moottorin lämpenemisnopeus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kylläpä Sport-Sedanissa on kuitenkin hyvä lämmityslaite!
Huomasin sen kun vertasin Golfiin, joka oli 1.4TSI koneella.
Eihän sellanen Golffi lämpene kuin vasta ensi kesänä seuraavan kerran....... 8O
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja Bob »

apu,apupoika kirjoitti: Eihän sellanen Golffi lämpene kuin vasta ensi kesänä seuraavan kerran....... 8O
:) :D :lol:
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

apu,apupoika kirjoitti:Kylläpä Sport-Sedanissa on kuitenkin hyvä lämmityslaite!
Huomasin sen kun vertasin Golfiin, joka oli 1.4TSI koneella.
Eihän sellanen Golffi lämpene kuin vasta ensi kesänä seuraavan kerran....... 8O
Juu, haeskelin omia lämpenemisongelmia ratkoessani Googlella juttuja lämpenemisnopeuksista ja Volkkarit kyllä nousivat selvästi esiin, kun puhe oli hitaasta lämpenemisestä. Syynähän on nuo äärimmäisen energiatehokkaat TSI-koneet.

Kyllä tuo Saab ihan hyvin sisään antaa lämpöä, koneen lämpeneminen vaan tuntuu kestävän...
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja A.L. »

-20 aamulla. 9-3 ss roikassa tunnin+sisätilalämmitin. Ajaa piti 25km ennenkuin mittari oli vaaterissa! Sisälämpö oli taulussa 24 astetta. Voiko tämä todella olla näin hidas lämpeemään vaikka pihasta melkein heti lähdettiin ajamaan 80-90km/h?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Itselläni lämmöt nousi melkein yhtä nopeasti kuin muutaman asteen plussa kelillä. Asteita tänään siis -12 .. Ainut joka häiritsi oli koneen "tahmea" ääni joka kyllä kesti vain hetken.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

A.L. kirjoitti:-20 aamulla. 9-3 ss roikassa tunnin+sisätilalämmitin. Ajaa piti 25km ennenkuin mittari oli vaaterissa! Sisälämpö oli taulussa 24 astetta. Voiko tämä todella olla näin hidas lämpeemään vaikka pihasta melkein heti lähdettiin ajamaan 80-90km/h?
Juu, hitaasti saavuttaa kone normaalilämmön vähänkään kireämmillä pakkasilla (havaintojeni mukaan muutama astekin riittää). Itsellä tältä aamulta aivan samanlainen havainto, ainut ettei ollut roikassa (siksi varmaan lämpiäminen tais kestää vieläkin kauemmin).

Viime talvena vaihdatin termostaatin, mutta siitä ei ollut mitään apua.

Mielestäni antaa kuitenkin sisään ihan kivasti lämpöä. Eli hidas lämpiäminen tarkoittanee tässä tapauksessa koneen normaalilämmön saavuttamista. Huollossa väittivät mittarin skaalauksen olevan sellainen, että kone on jo lähes normaalilämpöinen, kun viisari vasta värähtää... tiedä sitten johtuisko ilmiö siitä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Voin tukea tuota kommenttia lämpömittarin skaalauksesta.
Viime talvena tutkin moottorin lämpötiloja, kun myös minua tuo asia kiinnosti.
Testeri näytti moottorin lämpötilan olevan +70 astetta, kun mittariston lämpötilan mittarin viisari oli noussut noin neljänneksen eli ensimmäisen pykälän verran.
Seuraava pykälä vaakatasoon onkin sitten enää todella pienestä kiinni.
Sisälle lämpöä kyllä riittää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Näyttää tuo vm-03 2,2TiD:kin lämpenevän nihkeästi näillä pakkasilla(-12). Eipä nouse ollenkaan normilämpöön mittarin mukaan. Viisari jää roikkumaan siihen kello
yhdeksän ja kahdeksan väliin ja putoaa siitäkin jos on pitkät punaiset liikennevalot.
Lisälämmitin(webasto) näyttäisi toimivan eli luultavasti sitten termostaatti, ja termostaattihan on tässä mallissa koko termostaattikotelo=kallista kallista
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Nuts kirjoitti:Mårå

