheessa äänsi missä tahansa asennossa kun kytkintä painoi

Ja 120tkm kohdalla hajosi.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja vili1 »

jmaatta kirjoitti:Minulla massapyörän leviäminen eteni meni suurinpiirtein näin:
- ensin äänsi oudosti kun kytkintä painoi vähän, hävisi kun painoi pohjaan
- seuraavassa vaiheessa äänsi kun painoi vähän, vähän lisää niin ei ääntänyt, pohjaan asti niin äänsi
- viimeisessä vaiheessa äänsi missä tahansa asennossa kun kytkintä painoi

Ja 120tkm kohdalla hajosi.
Meillä ääni ei liity (vielä) kytkimen liiikkeeseen, vaan se kuuluu tyhjäkäynnillä. Tosin kytimen painaminen lopettaa resonoinnin. Pitänee nostella auto ylös ja ensimmäisenä varmistua, voisiko siellä esim. joku putki kolista.. Kiitoksia oirekuvauksesta!
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Jeps, nyt on auto nostettu ylos, irroitettu pohjapanssari ja tutkailtu alhaalta päin. Muutamat pultit kirin, ja parin metallisen/alumiinisen putken kiinnitystä tuin, ja kolina loppui. Eli johtuu koneen täristyksestä kun käynnistää kylmemmillä keleillä. Yksi mistä sai kolinaa aikaan ihan kädellällin moottoria liikuttamalla, oli se kohta pakoputkesta, jossa on se sukka (moottorin puoli pääsee liikkumaan, auton alla oleva osa pysyy paikallaan). Siitä tuntui kolajavan, jos oikein kovasti heilutteli.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: kummaa resonointia ja sirinää

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Yksi kohta mikä antaa yllättävän isot resot on ilmanpuhdistimen kotelo.
Kiinnityskumit kovettuu ja kotelo pääsee pärräämään.
Itse tiukkasin silmukoita.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Vastaa Viestiin