Kävin eilen saabin kimppuun signaaligeniksen ja skoopin kanssa, tarkoituksena selvittää mitä mistäkin tulee.
Teaserina 5kHz kojelaudalta.
Sininen käyrä AUX-in liittimeen menevä signaali (200mV/div)
Punainen käyrä kaiuttimesta mitattu signaali (100mV/div)
Aikajakso 50us/div
Mittasin kojelaudan 100Hz - 25kHz sellaisenaan, DLS:n LP ja HP filttereillä, sekä ovikaiuttimen 20-250Hz.
Subeihin en päässyt käsiksi, sillä akku hyytyi kun piti katto kääntää alas
Kyhään tässä koosteen tuloksista kunhan joudan, mutta mainittakoon että mielenkiintoista vaiheensiirtymää on havaittavissa ja ovikaiuttimet lopettavat kyllä merkittävästi ennen 250Hz.
Tai sitten en vaan osaa, sekin on ihan mahdollista, jollei jopa todennäköistä.
Mitään vastuuta en ota, tulokset saattavat olla väärin tai suoraan päin seinää.
ES4-13 mittaustuloksia
ES4-13 mittaustuloksia
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: ES4-13 mittaustuloksia
Outoa tuo tulos ovikaiuttimista. Nimittäin itsellä on tuo 13 kaiuttimen systeemi ja sain vähän aikaa sitten projektin päätökseen, jossa vaihdoin kaikki nuo parempiin. Ja itsellä tulee ovikaiuttimista ääntä suht'koht matalalle. Menee taatusti alle 100 hertsin.
Mielenkiintoisia juttuja tuli kyllä muuten havaittua. Esim:
- Basson säätö ei ilmeisesti vaikuta "subbareiden" tasoon. Tai en ainakaan saanut aikaiseksi merkittävää muutosta subbareista tulevaan ääneen kyseisellä säätimellä. Muihin kaiuttimiin se kyllä vaikutti.
- Keskiäänellä on merkitystä. Jätin sen ensin pois. Ääni kuulosti kuitenkin ontolta ja selvästikin keskiäänen taso oli alhainen muihin kaiuttimiin nähden. Luonnollisesti herkkyydellä on tässä suuri merkitys - varsinkin kun itsellä se oli elementeistä epäherkin - mutta omassa tapauksessa piti asentaa myös keskikaiutin. On muuten mielenkiintoinen kiinnityssysteemi...
- Etuovet ovat käytännössä avoimet paneeliin. Laitoin etuoviin ensin bitumia ja päälle vaimennusmattoa jolla 'koteloin' etuoven. Nähtävästi tämä nosti etukaiuttimien tasoa sillä nyt bassoa joutuu vaimentamaan pari pykälää. Ja tämä puolestaan syö lämpöä äänestä kun basson säädin vaikuttaa myös kojelaudalla oleviin mideihin...
- Subbareiksi kävisi nätisti Genesiksen 6x9. Harmi vaan, että noiden tuotanto on toistaiseksi seis. Eli muuta tilalle ja päädyin Kickerin 6,5" -subielementteihin, jotka toimivat myös freeairina. Moni liike ehdotti tilalle elementtejä, jotka eivät olisi toimineet sitten lainkaan hattuhyllyssä. Positiiviseksi yllätyksekseni nuohan toimivat ihan oukei:)
Mielenkiintoisia juttuja tuli kyllä muuten havaittua. Esim:
- Basson säätö ei ilmeisesti vaikuta "subbareiden" tasoon. Tai en ainakaan saanut aikaiseksi merkittävää muutosta subbareista tulevaan ääneen kyseisellä säätimellä. Muihin kaiuttimiin se kyllä vaikutti.
- Keskiäänellä on merkitystä. Jätin sen ensin pois. Ääni kuulosti kuitenkin ontolta ja selvästikin keskiäänen taso oli alhainen muihin kaiuttimiin nähden. Luonnollisesti herkkyydellä on tässä suuri merkitys - varsinkin kun itsellä se oli elementeistä epäherkin - mutta omassa tapauksessa piti asentaa myös keskikaiutin. On muuten mielenkiintoinen kiinnityssysteemi...
- Etuovet ovat käytännössä avoimet paneeliin. Laitoin etuoviin ensin bitumia ja päälle vaimennusmattoa jolla 'koteloin' etuoven. Nähtävästi tämä nosti etukaiuttimien tasoa sillä nyt bassoa joutuu vaimentamaan pari pykälää. Ja tämä puolestaan syö lämpöä äänestä kun basson säädin vaikuttaa myös kojelaudalla oleviin mideihin...
- Subbareiksi kävisi nätisti Genesiksen 6x9. Harmi vaan, että noiden tuotanto on toistaiseksi seis. Eli muuta tilalle ja päädyin Kickerin 6,5" -subielementteihin, jotka toimivat myös freeairina. Moni liike ehdotti tilalle elementtejä, jotka eivät olisi toimineet sitten lainkaan hattuhyllyssä. Positiiviseksi yllätyksekseni nuohan toimivat ihan oukei:)
9-3SS Aero 2005
Re: ES4-13 mittaustuloksia
Ovikaiuttimet lopettivat siis ylöspäin mennessä ennen 250Hz, oletetun taajuuskaista ollessa ~50-250Hz.
Vaihesiirtymä ei varmaan sinällään haittaa, mutta vaiheensiirtymää taajuuden noustessa voi ehkä huomatakin.