Näyttää tuo vm-03 2,2TiD:kin lämpenevän nihkeästi näillä pakkasilla(-12). Eipä nouse ollenkaan normilämpöön mittarin mukaan. Viisari jää roikkumaan siihen kello
yhdeksän ja kahdeksan väliin ja putoaa siitäkin jos on pitkät punaiset liikennevalot.
Lisälämmitin(webasto) näyttäisi toimivan eli luultavasti sitten termostaatti, ja termostaattihan on tässä mallissa koko termostaattikotelo=kallista kallista
Sama meillä 1.8T -06. Lämpömittari nousee motarilla ajettaessa kyllä klo 0900, mutta heti kun ajaa 60km/h lämmöt laskee sinne klo 0800. Taitanee olla aika normaalia? Tänään oli siis 15 astetta pakkasta mittarin mukaan.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja H&M »

Itse olen huomannut saman että kone lämpenee hitaasti jos yrittää lämmittää sisätiloja. Mutta pieni vinkki: kun puhaltimen laittaa sisäkierrolle, moottorin lämpeneminen nopeutuu ja puhaltaa samalla ihan lämmintä sisälle.
Sitten kun lasit on takasin umpihuurussa, voi ottaa sen sisäkierron pois, koska konekin on lämmin :roll:
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tänä aamunakin oli -17 pakkasta, auto oli 2h lämppärissä ja ekaksi 3km ajoa 50-60 alueella ja 3km motaria, niin lämpömittarin viisari oli kiinni keskimerkissä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

HenkkaMaukka on täysin oikeassa.
Automaattiasennossa lämmityslaite kiihdyttää puhallinnopeutta
huomattavasti moottorin lämpötilan noustua tiettyyn rajaan (mittari n. 1/4-osa).
Tämä hidastaa lämpötilan nousua normaaliin selvästi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

petrisa kirjoitti:HenkkaMaukka on täysin oikeassa.
Automaattiasennossa lämmityslaite kiihdyttää puhallinnopeutta
huomattavasti moottorin lämpötilan noustua tiettyyn rajaan (mittari n. 1/4-osa).
Tämä hidastaa lämpötilan nousua normaaliin selvästi.
Automaattiasennossa alkaa puhaltamaan kunnolla vasta kun jäähdytysneste on n. 50 asteista, hidastaa muuten liikaa koneen lämpenemistä. Tämän takia kannattaa esilämmittää kone ja mielellään myös matkustamo etukäteen, säästää myös moottoria ja ympäristöä kovilla pakkasilla, kuten tiedätte.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juuri tuota tarkoitetaan.
Kone lämpiää tiettyyn lämpötilaan (ei lähelläkään normaalia) ennenkuin "tohotus" alkaa. Aivan järkevä toiminto tavallaan. Tässä vaiheessa moottorin lämpenemisnopeus syystäkin hidastuu. Niin tehokkaasti sisätiloja lämmitetään, että
etenkin kaupunkiajossa kovilla pakkasilla lämmöt eivät tahdo nousta aivan normaaliin "vaakatasoon" ihan äkkiä.

Käsikäytöllä voi puhallusnopeutta pudottaa vähän, jolloin vastaavasti lämmöt taas alkaa nousta joutuisammin (lue, samaa tahtia kuin alussa).
Kun lämmöt on saatu normaaliksi (koneessa ja sisällä), pysyvät ne siinä sitten ihan nätisti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS-Vector
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:34

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Luin TM-talvitestin,autona oli 1.8 t SS Vector,maantieajossa -15 pakkasta,niin kesto 21 min,+ 23:een asteeseen,ensimmäinen 5 min,huurteenpoistoasennossa,sitten autoasennolle,keskinopeus 80 km/h.Taajama-ajossa -27 pakkasta,kesto 19.5 min,+23:een asteeseen,keskinopeus 39 km/h.GM Opel Vectra,lämpesi huomattavasti nopeammin,oli kylläkin isomalla koneella 2.2 L,joten varmaan menee bensaakin enemmän,eikös se siitä bensasta lämpö tule?
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Vastaa Viestiin