Tosin minä en mikään audioasiantuntija ole, joten voin olla väärässäkin, ja varmaan olen.
Oheessa 250Hz käppyröitä kojelaudalta.
Vaihesiirtymä ei varmaan sinällään haittaa, mutta vaiheensiirtymää taajuuden noustessa voi ehkä huomatakin.
Tosin minä en mikään audioasiantuntija ole, joten voin olla väärässäkin, ja varmaan olen.
Oheessa 250Hz käppyröitä kojelaudalta.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: ES4-13 mittaustuloksia
Ja vielä etuovesta, 100Hz signaali:
Tässä molemmat 200mV/div kun kojelaudan mittauksissa kaiutinsignaali 100mV/div.
Tässä molemmat 200mV/div kun kojelaudan mittauksissa kaiutinsignaali 100mV/div.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: ES4-13 mittaustuloksia
Oletko mitannut mikrofonilla ja millaisella ? Saako tuosta fluken softasta taajuussweepistä taajusvastekuvaa, edellyttäen että mittausmenetelmä on riittävän lineaarinen.
Sähköisesti voit mitata soittimen ja vahvistinketjun toimintaa mittaamalla kaiutinjohdoista. Se mitä elementti toistaa on sitten eri asia ja miten kojelaudan/ikkunan heijastukset vielä korostaa/dumppaa tiettyjä taajuuksia on sitten kolmas asia.
Vaihevirheet haittaa ainakin silloin kun jakotaajuudella eri elementeistä tulevat signaalit summautuu mittauspistessä (korvassa) eri vaiheissa, tuloksena on sillisalaattia (siksi keskialueen jakotaajuuksilla joko elementit lähelle toisiaan tai mitoituksella hallitusti hoidettava tuo vaihevirhepeikko). Matalilla taajuuksilla aallonpituus on sen verran pitkä että tuota vaihevirhettä on hankala kuulla ellei sitten ole ihan vastakkainen. Nämä löytyy paremmin selitettynä aika monesta paikasta netistä.
Vielä yksi juttu - umpikorissa matalat äänet saa painekammioedun, avoautossa ne katoaa harakoille.
Sähköisesti voit mitata soittimen ja vahvistinketjun toimintaa mittaamalla kaiutinjohdoista. Se mitä elementti toistaa on sitten eri asia ja miten kojelaudan/ikkunan heijastukset vielä korostaa/dumppaa tiettyjä taajuuksia on sitten kolmas asia.
Vaihevirheet haittaa ainakin silloin kun jakotaajuudella eri elementeistä tulevat signaalit summautuu mittauspistessä (korvassa) eri vaiheissa, tuloksena on sillisalaattia (siksi keskialueen jakotaajuuksilla joko elementit lähelle toisiaan tai mitoituksella hallitusti hoidettava tuo vaihevirhepeikko). Matalilla taajuuksilla aallonpituus on sen verran pitkä että tuota vaihevirhettä on hankala kuulla ellei sitten ole ihan vastakkainen. Nämä löytyy paremmin selitettynä aika monesta paikasta netistä.
Vielä yksi juttu - umpikorissa matalat äänet saa painekammioedun, avoautossa ne katoaa harakoille.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: ES4-13 mittaustuloksia
Mitattu syöttämällä signaaligeniksellä siniaaltoa AUX-in linjaan, ja kaiutinlinjasta ihan sähköisesti skoopin probella, nyt ei kiinnostanut miten jotkut alaarvoiset pahvikartiot toimis, eikä ollut tarkoituksena selvittää kyseisen auton ominaisuuksia kuunteluhuoneena.
Sweeppiä ei ole, genis on hemmetin vanha, käsikopelolla ruuvattava laite, taisi olla ensimmäinen laite mitä pojat ruuvasivat kasaan kun olivat transistorin keksineet
Skooppi on hiukan uudempi, Fluken kannettava 2-kanavainen laite, jonka PC-liitäntä jättää paljon toivomisen varaan, saa vain yhden ruudullisen kerralla talteen.
Jos kiinnostaa, niin tästä voi ladata "raportin" jossa paljon käppytöitä ja vähän tekstiä.
Pahoittelen hitautta, perus-ADSL on mitä on, täällä takapajulassa kun ei saa edes järkevää nettiyhteyttä...
http://wormhole.coolsoft.fi/ES4-13-measurements.pdf
Ja pahoittelen värivirheitä pdf:ssä, en tiedä mitä tuota vaivaa.
Sweeppiä ei ole, genis on hemmetin vanha, käsikopelolla ruuvattava laite, taisi olla ensimmäinen laite mitä pojat ruuvasivat kasaan kun olivat transistorin keksineet
Skooppi on hiukan uudempi, Fluken kannettava 2-kanavainen laite, jonka PC-liitäntä jättää paljon toivomisen varaan, saa vain yhden ruudullisen kerralla talteen.
Jos kiinnostaa, niin tästä voi ladata "raportin" jossa paljon käppytöitä ja vähän tekstiä.
Pahoittelen hitautta, perus-ADSL on mitä on, täällä takapajulassa kun ei saa edes järkevää nettiyhteyttä...
http://wormhole.coolsoft.fi/ES4-13-measurements.pdf
Ja pahoittelen värivirheitä pdf:ssä, en tiedä mitä tuota vaivaa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower